Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Tore Vamraak, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Torleik Svelle, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget om å utvikle alternative sluttvurderingsformer
til dagens eksamen i ungdomsskole og videregående opplæring.
Kunnskapsminister
Tonje Brenna har uttalt seg om forslaget i brev av 28. april 2022.
Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen inviterte til skriftlige
innspill med frist 28. april 2022 og mottok fem innspill.
Komiteen viser til at vurderingssystemet
skal gi elevene og lærlingene sluttvurderinger som er rettferdige,
pålitelige og gyldige. Komiteen fremhever
at dette er grunnleggende for at sluttvurderingen skal ha høy kvalitet
og tillit i samfunnet, og at et pålitelig og rettferdig vurderingssystem
er en sentral del av skoleløpet.
Komiteen merker seg at det
i evalueringer av eksamensordningen er trukket frem enkelte svakheter ved
dagens eksamen. Manglende forutsigbarhet, skjevheter ved trekkordningen,
sensorer som vurderer identiske oppgaver ulikt, og ulik vanskelighetsgrad
på eksamensformer er eksempler på dette. Komiteen viser til at det derfor
er viktig at man fortsetter å videreutvikle eksamen, med hensyn
til både kvalitet og rettferdighet, uten at det går på bekostning
av tilliten til eksamen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, vil peke på at eksamen gir viktig
informasjon om elevens kompetanse ved avslutningen av opplæringen. En
gruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet, Samarbeidsgruppe for evaluering
av eksamensordninger, peker på at eksamen også er viktig fordi den
gir elevene muligheten for en ekstern vurdering av sin fagkompetanse,
en vurdering som ved sentralgitte eksamener i tillegg er basert
på et nasjonalt enhetlig sett med oppgaver og tilhørende kjennetegn
på måloppnåelse. Gruppen peker videre på at eksamen dermed fungerer
som en ekstern kvalitetssikring i et sluttvurderingssystem som i stor
grad er basert på faglærers vurdering, og at denne eksterne kvalitetsfunksjonen
er et eget formål med eksamen. Flertallet mener det er viktig
med et godt samsvar mellom kompetansemål og eksamensform, og at
det må vurderes hvordan dette best ivaretas i gjennomføring av lokalt
og sentralt gitte eksamener og også i ulike eksamensformer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til Hurdalsplattformen
og at regjeringen ser behovet for en gjennomgang av vurderingsformene
i ungdomsskolen, men at regjeringen vil bevare både eksamen og karakterer
som vurderingsform i skolen. Disse medlemmer mener eksamen
er en viktig del av vurderingssystemet, og viser til at kunnskapsministeren
har understreket at regjeringen skal sørge for både at vurderingsordningen
er i tråd med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, og at eksamen som
vurderingsform er pålitelig og rettferdig.
Disse medlemmer har stor tillit
til at norske lærere inkluderer ulike vurderingsformer i sin vurderingspraksis.
Det er ulike meninger om eksamen, og endringer i eksamens- og vurderingsformer
fører nesten alltid til diskusjoner. Det er derfor viktig å gi tid
og rom til å forankre endringer hos og høre på de sentrale partene
i skolesektoren i et slikt arbeid. Dette gjelder både elever, lærere
og skoleledere.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svar understreker at hun vil holde vil holde Stortinget orientert
på en egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at pandemien har
aktualisert utfordringen med at karaktersettingen er ulik på eksamen
og ved standpunktkarakter. Disse medlemmer viser videre
til at eksamen er en av bærebjelkene i utdanningssystemet, og at
et pålitelig og rettferdig vurderingssystem er en sentral del av
skolen, som også må sees i sammenheng med elevenes stressnivå og
psykiske helse. I arbeidet med fagfornyelsen slo regjeringen Solberg
fast at dagens eksamensform fyller flere viktige funksjoner. Den
gir elevene en viktig kvalitetssikring ved at de får en ekstern
vurdering av sin fagkompetanse. De sentralt gitte eksamenene har identiske
oppgavesett og gir elevene et mer likeverdig vitnemål. I tillegg
rettes oppgavene anonymt. Eksamensresultatene bidrar også til at
lærerne og skolen kan kontrollere og utvikle sitt eget arbeid med
vurderinger og at elevene må jobbe selvstendig med fagstoff.
Disse medlemmer understreker
at tilliten til vitnemålet og eksamen må opprettholdes. Disse medlemmer ser
imidlertid at det er noen svakheter ved dagens eksamen, blant annet
manglende forutsigbarhet, skjevheter ved trekkordningen, sensorer
som vurderer identiske oppgaver ulikt, og ulik vanskelighetsgrad
på eksamensformer. Dette er momenter en må se nærmere på.
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig å videreutvikle vurderingsformene og eksamen i
lys av fagfornyelsen og de nye læreplanene i skolen. I dag er det
mye som tyder på at eksamen ikke møter alle kravene som er listet
opp, hvor målet er at elevene skal få vise frem både bredden og
dybden av kompetansen sin på eksamen. I fagfornyelsen la regjeringen
Solberg derfor frem en rekke forslag til endringer for eksamen,
blant annet muntlig-praktisk eksamen i stedet for muntlig eksamen
i flere fag, også i grunnskolen. Det ble også foreslått flere skriftlig-muntlige
eksamener i flere fag, slik at elevene kan vise frem kompetansen
på flere måter enn ved ren muntlig og skriftlig eksamen. Det ble
også foreslått å innføre eksamen i de praktiske og estetiske fagene,
slik at de blir en del av trekkordningen på ungdomstrinnet.
Disse medlemmer viser til at
det er viktig at elevene får en ekstern vurdering, at de får en
karakter, og at alle elever også får sentralt gitte eksamener. Videre
er det nødvendig med både muntlige og skriftlige evalueringsformer
som lar elevene vise hva de har av ferdigheter. Disse medlemmer er tydelig
på at eksamen som vurderingsform skal bestå.
Disse medlemmer mener at mappevurderinger
ikke kan erstatte eksamen, og ser, i likhet med det Utdanningsforbundet
skriver i sitt høringsinnspill, at mappevurdering har noen begrensninger.
Det kan være vanskelig å vite i hvor stor grad eleven selv har jobbet med
oppgavene, og det vil også være vanskelig å vite i hvor stor grad
elevene har fått hjelp. Disse
medlemmer viser til at eksamen derimot er lik for alle, og
en kan være sikker på at det elevene leverer, er deres eget produkt.
Disse medlemmer viser til den
skriftlige uttalelsen fra Utdanningsforbundet om forslag om lokale prøveordninger:
«Samtidig er det
også betenkelige sider ved at fylker og kommuner skal utforme egne
sluttvurderingsordninger. Når fylkeskommunene får mulighet til å
initiere forsøk med sluttvurderingsordninger, er det en viss fare for
at vurderingsspørsmål kan bli politisert og gjenstand for politisk
prestisje og dragkamp innad i hvert fylke. En slik utvikling vil
være uheldig fordi den vil løfte diskusjonen om sluttvurdering ut
av den faglige sfæren og over i den politiske. Intensjonen om mer
utvikling nedenfra og innenfra kan i verste fall ende i mer politisk overstyring
i faglige spørsmål.
Hensynet til rettferdig
konkurranse om studieplasser må også vurderes nøye når stortinget
skal behandle forslaget om lokale forsøk med sluttvurderingsordninger.
Elever konkurrerer om de samme plassene i høyere utdanning på tvers
av fylker. Derfor er det viktig å sikre at ikke elever fra enkelte
fylker får en urimelig stor fordel som følge av forsøk med alternative
sluttvurderingsformer.»
Disse medlemmer er enige i
disse betenkelighetene.
På denne bakgrunn
støtter disse medlemmer ikke
forslagene som er fremmet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at en ambisjon
for fremtidens skole må være at elevene har en mer praktisk og variert
skoledag hvor det i tillegg til den fagspesifikke kunnskapen i fagene
også vil være større fokus på kompetanse i å kommunisere, samhandle,
utforske, skape, kritisk tenkning og problemløsing på tvers av fag. Disse medlemmer understreker
at formen på vurderingen også må favne denne kompetansen. I så måte mener disse medlemmer at
en tradisjonell fem timers skriftlig eksamen kommer til kort.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg satte ned en gruppe som så på eksamen i sammenheng
med fagfornyelsen. Disse
medlemmer mener det er en svakhet ved dette arbeidet at ikke
alternative sluttvurderingsformer til eksamen ble skikkelig utredet. Eksamensgruppa
pekte i sin sluttrapport fra 2020 på at eksamen bør fornyes. I sluttrapporten
blir det understreket at en god sluttvurdering må være både pålitelig, gyldig,
håndterbar og rettferdig. Disse medlemmer påpeker at
eksamensgruppa konkluderte med at dagens eksamensordning har svakheter
på alle disse områdene, noe som innebærer at sluttvurderingen på sikt
vil ha en utfordring med å leve opp til de forventningene skolen
og samfunnet har til ordningen.
Disse medlemmer ønsker at det
skal utredes mer læringsfremmende og rettferdige måter å vurdere elevenes
kompetanse på, som er i tråd med de nye læreplanene. Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra blant annet Elevorganisasjonen og Utdanningsforbundet
og at både elever og lærere trekker fram positive sider ved for
eksempel mappevurdering. Disse medlemmer viser til at
eksamensgruppa også nevnte at andre eksamensformer kan være tverrfaglig
eksamen eller en langtidsoppgave. Disse medlemmer er enig i at
det er på tide å undersøke flere vurderingsformer der dagsform ikke
vil kunne avgjøre resultatet, og der eleven får vist det hen faktisk
kan. I likhet med Elevorganisasjonen mener disse medlemmer at det bør
innføres mer rettferdige vurderingsformer som gir flere elever større
mulighet til å lykkes.
Disse medlemmer viser til det
pågående utredningsarbeidet om vurderinger i skolen, både i den
varslede gjennomgangen av Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og
et eget arbeid i Utdanningsdirektoratet. Disse medlemmer understreker
et ønske om fortgang i arbeidet, at det å finne gode alternative
sluttvurderingsformer til dagens eksamensform skal være et tydelig mål,
og at Stortinget skal orienteres om resultatene av arbeidet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med Utdanningsdirektoratets utredning
av vurderinger i skolen komme tilbake til Stortinget på egnet vis
innen våren 2023 med en omtale av alternative sluttvurderingsformer.»
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra KS, som støtter forslaget om å gi fylkeskommuner
og kommuner som ønsker det, mulighet til å gjennomføre forsøk med
alternative sluttvurderingsformer i ungdomsskole og videregående
opplæring. Disse
medlemmer understreker at KS viser til at mange kommuner og fylkeskommuner
har bedt om denne muligheten, og at dette kan gi nyttig innsikt
i hvordan elevene kan vise den brede kompetansen som det nye læreplanverket
beskriver.
I denne sammenhengen
er disse medlemmer enig
med KS når de anbefaler at det ikke må gis for stramme rammer for
disse forsøkene, men at det gis et godt handlingsrom for kommunene,
fylkeskommunene og skolene til selv å utforme rammene for disse
forsøkene.
Samtidig vil disse medlemmer i
likhet med KS understreke behovet for å sikre en grundig forberedelse og
tilstrekkelig tid til gjennomføring av slike forsøk. Skoler og kommunal
sektor har vært under betydelig press som følge av pandemien. Disse medlemmer mener
at en utprøving av eksamensformer må sees i sammenheng med implementeringen
av nytt læreplanverk. Disse
medlemmer viser til at KS også støtter behovet for å gjennomføre
følgeforskning som et ledd i forsøkene.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å gi fylker som
ønsker det, mulighet til å gjennomføre lokale prøveordninger med
alternative sluttvurderingsformer i ungdomsskole og videregående opplæring,
og å utlyse midler til å gjennomføre følgeforskning av slike forsøk.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at det er nødvendig å oppdatere eksamens-
og vurderingsformer i skolen slik at de i større grad gjenspeiler
hovedprioriteringene i oppdateringen av alle læreplaner gjennom
fagfornyelsen. Dette arbeidet ble satt i gang av Solberg-regjeringen,
men må sluttføres av regjeringen Støre.
Dette medlem ønsker videre
at vurderingene av elevenes læring skal gjenspeile de arbeidsformene
elevene kommer til å møte senere i utdanning og arbeidsliv. Det
er derfor positivt at det gjøres utprøvinger og forsøk med vurderingsformene
for å skaffe mer kunnskap og dermed kunne forbedre vurderingen for
elevene. Det er viktig at slike forsøk gjøres på en måte som sikrer
kvalitativt god forskning, at elevenes rettsikkerhet sikres gjennom
forsøkene, og at elevene får rettferdige sluttvurderinger. Videre
er det viktig at eventuelle endringer i sluttvurderingen ikke forsinker
den nødvendige oppdateringen som følge av fagfornyelsen og koordineres
godt med denne. Eventuelle endringer i sluttvurderingssystemet må
også ses i sammenheng med de øvrige reformene og endringene i sektoren. Dette medlem ser
fram til at regjeringen kommer tilbake til dette på egnet vis.
Dette medlem mener det er
viktig at elevene får en ekstern og uavhengig sluttvurdering av
fagkompetansen sin basert på identiske oppgavesett. Dette gjør også
at skolene kan kontrollere sin egen vurdering opp mot den eksterne
vurderingen. Samtidig ser dette medlem at det er svakheter
med dagens eksamensform, og imøteser tiltak for å forbedre sluttvurderingen for
elevene.