2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Tom Kalsås, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal
og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård
Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet,
Andreas Arff og Terje Halleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
og fraKristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at Stortinget har tatt i bruk
kvoteplikt og CO2-avgift for
å nå klimamålene for sokkelen. Stortinget har forsterket kravet
til utslippskutt på norsk sokkel fra 40 til 50 pst. i 2030, jamfør
Prop. 113 L (2019–2020) og Innst. 351 L (2019–2020).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, mener at dette gjør at oljeselskapene har incentiv
og økonomisk egeninteresse av å velge den mest fordelaktige løsningen
for å nå klimamålene. De velger da å elektrifisere der det er lønnsomt,
og bruker lokal kraftproduksjon eller andre løsninger der det er
samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Komiteen viser
til at EUs klimamål for 2030 er forsterket, og at det kan forventes
at kvotesystemet vil bli endret for å ta høyde for dette. Det innebærer
at reduksjon av utslippene fra sokkelen kan få enda større verdi
og betydning i fremtiden enn med dagens kvotesystem.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
oljeselskapene er pålagt å vurdere elektrifisering ved alle nye
feltutbygginger, men at det kan være krevende å ta hensyn til alle
relevante samfunnskostnader, slik som konsekvenser av krafttilgang
og nettkapasitet på landsiden ved elektrifisering med kraft fra
land.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser til Innst. 193 S (2021–2022), jamfør Dokument
8:60 S (2021–2022), og forslag og flertallsmerknad som lyder:
«Stortinget ber regjeringen
om at hvert enkelt «kraft-fra-land»-prosjekt må vurderes for seg
og sees i sammenheng med krafttilgang og tiltakskost. Nye store kraftuttak
som elektrifisering av petroleumsinstallasjoner med «kraft fra land»
bør knyttes til områder hvor det er sterkt nett og god tilgang på
kraft.»
Komiteen viser
til at utslippsreduserende alternativer til kraft fra land kan bli
ytterligere aktualisert av kraftsituasjonen på land. Komiteen viser
således til høringsinnspillene der det påpekes at industrien har utredet
flere alternativer til kraft fra land, herunder karbonfangst og
-lagring på eksisterende plattformer. En hovedutfordring er mangel
på areal og vektmarginer på eksisterende plattformer.
Komiteen viser også til at
flytende gasskraftverk på egne innretninger med CCS kan være et
alternativ. Dette har ifølge bransjen hittil hatt en høy tiltakskost. Områdeløsninger
med flytende gasskraftverk med CCS for flere olje- og gassinstallasjoner
kan bidra til å senke kostnaden, men vil gi lavere utslippsreduksjoner
enn tilsvarende anlegg på land.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser også til at direktekoblet
havvind kan være et godt alternativ eller supplement til kraft fra
land. Wintershall Dea vurderer å knytte flytende havvindenheter
til eksisterende installasjon for olje- og gassproduksjon på Bragefeltet,
lokalisert i den nordlige del av Nordsjøen. Vindkraft anses i dette
prosjektet som et godt utslippsreduserende tiltak med to 11 MW vindturbiner
på flytere, oppankret om lag to kilometer fra Brage-plattformen.
Disse to vindturbinene vil erstatte om lag 60 pst. av kraftbehovet
for Brage, som i dag genereres av gassturbiner. Tiltaket vil redusere
CO2-utslippet fra Brage med
40 000–60 000 tonn CO2 per
år avhengig av vindforhold og andre faktorer.
Flertallet viser til at havenergiloven
gir muligheter for effektiv prosjektutvikling, fordi direktekoblet havvind
åpner for konsesjonsfritak. Flertalletmerker seg også den
fleksibilitet slike selvstendige konstruksjoner gir ved at de kan
gjenbrukes på ulike lokasjoner. Flertallet mener at slike konsepter
som direkte tilkoblet havvind til offshoreinstallasjoner må vurderes
i relevante prosjekt.
Komiteen viser
til at Miljødirektoratet, sammen med Oljedirektoratet og Gassnova,
starter opp prosjektet Grønn omstilling. Prosjektet skal vurdere
ulike tiltak i både kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektor, og
regjeringen oppfordres til å følge prosjektet nøye.
Komiteen ber regjeringen følge
tett den teknologiske utviklingen som aktørene på norsk sokkel bidrar med.
Høringsinnspillene komiteen har
mottatt, vitner om betydelig innovasjon som kan bidra til at næringen
møter utslippskravene på norsk sokkel på en effektiv måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til brev til energi-
og miljøkomiteen fra olje- og energiministeren datert 24. februar
2022, hvor det påpekes at ulike teknologileverandører og oljeselskaper
arbeider med nye og mer kompakte løsninger for CO2-fangst som kan være egnet til
offshore bruk. Dette arbeidet er i en tidlig fase. Frem mot 2030
er det lite trolig at CO2-fangst
på innretninger offshore vil være et reelt alternativ til kraft
fra land. Men med dagens virkemidler har aktørene i næringen sterk egeninteresse
av utvikle og ta i bruk slik løsninger om/når de er hensiktsmessige
å gjennomføre. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at det ikke
er grunnlag for en utredning slik det foreslås i Dokument 8:95 (2021–2022)
fra forslagsstillerne.
Disse medlemmer viser til at
gasskraftverkene som drifter oljeplattformene ute på norsk sokkel,
er den største utslippskilden i Norges klimaregnskap. Utslippene
fra sokkelen skal halveres innen 2030 og være netto null innen 2050,
noe som er i tråd med oljenæringens egne ambisjoner.
Det viktigste tiltaket
for å kutte klimagassutslipp fra sokkelen er å bruke strøm fra land
i stedet for gasskraft. Stortinget har vedtatt at kraft fra land
skal vurderes i forbindelse med alle nye selvstendige feltutbygginger
og større ombygginger på felt i drift. Også andre relevante utslippsreduserende
tiltak skal utredes.
Disse medlemmer vil vise til
at i områder med lite overskuddskraft kan behovet for strøm komme
i konflikt med planer om ny etablering av fastlandsindustri. Disse medlemmer mener
at det samtidig som det legges til rette for videre elektrifisering
av olje- og gassfelt, også må sikres tilstrekkelig fornybar kraft
til ny og eksisterende industri på fastlandet. I denne sammenheng
viser disse medlemmer til
regjeringens ambisjon om at elektrifiseringen av sokkelen i størst mulig
grad skal skje med havvind eller annen fornybar strøm produsert
på sokkelen.
Disse medlemmer viser til at
flere selskaper peker på at muligheten for å bruke CO2-fangst og -lagring i tilknytning
til olje- og gassinstallasjonene for å kutte utslipp på sokkelen
og i gitte situasjoner, basert på mange forutsetninger, kan være
50 pst. rimeligere enn å ta kraft fra land. Equinor har utredet
mulighetene for CO2-fangst og
-lagring på Wistingfeltet i Barentshavet. Norsk olje og gass skriver
i sitt høringsbrev til komiteen at de mener forslag om utredningsplikt
for bruk av CO2-fangst og
-lagring ved utbygging av nye felt er rimelig så fremt det kun gjelder
for nye og selvstendige installasjoner på sokkelen.
Disse medlemmer viser til olje-
og energiministerens svar datert 24. februar 2022 til komiteen i
forbindelse med representantforslaget, om at teknologi for CO2-fangst og -lagring fra gasskraftverk
på land er tilgjengelig i markedet, men teknisk vanskelig og dyrt.
Videre viser statsråden til at i forbindelse med alle nye, større
utbygginger i petroleumsvirksomheten skal rettighetshaverne, i henhold
til regelverket, vurdere alternative løsninger for energiforsyningen.
Som følge av dette er det lagt godt til rette for at alle relevante
løsninger blir vurdert av selskapene, det være seg kraft fra land, havvind,
gassturbiner med CO2-håndtering
eller andre løsninger.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende at oljeindustrien vurderer flere nullutslippsløsninger for
at vi skal nå målet om 55 pst. utslippskutt i hele økonomien. Samtidig
er det en økende konflikt mellom bruk av kraft fra land til sokkelen
og kraft til kraftkrevende industri i flere deler av landet. I denne
sammenheng vil disse medlemmer peke
på at produksjon av havvind som et alternativ til kraft fra land
vil være viktig. Dersom bruk av CO2-fangst
og -lagring på plattformen kan være enda en alternativ null-utslippsløsning,
vil det etter disse medlemmers mening
være et godt bidrag til å nå klimamålene på sokkelen.
Disse medlemmer viser til at
oljeindustrien allerede utreder CO2-fangst
og -lagring på plattformen dersom det er interessant, uavhengig
av utredningskrav. I dag er det krav om at operatørselskapene må
vurdere kraft fra land i forbindelse med selvstendige nye utbyggingsprosjekter
og større ombygginger på felt i drift. Et utredningskrav i seg selv
har etter disse
medlemmers syn i realiteten begrenset verdi.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende at det utredes nye virkemidler for elektrifisering,
og peker på at dersom vi skal sikre at elektrifisering av sokkelen
fortrinnsvis skjer med havvind, trengs det nye verktøy. Utvikling
av klimapartnerskap i dialog med næringen kan være ett av disse,
og disse medlemmer viser
til innstillingen til statsbudsjettet for 2022, hvor det ble enighet
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
om å utrede en klimaavtale med petroleumsbransjen for å redusere
klimagassutslippene fra norsk olje- og gassproduksjon. Dette må
ses i sammenheng med energimeldingen og videre oppfølging av havvindsatsingen.
Her bør også CO2-fangst og
-lagring omtales som en mulighet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti mener elektrifisering av sokkelen
må brukes som en motor for å få fortgang i satsingen på havvind. Disse medlemmer mener
oljeselskapene må pålegges å bygge ut og betale for en slik satsing.
Det kan gjøres gjennom en klimaavtale mellom oljeselskapene og myndighetene
og innføring av en omstillingsavgift. Disse medlemmer støtter også
forslaget om å utrede lokal CO2-fangst
og -lagring fra gasskraftverk offshore.
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker at dagens planer for elektrifisering av
norsk sokkel alene ikke er nok til å nå målet om en halvering av
utslippene. Situasjonen tilsier at elektrifiseringen av norsk sokkel må
suppleres med andre tiltak for å kutte utslippene. Ett tiltak er
å forsterke innsatsen for havvind, slik at det kan etableres flere
prosjekter før 2030. Havvind vil imidlertid ikke sikre tilstrekkelig
stabil kraftforsyning til alene å være et reelt alternativ til kraft
fra land frem mot 2030. Et hybridnett vil være avgjørende for lønnsomheten
i en norsk havvindsatsing. Dette medlem påpeker at det
også må gjennomføres kraftfulle energieffektiviseringstiltak innen
norsk olje- og gassutvinning.
Dette medlem understreker at
det i tillegg er behov for å ta i bruk et nytt stort grep, nærmere
bestemt å bygge offshore gasskraftverk med CO2-utskilling og injeksjon av
gassene i eldre olje-/gass-reservoarer eller i saltvannsreservoarer.
Den tekniske løsningen er gjennomførbar enten på enkeltplattformer
med lokal CO2-fangst og -lagring
eller i større nettverk med større gasskraftverk for elektrifisering
av større produksjonsområder på norsk sokkel. Dette medlem viser til at
«tomten» som gasskraftverkene skal bygges på, kan være plattformer
som nå uansett nærmer seg tiden for demontering (som Statfjord A),
men som med modifikasjoner er anvendelige for elektrisitetsproduksjon.
Dette medlem merker seg at
høringsinnspillene fra blant annet Norsk olje og gass og Bellona
er positive til forslagene.
Dette medlem viser for øvrig
til forslagsteksten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede lokal CO2-fangst og
-lagring fra gasskraftverk offshore som skal ha som hovedformål
å produsere kraft til nye eller eksisterende olje- og gassprosjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om utredning av lokal CO2-fangst og -lagring ved nye
olje- og gassprosjekter på norsk sokkel.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne for tilkobling med hydridkabler ved utbygging
av Sørlige Nordsjø II og fremtidige havvindprosjekter.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til sin merknad og sine forslag
i Innst. 193 S (2021–2022). Dette medlem har der gitt
uttrykk for viktigheten av at eksisterende olje- og gassfelt som
elektrifiseres, må elektrifiseres ved hjelp av havvind eller sikres
nullutslipp gjennom andre nullutslippsløsninger som CCS m.m.
Dette medlem motsetter seg
videre at felt på sokkelen elektrifiseres med kraft fra land. Dette medlem fremmet
derfor i Innst. 193 S (2021–2022) følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen stoppe videre elektrifisering av olje- og gassfelt på
norsk sokkel og kreve at selskapene sikrer nullutslipp fra plattformene
uten kraft fra land.»
«Stortinget
ber regjeringen kreve at oljeselskapene utvikler nye løsninger for
stabil kraftforsyning, slik at felt som elektrifiseres, ikke trekker
en kabel inn til land.»