Barne- og familiedepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til endringer i gjeldende barnevernlov.
Forslaget omfatter i hovedsak endringer om tverrfaglig helsekartlegging
av barn i barnevernet. I tillegg foreslås det endringer i barnevernets
taushetsplikt og adgangen til å gi opplysninger, samt en teknisk endring
i lov om pensjonsordning for oppdragstaker i statlig beredskaps-
eller familiehjem.
Departementet sendte
forslag om tverrfaglig helsekartlegging på høring 22. desember 2020.
Om lag 100 instanser har sendt inn høringssvar til forslaget. I
overkant av 80 av disse er positive til forslaget.
Tverrfaglig helsekartlegging
skal bidra til å identifisere hjelpe- og helsebehov hos barn som
flyttes ut av hjemmet. Formålet med tverrfaglig helsekartlegging
er å skaffe barnevernet tilstrekkelig informasjon om barnet. Tilstrekkelig
informasjon om barnets hjelpe- og helsebehov vil bidra til mer treffsikker
hjelp og oppfølging av barn som flyttes ut av hjemmet. Målet er
at god og riktig hjelp skal bidra til en mer stabil plassering som
reduserer risikoen for utilsiktede flyttinger og brudd i plasseringen.
Departementet foreslår
at tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet legges organisatorisk
til Bufetat. Kartleggingen forutsetter faglige bidrag fra helsepersonell
og at spesialisthelsetjenesten bidrar med nødvendige ressurser inn
i kartleggingsteamene.
Det foreslås en plikt
for kommunal barnevernstjeneste til å vurdere barnets behov for
tverrfaglig helsekartlegging når den beslutter å fremme sak for
fylkesnemnda om omsorgsovertakelse etter § 4-12 eller atferdsplassering
etter §§ 4-24 eller 4-26. Det samme gjelder ved frivillige plasseringer
utenfor hjemmet etter § 4-4 sjette ledd. Departementet foreslår
at vurderingen skal dokumenteres. Dersom barnevernstjenesten finner
at barnet har behov for slik kartlegging, foreslår departementet
at barnevernstjenesten skal anmode Bufetat om tverrfaglig helsekartlegging
for barnet. Videre foreslår departementet at tverrfaglig helsekartlegging
skal være et frivillig tiltak, som bare kan anmodes om dersom det
foreligger samtykke.
Departementet foreslår
at tverrfaglig helsekartlegging kan anmodes på ulike alternative
tidspunkt. For det første foreslås det at barnevernstjenesten kan
anmode Bufetat om tverrfaglig helsekartlegging når barnevernstjenesten
har besluttet å fremme sak for fylkesnemnda. Videre foreslås det
at kartlegging kan anmodes når nemnda har truffet vedtak om omsorgsovertakelse
etter § 4-12 eller atferdsplassering etter §§ 4-24 eller 4-26. I
tillegg foreslås det at kartlegging kan anmodes når barnevernstjenesten
har truffet vedtak om frivillig plassering utenfor hjemmet etter
§ 4-4 sjette ledd. Departementet foreslår å lovfeste at ved omsorgsovertakelser
etter § 4-12 skal kartlegging kun gjennomføres etter at barnet er
flyttet ut av hjemmet. For atferdsplasseringer og frivillige plasseringer
utenfor hjemmet foreslår departementet at tidspunkt for kartleggingen
skal vurderes konkret i hver enkelt sak.
Et viktig prinsipp
for kartleggingstilbudet er at det skal være så skånsomt som mulig
for barnet. Retten til medvirkning og hensynet til barnets beste
skal ligge til grunn for vurderingene og gjennomføringen av tverrfaglig
helsekartlegging. Bufetat avgjør om tverrfaglig helsekartlegging
skal tilbys i det enkelte tilfelle.
Departementet legger
til grunn at tilbudet må utvikles og harmoniseres i tråd med kunnskap
om hvordan barn som flyttes ut av hjemmet, kan hjelpes best mulig. Den
nærmere faglige innretningen utredes av Helsedirektoratet i samråd
med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samarbeid med helseforetakene
og Bufetat. Innretningen vil være gjenstand for evaluering og endring
ved behov. Det skal videre utvikles nasjonale anbefalinger som beskriver
innholdet i tilbudet og hvilken kompetanse som er forventet. Dette
skal bidra til høyere og likere kvalitet over hele landet. Det vises
videre til at Stortinget for 2021 har bevilget 25 mill. kroner til
tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet. Tilbudet skal
etter planen starte opp andre halvdel av 2021. Utprøvingen vil gi
nyttig kunnskap i arbeidet med å utvikle tilbudet om tverrfaglig
helsekartlegging.
Barnevernets taushetsplikt
er noe strengere enn det som følger av de alminnelige reglene i
forvaltningsloven. Barnevernet har ikke den samme generelle adgangen
som andre forvaltningsorganer til å gi opplysninger om en persons
forbindelse til organet og om de vedtak som er truffet. Departementet
foreslår å endre dette ved at forvaltningsloven § 13 b nr. 5 skal
gjelde også for barnevernet. Dette kan ha en positiv effekt på samarbeidet mellom
barnevernet og andre tjenester som skole, barnehage og helse- og
omsorgstjenesten. Departementet foreslår også å ta ut presiseringen
i dagens taushetspliktbestemmelse om at barnevernet kan gi opplysninger
for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade på noens
helse.