Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge
og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Terje Hansen, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
8:108 S (2021–2022) om å styrke investeringene i norsk helsenæring.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at for å lykkes i omstillingen av norsk økonomi må det legges
til rette for nye arbeidsplasser, økt eksport og vekst over hele
landet.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
er opptatt av å legge til rette for at flere internasjonale helsenæringsaktører
skal investere i Norge, og fremsetter flere forslag som skal bidra
til dette.
Komiteen viser til brev datert
25. februar 2022 (vedlagt innstillingen) fra statsråd Jan Christian
Vestre til komiteen, der det framgår at representantforslaget berører
flere departementers ansvarsområder, og at også Helse- og omsorgsdepartementet
og Finansdepartementet har gitt sine vurderinger av forslaget. Videre registrerer komiteen at
svaret fra statsråden viser til at flere av forslagene allerede
er ivaretatt.
Komiteen merker seg videre
at det allerede i dag er et utstrakt samarbeid innenfor helse på
nordisk nivå, og at helse er et prioritert samarbeidsområde gjennom Nordisk
ministerråd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at helsenæringen
er viktig for Norge, og at den er en næring med stort potensial
for vekst og økt verdiskaping. Dette er derfor en næring det må
satses videre på.
Flertallet deler forslagsstillernes
syn på betydningen av nordisk samarbeid og merker seg at det fremmes forslag
om at det gjennom Nordisk ministerråd skal etableres et forum for
samarbeid og spesialisering innenfor helsenæringen. Flertallet ser
dette som viktig og merker seg at de nordiske landene har gode forutsetninger for
sammen å kunne posisjonere seg internasjonalt.
Komiteen merker
seg videre at det foreslås at det skal iverksettes tiltak for å
redusere ventetid før godkjenning og tilgang til helsedata for private
aktører i helsesektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i Hurdalsplattformen har varslet at det skal legges til rette for
bedre bruk av helsedata til helseforskning, og at grunnlaget for
kunnskapsbaserte helse- og omsorgstjenester skal styrkes. Det skal
også stimuleres til innovasjon og næringsutvikling, og statsråden
varsler i svarbrevet til komiteen at dette er et arbeid som pågår, og
som regjeringen vil følge opp videre framover, bl.a. gjennom Helsedataservice
og Helseanalyseplattformen som en nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring
av helsedata. Disse
medlemmer har også merket seg at det i 2022 er en prioritert
oppgave å redusere saksbehandlingstiden for å kunne sikre raskere
utlevering av helsedata, og at Helsedataservice vil ha en viktig
rolle i denne forbindelse.
Komiteen merker
seg videre at det foreslås å etablere et forum for å legge til rette
for samarbeid mellom offentlige og private aktører i helsesektoren. Komiteen viser
til at HelseOmsorg21-rådet, har en slik rolle, og at dette er et
råd som ble etablert i 2015 som en del av Solberg-regjeringens oppfølging
av HelseOmsorg21-strategien fra 2014.
Komiteen viser til at det også
fremmes forslag om at regjeringen, i samarbeid med helseforetakene
og forskningsmiljøene, skal definere satsingsområder for økt forskning
innen helsesektoren etter modell av Oslo myelomatosesenter. Komiteen merker
seg svarbrevet fra statsråden, med informasjon om NorTrials-satsingen og
etablering av i alt seks NorTrials-sentre innen tematiske områder
der helsenæringen og fagmiljøene i fellesskap har vurdert at Norge
har særskilte fortrinn. NorTrials-sentrene vil bli lagt til de seks
universitetssykehusene, men skal fungere som lokale nav i nasjonale
nettverk.
Komiteen merker seg videre
forslaget om å utvide Skattefunn-ordningen, slik at den treffer
flere store aktører innenfor helsenæringen, og at regjeringen skal komme
tilbake til Stortinget med dette i forbindelse med statsbudsjettet
for 2023. Komiteen er
kjent med at Skattefunn-ordningen er en generøs, generell og rettighetsbasert
ordning. Det at støtten gjelder likt for alle, uavhengig av næring
og størrelsen på foretaket, gjør den til et ubyråkratisk og lett
tilgjengelig virkemiddel for næringslivet. Støtte gjennom Skattefunn
må også være forenlig med EØS-avtalens regelverk for offentlig støtte. Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev til komiteen opplyser at han ikke
kan se at det er konkrete vilkår i reglene som hindrer de store
aktørene innenfor helsenæringen i å bruke Skattefunn-ordningen,
og ser heller ikke at det er noen aktuelle forslag som vil føre
til at flere store aktører innenfor helsenæringen kan benytte ordningen.
Komiteen åpnet for skriftlige
innspill i saken og viser til at det innen fristen kom inn seks
høringshøringsinnspill i saken. Komiteen merker seg at samtlige
høringsinstanser støtter satsingen på å styrke investeringene i
norsk helsenæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til Meld. St. 18
(2018–2019) Helsenæringen – Sammen om verdiskaping og bedre tjenester,
hvor regjeringen Solberg var veldig tydelig på at næringslivet er
en del av løsningen, og at det må føres en aktiv næringspolitikk
for vekst og utvikling. Noen av tiltakene meldingen adresserte,
er fortsatt svært relevante i dag, og disse medlemmer mener det er
viktig at arbeidet med å følge opp disse videreføres av dagens regjering.
For å sikre at helsenæringen må samarbeide med offentlige helseforetak
ble det foreslått i stortingsmeldingen at det skulle tydeliggjøres forventninger
om samarbeid med næringslivet i oppdragsdokumentet til de regionale
helseforetakene og i tildelingsbrev til underliggende etater.
Disse medlemmer viser til at
et annet viktig virkemiddel for næringsaktørene i helsenæringen
er tilgang til testfasiliteter og pilotering i samarbeid med helseinstitusjonene.
I stortingsmeldingen ble det foreslått som et tiltak å utrede mulighetene
for å utnytte restkapasitet i eksisterende laboratorier og annen
infrastruktur for testing og pilotering ved universiteter, høyskoler og
sykehus ved å gjøre den tilgjengelig for næringslivet.
Disse medlemmer viser til HelseOmsorg
21 sitt høringsinnspill til komiteen, og merker seg særlig at ett av
rådets strategiske områder i 2020 og 2021 har vært «hjemmemarked,
næringsutvikling og innovative anskaffelser». Her har rådet vært
opptatt av hva som skal til for å styrke økosystemet for helsenæringsutvikling
i Norge, videreutvikle et profesjonalisert og bærekraftig hjemmemarked
og styrke kulturen for næringsutvikling innenfor helse i alle sektorer. Disse medlemmer er opptatt
av denne tilretteleggingen og vil etterlyse hvordan regjeringen
vil jobbe mer med dette. Den første kunden er viktig for selskapene
i helsenæringen, og ofte er denne første kunden en offentlig aktør.
Da er det særlig viktig at det offentlige er «frempå» med å etterspørre innovative
løsninger, samt at det offentlige opptrer som en profesjonell og
ryddig innkjøper. Disse
medlemmer viser til flere tilbakemeldinger fra næringen om
at innovative offentlige anskaffelser har blitt nedprioritert gjennom
pandemien, og disse
medlemmer mener derfor dette er et særlig viktig område for
regjeringen å følge opp videre.
Disse medlemmer viser videre
til arbeidet med Helseanalyseplattformen som et viktig verktøy for
å effektivisere og forenkle tilgangen til helsedata, noe som igjen
vil kunne bidra i utviklingen av legemidler og medisinsk teknologi. Disse medlemmer vil
etterspørre status og avklaring på fremdrift med denne plattformen hos
regjeringen, da disse medlemmer opplever dette
som en av de viktigste hindringene for nyutviklingen i og av en
større norsk helsenæring.
Disse medlemmer er enig med
forslagsstillerne i at helsenæringen har et stort potensial for
å bli en sterk og viktig næring for Norge i fremtiden. Forslagsstillerne fremhever
at helsenæringen er en av de næringene hvor Norge har et særlig
stort potensial for vekst og økt verdiskaping, og samtidig vil disse medlemmer fremheve
helsenæringens bidrag til en mer bærekraftig helse- og omsorgstjeneste.
Perspektivmeldingen er veldig tydelig på at de offentlige utgiftene
vil øke raskere enn inntektene, og at staten vil måtte stramme inn
i offentlige budsjetter for å kunne dekke utgiftene til pensjoner, helse
og omsorg. Disse
medlemmer er enig om at det er essensielt at regjeringen legger
til rette for å skape nye arbeidsplasser og vekst i et mangfold
av næringer for at Norge skal lykkes med omstilling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil særlig trekke frem arbeidet med å bygge og planlegge
Nye Oslo universitetssykehus som et godt eksempel på hvordan man
kan integrere og planlegge for en essensiell interaksjon og samhandling
mellom private aktører og helseforetak i å utarbeide fremtidens
helse- og omsorgstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
Norge bør satse kraftfullt på nasjonal produksjon av medisiner,
vaksiner og medisinsk utstyr. Dette vil bidra til å skape et hjemmemarked
for en internasjonalt rettet helsenæring i Norge. Samtidig vil det være
viktig for den nasjonale beredskapen. Disse medlemmer viser videre
til at offentlige anskaffelser vil være viktig for å skape markeder
for helsenæringen. Derfor er disse medlemmer skuffet over
Solberg-regjeringens manglende satsing på dette området og forventer
at Støre-regjeringen prioriterer dette området fremover.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
Norge har et stort potensial for økt vekst og verdiskaping innenfor
helsenæringen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti i Dokument 8:98 S (2019–2020) Representantforslag
om nasjonal produksjon av legemidler og medisinsk utstyr (StatMed).
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det er behov for et
nordisk innovasjonssenter for moderne helsenæring og tett samarbeid
med våre naboland om utviklingen av helsenæringen i tiden fremover.
Til tross for at det norske helsevesenet bruker betydelige ressurser
på helse, er Norge likevel et lite land med få pasienter innenfor
enkelte pasientgrupper. Disse
medlemmer mener det derfor er behov for en plan for å legge
til rette for et nordisk samarbeid, fortrinnsvis gjennom Nordisk ministerråd.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennom Nordisk ministerråd etablere et forum for
samarbeid og spesialisering innenfor helsenæringen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
høringssvarene til representantforslaget er entydige på at det er
en betydelig konkurranseulempe for helsenæringen at tilgangen til
helsedata er utsatt for langt tregere saksbehandlingstid enn i våre
naboland, og forslagsstillerne deler denne oppfatningen. Disse medlemmer mener
samtidig at andre hensyn enn næringsutvikling skal tillegges vekt
i behandlingen av helsedata, som personvern, men at det bør være
mulig å redusere saksbehandlingstiden kraftig for å tilrettelegge
for samfunnsnyttig bruk av helsedata.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne trekker frem at utviklingen
av et bedre helsevesen gjennom bruk av persontilpasset medisin er
avhengig av helsedata. Studier blir gjennomført på mindre pasientgrupper,
med færre pasienter i studiene og kortere oppfølgingstid enn tidligere.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er avgjørende å i økende grad ta i bruk
helsedata for å gi Beslutningsforum et bedre grunnlag for sine beslutninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne understreker
at det kan være behov for å styrke dagens registre i den hensikt
å få ned saksbehandlingstiden for bruk og tilgang til helsedata
i en periode frem til fremtidens registre, som Helsedataservice
og Helseanalyseplattformen, er fullt operative. Behovet kan ha økt
etter beslutningen om å sette utviklingen av Helseanalyseplattformen
på pause.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innenfor rammene av strengt personvern og datasikkerhetshensyn
komme tilbake til Stortinget med tiltak for å redusere ventetid før
godkjenning og tilgang til helsedata for private aktører i helsesektoren.»
Komiteens medlem
fra Venstre mener en nøkkel til økt næringsutvikling i bransjen
er å utføre kliniske studier for utvikling av mulige kommersielle
produkter, og at potensialet for næringsutvikling også blir tillagt
noe vekt i beslutningsprosesser. Dette medlem mener også at
antallet kliniske og industrielle studier kan økes betraktelig ved
at industrien og bransjeorganisasjonene blir invitert inn som deltagere
i studiene. Samarbeid mellom offentlige og private aktører har potensialet
til å gjøre helsevesenet bedre, i tillegg til å kunne bidra til
nye, verdifulle næringer.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere et forum for å legge til rette for samarbeid
mellom offentlige og private aktører i helsesektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser også til anbefalingene
fra næringsutvklingsgruppen i utarbeidelsen av HelseOmsorg21-strategien,
som foreslår å styrke Skattefunn-ordningen, og at helse og omsorg
erklæres som et næringspolitisk satsingsområde.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2023 med forslag om å utvide Skattefunn-ordningen slik at den treffer
flere store aktører innenfor helsenæringen.»