EUs
rolle i grønn omstilling
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Norges klimaavtale med EU medfører at vi er del av hele EUs
klimaregelverk fra 2021 og frem til 2030, noe også utenriksministeren
påpeker i sin uttalelse til komiteen. Disse medlemmer mener det er
viktig å få klarhet i omfanget av dette samarbeidet mellom Norge og
EU fremover. Når det gjelder «Klar for 55»-pakken, viser disse medlemmer til
at denne foreligger til behandling i Rådet og Europaparlamentet,
og at det kan ta tid før alle forslagene er ferdigbehandlet. Disse medlemmer ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig med
resultatet av behandlingen i EUs organer og hvilke posisjoner regjeringen
anbefaler at Norge inntar til «Klar for 55»-pakken.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med resultatet av behandlingen
i EUs organer av ’Klar for 55’-pakken og hvilke posisjoner regjeringen anbefaler
at Norge inntar til denne.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til forslaget
om å implementere EUs «Klar for 55»-pakke i norsk lovverk. Disse medlemmer registrerer
at arbeidet med pakken i utgangspunktet innebærer en kraftfull utvikling av
EUs klimapolitikk, noe som etter Sosialistisk Venstrepartis og Rødts
syn er positivt. Disse
medlemmer viser samtidig til at pakken i sin nåværende form kun
er et forslag fra kommisjonen. Den er kontroversiell, og fra tidligere
saker har man erfart at det kan komme betydelige endringer i den
videre behandlingen før pakken vedtas endelig. Disse medlemmer mener at det
å forplikte regjeringen til å implementere lovverk som ikke enda
er ferdig behandlet, risikerer å bryte grunnleggende demokratiske
prinsipper for saksbehandling. Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil følge nøye med på behandlingen
av «Klar for 55»-pakken i EU-systemet og vil vurdere behovet for
å foreslå implementering av pakken i Norge på et senere tidspunkt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget om å inngå
en partneravtale med EU for å sikre full deltakelse i EUs grønne
giv. EUs grønne giv kan bli en svært viktig arena for det grønne skiftet
også i Norge, både for tilgang på kapital og finansiering og for
eksport av norskproduserte nullutslippsløsninger. Sosialistisk Venstreparti
mener at det må jobbes for at norsk industri sikres tilgang til
de mulighetene for grønn omstilling og grønn industrivekst i Norge
som EUs grønne giv gir. Dette
medlem viser til at Norge har avtaler med EU både om klimaplanen
og om kvotesystemet – altså avtaler om klimakutt. Dette medlem viser imidlertid
til at en avtale om «bygge»-delen av det grønne skiftet uteblir. Dette medlem mener
derfor at Norge bør ta initiativ til å inngå en grønn industriavtale
med EU. En slik avtale kan sikre norske aktører tilgang på risikovillig
kapital og sikre etterspørsel av norskproduserte nullutslippsløsninger. Dette medlem viser
for eksempel til at Norge regnes som et tredjeland til EU og Storbritannia,
og at det derfor legges toll på biler med norskproduserte batterier. En
egen grønn industriavtale kan sikre at Norge ikke lenger ses på
som et tredjeland, og dermed fjerne tollen for biler med norskproduserte
batterier. Dette
medlem viser videre til at EUs grønne giv fortsatt er i startgropen,
men noen av programkonseptene er allerede godt utviklet som Important
Project of Common European Interest (IPCEI). Norge deltar allerede
i IPCEI-programmet for hydrogen, men har ikke lykkes i å sikre deltakelse
i batteriprogrammet eller tatt initiativ til nye IPCEI-programmer
innen teknologier hvor vi har gode forutsetninger, som flytende
havvind, grønn skipsfart, bioindustri og karbonfangst for lagring
og bruk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et grønt industripartnerskap med
EU for å sikre best mulige vilkår for eksport av norskproduserte
null- og lavutslippsløsninger.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre norsk deltakelse i IPCEI-programmet for batterier.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å ta initiativ til å opprette nye IPCEI-programmer
for flytende havvind, bioøkonomi, grønn skipsfart og karbonfangst
for lagring og bruk og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlem
fra Venstre vil peke på at EUs grønne giv er deres plan for
å nå målet om å bli et netto nullutslippssamfunn innen 2050. Planen
inneholder målsettinger om grønn omstilling på tvers av sektorer.
Den grønne given inneholder også en omfattende grønn investeringsplan
som skal bidra til at EU oppfyller sine klimamålsettinger. Medlemsland
får automatisk tilgang til midler under EUs grønne giv, og Norge
har tilsluttet seg deler av instrumentene under avtalen, som InvestEU.
Dette medlem vil understreke
at Norge allikevel ikke har full tilgang til alle programmer på
lik linje med EU-medlemmer. Dette forhindrer norsk næringsliv fra tidlig
deltakelse i prosjekter innen forskning, innovasjon og industri-
og næringsutvikling. EU opererer med partnerskapsavtaler med en
rekke tredjeland og på en rekke områder. En partnerskapsavtale knyttet
til EUs grønne giv ville gitt norsk næringsliv likeverdig tilgang til
alle programmene som omfatter grønn omstilling i EU.
Dette medlem er glad for at
regjeringen har innledet kontakt med Europakommisjonen om hvordan Norge
kan styrke industrisamarbeidet med EU ytterligere. Dette medlem har forståelse
for at dette er en pågående dialog, men mener at det er viktig at
Norge deltar i denne dialogen med det uttalte målet å være en fullverdig
partner i EUs grønne giv.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette seg en ambisjon om å inngå en egen partneravtale
med EU for å sikre full deltakelse i EUs grønne giv, som en del
av den pågående dialogen med Europakommisjonen om styrket industrisamarbeid.»
Dette medlem vil
understreke at EUs grønne giv ikke er en lovgivende pakke, men et
sett målsettinger. For å levere på sine klimaforpliktelser har EU-kommisjonen
lansert «Klar for 55», en omfattende pakke som skal tilpasse EU-lovgivning
på en rekke områder for å sikre at den bidrar til å oppnå EUs mål
om å redusere utslipp med minst 55 pst. innen 2030 sammenlignet
med 1990-nivået.
Dette medlem vil påpeke at
en del av det som foreslås i «Klar for 55», vil være EØS-relevant,
men det vil være utfordrende å implementere endringene raskt nok i
norsk lovverk til å sikre at norsk næringsliv ikke må forholde seg
til forskjellige standarder i Norge og i EU.
Dette medlem merker seg at
utenriksministeren i sitt brev til komiteen datert 7. januar 2022 skriver
at «[d]et kan ta flere år før alle forslagene i ’Klar for 55’-pakken
er ferdig behandlet i EU». Dette medlem vil likevel påpeke
at deler allikevel vil være klare tidligere, og at det er viktig
for norsk næringslivs konkurransedyktighet at pakken raskt blir
implementert i norsk lov og forskrift. Dette medlem vil derfor oppfordre
regjeringen til å legge en konkret plan for å prioritere endringer
som følger av «Klar for 55».
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med forslag
for å implementere endringer i norsk lov og forskrift for å sikre
fullt samsvar med EUs ‘Klar for 55’-pakke.»