2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Sigbjørn Framnes og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, merker
seg at formålet med lovforslagene i hovedsak er å tilpasse bestemmelser
i rettshjelploven og husleieloven til at Husleietvistutvalget (HTU)
fra 1. september 2021 ble landsdekkende. I tillegg skal forslagene
til endringer i husleieloven legge til rette for en mer effektiv
saksbehandling i HTU.
Komiteen anser lovforslagene
som en riktig tilpasning etter at HTU er utvidet til hele landet. Komiteen viser
i den sammenhengen til at HTU har tatt i bruk nye løsninger for
digitale meklingsmøter mellom partene, noe som er godt utprøvd under
koronapandemien i 2020 og 2021. Ved at digitale møter er en hovedregel,
sikres et like godt meklingstilbud for utleiere og leiere i hele
landet.
Komiteen viser til proposisjonens
pkt. 3.3, der det gis en omtale av høringsinstansenes syn om husleieloven.
Totalt har 16 høringsinstanser uttalt seg. Komiteen merker seg at samtlige
høringsinstanser som har uttalt seg, støtter forslagene. Det pekes
i proposisjonens pkt. 3.4 på at høringsinnspillene viser at det
er bred støtte for departementets forslag om å klargjøre HTUs nye posisjon
som et uavhengig, landsdekkende tilbud, og å forenkle saksbehandlingen
i HTU ved å gi tilgang til taushetsbelagt informasjon fra Folkeregisteret.
Komiteen viser videre til proposisjonens
pkt. 4.3 om høringsinstansenes syn på endringer i rettshjelploven.
Høringsinnspillene viser at det er delte meninger om hvorvidt henvisningen
til husleieloven § 9-8 i rettshjelploven § 11 andre ledd nr. 4 bør
fjernes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
støtter departementets forslag slik det er presisert i Prop. 53
L (2021–2022), og understreker at lovendringen er ment å gjenspeile
og ikke endre gjeldende rett.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil ha en styrket satsing på boligpolitikk. Flere skal få mulighet
til å eie egen bolig. Det må legges til rette for gode bomiljø,
flere boliger og en mer klimavennlig byggenæring. Dette flertallet vil jobbe
for å sikre rettigheter og boforhold for leietakere, noe som også
betyr å ha et effektivt verktøy når det oppstår tvister mellom utleier
og leier av bolig. Husleietvistutvalgets (HTU) oppgave er å tilby
partene i et leieforhold rask og kompetent behandling av husleietvister.
Lovendringene vil legge til rette for en mer effektiv saksbehandling
i HTU.
Dette flertallet understreker
viktigheten av at HTU har tatt i bruk nye løsninger for digitale
meklingsmøter mellom partene. Dette flertallet er opptatt av
å flytte tjenester nærmere der folk bor. Ved at digitale møter er
hovedregelen nå som HTU er landsdekkende, sikres et like godt meklingstilbud
for utleiere og leiere, uavhengig av bosted. Slike digitale løsninger
er helt i tråd med dette
flertallets målsettinger om å styrke satsingen på digitalisering
på alle områder i samfunnet og på den måten forenkle det offentlige
tjenestetilbudet. Gode IT-løsninger og personsikkerhet er viktig
i denne sammenhengen. Dette
flertallet viser til at det blant annet skal utarbeides en
nasjonal strategi og retningslinjer for personvern og digitalt privatliv.
Det må også finnes alternativ for dem som ikke har mulighet til
å bruke digitale løsninger.
Komiteens medlemfra Sosialistisk
Venstreparti støtter forslagene om endringer i husleieloven.
Samlede høringsinnspill underbygger at dette er riktige endringer
som vil styrke og presisere lovverket.
Dette medlem noterer seg at
flere høringsinstanser advarer mot fjerning av retten til fritt
rettsråd i lov om fri rettshjelp § 11 annet ledd, og med det ønsker å
beholde dagens bestemmelse. Dette medlem er tydelig på
at behovet for å styrke leietakeres rettigheter er stort, og må
prioriteres i det videre arbeidet på området. Det er derfor viktig
at dette tas med i arbeidet med ny rettshjelplov. Men i påvente
av at ny lov er klar, vil det være galt å fjerne denne retten slik
den ligger i dag. Det er en ordning som få benytter seg av, den
koster lite, men har stor betydning for de som har i behov for rådgivningen.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at blant annet Advokatforeningen, Leieboerforeningen
og Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) mener at å fjerne henvisningen
til husleieloven § 9-8 i rettshjelploven § 11 andre ledd nr. 4 vil
være å svekke rettssikkerheten for grupper som i utgangspunktet
ikke står sterkt i boligmarkedet. Dette medlem deler denne bekymringen,
og mener at tilgangen til fri rettshjelp må styrkes på alle områder,
ikke på noen måte svekkes. Dette medlem vil spesielt fremheve
følgende passasje fra NFUs skriftlige innspill, som oppsummerer
problemstillingen godt:
«Selv om det i praksis
innvilges fritt rettsråd i få saker etter husleieloven mener vi
derfor at det fortsatt er behov for å ha muligheten til dette. Vi
er ikke enige i argumentet om at denne bestemmelsen må tas ut av rettshjelploven
for å gjenspeile den faktiske situasjonen, av hensyn til brukerne
av loven. Det fremkommer klart av rettshjelploven § 5 at fri rettshjelp
ikke omfatter bistand som dekkes av andre ordninger. Loven gir derfor
ikke rom for å forvente fritt rettsråd i den type saker hvor HTU
kan gi tilstrekkelig veiledning. Å fjerne en ordning som er lite
i bruk vil utelukkende bidra til at de tilfellene der HTU ikke kan
gi tilstrekkelig veiledning vil stå uten den hjelpen de har behov
for.»
Komiteens medlem fra Venstre mener
at retten til bolig er en grunnleggende rettighet som er svært viktig
for den det gjelder. Spørsmål knyttet til bolig bør derfor være
et sentralt område i rettshjelploven. Videre er oppsigelsessaker
etter husleieloven § 9-8 alvorlige saker som skiller seg fra andre
husleiekonflikter etter samme lov.
Dette medlem viser til lovproposisjonens
punkt 4.4, der departementet fremhever at bistanden som Husleietvistutvalget
(HTU) gir, er i form av generell informasjon og veiledning om aktuelle
rettsregler og praksis, og ikke råd om hvordan man bør stille seg
i en tvist. En slik veiledning er annerledes enn slik juridisk bistand
som advokater yter til leietakeren i oppsigelsessaker etter § 9-8.
Advokater er partsrepresentanter som etter oppdragsbekreftelse yter
juridisk bistand til klienter i konfliktsituasjoner med en eller
flere motparter. HTU kan ikke og er heller ikke ment å erstatte
slik juridisk bistand som det vil være behov for i oppsigelsessak etter
husleieloven § 9-8. Det er derfor ikke gitt at veiledningen HTU
gir, dekker eller erstatter behovet for fri rettshjelp jf. rettshjelploven
§ 5.
Dette medlem viser videre til
at departementet på samme sted skriver at omkring 95 pst. av sakene
for HTU er selvprosederende etter dagens ordning. Advokatforeningen
opplyser i sitt høringsbrev til komiteen at den rettshjelpen man
har krav på i disse sakene, er seks timer sadvokatbistand, og at
det ikke er mange som får denne rettshjelpen i dag. Det dreier seg
om mellom 144 og 214 saker i året de siste tre årene, med en kostnad
per sak på mellom 1 175 kroner og 6 789 kroner.
Dette medlem viser videre til
at spørsmål om rett til rettshjelp i husleiesaker er utredet i NOU
2020:5 Likhet for loven – Lov om støtte til rettshjelp (rettshjelploven)
og foreslått opprettholdt. Ettersom denne endringen i rettshjelploven
dreier seg om et mindre antall saker, og rettsråd stiller seg annerledes
enn veiledningen som HTU kan gi, er det riktig å avvente med å gjøre endringer
i rettshjelploven § 11 fram til forslaget til ny rettshjelplov er
lagt fram for Stortinget.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til spørsmålet om endringer i rettshjelploven
§ 11 andre ledd nr. 4 i forbindelse med lovforslaget om ny rettshjelplov.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Husleietvistutvalget
ble opprettet som en prøveordning i Oslo i 2001. I 2010 ble Husleietvistutvalget
utvidet til Bergen og Trondheim.
Denne lovendringen
legger nå til rette for at rettstilstanden på dette området i disse
tre byene har blitt gjeldende rett i hele landet. Disse medlemmer viser videre
til merknader fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre om
å bevare retten til fritt rettsråd i lov om fri rettshjelp § 11
annet ledd nr. 4. Disse
medlemmer mener det ikke er noen indikasjon på at sårbare
grupper og andre innbyggere i Oslo, Bergen og Trondheim faller utenfor
og ikke har fått den hjelpen de trenger som følge av denne rettstilstanden
de siste 21 årene. Det er urovekkende hvis det i 21 år vært en rettstilstand
som ikke har ivaretatt personer som burde fått fritt rettsråd. Disse medlemmer stiller
seg derfor spørrende til om disse tre partienes forslag betyr at
de mener Husleietvistutvalget ikke er et godt alternativ som lavterskel
konfliktsløsningstilbud, og at utvidelsen ikke er ønskelig.
Disse medlemmer viser videre
til at departementet skriver at utvidelsen av Husleietvistutvalget
til hele landet har gitt økt rettssikkerhet. Disse medlemmer mener at erfaringene
med Husleietvistutvalget er gode og bør komme innbyggere i hele
landet til gode.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til Kommunal-
og distriktsdepartementets tildelingsbrev til Husleietvistutvalget
for 2022, hvor departementet ber utvalget om å prioritere følgende:
-
«- gjøre saksbehandlingen
og dialogen med brukerne mer digital, brukerrettet og effektiv
-
- videreutvikle
informasjonsvirksomheten, inkludert gjøre tvisteløsningstilbudet
bedre kjent i hele landet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at konsekvensen av utvidelsen av
utvalget er at det skal dekke et større geografisk område, blant
annet distriktskommuner hvor avstandene er store og antall advokater
lite, og samtidig er det mange som ikke kjenner til denne ordningen. Disse medlemmer mener
dette stiller ekstra krav til at Husleietvistutvalget har fokus
på god veiledning og god kommunikasjon. Det er grunn til å anta at
de mest sårbare i mindre grad er i stand til å bruke digitale verktøy
og finne viktig informasjon via blant annet nettsider. Disse medlemmer mener
det vil være viktig at Husleietvistutvalget faktisk når ut til de
som trenger hjelp, i hele landet. Med over 20 års praktisering og
god erfaring fra de største byene bør det ligge godt til rette for
at ordningen også kan fungere i hele landet.
Disse medlemmer viser videre
til at 95 pst. av sakene er selvprosederende. Det finnes i dag lite
statistikk for de resterende 5 pst., for eksempel hvem som er klagere,
og hva de er klager på. Disse medlemmer mener det
er viktig å innhente mer kunnskap om dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
punkt 4.4 i Prop. 53 L (2021–2022) om at regjeringens forslag ikke
vil innebære en endring av rettstilstanden og derfor heller ikke
svekker rettssikkerheten.
Endringen sørger
for at loven er i tråd med gjeldende rett. Disse medlemmer er enige i
at det fortsatt er behov for å ha muligheten til å få innvilget
fritt rettsråd i slike saker. Den muligheten vil fortsatt være der
gjennom unntaksbestemmelsen i § 11 tredje ledd, noe departementet
understreker i punkt 4.4. Disse medlemmer mener derfor
at unntaksbestemmelsen i rettshjelploven § 11 tredje ledd er en
viktig sikkerhetsventil som sikrer at sårbare grupper får den rettshjelpen de
har behov for med utvidelsen av Husleietvistutvalget til en landsdekkende
ordning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at en oppdatering
av lovbestemmelsen også vil kunne sies å være en fordel for advokater
og klientene deres. Advokater kan egeninnvilge søknader om fritt
rettsråd i saker etter rettshjelploven § 11 andre ledd. Advokatens
innvilgelse vil imidlertid være ugyldig dersom vedtaket er i strid med
rettshjelploven § 5, altså når bistanden kan dekkes av andre ordninger.
Det vil være problematisk om lovbestemmelsen ikke blir endret. Da
vil advokaten kunne egeninnvilge fritt rettsråd, men risikere at
innvilgelsen er ugyldig, noe som går ut over advokaten og klienten.
Disse medlemmer mener det
vil være en fordel at det fremgår av loven at dersom det skal innvilges
fritt rettsråd i saker etter husleieloven, er dette noe advokaten må
sende søknad til statsforvalteren om etter § 11 tredje ledd. Boligsaker
er allerede nevnt i rundskriv om fri rettshjelp som en sakstype
som det kan innvilges fritt rettsråd til etter unntaksbestemmelsen
i § 11 tredje ledd. Dette vil bli ytterligere presisert dersom loven
endres.