Rv.
13 Ryfast – endret kostnadsramme
Komiteen merker seg at forslaget
om å øke kostnadsrammen har bakgrunn i en tvist mellom Statens vegvesen
og entreprenøren om sluttoppgjøret, og at partene på bakgrunn av
mekling har kommet frem til en løsning som innebærer en kostnadsøkning
på 180 mill. kroner. Den totale kostnadsrammen vil etter økningen
være på 9 172 mill. kroner.
Komiteen er positiv til at
det blir inngått forlik, på bakgrunn av den tid, kostnader, ressurser
og risiko det medfører å føre saken for retten, og slutter seg til
forslaget om økt kostnadsramme.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet forutsetter at finansieringen av økningen
i kostnadsrammen gjøres uten bruk av bompenger. Det kan være forståelig
at kostnadsrammen kan måtte økes som følge av risiko og uforutsette
årsaker, eller tvist mellom Statens vegvesen og entreprenøren, som
er tilfellet i denne saken. Samtidig mener disse medlemmer det er viktig
at bilistene ikke blir skadelidende når kostnadene i prosjektet
øker som de gjør i denne saken.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
legger til grunn at det økte finansieringsbehovet som følge av økningen
i kostnadsrammen for rv. 13 Ryfast ikke dekkes inn gjennom bompenger.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Fremskrittspartiets
forslag i saken og vil påpeke at utbyggingsdirektøren i Statens
vegvesen allerede 11. februar 2022 bekreftet i Stavanger Aftenblad
at kostnadsøkningen skal dekkes av staten og ikke med bompenger.