Oppheving
av lovregel om godkjenningsmodell for fritt brukervalg
Komiteen merker seg at departementet
har valgt å ikke sende forslaget om å oppheve helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-11 ut på høring, ved å benytte seg av utredningsinstruksens
punkt 3-3 om at høring kan unnlates blant annet når dette er «åpenbart
unødvendig». Komiteen viser
til departementets begrunnelse for dette:
«Spørsmålet om det
skal gis en bestemmelse om godkjenningsmodell for fritt brukervalg
har nylig vært på høring. Det er lite trolig at en ny høring vil
frembringe noe annet syn på dette spørsmålet fra høringsinstansene.
Det er heller ikke slik at høring er nødvendig for å få oversikt
over konsekvensene av å oppheve bestemmelsen.»
Komiteen viser til departementets
forslag om å oppheve helse- og omsorgstjenesteloven § 3-11 om godkjenningsmodell
for fritt brukervalg. Komiteen viser
til at departementets begrunnelse for å oppheve bestemmelsen er
at departementet mener en lovfesting av godkjenningsmodell for fritt
brukervalg er unødvendig og en feil vektlegging av private tilbud
som løsning på utfordringene i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Departementet viser videre til at opphevelsen av bestemmelsen også
er et eget punkt i Hurdalsplattformen. Komiteen viser til at departementet
på bakgrunn av dette raskest mulig ønsker å oppheve godkjenningsmodellen
for fritt brukervalg.
Komiteen viser til departementets
beskrivelse av hva som er gjeldende rett for godkjenningsmodellen
for fritt brukervalg:
«Bestemmelsen i helse-
og omsorgstjenesteloven § 3-11 regulerer en godkjenningsmodell som
går ut på at brukeren får velge mellom leverandører som er godkjent
av og har kontrakt med kommunen. Kommunen annonserer en utlysning
med oversikt over søknadsprosess, krav, kontraktsvilkår og fastsatt
kompensasjon for leverandørene. De leverandørene som oppfyller kravene
har rett til å levere tjenester på vegne av kommunen. Kommunen kan
ikke sette tak på antall leverandører eller angi en søknadsfrist.
Lovbestemmelsen gjør det også obligatorisk for kommunene å tilby
de aktuelle tjenestene i egenregi for brukere som ikke kan eller
vil velge leverandør. Lovbestemmelsen gir ingen plikt for kommunene
til å innføre fritt brukervalg og gir heller ingen begrensninger
for valg av modell for kommuner som velger å innføre fritt brukervalg.
En godkjenningsmodell kan også etableres uten lovreglene i § 3-11,
men må holde seg innenfor gjeldende regler om offentlige anskaffelser
og statsstøtte.»
Komiteen merker seg at departementet
mener at det ikke vil være noen rettslige konsekvenser for kommuner
som har igangsatt arbeidet med en godkjenningsmodell for fritt brukervalg
etter at loven trådte i kraft 1. september 2021. Komiteen viser til at departementet
begrunner dette med at innholdet i godkjenningsmodellen også fremgår
av øvrig regelverk innen området, men at plikten til å ha et tilbud
i egenregi vil falle bort.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, støtter regjeringens forslag om å oppheve bestemmelsen
i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-11 om godkjenningsmodell for
fritt brukervalg. Flertallet vil
understreke at kommunene i dag har mulighet til å velge ulike måter
å drifte helse- og omsorgstjenesten på, det seg være i egenregi,
i interkommunalt samarbeid eller med private leverandører etter
helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1. Flertallet viser til at da
forslag om en lovfestet godkjenningsmodell for fritt brukervalg
var på høring høsten 2020, var det lite støtte til lovfesting, og
en hovedinnvending fra blant annet Helsedirektoratet og KS var at
ordningen ville innskrenke kommunenes handlefrihet, og at det ville
bli vanskelig for brukere å forholde seg til et så stort antall
leverandører som modellen legger opp til.
Flertallet mener en lovfesting
av godkjenningsmodell for fritt brukervalg er én av flere unødvendige privatiseringsreformer
initiert av regjeringen Solberg, som ikke møter verken nåtidens
eller fremtidens utfordringer innen eldreomsorgen. En overdreven
vektlegging av private tilbud er ikke veien å gå for å møte eldres
behov for trygge og kontinuerlige tjenester. Flertallet mener at ordningen
med fritt brukervalg ikke er i samsvar med en felles helse- og omsorgstjeneste
som skaper gode tilbud over hele landet, og at trygge tjenester
skal sikres av det offentlige – uavhengig av brukers sosioøkonomiske
bakgrunn og evne til å orientere seg blant en rekke aktører. En
slik ordning vil spesielt ramme de som ikke selv kan eller vil velge,
og dette gjelder også de mange hjemmeboende med demens som ikke vil
ha muligheten til å orientere seg i et slikt landskap. Flertallet viser
til at regjeringen ønsker å styrke kommunene og hindre markedstenkning
og kommersialisering i blant annet eldreomsorgen. Flertallet vil at helse- og
omsorgstjenestene rettet mot eldre skal være preget av åpenhet og
tillit, med kvalifiserte ansatte i hele og faste stillinger.
Flertallet vil også vise til
erfaringer gjort i Sverige med henblikk på de konkurser som har
oppstått ved bruk ved bruk av denne modellen. Dette har stor betydning
for den enkelte kommune, som da raskt må skaffe tilsvarende tjenester
for brukeren. Flertallet viser
til at dette vil ha en negativ innvirkning på brukernes mulighet
til å motta stabile og forutsigbare tjenester. Flertallet vil også minne om
at det under høringen ble etterlyst en nærmere utredning av erfaringene
Sverige har med ordningen, særlig i lys av pandemien og det store omfanget
av smittespredning innen de svenske helse- og omsorgstjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener helse- og omsorgstjenesten
må organiseres og utvikles med utgangspunkt i pasientenes behov,
og at pasientene skal sikres et likeverdig tilbud av helse- og omsorgstjenester
over hele landet. Disse
medlemmer mener det er et viktig mål at alle skal få bestemme
mest mulig over sin egen hverdag, og at valgfrihet gir mangfold
og muligheter for pasienter, brukere og pårørende. Disse medlemmer mener regjeringens
forslag til oppheving av godkjenningsmodellen for fritt brukervalg
vil føre til mindre valgfrihet, mangfold og brukermedvirkning i helse-
og omsorgstjenesten.
Disse medlemmer peker på at
godkjenningsmodellen for fritt brukervalg gir større mulighet til
å velge tjenesteyter (hvem), medvirke til innholdet i tjenestetilbudet
(hva), på hvilken måte den ytes (hvordan), og på hvilket sted og
tidspunkt tjenesten gis (hvor og når). Gjennom fritt brukervalg
gis den enkelte økt innflytelse over eget tjenestetilbud og kan
i større grad tilpasse dette ut fra egne ønsker og behov.
Disse medlemmer påpeker at
det er opp til hver enkelt kommune å bestemme om de vil ha fritt
brukervalg i sine helse- og omsorgstjenester, og om de vil benytte
seg av godkjenningsmodellen for fritt brukervalg. Godkjenningsmodellen
for fritt brukervalg bidrar til at kommunene enklere og raskere
kan innføre fritt brukervalg i helse- og omsorgstjenesten, fremfor
at hver enkelt kommune skal utrede og lage disse rammene selv.
Disse medlemmer viser blant
annet til Tromsø kommune, som i 2012 fattet et intensjonsvedtak
i kommunestyret om å innføre fritt brukervalg i hjemmetjenesten,
men fritt brukervalg ble ikke tilgjengelig for innbyggerne før i
2015. Bakgrunnen var at det tok lang tid å utrede og få på plass
gode rammer som muliggjorde fritt brukervalg i kommunen. Godkjenningsmodellen
for fritt brukervalg ville i dette tilfellet ha bidratt til at fritt brukervalg
ble innført enklere og raskere.
Disse medlemmer mener brukermedvirkning er
viktig for å forbedre og øke kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. Disse medlemmer mener
at forslaget fra regjeringen om å oppheve godkjenningsmodellen for
fritt brukervalg vil gjøre det vanskeligere og mer tidkrevende for
kommunene å gi innbyggerne valgfrihet, og det vil bidra til mindre
brukermedvirkning. Disse
medlemmer viser til at NHO Service og Handel i sitt høringssvar
har gjengitt resultatene fra Helsepolitisk barometer for 2021 om
brukermedvirkning:
«Befolkningen er
gjennomgående positive til brukermedvirkning i de kommunale tjenestene.
Ved behov for hjemmehjelp ønsker de fleste (73 prosent) å kunne velge
hvem som kommer hjem til dem og når hjelpen skal komme, viser Helsepolitisk
barometer 2021 utført av Kantar. Dette er en stor årlig helseundersøkelse
som måler befolkningens holdninger til ulike helsepolitiske spørsmål,
og undersøkelser over flere år har vist at 7 av 10 oppgir dette
som viktig eller svært viktig, og på tvers av politiske preferanser».
Disse medlemmer mener dette
viser at folk er opptatt av å få være med og påvirke helse- og omsorgstjenestene
i sin kommune. Disse
medlemmer mener det er viktig at brukerne blir lyttet til,
og at det bidrar til en helse- og omsorgstjeneste med økt kvalitet
og bedre tjenester.
Disse medlemmer mener de gode
løsningene finnes i samspillet mellom innbyggerne og klok ressursbruk
fra dem som kjenner innbyggerne best. For å dekke behovet for helse-
og omsorgstjenester fremover er det helt nødvendig å ta i bruk alle
tilgjengelige ressurser for å løse oppgavene. Flere og ulike leverandører
i markedet gir mangfold og mulighet for innovasjon og utvikling
av nye løsninger både i kommunene og sektoren generelt.
Disse medlemmer mener oppheving
av godkjenningsmodellen for fritt brukervalg vil gi utfordringer
for både kommuner og brukere. Disse medlemmer er redd mange
mindre kommuner ikke vil ha ressurser til å tilrettelegge for egne
godkjenningsmodeller, som derfor vil bety at enkelte kommuner blir
låst til et offentlig tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det bør være helt grunnleggende
at brukere får full frihet og makt til å ha valgfrihet og innflytelse
over hjemmetjenestene, særlig når det er et tjenestetilbud som foregår
i brukerens eget hjem. Disse medlemmer
mener kommunene bør tilrettelegge for at brukerne selv får mest
mulig kontroll over sitt eget tilbud, og at brukerne kan velge og
vrake etter hva som passer best for dem selv. Disse medlemmer mener en monopolistisk
tankegang i tjenestetilbudet fører til mindre innovasjon, mindre
innflytelse og et dårligere tilbud, mens et mangfold av aktører
gir et bredere tilbud med mer makt til brukerne selv.
Disse medlemmer mener det er
svært spekulativt at det i regjeringens lovforslag trekkes linjer
mellom koronadødsfall i Sverige og erfaringer med ordningen i Sverige.
Disse medlemmer vil videre
advare mot regjeringens signaler om å gå vekk fra fritt brukervalg
og fritt behandlingsvalg i helsetjenestene. Frihet er et premiss for
å sette brukerne og pasientene selv i sentrum, der man flytter makt
fra myndighetene til dem tjenestene angår. I tillegg mener disse medlemmer det
vil få store konsekvenser for helsesektoren at store deler av det
private tilbudet avvikles uten at man har et reelt alternativ til
å overta tapt kapasitet. Disse medlemmer mener private
helsetjenester skal være tilgjengelige for alle under egenandelsordningen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at det
er bra at regjeringen følger opp og fremmer forslag om å oppheve
lovbestemmelsen om godkjenningsmodell for fritt brukervalg. Dagens
stortingsflertall var mot loven da den ble innført.
Disse medlemmer viser til
at det i proposisjonen heter:
«Blant høringsuttalelsene
var det lite støtte til å lovfeste en slik modell. Flere av høringsinstansene,
blant annet KS og Helsedirektoratet, mente at en lovendring ikke
ville være den beste måten å få flere kommuner til å innføre fritt
brukervalg. Det ble pekt på at kommunene allerede har et tilstrekkelig
handlingsrom i eksisterende lovverk til å gjennomføre fritt brukervalg
etter den modellen som passer den enkelte kommune best, og at informasjon
om erfaringer fra andre kommuner som har tatt i bruk fritt brukervalg,
kurs og gode veiledere vil føre til en bedre måloppnåelse.»
Disse medlemmer kan ikke se
at det bør være et mål at flere kommuner skal innføre ordninger
for fritt brukervalg.
Disse medlemmer merker seg
at det i proposisjonen vises til at det er etterlyst mer av erfaringene
fra Sverige, sett i lys av pandemien. Det er nyttig og viktig, men
erfaringene FØR pandemien er godt dokumentert. Brukervalg for sårbare
grupper av eldre har ikke fungert godt i Sverige. Svært få eldre
benytter ordningen slik den er tenkt, eller vet at de har valgt.
Systemet fungerer også slik at det i realiteten er begrenset hva
man kan velge. Man velger leverandør, ikke innhold.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg selv skrev i sin lovproposisjon:
«Det har vært vanskelig
å dokumentere endring i kvalitet for brukerne og hva endringen evt.
skyldes, men erfaringene synes likevel å være at de brukerne som
er i stand til å treffe beslutninger er fornøyd med å ha valgmuligheter.»
Disse medlemmer mener vi ikke
kan ha en eldreomsorg som først og fremst fungerer for dem som «er i
stand til å treffe beslutninger». Disse medlemmer viser til
at eldre og pårørende ønsker større innflytelse på innholdet i hjelpen
de får. Det sikres ikke gjennom valg av leverandør. Derfor bør målet
for norsk eldreomsorg ikke være å innføre former for konkurransesystemer,
men økonomiske rammer og modeller innenfor offentlig og ideell drift,
som kan gi større rom for at eldre og pårørende kan påvirke hvordan
tiden de får tildelt av hjemmetjenesten, skal brukes.
Disse medlemmer viser til
at privatisering gir dårligere lønns- og arbeidsvilkår: Omsorgsforskerne
i Sverige har dokumentert at personalet hjelper stadig flere eldre
i løpet av en vakt, og stresset ved dette forsterkes av at de eldre
som mottar hjelp, har blitt sykere. Uroen for lav bemanning har
økt, innflytelsen på eget arbeid har minsket, detaljstyringen har
økt, og administrasjonsbyrden har mer enn doblet seg. Erfaringen
fra Sverige og Norge er at lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår presses
nedover når tjenester privatiseres. Det gir samtidig liten mulighet
for førstelinjene til å jobbe slik at pårørende og brukere kan få
reell innflytelse og valgfrihet når det gjelder innholdet i tjenesten
de mottar.
Disse medlemmer merker seg
at det i proposisjonen heter:
«Bestemmelsen gir
kommunene en lovfestet ramme for bruk av denne modellen på linje
med ordinære anskaffelser uten at den har noen øvrig juridisk betydning.
Dersom enkelte kommuner har igangsatt arbeidet med en godkjenningsmodell
for fritt brukervalg etter at loven trådte i kraft 1. september
2021, vil en opphevelse av loven ikke få noen rettslige konsekvenser for
disse kommunene i og med at innholdet i godkjenningsmodellen også
fremgår av øvrig regelverk innen området. Plikten til å ha tilbud
i egenregi vil imidlertid falle bort.»
Disse medlemmer understreker
at det vil være svært uheldig dersom innføring av «fritt brukervalg» samtidig
skal føre til at tilbud i kommunens egenregi ikke skal inngå som
en valgmulighet. Dette er å redusere mangfoldet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at plikten til å ha tilbud av helse- og omsorgstjenester
i egenregi ikke skal falle bort i kommuner med fritt brukervalg.»
Disse medlemmer understreker
at en bedre norsk eldreomsorg først og fremst handler om å ha nok folk
på jobb, bedre økonomiske rammer, flere heltidsstillinger og rammer
som kan ha førstelinjene og de som mottar hjelp, mer å samarbeide
om. Brukervalg handler om å ha reelle muligheter til å gi brukermedvirkning
og valgfrihet når det gjelder innholdet i tjenestene.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at departementet blant annet begrunner
forslaget om oppheving av lovregelen om godkjenningsmodell for fritt
brukervalg slik:
«En lovfesting av
godkjenningsmodell for fritt brukervalg, er både unødvendig og en
feil vektlegging av private tilbud som løsning på utfordringene
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Behovene for helse-
og omsorgstjenester skal først og fremst dekkes gjennom tilbud fra
offentlige tjenesteytere.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus vil uttrykke bekymring for
at en svekkelse av ordningen med fritt brukervalg vil ramme den
enkelte bruker sterkt. I NOU 2021:11 Selvstyrt er velstyrt, punkt
4.6.1.3 står følgende om arbeidsleder, som i de fleste tilfeller
vil være den enkelte bruker og eventuelt medbruker:
«Brukerstyringen
handler om hva det skal gis assistanse til, hvor, når og hvordan
assistansen skal gis og hvem som skal gi assistansen, det vil si
hvilke personer som skal ansettes som assistenter.»
Disse medlemmer viser til
at utvalgets flertall ikke fremmer forslag om rett til fritt brukervalg,
selv om utvalget mener at argumentene for fritt brukervalg er mer
tungtveiende enn argumentene mot. Utvalget understreker at dersom
selvstyrt personlig assistanse skal bli et reelt likestillingsverktøy
og sikre stor innflytelse over egen situasjon for dem det gjelder,
bør kommunene legge til rette for fritt valg av tjenesteyter. Disse medlemmer viser
til at fritt brukervalg og brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
handler direkte om livskvalitet og et verdig liv for brukeren selv,
men også for brukerens familie – særlig der den som får innvilget
BPA, er barn eller ungdom. Det handler om brukers rett til å ha kontakt
med og leve et liv sammen med familien – og ikke i et distansert
forhold til familien.
Disse medlemmer viser til
at formålet med fritt brukervalg og med BPA er å gi personer med
et stort hjelpebehov større frihet til å styre tjenestene og hverdagene
selv. Disse medlemmer viser
til at helse- og omsorgspersonellet kommer svært nær brukerens liv
og intime sfære, og at det er avgjørende med god personlig kjemi
mellom bruker og assistenten. Disse medlemmer mener at i
en slik tjeneste må fokuset være på brukeren. Forslaget om oppheving
av lovregel om godkjenningsmodell for fritt brukervalg ivaretar
etter disse medlemmers syn
i mindre grad brukeren.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus vil peke på at i prioriteringsmeldingen som
Stortinget nylig behandlet, var mestring et ofte brukt begrep. Også
i denne sammenheng bør mestring være et begrep verdt å fokusere
på. En personlig assistent skal hjelpe brukeren, ikke bare med de
åpenbare individuelle behov, men også med livsmestring. Dette medlem mener
det er større sannsynlighet for at brukeren mottar helse- og omsorgstjenester
som gir økt livskvalitet, dersom tjenestene tilpasses den enkelte
brukers behov gjennom fritt brukervalg. Dette medlem mener at det
vil være en fordel for brukere bosatt i små kommuner i utkantstrøk, med
forholdsvis spredt bosetting, at behovene for helse- og omsorgstjenester
kan dekkes gjennom tilbud fra både offentlige og private tjenesteytere,
og at de selv kan rekruttere og velge tjenester og tjenesteytere.