Presidentskapet viser til Dokument
8:34 S (2021–2022) og bemerker at det i representantforslaget vises
til to tidligere framsatte forslag på vegne av Rødt om å endre regelverket
for Stortingets pendlerboliger. Disse ble framsatt som løse forslag
i forbindelse med behandlingen av Innst. 394 L (2018–2019) om endringer i
stortingsgodtgjørelsesloven. Begge forslagene ble nedstemt av Stortinget
i forbindelse med behandlingen av denne innstillingen 14. juni 2019.
Presidentskapet viser også
til at presidentskapet 11. desember 2021 vedtok reviderte retningslinjer for
tildeling av Stortingets pendlerboliger, noe som langt på vei imøtekommer
forslag nr. 1 i representantforslaget. De reviderte retningslinjene
innebærer ingen realitetsendringer, men presiserer og utdyper vilkårene for
å ha rett til pendlerbolig i tråd med gjeldende praksis. Det heter
i de reviderte retningslinjene blant annet at «behovet for pendlerbolig
skal begrunnes og dokumenteres», at «[s]tortingsrepresentanter som
er folkeregistrert, faktisk bosatt eller selv disponerer bolig innenfor
40 km i kjørelengde fra Stortinget» ikke har rett til pendlerbolig,
at det med å «disponere bolig» menes at representanten «gjennom
et eie- eller leieforhold står fritt til å bruke hele eller deler
av en bolig på daglig basis», og at en representant «anses likevel
ikke å disponere en enhet som vedkommende eier innenfor 40 km kjørelengde
fra Stortinget dersom denne i sin helhet er leid ut» og leieforholdet
er «etablert på det tidspunktet det søkes om pendlerbolig». Videre
er retningslinjene oppdatert med de kravene til informasjon som
blir etterspurt i det årlige rapporteringsskjemaet, og det er presisert
at representantene av eget tiltak umiddelbart skal informere Stortingets
administrasjon om forhold som kan medføre at vilkårene for tildeling
ikke lenger er oppfylt. Det er også lagt inn presiseringer av det
ansvaret den enkelte stortingsrepresentant har når det gjelder skattemessig
håndtering av pendlerbolig stilt til rådighet av Stortinget.
Presidentskapet bemerker videre
at det ved vedtak i presidentskapet 9. og 22. september 2021 ble besluttet
å nedsette et utvalg som skal foreta en ekstern gjennomgåelse av
reglene for ordningen med pendlerboliger for stortingsrepresentanter.
Utvalgets mandat ble 16. desember 2021 utvidet til å omfatte en
full gjennomgåelse av gjeldende regler, retningslinjer og praksis for
samtlige økonomiske ordninger for stortingsrepresentantene og en
vurdering av hensiktsmessige former for regulering av ordningene
for fremtiden. Utvalget skal med dette både vurdere innretningen
og omfanget av pendlerboligordningen, og andre økonomiske ordninger
for stortingsrepresentantene, og foreslå en hensiktsmessig regulering
av ordningene, herunder krav til rapportering, systemer for kontroll
og sanksjoner ved brudd på regler for ordningene.
Presidentskapet påpeker at
det følger av mandatet at utvalget ved vurderingen av innretningen
og omfanget av de ulike ordningene – og det samlede nivået på ordningene
– skal legge vekt på følgende:
-
At det skal være
mulig å utøve vervet som stortingsrepresentant på tilnærmet like
vilkår uavhengig av representantenes bakgrunn og bosted.
-
At ordningene har
et formål og en begrunnelse som gir grunnlag for legitimitet i befolkningen.
-
At ordningene er
rimelige sett opp mot tilsvarende ordninger for andre grupper i
samfunnet.»
Utvalget
skal levere endelig rapport til Stortingets presidentskap innen
31. januar 2023, men skal innen 2. mai 2022 avgi delrapport med
forslag til overordnete prinsipper for de ulike økonomiske ordningene.
Presidentskapet viser til at
forslagene som er framsatt i Dokument 8:34 S (2021–2022), på noen
punkter innebærer en innstramming av pendlerboligordningen i forhold
til gjeldende praksis. Presidentskapet mener
at endringer av pendlerboligordningen i forhold til dagens retningslinjer
bør vurderes av det nylig nedsatte utvalget. Utvalget skal gjøre
grundige vurderinger av ordningens innretning og omfang ut fra de
ulike hensyn som ligger bak ordningen. Presidentskapet mener på denne
bakgrunn at det ikke er formålstjenlig å foreslå ytterligere endringer
i gjeldende retningslinjer for tildeling av pendlerboliger før det
eksterne utvalget har gjort en slik fullstendig utredning av ordningen,
også sett opp mot øvrige økonomiske ordninger for stortingsrepresentantene.
Presidentskapet vil på denne
bakgrunn tilrå at representantforslaget ikke vedtas.