Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, Abel Cecilie
Knibe Kroglund, May Britt Lagesen og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin
Wøyen Funderud, Sigbjørn Gjelsvik og Geir Pollestad, fra Fremskrittspartiet,
May Helen Hetland Ervik og Hans Andreas Limi, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari
Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie
Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til at EØS-komiteens beslutning nr. 383/2021 av 10. desember
2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2019/878 om endring
av direktiv 2013/36/EU med hensyn til unntatte enheter, finansielle
holdingselskaper, blandede finansielle holdingselskaper, godtgjøring, tilsynstiltak
og -myndighet samt kapitalbevaringstiltak krever samtykke fra Stortinget
på grunnlag av Grunnloven § 26 annet ledd, jf. EØS-avtalen art.
103. Komiteen har
forelagt innstillingsutkastet for utenriks- og forsvarskomiteen,
som i brev av 16. mars 2022 opplyste at den ikke har merknader til
utkast til innstilling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, slutter
seg til forslaget om å godkjenne EØS-komiteens beslutning nr. 382/2021
av 10. desember 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av dette direktivet.
Saken er en oppfølging
av Stortingets vedtak gjennom Prop. 147 LS (2020–2021), jf. Innst.
552 L (2020–2021), der det ble varslet at departementet ville komme tilbake
til Stortinget og be om samtykke til EØS-komiteens beslutning.
Flertallet er positive til
at CRD5 blir en del av EØS-avtalen, slik at man kan få norsk ikrafttreden
av et viktig regelverk. Dette har stor betydning for å sikre like rammebetingelser
for norske og utenlandske banker og har vært ønsket av den norske
banknæringen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at innlemmelse
av EUs femte kapitalmarkedsdirektiv (CRD5) kan innebære redusert
kapitalkrav for norske banker, blant annet ved at bufferkravet til
uvektet kjernekapitalandel på to prosent oppheves i sin nåværende
form.
Disse medlemmer mener at kapitalkravene
til norske banker ikke bør lempes på nå. Erfaringene fra finanskrisen
i 2008 og den norske bankkrisen på 80- og 90-tallet er at det får
betydelige negative konsekvenser for samfunnet dersom banker går
på betydelige tap. De historiske erfaringene viser også at staten
og fellesskapet må bruke store midler på å redde usolide
banker i en krisesituasjon for å avdempe kostnadene for resten av
økonomien. Derfor bør reguleringene sikre at bankene er tilstrekkelig
solide, og disse
medlemmer ser ikke at regjeringen presenterer noen tungtveiende grunner
for at bankkravene skal lempes på nå, og støtter derfor ikke forslaget
om å innlemme direktiv (EU) 2019/878 i EØS-avtalen.
Disse medlemmer viser videre
til Stortingets behandling av Prop. 147 LS (2020–2021), som omhandlet
nødvendige lovendringer for å gjennomføre rettsaktene som til sammen
utgjør EUs bankpakke. Disse medlemmer viser
til Innst. 552 L (2020–2021) og Innst. 553 S (2020–2021), der representantene
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, stemte mot å
gjøre lovendringer basert på førtidig gjennomføring av forventede
EØS-regler, samt gikk mot å samtykke i innlemmelse av forordning
(EU) 2019/876 og (EU) 2020/873 i EØS-avtalen. Disse medlemmer mener det er
prinsipielt galt at Stortinget vedtok disse lovendringene og ga
samtykke til innlemmelse av forordningene i EØS-avtalen før EØS-komiteen
hadde behandlet saken og det forelå en EØS-komitébeslutning som
Stortinget konkret kunne ta stilling til innholdet i.