Stortingets ombud
for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet) skal føre kontroll
med den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste for å hindre
at det øves urett mot den enkelte, og for å bidra til at forvaltningen
respekterer og sikrer menneskerettighetene. For å utføre denne viktige
rollen i demokratiet og rettsstaten er det helt avgjørende at Sivilombudet
har innsyn i myndighetenes dokumenter. Forslagsstillerne viser til at
Sivilombudets innsynsrett ble innskrenket i forrige stortingsperiode.
I forbindelse med behandling av Rapport fra utvalget til å utrede
Stortingets kontrollfunksjon, Dokument 21 (2020–2021) kapittel 10,
jf. Innst. 409 L (2020–2021), vedtok Stortinget et forslag fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant om å tilføye
følgende unntak fra Sivilombudets innsynsrett i sivilombudsloven
§ 20:
«Unntatt fra dette
er regjeringsnotater og dokumenter direkte knyttet til disse.»
Forslaget
var direkte i strid med det samtlige partier i det tverrpolitiske
utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (heretter Harberg-utvalget)
hadde gått inn for i sin rapport (Dokument 21 (2020–2021)). I Innst.
409 L (2020–2021) skrev også en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité
at Harberg-utvalget i sitt arbeid har
«lagt til grunn en
klar forutsetning om at det er kontrolløren, og ikke den kontrollerte,
som må definere hva de i sitt oppdrag trenger innsyn i.»
Forslagsstillerne
mener det var svært uheldig at det borgerlige flertallet snudde
i løpet av behandlingen av saken på Stortinget og i stedet for å
hegne om Sivilombudets innsynsrett, foreslo og vedtok å innskrenke
denne.
Lovendringen som
innskrenker Sivilombudets innsynsrett, trådte i kraft 1. juli 2021.
13. desember 2021 varslet sivilombud Hanne Harlem i et intervju
i VG at regjeringen allerede har benyttet den nye unntaksbestemmelsen
til å begrense Sivilombudets innsyn i opplysninger. Konsekvensen
var i ett av tilfellene at Sivilombudet ikke kunne avgjøre om klagerens
rettigheter i den konkrete saken var ivaretatt av forvaltningen.
Sivilombudet fastslo
også følgende til VG om de negative konsekvensene av innskrenkingen
av innsynsrett:
«Det er et tankekors
at Sivilombudet, som jobber for at enkeltmennesker ikke skal utsettes
for urett fra forvaltningen, ikke skal få innsyn. Å ha fullt innsyn
i alle dokumentene er også viktig for at vi skal kunne forsikre oss
om at alt er i orden. Hvis det oppstår tvil om vi har fått undersøkt
alt i en sak, kan det skape usikkerhet rundt om våre uttalelser
er gitt med forbehold.»
Forslagsstillerne
stiller seg bak Sivilombudets bekymring.
Forslagsstillerne
mener dessuten at dersom Stortinget ikke reverserer innskrenkingen
av Sivilombudets innsynsrett, vil det settes en farlig presedens
som kan bidra til innskrenking av andre kontrollorganers innsynsrett.
Det vil også gi grunn til å stille spørsmål ved Stortingets vilje
til å ivareta sin kontrollfunksjon generelt.
I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i sivilombudsloven
I
I lov 18. juni 2021
nr. 121 om Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen (sivilombudsloven)
gjøres følgende endring:
§ 20 første ledd
annet punktum oppheves.
Nåværende tredje
punktum blir annet punktum.
II
Loven trer i kraft
straks.»