Regjeringen opplyser
i proposisjonen at den har besluttet å gjeninnføre tilskuddsordningen
for foretak med stort omsetningsfall (i proposisjonen også omtalt som
«kompensasjonsordningen») hjemlet i lov 18. desember 2020 nr. 156
om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall
etter august 2020. Lovens formål er å etablere en midlertidig ordning
for tilskudd til foretak med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien,
jf. lovens § 1. Ordningen åpner for å gi bedrifter tilskudd når
koronapandemien og smitteverntiltak begrenser mulighetene for å
drive næringsaktivitet, ved at bedrifter kan søke om støtte til
faste uunngåelige kostnader. De nærmere bestemmelser om tilskudd
er gitt i forskrift 4. juni 2021 nr. 1792 til utfylling og gjennomføring
av lov om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall
etter august 2020 for tilskuddsperioder etter februar 2021 (i proposisjonen
også omtalt som «kompensasjonsforskriften»). Hensikten med ordningen
er at flere bedrifter skal komme seg gjennom pandemien, og at arbeidsplasser
skal trygges. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å videreføre ordningen.
Regjeringen foreslår
videre visse endringer i ordningen, blant annet å åpne for at det
kan stilles vilkår for å beholde tilskuddet. Dette vil etter forslaget
kunne gjøres i form av krav om tilbakebetaling av mottatt tilskudd. Det
foreslås at tilbakebetalingskrav ikke skal gis tilbakevirkende kraft,
og vil bare gjelde for tilskudd for tilskuddsperioder fra og med
november 2021. Etter forslaget kan krav om tilbakebetaling stilles
for situasjoner hvor det inntrer særskilte omstendigheter. I høringsnotatet
som omtales i proposisjonen, foreslo regjeringen å stille forskriftskrav
om tilbakebetaling om foretaket går med overskudd året under ett,
og før foretaket vedtar utdelinger. Departementet opplyser i proposisjonen
at disse to forholdene derfor er eksplisitt trukket frem i den foreslåtte
forskriftshjemmelen. Disse kravene foreslås ikke satt for tildeling
av tilskudd i form av kompensasjon for tapt varelager, som er en
egen ordning støtterettslig sett, men som er regulert i samme forskrift
som kompensasjonsordningen.
Videreføring av kompensasjonsordningen
forutsetter at Stortinget bevilger tilskuddsmidler og midler til forvaltning
av ordningen, jf. omtale i pkt. 2.8 i Prop. 51 S (2021–2022) Endringer
i statsbudsjettet 2022 (…) (økonomiske tiltak i møte med pandemien
og ekstraordinære strømutgifter).
Ordningen forutsetter
også at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, godkjenner vilkårene for støtte
til tapt varelager.
Departementet opplyser
i proposisjonen at Brønnøysundregistrene, Revisorforeningen og Regnskap
Norge har vært konsultert i arbeidet med utforming av det foreslåtte
regelverket i tråd med kravene i utredningsinstruksen (kgl.res.
19. februar 2016) om tidlig involvering av berørte parter, så langt
det er hensiktsmessig.
Nærings- og fiskeridepartementet
sendte 23. desember 2021 høringsnotatet Høring – forslag til endringer
i tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall på offentlig
høring. Høringsnotatet inneholdt både forslag om lovendringer, og
forslag om endring i forskriften. Høringsfristen var 4. januar 2022
kl. 14.
Høringsinnspill som
er knyttet til lovendringene er beskrevet eller gjengitt ulike steder
i proposisjonen. I tillegg har departementet mottatt høringsinnspill
som knytter seg direkte til forskriftsbestemmelsene. Departementet
viser i proposisjonen til at det er lovendringene som fremmes for
Stortinget for behandling og vedtak. Det er imidlertid helheten
som er avgjørende for næringslivet, og mottatte innspill knyttet
til forskriftsbestemmelsene er referert eller omtalt i proposisjonen
der innspillene er knyttet til Stortingets vurdering av utforming
av lovens forskriftshjemler (lovbestemmelsene). Departementet opplyser
i proposisjonen at det vil arbeide videre med selve forskriftsbestemmelsene,
og vurdere høringsinnspill som er mottatt, men ikke referert i proposisjonen.
De beskrevne forskriftsendringene forutsetter Stortingets vedtak
av forslagene i proposisjonen. Departementet planlegger at forskriften
skal tre i kraft samtidig med loven, jf. omtalen i siste avsnitt
i kap. 2 i proposisjonen.
Krav om tilbakebetaling
ved overskudd året under ett er omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.
Departementet har
omtalt utbyttebegrensning og krav om tilbakebetaling før utdeling
i kapittel 4 i proposisjonen.
Kapittel 5 i proposisjonen
omhandler andre endringer og innspill. I pkt. 5.1 omtales tidsperiode
for tilskuddsordningen. Kompensasjon for tapt varelager er omtalt
i pkt. 5.2. Kontroll og pålegg om å gi opplysninger er omtalt i
pkt. 5.3. Departementet omtaler høringsinnspill om ytterligere forhold
i pkt. 5.4 i proposisjonen.
I kapittel 6 i proposisjonen
omtaler departementet de økonomiske og administrative konsekvensene.
Dette omfatter konsekvenser både for det enkelte foretak og dets
aksjeeiere/deltakere/medlemmer, og for det offentlige.
Merknader til de
enkelte lovbestemmelsene er tatt inn i kapittel 7 i proposisjonen.