3.2 Komiteens merknader til enkeltvedtak
Legevakt- og fastlegeordningen
Vedtak 468, 13. februar
2018
«Stortinget ber
regjeringen fremme en egen sak til Stortinget om forbedringer i
legevaktordningen som også bidrar til rekrutteringen til fastlegeordningen.»
Komiteen viser
til at regjeringen er bedt om å fremme en sak for Stortinget om
temaet. Regjeringen har vist til at de har kommet med en handlingsplan.
Et slikt dokument er ikke fremmet for Stortinget, og komiteen mener
derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Regelverket for pasientreiser
Vedtak 615, 19. april
2018
«Stortinget ber
regjeringen foreta en bred gjennomgang av regelverket for pasientreiser
og fremme en sak for Stortinget med tiltak for å forenkle og forbedre
ordningen.»
Komiteen viser
til at det ikke er fremmet en sak for Stortinget slik vedtaket ber
om, og mener derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Evaluering av LAR-ordningen
Vedtak 634, 24. april
2018
«Stortinget ber
regjeringen evaluere LAR-ordningen og fremme tiltak for å sikre
innhold, kvalitet og forbedringer i ordningen, slik at LAR kan fungere
optimalt.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at vedtaket ber
om at det skal fremmes tiltak. I Meld. St. 4 (2021–2022) er det
vist til at anmodningsvedtaket er fulgt opp ved at Helsedirektoratet
har revidert den nasjonale faglige retningslinjen, og at endringen
vil bli følgeevaluert. Flertallet mener
det som er gjort fra regjeringens side, ikke er tilstrekkelig sett
opp mot ordlyden i vedtaket. Flertallet mener derfor at
anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre slutter seg til vurderingene i Meld.
St. 4 (2021–2022) og anser vedtaket som utkvittert.
Finansskatt
Vedtak 868, 11. juni
2018
«Stortinget ber
regjeringa komme attende til Stortinget på eigna måte, seinast i
samband med statsbudsjettet for 2020, med framlegg om ei provenynøytral omlegging
av finansskatten og der forhøgd arbeidsgivaravgift vert fjerna.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet understreker
at det var et enstemmig storting som ba om en endring i finansskatten
der den ekstra arbeidsgiveravgiften skulle fjernes. Disse medlemmer peker
på at det nå er gått fire år siden vedtaket ble fattet, men at det
fortsatt ikke er lagt frem et forslag for Stortinget i tråd med
det Stortinget enstemmig ba om. Disse medlemmer mener derfor
at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at stortingsflertallet under
behandlingen av Prop. 1 LS (2019–2020) ga sin tilslutning til regjeringens
behandling av spørsmålet om finansskatt, og anser på dette grunnlag
vedtaket som utkvittert.
Solidarisk alkoholpolitikk
Vedtak 45, 20. november
2018
«Stortinget ber
regjeringen vurdere en reversering av den siste endringen av taxfree-kvoten
ut ifra en evaluering av hvordan kvoten påvirker Vinmonopolets salg og
stilling som et av de viktigste alkoholpolitiske instrumentene.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at regjeringen gjennom Prop. 1 LS Tillegg
1 (2021–2022) foreslo å reversere endringen i taxfree-kvotene fra
2014. Flertallet viser
til at dette forslaget ble vedtatt av Stortinget 21. desember 2021,
og at endringen trådte i kraft 1. januar 2022. Flertallet mener derfor at
rapporteringen kan avsluttes.
Svangerskap – ultralyd med tilleggsundersøkelser
Vedtak 617, 26. mai
2020
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at ultralyd med tilleggsundersøkelser som
kan avdekke alvorlig sykdom eller skade hos fosteret, blir et tilbud
til alle kvinner i første trimester gjennom den offentlige svangerskapsomsorgen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at vedtaket sier
at kvinner skal ha et tilbud, og at vedtaket først kan lukkes når
tilbudet foreligger. Flertallet mener
derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at vedtaket er fulgt opp gjennom
bevilgningsforslag under kap. 732 i Prop. 1 S (2021–2022), og anser
vedtaket som utkvittert.
NIPT til alle kvinner som har krav
på fosterdiagnostikk
Vedtak 619, 26. mai
2020
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at Non-invasiv prenatal test (NIPT) tilbys
alle kvinner som har krav på fosterdiagnostikk, eller ved funn på
tidlig ultralyd med tilleggsundersøkelser, uavhengig av kvinnens
alder»
Komiteen viser
til at ifølge vedtaket skal kvinner ha tilbud, og at vedtaket først
kan lukkes når tilbudet foreligger. Komiteen mener derfor at dette
anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Gjennomgang av folketrygdens refusjonsordning
for tannbehandling
Vedtak 96, 17. november
2020
«Stortinget ber
regjeringen om en helhetlig gjennomgang av folketrygdens refusjonsordning
for tannbehandling. Stortinget ber om forslag til forbedring og forenkling
av ordningene, og spesielt § 22-15 a om tilbakekreving av utbetaling
etter direkteoppgjørsordningen. Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med dette før oktober 2021.»
Komiteen viser
til Meld. St. 4 (2021–2022) der regjeringen Solberg varslet at den
ville komme tilbake til Stortinget med en egen melding om tannhelsetjenesten. Komiteen mener
det ikke er gjort noen helhetlig gjennomgang, og mener derfor at
rapporteringen ikke kan avsluttes.
Halde tilbake køyretøy som skuldar
bompengar
Vedtak 211, 7. desember
2020
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide forslag til en lovhjemmel som gjør det mulig
for norske myndigheter å tilbakeholde kjøretøyer som skylder bompenger,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteen viser
til Samferdselsdepartementets redegjørelse i Prop. 1 S (2021–2022)
om at departementet ikke vil foreslå en lovhjemmel for tilbakeholdelsesrett for
manglende betaling av bompenger. Komiteen imøteser fremleggelse
av en lovhjemmel eller forslag om oppheving av vedtaket fra departementet
før oppfølgingen av vedtaket avsluttes.
Gjenåpning av arrester
Vedtak 680, 25. februar
2021
«Stortinget ber
regjeringen gjenåpne de arrester der nedleggelser under politireformen
har ført til at politiet i dag bruker uforholdsmessig mye tid på
transport av fanger.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at regjeringen
Solberg i Meld. St. 4 (2021–2022) ikke skriver noe om at noen arrester
faktisk er gjenåpnet, og det er heller ikke godtgjort at ingen arrester
omfattes av vedtakets ordlyd («de arrester der nedleggelser under
politireformen har ført til at politiet i dag bruker uforholdsmessig
mye tid på transport av fanger»). Flertallet ber om at Stortinget
på egnet måte holdes orientert om utviklingen videre på området. Flertallet mener
derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre slutter seg til vurderingene i Meld.
St. 4 (2021–2022) og anser vedtaket som utkvittert.
Norges tilgang til produksjonskapasitet
for kritisk
medisinsk utstyr
Vedtak 727, 11. mars
2021
«Stortinget ber
regjeringen sikre at Norge har tilgang til produksjonskapasitet
for kritisk medisinsk utstyr, herunder gjennom offentlig-private
avtaler som raskt kan etablere produksjonslinjer for smittevernutstyr
og kritiske medikamenter.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til Helse- om omsorgsdepartementets
redegjørelse i Meld. St. 4 (2021–2022) om at vedtaket anses som fulgt
opp gjennom oppbygging av et nasjonalt beredskapslager for smittevernutstyr
og beredskapslagre for forsyningskritiske legemidler. Departementet
omtaler videre at vedtaket er fulgt opp ved at det er inngått en rekke
samarbeid og avtaler med ulike norske virksomheter som er i gang
med å produsere smittevernutstyr. Flertallet påpeker at lagre
ikke er identisk med produksjonskapasitet, og ser ikke at departementet
har vurdert om inngåtte samarbeid og avtaler med norske produksjonsmiljø
sikrer at Norge har tilgang til produksjonskapasitet for kritisk
medisinsk utstyr. Flertallet imøteser
en slik vurdering før vedtaket kan anses oppfylt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre slutter seg til regjeringen Solbergs
vurdering om at vedtaket er fulgt opp ved inngåelse av en rekke samarbeid
og avtaler med ulike virksomheter og oppbyggingen av et nasjonalt
beredskapslager, og mener vedtaket på bakgrunn av dette kan utkvitteres.
Granskingsutvalgets rapport, håndtering
av
tidligere saker
Vedtak 773, 23. mars
2021
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med en endelig avklaring av forholdet
mellom folketrygdlovens bestemmelser og trygdeforordning 883/2004
som vil ligge til grunn for håndteringen av tidligere saker, senest ved
framleggelse av sine vurderinger av lovutvalget som skal gjennomgå
trygdelovgivningen og forholdet til internasjonale avtaler.»
Komiteen viser
til Arbeids- og sosialdepartementets redegjørelse i Prop. 1 S (2021–2022)
om at departementet den 25. juni 2021 sendte utredningen fra trygdekoordineringsutvalget
på alminnelig høring med frist 25. oktober. I høringsbrevet varslet
Arbeids- og sosialdepartementet at det tas sikte på å legge fram
en proposisjon som følger opp utvalgets anbefalinger om at det må
foretas endringer i folketrygdlovens bestemmelser om oppholdskrav
for sykepenger, pleiepenger og arbeidsavklaringspenger under opphold
i andre EØS-stater. Flertallet imøteser
fremleggelsen av denne proposisjonen før oppfølgingen av vedtaket
avsluttes.
Endring av meirverdiavgiftsreglane
ved omtvista krav i entreprisar
Vedtak 849, 27. april
2021
«Stortinget ber
regjeringen foreta nødvendige forskrifts- og/eller regelendringer
slik at innberetning og betaling av merverdiavgift ved bygge- og
anleggsvirksomhet suspenderes inntil omtvistede krav er avklart, og
komme tilbake med nødvendig budsjettmessig oppfølging snarest og
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2022.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at vedtaket etter flertallets syn ikke er gjennomført
gjennom omtalen i Prop. 1 LS (2021–2022). Flertallet understreker at
ordlyden i vedtaket er at regjeringen skal «foreta nødvendige forskrifts-
og/eller regelendringer», og at dette ikke er gjort. Flertallet mener
derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.
Nasjonal produksjon og beredskap
for kritisk viktig
smittevernutstyr
Vedtak 889, 11. mai
2021
«Stortinget ber
regjeringen gjennom dialog med potensielle norske produsenter sikre
en nasjonal produksjon og beredskap for kritisk viktig smittevernutstyr.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til Helse- og omsorgsdepartementets
redegjørelse i Meld. St. 4 (2021–2022) om at vedtaket anses som
fulgt opp gjennom oppbygging av et nasjonalt beredskapslager for
smittevernutstyr og ved at det er inngått en rekke samarbeid og
avtaler med ulike norske virksomheter som er i gang med å produsere
smittevernutstyr.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, ser ikke at departementet
har vurdert om inngåtte samarbeid og avtaler med norske produksjonsmiljø
sikrer nasjonal produksjon og beredskap for kritisk viktig smittevernutstyr
ved å gi miljøene forutsigbare rammer. Dette flertallet imøteser
en slik vurdering før rapporteringen avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre slutter seg til vurderingene i Meld.
St. 4 (2021–2022) og anser vedtaket som utkvittert.
Beredskapsavtaler for norsk produksjon
av legemidler
Vedtak 963, 20. mai
2021
«Stortinget ber
regjeringen umiddelbart gå i dialog med relevante produksjonsmiljøer
med sikte på å inngå beredskapsavtaler for norsk produksjon av viktige
legemidler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til Helse- og omsorgsdepartementets
redegjørelse i Meld. St. 4 (2021–2022) om at eventuell kriseproduksjon
av legemidler må sees i sammenheng med andre tiltak for å ivareta
forsyningssikkerheten, som utvidet beredskapslagring og internasjonalt
samarbeid, og at Helsedirektoratet skal vurdere om det i særskilte tilfeller
bør lagerføres enkelte virkestoff. Flertallet påpeker at lagerføring
av enkelte virkestoff ikke er identisk med norsk produksjon av viktige
legemidler.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, understreker vedtakets
ordlyd om at Stortinget umiddelbart ba regjeringen gå i dialog med
relevante produksjonsmiljøer med sikte på å inngå beredskapsavtaler,
og kan ikke se at vedtaket er fulgt opp.
Komiteens medlemmer
fra Høyreog Venstre slutter
seg til vurderingene i Meld. St. 4 (2021–2022) og anser vedtaket
som utkvittert.
Helse-, sosial- og omsorgssektoren
– saksbehandling
av klager
Vedtak 1105, 2. juni
2021
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at saksbehandlingstiden hos statsforvalteren
i klagesaker på helse-, sosial- og omsorgssektoren reduseres. Stortinget
orienteres på egnet måte.»
Komiteen viser
til at Stortinget har bedt om et konkret resultat, nemlig at saksbehandlingstiden
i sektoren reduseres. Komiteen mener
rapporteringen ikke kan avsluttes før Stortinget på egnet måte er
orientert om at resultatet er oppnådd.
Rusfaglig kompetanse i BUP
Vedtak 1120, 3. juni
2021
«Stortinget ber
regjeringen sikre at barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) får rusfaglig
kompetanse.»
Komiteen viser
til at Stortinget har bedt regjeringen sikre et visst resultat. Komiteen mener
regjeringen ikke har synliggjort at de har oppnådd dette resultatet,
og mener derfor at dette anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres.