Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Sigbjørn Framnes og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
Representantforslag 177 S (2021–2022) om rask og god integrering
av fordrevne fra Ukraina, fra representantene Grete Wold, Marian
Hussein, Torgeir Knag Fylkesnes, Kari Elisabeth Kaski, Mona Fagerås, Lars
Haltbrekken og Kathy Lie.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for forslaget er den ekstraordinære flyktningsituasjonen i Europa
som følge av Russlands angrepskrig i Ukraina. Mange millioner mennesker
er drevet på flukt, både internt i Ukraina og over landegrensene.
Regjeringen har bedt kommunene om å planlegge for å bosette 35 000
personer i 2022, men planlegger for at opptil 100 000 flyktninger kan
ankomme Norge.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
har fremmet ti forslag i representantforslaget. Forslagene omhandler
informasjon til flyktninger, kartlegging av behov, tilsyn og drift
av asylmottak, midlertidig arbeidstillatelse, innhold i introduksjonsprogrammet,
følgeforskning og samarbeid mellom kommunene og frivilligheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at regjeringen den
11. mars 2022 iverksatte en ordning med midlertidig kollektiv beskyttelse
for fordrevne fra Ukraina. Ordningen er effektiviserende for utlendingsforvaltningen
ved at midlertidig kollektiv beskyttelse kan gis uten asylintervju
og uten individuell behandling av asylsøknaden. Flertallet merker seg at statsråden
i sitt svarbrev av 20. april 2022 skriver at dette betyr at personer
som omfattes av ordningen, derfor raskt kan få oppholdstillatelse
og dermed også rett til å arbeide i Norge.
Flertallet mener i likhet med
forslagsstillerne at det er viktig at det gis informasjon til fordrevne
fra Ukraina om deres rettigheter etter ankomst til Norge. Flertallet viser
til at Utlendingsdirektoratet (UDI), politiet og andre berørte myndigheter
har etablert rutiner for å gi relevant og tilpasset informasjon
etter ankomst til Norge, og at det også er gitt utfyllende informasjon
på berørte myndigheters nettsider om bl.a. innreise, registrering,
innkvartering og om rettigheter i Norge.
Flertallet stiller seg bak
forslagsstillernes ønske om å sikre at flyktningene som nå ankommer
Norge, får den helsehjelpen de trenger. Det viktigste det norske samfunnet
kan gjøre for å ivareta de psykososiale behovene til de som nå kommer
hit fra Ukraina, er å sørge for at de raskt inkluderes i lokalsamfunnene
der de bosettes. Meningsfulle aktiviteter, skole og jobb er viktige
faktorer for å avdempe de negative effektene av traumatiske opplevelser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at regjeringen har foreslått
å styrke de mest relevante kompetansesentrene med 8 mill. kroner
i 2022, og at det opprettes en rammeavtale for psykososial beredskap
for inntil 7 mill. kroner i 2022.
Dette flertallet viser til
at innkvarteringstilbudet til asylsøkere er et midlertidig botilbud
frem til enten bosetting eller retur. Fordrevne fra Ukraina får
tilbud om innkvartering i asylmottak frem til vedtaket om midlertidig
kollektiv beskyttelse fattes, og skal deretter bosettes i en kommune.
Målet er rask bosetting for de som får midlertidig kollektiv beskyttelse.
Det er UDI som har det delegerte ansvaret for etablering, drift
og nedleggelser av asylmottak. Barn er en prioritert gruppe for
UDI, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i forbindelse
med både etableringer og nedleggelser av asylmottak. Regjeringen
har 8. april 2022 fremmet et lovforslag for Stortinget om etablering
av en statlig tilsynsordning for omsorgen for enslige mindreårige som
bor i asylmottak, i Prop. 80 L (2021–2022).
Dette flertallet viser til
den eksisterende ordningen for avtalt selvbosetting, som svarer
til forslaget fra forslagsstillerne i punkt 8 som er omtalt i statsrådens svarbrev
til komiteen. Flyktninger som finner bolig på egen hånd, kan i dag
ha mulighet til avtalt selvbosetting.
Dette flertallet mener det
er viktig at fordrevne fra Ukraina får mulighet til å lære språk.
Regjeringen har i Prop. 78 S (2021–2022) foreslått å bevilge 50
mill. kroner til tidlig norskopplæring gjennom den eksisterende norskopplæringsordningen.
Det er også foreslått å bevilge 15 mill. kroner til norsktrening
og engelsktrening gjennom ordningen Tilskudd til integreringsarbeid
i regi av frivillige organisasjoner.
Dette flertallet mener i likhet
med forslagsstillerne at frivillige organisasjoner spiller en viktig
rolle i integreringsarbeidet. Regjeringen har i Prop. 78 S (2021–2022)
foreslått for Stortinget å styrke tilskudd til frivillige organisasjoner
med 65 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at forslaget
ble fremsatt i Stortinget den 31. mars 2022. Siden den tid har regjeringen
fremmet både Prop. 78 S, 80 L og 107 L (2021–2022) til behandling
i Stortinget. Alle de tre proposisjonene inneholder tiltak som skal
ruste staten og kommunene for en økt tilstrømning av flyktninger
i 2022. De fleste av forslagene i dette representantforslaget er
dermed allerede igangsatt eller etter disse medlemmers syn ivaretatt
gjennom bedre tiltak fra regjeringen.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at det er viktig at det gis god informasjon
til fordrevne fra Ukraina så raskt som mulig etter at de har ankommet
Norge. Disse medlemmer ser
derfor positivt på at Utlendingsdirektoratet (UDI), politiet og
andre berørte myndigheter har etablert rutiner for å gi relevant og
tilpasset informasjon etter ankomst til Norge. I dag finnes det
også informasjon både på engelsk, ukrainsk og russisk på hjemmesidene
til flere av de statlige aktørene. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen fortsetter arbeidet med å bedre informasjonsrutinene overfor
fordrevne fra Ukraina.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen allerede har foreslått å styrke de mest relevante kompetansesentrene
med 8 mill. kroner i 2022 for å sette helse- og omsorgstjenestene
bedre i stand til å ivareta de psykososiale hjelpebehovene fordrevne
ukrainerne har. I tillegg har regjeringen foreslått at det opprettes
en rammeavtale for psykososial beredskap for inntil 7 mill. kroner
i 2022 (Prop. 78 S (2021–2022)).
Videre merker disse medlemmer seg
at forslagsstillerne foreslår en uavhengig tilsynsordning for asylmottak. Disse medlemmers syn
er at enslige mindreårige som bor i asylmottak, er en særskilt sårbar gruppe,
og at ressursinnsatsen til en statlig tilsynsordning med asylmottaksdriften
bør rettes inn mot oppfølgingen av denne gruppen. Regjeringen har
i Prop. 80 L (2021–2022) fremmet en tilsynsordning med omsorgen for
enslige mindreårige som bor i asylmottak. UDI vil fortsatt ha tilsyn
med mottaksdrift som et ledd i kontraktsoppfølging. Disse medlemmer mener
regjeringens tiltak er godt begrunnet og bedre bruk av ressursene
enn forslag nummer tre fra forslagsstillerne.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne mener staten bør vekte kvalitetshensyn mer enn
pris i vurderingen av nedleggelse av asylmottak. Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at kvalitetshensyn bør veie tungt i avgjørelsen
om hvilke asylmottak som skal legges ned i en periode hvor man skal nedskalere
mottakskapasiteten. Samtidig er disse medlemmer enige med regjeringen
i at det er naturlig at UDI først sier opp de aller dyreste avtalene,
slik som akuttinnkvarteringsplasser i en nedskaleringsfase.
Forslagsstillerne
vil ha tiltak for at barn ikke må flytte mellom mottak. Disse medlemmer er
enige i at det er uheldig med mye flytting mellom mottak. Samtidig
er det viktig å påpeke at fordrevne fra Ukraina får tilbud om innkvartering
i asylmottak frem til vedtaket om midlertidig kollektiv beskyttelse
fattes, og skal deretter bosettes i en kommune. Målet er rask bosetting
for de som får midlertidig kollektiv beskyttelse. Disse medlemmer viser også
til at statsråden i sitt svarbrev har presisert at UDI så langt
som mulig skal ta hensyn til beboernes ønsker og behov, ikke minst
når det gjelder barn.
Disse medlemmer merker seg
at forslagsstillerne er bekymret for at fordrevne ukrainere ikke
kommer seg ut i arbeid etter ankomst til Norge. Til dette vil disse medlemmer bemerke
at ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse innebærer et
unntak fra utgangspunktet om at asylsøknader skal vurderes individuelt,
og åpner for å gi beskyttelse etter en gruppevurdering. Midlertidig
kollektiv beskyttelse kan gis uten asylintervju og uten individuell
behandling av asylsøknaden. Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev har presisert at vedtaksfattingen nå
i stor grad er automatisert. Personer som omfattes av ordningen,
kan derfor få oppholdstillatelse svært raskt. Tillatelsen gir rett
til å arbeide.
Disse medlemmer ser videre
positivt på at regjeringen allerede har foreslått å bevilge 50 mill.
kroner til tidlig norskopplæring gjennom den eksisterende norskopplæringsordningen
i Prop. 80 S (2021–2022). Det er også foreslått å bevilge 15 mill.
kroner til frivillige som gjennomfører norsktrening og engelsktrening.
Disse medlemmer vil påpeke
at forslagsstillerne i forslag nummer åtte har foreslått det som
allerede er den eksisterende ordningen for avtalt selvbosetting. Flyktninger
som finner bolig på egen hånd, kan ha mulighet til avtalt selvbosetting
i dag. Dersom boligkontrakten godkjennes av kommunen, kan også kommunen
og IMDi inngå avtale om bosetting med offentlig hjelp.
Disse medlemmer mener at frivillige
organisasjoner spiller en viktig rolle i integreringsarbeidet. Mange
kommuner har allerede samarbeidsavtaler med frivillige organisasjoner,
og for de som ønsker det, er IMDi allerede i dag tilgjengelig for
veiledning om hvordan en slik samarbeidsavtale kan innrettes. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har foreslått å styrke tilskudd til frivillige
organisasjoner med 65 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, hvor det fremgår at regjeringen vurderer behovet for forskning
knyttet til situasjonen med økte flyktningeankomster fra Ukraina.
Denne vurderingen inkluderer, men er ikke begrenset til følgeforskning
slik forslag ti er. Disse
medlemmer har tillit til at regjeringen finner gode løsninger
for følgeforskning dersom det skulle vise seg å være behov for dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er viktig å legge til rette for rask og
god integrering av flyktninger fra Ukraina. Disse medlemmer mener rask
tilgang til arbeid og aktivitet er sentralt for å lykkes med å gi
flyktningene en så normal hverdag som mulig.
Disse medlemmer peker på at
Høyre allerede i begynnelsen av mars tok til orde for innføring
av et eget hurtigspor for å få ukrainske flyktninger raskt ut i
jobb og tilbud om norskopplæring. Disse medlemmer viser videre
til at Høyre tok til orde for å gjennomgå lover og forskrifter som
måtte tilpasses en midlertidig krisesituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet anser det som helt avgjørende at flyktningene blir
grundig informert så tidlig som mulig om prosessene videre i Norge,
og at denne informasjonen er tilpasset dem. Disse medlemmer ser også viktigheten
av at gjennom deltakelse i frivillige organisasjoner kan nyankomne
innvandrere i en kommune bli kjent med lokalsamfunnet og blant annet
få anledning til å praktisere norsk og dermed integreres raskere
gjennom frivillighetens viktige bidrag. Disse medlemmer støtter derfor
representantforslagets punkter en og ni.
Disse medlemmer støtter derimot
ikke representantforslagets nummer to til åtte og nummer ti. Det å
være forberedt er fornuftig, men disse medlemmer ser ikke behov
for å tvinge gjennom vedtak nå da det med eksisterende lovverk og
praksis gis nødvendig helsehjelp til flyktninger som ankommer Norge,
uavhengig av hvor de kommer fra. Selv om intensjonene i forslag
to er gode, mener disse
medlemmer at det beste tiltak for flyktningene i et psykososialt
perspektiv er å raskt inkluderes i lokalsamfunnene der de bosettes, slik
at de kan få deltatt på meningsfulle aktiviteter, skole og jobb.
Disse medlemmer er enige i
prinsippet om at det skal være anstendige og skikkelige forhold
på asylmottakene våre. Dette ansvaret ligger hos UDI som bestiller,
og disse medlemmer forventer
at UDI følger opp avtalene de inngår om at mottakene faktisk leverer den
kvaliteten og nivået på tjenesten som er kontraktsfestet. En egen
tilsynsordning utover dette er ikke vanlig praksis ved offentlige
innkjøp, og disse
medlemmer ser ingen grunn til en forskjellsbehandling her.
Det samme gjelder
ansvaret for etablering, drift og nedleggelser av asylmottak, som
også er delegert til UDI av Justis- og beredskapsdepartementet.
Etablering av asylmottaksdrift er konkurranseutsatt. At mottaksdriften
er konkurranseutsatt, antas å bidra til kostnadseffektivitet og
nødvendig fleksibilitet i et system der kapasitetsbehovet kan svinge
mye på kort tid. Samtidig skal innkvarteringstilbudet være forsvarlig
både i forbindelse med etablering og nedleggelser av asylmottak.
Disse medlemmer understreker
at i eksisterende lovverk og vedtak er barn en prioritert gruppe for
UDI. Barn er dermed allerede hensyntatt så langt det lar seg gjøre
hva angår innkvarteringstilbud, som er et midlertidig botilbud frem
til enten bosetting eller retur. For det tilfellet at en beboer
må flytte til et nytt asylmottak før bosettingen skjer, er disse medlemmer trygge
på at det er etter grundige vurderinger og ikke ved tilfeldigheter.
Disse medlemmer ønsker i utgangspunktet
at asylsøkere kommer raskest mulig ut i arbeid og på denne måten
blir en del av samfunnet. Ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse
for fordrevne fra Ukraina har allerede åpnet opp for unntak fra
hovedregelen om individuell behandling som gjør at flyktningene
fra Ukraina får en så rask prosess som mulig sammenliknet med andre
prosesser for andre flyktninger.
Disse medlemmer mener regjeringen
må sørge for at ukrainere får mulighet til å jobbe så raskt som
mulig. En mulighet er å se til den danske løsningen som sørger for
at treghet i det offentlige systemet rundt registrering, bosetting
etc. ikke er til hinder for at en kan arbeide.
Disse medlemmer ønsker prinsipielt
at alle asylsøkere lærer seg norsk språk raskest mulig og derfra også
kommer raskest mulig i arbeid. Grunnleggende kunnskap om plikter
og rettigheter i arbeidslivet er viktig, men ikke en prioritet i
denne usikre situasjonen. Disse medlemmer har tillit
til at næringslivets parter videreformidler og informerer om rettigheter
og plikter som følger det å være arbeidstaker, og mener at man derfor
ikke trenger et eget vedtak på dette tidspunkt.
Disse medlemmer ser at selvbosetting
av flyktninger generelt vil kunne skape betydelig press på kommuner
og områder som allerede har en altfor høy innvandrerandel. Det vil
også kunne skape problemer ved at kommuner som ikke har kapasitet
til å ta imot, brått vil måtte ta imot allikevel. Derfor vil disse medlemmer ikke
støtte forslaget, men vil samtidig vise til at ukrainske flyktninger
har fått kollektiv beskyttelse, noe som gjør at denne gruppen i
større grad bør kunne ordne bosetting selv.
Disse medlemmer ser at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet allerede nå gjør en vurdering av behovet
for forskning knyttet til situasjonen med økte flyktningeankomster
fra Ukraina. Følgeforskningen som forslagsstillerne viser til, vil
kunne inngå i denne vurderingen, jf. departementets vurdering av
forslaget, og dermed vil et slikt vedtak ikke være nødvendig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, registrerer at det har vært store forsinkelser
med registrering, og dermed også med å innvilge midlertidig kollektiv
beskyttelse for ukrainske flyktninger. Flertallet viser til at det
er liten grunn til å betvile identiteten til mange av de ukrainske
flyktningene som nå ankommer. Dette som følge av at mange har biometrisk
pass. Flertallet mener
derfor det bør finnes systemer som raskere sikrer arbeidstillatelse
for flyktninger som søker midlertidig kollektiv beskyttelse, hvor
det ikke er identitetstvil. Flertallet merker seg at Danmark
har innført en ordning hvor det automatisk gis arbeidstillatelse
ved registrering. Flertallet mener
regjeringen må vurdere å innføre en tilsvarende ordning i Norge.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å automatisk innvilge arbeidstillatelse
for registrerte ukrainske flyktninger hvor det ikke er identitetstvil,
for eksempel ved at søkeren har biometrisk pass.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
det i tiden fremover vil være behov for en stor innsats i hele asyl-
og integreringskjeden, fra ankomst, mottak, bosetting og inkludering
lokalt. Disse
medlemmer viser til at kommuner, frivillige og ulike etater
allerede har vist stor innsatsvilje til at Norge på en gode måte
skal kunne ta imot flyktninger som kommer. Disse medlemmer viser likevel
til at det er forbedringspunkter, og at myndighetene må lære av
de utfordringene som oppstod ved forrige ankomst av et høyt antall
flyktninger, i 2015–2016.
Disse medlemmer viser til
at rundt 40 pst. av de som nå kommer som flyktninger til Norge,
er barn. Mange av disse bor også privat, og ikke på asylmottak. Dette
er ulikt fra tidligere ankomster av flyktninger og krever at både
informasjon og kommunikasjon er tilpasset barn i ulike aldre, og
at det sikres tidlig kartlegging og en plan for psykososial støtte,
både for de på mottak og for de som bor privat.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser videre til at
myndighetene gjorde seg noen erfaringer med rask oppbygging og nedbygging
av mottakskapasitet i 2015–2016. Kappløpet for å få nok mottaksplasser
øker risikoen for at useriøse aktører ikke blir fanget opp, og UDIs
kapasitet til å gjøre kontraktsoppfølging blir i en slik situasjonen
mindre. Det synliggjør behovet for en uavhengig tilsynsordning.
Det er positivt at disse argumentene nå har blitt hørt når det gjelder
mottak for enslige mindreårige, jf. Prop. 80 L (2021–2022) som er
til behandling, men disse
medlemmer vil understreke at det også er sårbare flyktninger
i alle ordinære asylmottak, og nå også en stor andel barn.
Disse medlemmer viser til
at den raske nedbyggingen av asylmottak sist gjorde at barn måtte
flytte svært mange ganger før de ble bosatt. Dette fører til mange
oppbrudd fra skole og barnehage og kan være re-traumatiserende. Disse medlemmer vil
understreke at det ikke må gjøres samme feil denne gang, og ber regjeringen
se på tiltak i et langsiktig perspektiv og planlegge for en nedbygging
av mottakskapasitet som i langt større grad tar hensyn til barnets
beste enn sist.
Disse medlemmer viser til
viktigheten av at vi tar i bruk ressursene til de flyktningene som
kommer, og at man jobber mot passivisering. Å få flyktninger som kan
og vil jobbe, raskt i gang er positivt, og disse medlemmer mener flyktninger
også i mange tilfeller kan bosette seg selv, uten å miste introduksjonsstøtten.
Tall fra SSB viser at ukrainere som allerede var i Norge ved krigens
utbrudd, bor i 308 av 356 kommuner i Norge. Mange av de som kommer
nå, vil dermed ha nettverk, familie eller venner i store deler av
Norge. Disse medlemmer viser
til at man i et slikt system kan sette et tak på plasser for selvbosetting,
eller for eksempel unnta bydeler.
Disse medlemmer viser til
at krigen i Ukraina og økningen i antall flyktninger til Norge har
endret det politiske landskapet når det gjelder mottak og integrering.
Det bør raskt iverksettes følgeforskning på de tiltakene man nå
innfører for ukrainske flyktninger, for blant annet å se på fordeler
og eventuelle utilsiktede konsekvenser, samt om dette er løsninger
som også kan benyttes overfor andre asylsøkere og flyktninger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til forslaget om
rask og god integrering av fordrevne fra Ukraina og vil uttrykke
støtte til forslagene som legges frem. Disse medlemmer vil understreke
at selv om forslaget i hovedsak dreier seg mest om flyktninger fra
Ukraina, må det sikres at forslagene vil gjelde alle asylsøkere
og flyktninger uavhengig av opphavsland.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle flyktninger og asylsøkere som
ankommer riket, får tilgang til informasjon om sine rettigheter
og muligheter tidlig i ankomstfasen, og at denne informasjonen også
tilpasses barn i ulike aldre.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres forslag i Dokument 8:147 S
(2021–2022) om å få flyktninger raskt i arbeid og Dokument 8:152
S (2021–2022) om å hjelpe ukrainske flyktninger.
Dette medlem viser videre
til regjeringens forslag til endringer i utlendingsloven i Prop.
80 L (2021–2022) om tilsyn ved asylmottakene, og vil komme tilbake
til dette spørsmålet og spørsmål om kvalitet ved mottakene i forbindelse
med behandlingen av proposisjonen.
Dette medlem viser til regjeringens
forslag i Prop. 107 L (2021–2022) om midlertidige endringer i lovverket
som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina, der regjeringen kommer
med forslag knyttet til norskopplæring og introduksjonsprogram. Dette medlem vil
komme tilbake til disse spørsmålene i forbindelse med behandlingen
av proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg utarbeidet strategien
«Hverdagsintegrering» for å styrke sivilsamfunnets rolle på integreringsfeltet,
der et av forslagene var å utvikle samarbeidsavtaler nasjonalt og
lokalt for et mer strukturert og langsiktig samarbeid mellom staten
og frivillige organisasjoner på integreringsfeltet.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at ukrainske flyktninger og deres barn får
tilgang til informasjon om sine rettigheter og muligheter i Norge
i en tidlig fase i ankomsten, uavhengig av om de bor på mottak eller
er innlosjert privat. Informasjonen må tilpasses barn i ulike aldre.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for tidlig kartlegging av barn og
familiers behov og utvikle en plan for psykososial støtte som begynner
ved ankomst eller på akuttmottakene og fortsetter i kommunene etter
bosetting. Det er særlig viktig at det utvikles et psykososialt
tilbud til barna og familiene som bor privat og ikke innkvarteres
på mottak.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en uavhengig tilsynsordning for asylmottak.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kriteriene for nedleggelse av asylmottak
vektlegger kvalitet mer enn pris, slik at man beholder de kvalitativt
beste mottakene når antallet beboere i asylmottak synker.»
«Stortinget
ber regjeringen se på tiltak for å sikre at barn ikke må flyttes
fra asylmottak til asylmottak mange ganger før de bosettes, og sikre
at barns beste er et sentralt kriterium ved vurdering av nedleggelser
av asylmottak.»
«Stortinget
ber regjeringen gi asylsøkere midlertidig arbeidstillatelse mens
de venter på svar på søknaden, og sikre at Skatteetaten og andre
instanser ikke blir en propp i systemet.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke norskopplæring og kunnskap om rettigheter
og plikter i arbeidslivet for alle flyktninger med kollektiv midlertidig
beskyttelse, uavhengig av lengde på introduksjonsprogram.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere en ordning der den enkelte flyktning som
har fått lovlig opphold, selv kan skaffe bosted, uten at retten
til introduksjonsprogram med det faller bort. Det forutsettes at
pengene følger hver enkelt, slik at den kommunen som den enkelte velger
å bosette seg i, får introduksjonsstøtte etter regulære satser.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til at kommunene oppretter samarbeidsavtaler
med frivillige organisasjoner for å styrke det lokale integreringsarbeidet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette følgeforskning på de tiltakene som nå
innføres for ukrainske flyktninger, for å vurdere om det er tiltak
som også kan lette integreringsprosessen for andre asylsøkere og flyktninger
som kommer til Norge.»