Søk

Sammendrag

Regjeringen opplyser i proposisjonen at den har besluttet å gjeninnføre tilskuddsordningen for foretak med stort omsetningsfall (i proposisjonen også omtalt som «kompensasjonsordningen») hjemlet i lov 18. desember 2020 nr. 156 om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall etter august 2020. Lovens formål er å etablere en midlertidig ordning for tilskudd til foretak med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien, jf. lovens § 1. Ordningen åpner for å gi bedrifter tilskudd når koronapandemien og smitteverntiltak begrenser mulighetene for å drive næringsaktivitet, ved at bedrifter kan søke om støtte til faste uunngåelige kostnader. De nærmere bestemmelser om tilskudd er gitt i forskrift 4. juni 2021 nr. 1792 til utfylling og gjennomføring av lov om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall etter august 2020 for tilskuddsperioder etter februar 2021 (i proposisjonen også omtalt som «kompensasjonsforskriften»). Hensikten med ordningen er at flere bedrifter skal komme seg gjennom pandemien, og at arbeidsplasser skal trygges. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å videreføre ordningen.

Regjeringen foreslår videre visse endringer i ordningen, blant annet å åpne for at det kan stilles vilkår for å beholde tilskuddet. Dette vil etter forslaget kunne gjøres i form av krav om tilbakebetaling av mottatt tilskudd. Det foreslås at tilbakebetalingskrav ikke skal gis tilbakevirkende kraft, og vil bare gjelde for tilskudd for tilskuddsperioder fra og med november 2021. Etter forslaget kan krav om tilbakebetaling stilles for situasjoner hvor det inntrer særskilte omstendigheter. I høringsnotatet som omtales i proposisjonen, foreslo regjeringen å stille forskriftskrav om tilbakebetaling om foretaket går med overskudd året under ett, og før foretaket vedtar utdelinger. Departementet opplyser i proposisjonen at disse to forholdene derfor er eksplisitt trukket frem i den foreslåtte forskriftshjemmelen. Disse kravene foreslås ikke satt for tildeling av tilskudd i form av kompensasjon for tapt varelager, som er en egen ordning støtterettslig sett, men som er regulert i samme forskrift som kompensasjonsordningen.

Videreføring av kompensasjonsordningen forutsetter at Stortinget bevilger tilskuddsmidler og midler til forvaltning av ordningen, jf. omtale i pkt. 2.8 i Prop. 51 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2022 (…) (økonomiske tiltak i møte med pandemien og ekstraordinære strømutgifter).

Ordningen forutsetter også at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, godkjenner vilkårene for støtte til tapt varelager.

Departementet opplyser i proposisjonen at Brønnøysundregistrene, Revisorforeningen og Regnskap Norge har vært konsultert i arbeidet med utforming av det foreslåtte regelverket i tråd med kravene i utredningsinstruksen (kgl.res. 19. februar 2016) om tidlig involvering av berørte parter, så langt det er hensiktsmessig.

Nærings- og fiskeridepartementet sendte 23. desember 2021 høringsnotatet Høring – forslag til endringer i tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall på offentlig høring. Høringsnotatet inneholdt både forslag om lovendringer, og forslag om endring i forskriften. Høringsfristen var 4. januar 2022 kl. 14.

Høringsinnspill som er knyttet til lovendringene er beskrevet eller gjengitt ulike steder i proposisjonen. I tillegg har departementet mottatt høringsinnspill som knytter seg direkte til forskriftsbestemmelsene. Departementet viser i proposisjonen til at det er lovendringene som fremmes for Stortinget for behandling og vedtak. Det er imidlertid helheten som er avgjørende for næringslivet, og mottatte innspill knyttet til forskriftsbestemmelsene er referert eller omtalt i proposisjonen der innspillene er knyttet til Stortingets vurdering av utforming av lovens forskriftshjemler (lovbestemmelsene). Departementet opplyser i proposisjonen at det vil arbeide videre med selve forskriftsbestemmelsene, og vurdere høringsinnspill som er mottatt, men ikke referert i proposisjonen. De beskrevne forskriftsendringene forutsetter Stortingets vedtak av forslagene i proposisjonen. Departementet planlegger at forskriften skal tre i kraft samtidig med loven, jf. omtalen i siste avsnitt i kap. 2 i proposisjonen.

Krav om tilbakebetaling ved overskudd året under ett er omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.

Departementet har omtalt utbyttebegrensning og krav om tilbakebetaling før utdeling i kapittel 4 i proposisjonen.

Kapittel 5 i proposisjonen omhandler andre endringer og innspill. I pkt. 5.1 omtales tidsperiode for tilskuddsordningen. Kompensasjon for tapt varelager er omtalt i pkt. 5.2. Kontroll og pålegg om å gi opplysninger er omtalt i pkt. 5.3. Departementet omtaler høringsinnspill om ytterligere forhold i pkt. 5.4 i proposisjonen.

I kapittel 6 i proposisjonen omtaler departementet de økonomiske og administrative konsekvensene. Dette omfatter konsekvenser både for det enkelte foretak og dets aksjeeiere/deltakere/medlemmer, og for det offentlige.

Merknader til de enkelte lovbestemmelsene er tatt inn i kapittel 7 i proposisjonen.