Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Tore Vamraak, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Torleik Svelle, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister
Tonje Brenna har uttalt seg om forslaget i brev 28. april 2022.
Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen avholdt skriftlig
høring med frist 27. april. Det kom inn syv høringsinnspill til
komiteen.
Komiteen viser til at regjeringen
har sendt på høring et forslag om at elever på 1. trinn får 12 timer
gratis skolefritidsordning (SFO) fra skoleåret 2022–2023. Komiteen viser
videre til at det nylig er vedtatt en rammeplan for SFO som legger
til rette for lek, kultur og fritidsaktiviteter.
Komiteen viser videre til at
det er bred politisk støtte til ønsket om å fylle hverdagen til
barn i SFO med meningsfull aktivitet og et kvalitativt godt innhold. Komiteen mener
at samarbeid med lokalt kulturliv, frivilligheten og kulturskolen
er viktig, og at det finnes mange eksempler på at SFO er en inkluderende
arena.
Komiteen viser videre til at
utvikling av sosiale ferdigheter og deltakelse i kulturliv og idrett
er viktig for barn. Komiteen mener
det er viktig at alle barnehagebarn har et godt og inkluderende
leke- og læringsmiljø, og at barn som har behov for det, får hjelp
tidlig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
vil understreke at SFO er et frivillig tilbud, og at kommunene må
ha frihet til å organisere og legge til rette for skolefritidsordningen
ut ifra lokale behov og ha handlefrihet til å utvikle oppvekstpolitikken. Flertallet støtter
intensjonen fra forslagsstillerne om å øke kvaliteten i SFO parallelt
med å øke tilgjengeligheten i SFO-tilbudet. Men en styrking av kvaliteten
i SFO-tilbudet må først og fremst oppnås gjennom lokale prioriteringer
og styrking av kommuneøkonomien. Flertallet vil bemerke at forslagene
i representantforslaget vil ha budsjettmessige konsekvenser som
må vurderes i forbindelse med de ordinære budsjettprosessene.
Når det gjelder forslaget
om å innføre en rentekompensasjonsordning, vil flertallet påpeke at siden
SFO i hovedsak gjennomføres i skolens lokaler, er det kommunene
som er best egnet til å vurdere behov for eventuelle investeringer
i SFO-lokaler. Flertallet ser
det derfor ikke som hensiktsmessig med egne, separate ordninger
for investeringer i SFO.
Når det gjelder forslaget
om eget statlig tilsyn med SFO, viser flertallet til at det er statsforvalteren
som har ansvar for å føre tilsyn med at kravene i opplæringsloven
med forskrifter blir oppfylt, herunder tilsyn med SFO.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at om lag
8 pst. av de ansatte i SFO har lærer- eller barnehagelærerutdanning,
og at 43 pst. har fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Disse medlemmer viser
til at regjeringen allerede har igangsatt et arbeid for å gi de ansatte
i SFO tilbud om kompetanseutvikling, og at det i 2022 er bevilget
10 mill. kroner til formålet. Disse medlemmer merker seg
for øvrig at departementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag
å utrede hva slags kompetansetilbud de ansatte ønsker og har nytte av.
Når det gjelder omfanget
av deltidsstillinger i SFO, merker disse medlemmer seg den nasjonale
evalueringen av SFO som NTNU Samfunnsforskning gjennomførte i 2018,
og statsrådens omtale av dette i brevet til komiteen. Disse medlemmer viser
i tillegg til målsettingen i Hurdalsplattformen om å styrke arbeidet
for flere heltidsstillinger i SFO.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at SFO
er et tilbud som er frivillig for barna.
Disse medlemmer viser til at
Finansdepartementet i svar av 8. november 2021 på budsjettspørsmål nr.
555 fra Sosialistisk Venstreparti har anslått at kostnaden ved å
innføre gratis SFO for alle på 1.–4. trinn er om lag 8,5 mrd. kroner
i helårseffekt. Disse
medlemmer mener at det er viktigere å prioritere økt kunnskap i
skolen enn gratis SFO.
Disse medlemmer vil advare
mot den byråkratiseringen som forslaget om innføring av statlig
tilsyn med SFO vil innebære. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning
være en underlig start på en såkalt tillitsreform.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til budsjettenigheten med
regjeringen som førte til at alle barn på førstetrinnet i hele Norge
får gratis kjernetid i SFO fra høsten 2022. Disse medlemmer understreker
at det med en slik reform åpner seg mange muligheter for å jobbe mer
systematisk med kvalitet i skolefritidsordningen. Disse medlemmer viser til NTNUs
evaluering av SFO-tilbudet fra 2018, hvor det kommer frem at det
i dag er store forskjeller ikke bare i pris, men også i innhold
mellom kommuner og mellom de ulike SFO-ene. Disse medlemmer tar til orde
for å utvikle tilbudet videre med mer kompetanse, økt bemanning
og flere aktiviteter, slik at SFO kan bli et enda viktigere bidrag
til at barna våre skal lykkes og trives i hverdagen. Det er derfor disse medlemmer ønsker
en nasjonal satsing på bemanning og kompetanse i SFO.
Disse medlemmer har nemlig
store forventninger til at gratis SFO vil bidra til å utjevne forskjeller
og gi alle barn muligheten til å få delta i fellesskapet, utvikle
sosiale ferdigheter og være med på meningsfulle fritidsaktiviteter.
Høy kvalitet i SFO er et viktig bidrag både til å redusere ulikhet
og til å gjøre skoledagen bedre for alle barn. Disse medlemmer mener imidlertid
at ulikheten i kvalitet på SFO-tilbudet reiser en rekke spørsmål
knyttet til retningslinjer og veiledere for innhold, areal og utstyr,
kompetanse og bemanning i SFO-tilbudet, ikke minst om hvordan kvalitetsutviklingen skal
følges opp.
Disse medlemmer viser til høringsinnspill
fra Utdanningsforbundet, som påpeker at den nye rammeplanen for
SFO som ble vedtatt i 2021, er ambisiøs, noe som er et godt utgangspunkt
for å jobbe videre med kvalitet i SFO. Disse medlemmer er enig i innspill
fra blant annet Fagforbundet, Skolelederforbundet og Utdanningsforbundet,
som understreker at å gjennomføre intensjonen i rammeplanen vil
kreve kompetanse i personalet og ressursmessig gode rammevilkår. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig at rammeplanen skal gi rom for lokale
variasjoner, og at man i en satsing på kvalitet må unngå detaljregulering
fra sentrale myndigheter.
Disse medlemmer mener det bør
være et prinsipp at det er størst mulig grad av hele stillinger
for ansatte i SFO. Disse
medlemmer viser til et eksempel fra Jåtten SFO i Stavanger,
der hele stillinger gir et bedre tilbud for barna i SFO på grunn
av bedre stabilitet og dermed mindre «turnover» i personalet.
Disse medlemmer er enig i innspill
fra blant annet Fagforbundet, Skolelederforbundet og Utdanningsforbundet
om at lokaler og lekeområder må invitere til god lek og skapende
og fysisk aktivitet. Likeledes er disse medlemmer enig med høringsinstansene
i at mulige krav, retningslinjer og veiledere for kompetanse, bemanning
og areal må utredes.
For å avgjøre hva
som er kvalitet i SFO, mener disse medlemmer i tråd med
innspillet fra Forandringsfabrikken at barn som går på SFO, må inkluderes,
og man må høre fra dem hva som er viktig for at de skal ha det trygt
og godt der. Disse
medlemmer viser til Barnekonvensjonen artikkel 12 og Grunnloven
§ 104 om at «alle barn har rett til å uttale seg fritt og bli hørt».
Dette gjelder både for hvert enkelt barn i saker som gjelder barnet,
og ved handlinger og avgjørelser som gjelder barn som gruppe. Disse medlemmer understreker at
å inkludere barna må være et bærende element i arbeidet videre med
utviklingen av økt kvalitet i SFO.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av
om det bør innføres tilsyn med kvalitet i SFO, samt om det bør fastsettes
retningslinjer for areal, bemanning og kompetanse i tilbudet.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et pilotprosjekt i samarbeid med
KS, der kommuner inviteres til å innføre flere hele stillinger for
ansatte som jobber i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom
skole og SFO. Prosjektet skal se på om dette kan bidra til å styrke kvaliteten
i både skole og SFO, i tillegg til å gi bedre arbeidsvilkår for
ansatte. Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for belønning
av kommuner som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering
av pilotprosjektene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre rentekompensasjonsordninger for nødvendige
investeringer til innføring av gratis SFO over hele landet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at regjeringen Solberg innførte ordninger
med redusert foreldrebetaling og gratis opphold på skolefritidsordningen
(SFO) og aktivitetsskolen (AKS) etter skoletid for barn av foreldre
med lav inntekt. Dette
medlem ønsker å utvide ordningen til gratis heldagsplass for
familier med dårlig råd. Regjeringen Solberg styrket også kvaliteten
i SFO/AKS gjennom utarbeidelse av en nasjonal rammeplan, som også
gir rom for lokale variasjoner.
Dette medlem mener at det ikke
er et mål i seg selv at SFO/AKS skal være likt utformet fra sted
til sted, men at det er et mål at alle barn i SFO/ASK skal ha et
likeverdig tilbud med jevn og høy kvalitet. SFO/AKS skal stimulere
til både lek og læring. Det er viktig at tilbudet gir barna et godt
kreativt, praktisk og estetisk tilbud. Mer samarbeid med ulike aktører
som kulturskole og ulike frivillige aktører, som for eksempel idrettslag
og miljøorganisasjoner, er viktig for å heve kvaliteten på tilbudet.
Dette medlem viser for øvrig
til at SFO/AKS er et kommunalt ansvar, og at SFO/AKS gjerne er organisert
i tett samarbeid med skolen og i felles lokaler. Dette gjør at man
må se SFO/AKS og skolen i sammenheng når det gjelder både investeringer
og stillingsbrøker. Dette medlem legger
til grunn at statsforvalteren i samarbeid med Utdanningsdirektoratet
fører tilstrekkelig og godt tilsyn med SFO/ASK.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
peker på at kommunen, som ansvarlig eier av både SFO og kulturskolen,
har en god mulighet til å tilby alle barn et kulturelt tilbud av
høy kvalitet i SFO. Kulturskolene besitter egnet høy faglig og pedagogisk
kompetanse, og kulturskolens ansatte vil være godt tilgjengelige
i det aktuelle tidsrommet hvor SFO har sin «kjernetid».
Flertallet viser til Meld.
St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med
og av barn og unge og at kun 13 pst. av barn i grunnskolen deltar
i et tilbud i regi av kulturskolen. Skal det felles målet om kulturskolen
som inkluderingsarena oppnås og bidra til at flere barn får delta
i kulturskolens aktiviteter, vil et tilbud i SFO være et godt grep.
Flertallet mener et tilbud
om deltagelse i kulturskoleaktiviteter i SFO-tiden vil bidra til
mer aktivitet og økt kvalitet i SFO-tilbudet.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at det allerede er flere gode eksempler på at elever får
kulturskole som del av SFO-tiden, og mener det vil være positivt
dersom flere kommuner kan integrere kulturskoletilbud og andre aktiviteter
i SFO-tiden. Dette
flertallet vil allikevel understreke at dette må skje i forståelse
med de frivillige organisasjonene, slik at samarbeidet blir positivt
for alle parter og ikke bidrar til å undergrave den frivillige aktiviteten
som foregår etter skoletid.
Dette flertallet vil påpeke
at selv om kommunen er kulturskoleeier, er kulturskolen i utgangspunktet også
finansiert gjennom egenbetaling. Dette flertalletviser i denne
sammenheng til statsrådens brev til komiteen og eksempler på utilsiktede
virkninger av å legge fritidstilbud inn i SFO-tiden, der SFO tilbyr
aktiviteter som ikke finansieres gjennom den ordinære foreldrebetalingen
eller tilskudd fra kommunen, men gjennom ekstrabetaling fra foreldrene. Dette flertallet mener
det er viktig at inkluderingsperspektivet er med i vurderingen av
slikt samarbeid, slik at SFO blir den fellesarenaen alle ønsker.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser et stort behov for
at sentrale myndigheter legger bedre til rette for økt samarbeid mellom
SFO og kulturskolen, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids-
og næringsliv på en måte som støtter opp under skolens brede syn
på kunnskap og kompetanse. Disse medlemmer vil understreke
at SFO er barnas fritidsarena, og tilrettelegging av aktiviteter
må skje på barnas premisser. Aktivitetene må være meningsfulle for barna
selv, ikke for alle andre som har meninger om hva barna bør drive
med. Disse medlemmer vil
understreke hvor viktig barns medvirkning er i et slikt arbeid. Samarbeid
med kulturskole, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids- og
næringsliv må dessuten skje ut fra muligheter og behov i den enkelte
kommune og ved den enkelte SFO-ordning og ikke reguleres fra sentralt
hold.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for økt samarbeid mellom SFO og
kulturskolen, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids- og næringsliv,
som kan støtte opp under skolens brede syn på kunnskap og kompetanse.»