3.2 Dokument 8:152 S (2021–2022)
Komiteen viser til at forslagsstillerne
i Dokument 8:152 S (2021–2022) ber regjeringen avvikle visumkravet
for ukrainske statsborgere uten biometrisk pass, under forutsetning
av at disse registrerer seg ved ankomst i Norge. Forslagsstillerne
ber regjeringen vurdere å godta ukrainske innenlandske ID-kort sikret
med ukrainsk Bank-ID, som erstatning for pass. Forslagsstillerne
ber også regjeringen forberede seg på å tilby transport av ukrainske
statsborgere på flukt, herunder inngå avtaler med flyselskaper og
andre transporttjenester, slik at disse kan settes i verk umiddelbart
når EU-land ber om bistand fra norske myndigheter for å avlaste
flyktningsituasjonen. Videre ber forslagsstillerne regjeringen påse
at helsetjenestene i kommunene og ved sykehusene er beredt til å
ta imot flyktninger og gi disse umiddelbar helsehjelp og tilbud
om psykologisk oppfølging, og gi sikkerhet for at ekstraordinære
kostnader knyttet til dette vil bli kompensert i kommende budsjettsaker.
Forslagsstillerne ønsker at regjeringen umiddelbart skal utarbeide
en mottaksplan for å sikre at ukrainske flyktninger som er barn
og unge, blir godt tatt imot ved ankomst til Norge, og at de blir
tilbudt et tilpasset opplegg før de gis plass i opplæringen. Forslagsstillerne
ber også regjeringen styrke de ukrainske frivillige skolene og undervisningsoppleggene,
slik at ukrainske barn og unge kan følge ukrainsk læreplan og fortsatt
få språkopplæring i ukrainsk, herunder ved å bistå med lokaler og
midler til lærere og læremidler. Avslutningsvis mener forslagsstillerne
at regjeringen bør ta initiativ til et kommunalt bostedsprogram,
der privatpersoner som innkvarterer flyktninger i forhåndsgodkjente
boliger, får betalt for dette, og påse at privatboende flyktninger
får utbetalt stønad til livsopphold slik som de på mottak får. Komiteen viser
videre til statsrådens svarbrev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til svarbrev fra statsråden,
hvor det fremgår at det følger av felleseuropeiske regelverk som
Norge er bundet av, at ukrainske borgere i utgangspunktet må ha
biometrisk pass for å være omfattet av visumfriheten og dermed kunne
reise fritt i Schengen-området. EU-kommisjonen har anbefalt at ukrainske
borgere uten biometriske pass får utstedt nødvisum av det landet
de har reist inn i, dersom de har behov for å reise videre. Det
er opp til landene langs Schengens yttergrense og eventuelle transittland om
de vil utstede slike visum. Alle ukrainske borgere som kommer til
norsk grense og vil søke beskyttelse, får imidlertid rett til innreise,
uavhengig av hvilke reisedokumenter de har. Disse medlemmer mener derfor det
ikke er behov for å unnta ukrainske borgere fra visumkravet.
Disse medlemmer viser videre
til at det fremgår av statsrådens brev at Utlendingsdirektoratet
og politiet har gjort vesentlige forenklinger i registreringsprosessen
for ukrainske asylsøkere. Et av fokusområdene i registreringen er
å avklare søkerens identitet. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av ID-avklaringsarbeidet for å sikre at norske myndigheter
vet hvem som til enhver tid oppholder seg i Norge, og at ikke falske
ID-dokumenter benyttes til å begå kriminelle handlinger i Norge
eller tilegne seg oppholdstillatelse på uriktig grunnlag. Disse medlemmer viser
til at i tilfeller med uklar identitet hvor det ikke foreligger ukrainsk
pass, vil politiet undersøke relevante forhold som kan opplyse saken,
herunder innenlandske ID-kort sikret med Bank-ID.
Disse medlemmer viser også
til at Norge allerede har tilbudt overføring til Norge av 2 500
personer fordrevet fra Ukraina. Prosessen med overføring til Norge vil
skje innenfor rammen av EUs solidaritetsplattform og i tråd med
felleseuropeiske prosedyrer. Disse medlemmer viser til
svarbrev fra statsråden, hvor det fremkommer at politiet allerede
er gitt ansvaret for å velge hensiktsmessige transportløsninger.
Norge har også tilbudt evakuering av inntil 550 pasienter gjennom EUs
mekanisme for sivil beredskap og MEDEVAC-ordningen. Inkludert familiemedlemmer
vil dette utgjøre til sammen om lag 2 750 personer. DSB og Helsedirektoratet
har allerede etablert ulike løsninger for transport av disse pasientene
til Norge.
Disse medlemmer vil videre
bemerke at det allerede er på plass en ordning hvor UDI utbetaler
tilskudd til kommuner for å dekke utgifter til innkvartering og
oppfølging av privatboende flyktninger som i utgangspunktet har
rett på mottaksplass (AMOT-ordningen).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at dagens lovgivning og eksisterende praksis
ivaretar felles europeiske forpliktelser hva angår visumkrav og
krav til identifikasjon av flyktninger jf. representantforslagets
punkt 1 og 2, og støtter ingen unntak fra kravene til identifikasjon.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstillernes utålmodighet
med å få til en raskere og bedre integrering av flyktninger som kommer
fra et krigsherjet Ukraina. Norske kommuner melder at de er klare
for å ta imot mange, men det er også utfordringer som norske myndigheter
kan rydde av veien for en bedre prosess.
Dette medlem viser til justis-
og beredskapsministerens svar angående forslagene om å avvikle visumkravet
for ukrainske statsborgere, der det understrekes at ingen avvises
ved grensen uavhengig av om de har biometrisk pass, og at i tilfeller
der identiteten er uklar, vil politiet også vurdere ID-kort sikret
med ukrainsk Bank-ID. Dette synes derfor ivaretatt på en god nok
måte per i dag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt registrerer at det etterlyses forberedelser
fra regjeringen for å raskt kunne iverksette transport av flyktninger
fra Ukrainas naboland dersom Norge blir anmodet om nye overføringer. Disse medlemmer støtter
forslaget og ønsker også å understreke at regjeringen bør forberede
seg på å ta imot sårbare barn fra barnehjem eller andre ukrainske institusjoner
dersom vi blir anmodet om det.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
177 S (2021–2022) fremmet av Sosialistisk Venstreparti om rask og god
integrering, som er til behandling i kommunal- og forvaltningskomiteen.
Her fremmes det blant annet forslag om å sikre bedre informasjon
om rettigheter og plikter tilpasset barn i ulike aldre, tidlig kartlegging
av barn og voksnes behov og utvikling av en plan for psykososial
støtte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at over
40 pst. av flyktningene som har kommet fra Ukraina til Norge, så
langt er barn, noe som også krever god barnefaglig kompetanse i
helseforetakene, men også i kommunehelsetjenesten og på asylmottakene. Disse medlemmer støtter
derfor forslaget om å utarbeide en mottaksplan for barn, og mener
flere av forslagene nevnt over kunne inngått i en slik plan.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at EU har lagt opp til at ukrainske
flyktninger selv velger hvilket europeisk land de ønsker å søke
asyl i på bakgrunn av kollektiv beskyttelse. Dette innebærer at
det må være mulig for den enkelte flyktning å komme seg til det
landet de ønsker, også dersom de ikke har biometriske pass. For
flyktninger uten biometrisk pass gjelder det visumplikt for reise
i Schengen-området, noe som har skapt utfordringer for en del ukrainske
flyktninger. Muligheten for å få utstedt nødvisum i landene langs
Schengens yttergrense har vært under press, og initiativ for å gjøre
det enklere for denne gruppen å reise til det landet de ønsker å
søke asyl i, ville ha vært enklere om flere europeiske land midlertidig
avviklet den generelle visumplikten i en nødsituasjon.
Dette medlem er glad for at
statsråden i brev til komiteen uttrykker at politiet undersøker
innenlandske ID-kort sikret med ukrainsk Bank-ID i forbindelse med
undersøkelse av identiteten til ukrainere uten pass eller tilsvarende
dokumentasjon. Dette
medlem ønsker at regjeringen gjør vurderinger av om dette
kan godkjennes rutinemessig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
representantenes forslag nummer tre dreier seg om å være forberedt
på å kunne ta imot ukrainske flyktninger raskt dersom det kommer
anmodninger om det, og i tillegg at Norge aktivt skal tilby seg
å hente flere flyktninger fra Ukrainas naboland i EU og Moldova. Disse medlemmer er
glade for at Norge etter anmodning har tilbudt seg å hente flyktninger
fra Moldova og gjennom EUs mekanisme for sivil beredskap (UCPM)
og MEDEVAC-ordningen, og for at Norge har planer for å kunne iverksette
avtaler med flyselskap gjennom Forsvaret. Disse medlemmer savner at
Norge tilbyr seg å hente ukrainske flyktninger.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvikle visumkravet til ukrainske statsborgere uten
biometrisk pass, under forutsetning av at disse registrerer seg
ved ankomst i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å godta ukrainske innenlandske ID-kort sikret
med ukrainsk Bank-ID, som erstatning for pass.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forberede seg på og tilby transport av ukrainske
statsborgere på flukt, herunder inngå avtaler med flyselskaper og
andre transporttjenester, slik at disse kan settes i verk umiddelbart
når EU-land ber om bistand fra norske myndigheter for å avlaste
flyktningsituasjonen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at Norge allerede den 28. februar
2022 mottok en anmodning om bistand til å relokalisere ukrainske
flyktninger. Flertallet registrerer
at regjeringen brukte flere uker på å behandle denne anmodningen,
og den 17. mars besluttet å ta imot 2 500 flyktninger fra Moldova. Flertallet støtter
denne beslutningen. Flertallet mener det
haster med å følge opp regjeringens beslutning og sikre effektiv
hjelp til Moldova. Flertallet mener
regjeringen må være forberedt på at det kan komme anmodninger fra
andre land. Flertallet mener regjeringen
må ha et planverk som gjør det mulig å respondere raskere enn regjeringen
har gjort til nå.
Flertallet fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan for raskt å respondere på anmodninger
dersom Ukrainas naboland ber om bistand til å håndtere flyktninger
med kollektiv beskyttelse. Planen bør inneholde en avtale om uttransport.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til
at det er viktig med gode helsetjenester til flyktninger som trenger
det, både i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten.
Det er viktig å raskt bygge opp tilstrekkelig kapasitet. Disse medlemmer viser
videre til at mange mennesker som flykter fra krig, har store traumer
og behov for psykisk hjelp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener
det trengs et tett samarbeid på tvers av offentlige, private og
frivillige for å gi de som trenger det, god helsehjelp og raskt
oppskalere tjenestetilbudet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, påpeker at det er vesentlig å skape mest
mulig forutsigbarhet for kommunene og legge til rette for at de
ekstraordinære kostnadene vil bli dekket.
Flertallet fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at helsetjenestene er beredt til å ta imot
ukrainske flyktninger med kollektiv beskyttelse og gi de som trenger
det, helsehjelp og tilbud om psykologisk oppfølging, og gi sikkerhet
for at ekstraordinære kostnader knyttet til dette vil bli kompensert.»
Flertallet viser
til at det er svært mange barn som nå kommer til Norge fra Ukraina. Flertallet mener det
er særlig viktig å ivareta barna som kommer, på en god måte, blant
annet ved å ha barnefaglig kompetanse i mottaksfasen. Flertallet mener
det er viktig å raskt sikre barna en så god og normal hverdag som
mulig. Flertallet mener
at tilgang på skole og barnehage, samt tilgang til fritidsaktiviteter
er viktig for å lykkes med dette. Flertallet understreker at
denne flyktningkrisen skiller seg noe fra andre flyktningkriser
ved at det er særlig mange barn. Det er derfor viktig at regjeringen
i denne krevende situasjonen har en egen strategi for å ivareta
barn.
Flertallet fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart utarbeide en mottaksplan for å sikre
at ukrainske barn og unge blir tatt godt imot ved ankomst, herunder
for mottak i skole og barnehage.»
Komiteens medlem
fra Venstre er enig i at barn og unge skal inn i det ordinære
barnehage- og skolesystemet og følge norske rammeplaner og læreplaner. Ved
siden av dette er det mange ukrainske barn som har blitt avbrutt
midt i et skoleår med undervisning som følger ukrainske læreplaner,
og det er et ønske hos mange av disse om å kunne fortsette å følge
ukrainske læreplaner parallelt. Dette medlem ønsker at Norge legger
til rette for at de som ønsker det, kan fortsette å ha progresjon
i henhold til ukrainsk læreplan, slik at de kan kvalifisere seg
til å ta avsluttende eksamen i det ukrainske opplæringssystemet.
Dette vil være et tilbud som faller utenfor det man har krav på
etter norsk lovgivning, men kan etableres med hjelp av frivillige
dersom de får ressurser til dette, blant annet gjennom egnede lokaler
for kveldsundervisning og tilgang på læremidler.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre mener at det bør etableres ordninger som sørger
for at privatpersoner som innkvarterer flyktninger i forhåndsgodkjente
boliger, får betalt for dette, og at privatboende flyktninger får
utbetalt stønad til livsopphold på lik linje med flyktninger boende
på mottak.
Disse medlemmer viser til
innspillene fra IKT Norge, og vil komme tilbake til disse på egnet
måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at privatboende flyktninger får utbetalt stønad
til livsopphold slik som de på mottak får.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et kommunalt bostedsprogram, der
privatpersoner som innkvarterer flyktninger i forhåndsgodkjente
boliger, får betalt for dette.»
Komiteens medlem
fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke de ukrainske frivillige skolene og undervisningsoppleggene,
slik at ukrainske barn og unge kan følge ukrainsk læreplan og fortsatt
få språkopplæring i ukrainsk, herunder ved å bistå med lokaler og
midler til lærere og læremidler.»