Søk

Innhold

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

Det foreslås å forlenge og gjeninnføre enkelte økonomiske tiltak som bidrar til å begrense smittespredning og avhjelpe negative økonomiske konsekvenser av covid-19-pandemien og smitteverntiltakene. I proposisjonen fremmes derfor nødvendige lovforslag og bevilgningsforslag knyttet til tiltakene.

I denne innstillingen behandles forslag til endringer i statsbudsjettet 2022 under Arbeids- og inkluderingsdepartementet (økonomiske tiltak i møte med pandemien: kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere, permittering, dagpenger, sykepenger, omsorgspenger og arbeidsavklaringspenger).

Det foreslås å forlenge ordningen med kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19. Dette sikrer kompensasjon for inntektsbortfall ut februar 2022, for grupper som i liten utstrekning omfattes av andre inntektssikringsordninger. Videreføring krever endringer i midlertidig lov 12. november 2021 nr. 141 om kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19.

Det foreslås å videreføre den forhøyede dagpengesatsen, retten til graderte dagpenger ved arbeid opptil 60 pst. av tidligere (vanlig) arbeidstid og å forlenge retten til dagpenger ut over maksimal stønadsperiode til og med 28. februar 2022. Perioden arbeidsgivere fritas fra lønnsplikt under permittering og den tilsvarende perioden permitterte kan få dagpenger, foreslås forlenget tilsvarende. I tillegg foreslås det å gjeninnføre midlertidige regler om å redusere kravet til minsteinntekt og til arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger, og å gjeninnføre midlertidige regler som gir lærlinger rett til dagpenger på særlige vilkår. Det foreslås også å forlenge stønadsperioden for arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker ut februar 2022.

Videre foreslås det å gjeninnføre at folketrygden skal dekke en større del av sykefravær som skyldes pandemien i perioden fra og med 1. desember til og med 30. juni 2022. Det foreslås at folketrygden skal dekke slikt fravær fra og med dag seks. Videre foreslås det doble kvoter med omsorgspengedager for kalenderåret 2022.

1.2 Dagpenger og permittering

1.2.1 Innledning

I forbindelse med covid-19-pandemien ble det innført en rekke midlertidige særordninger som innebar unntak fra det ordinære dagpengeregelverket. Enkelte av de midlertidige ordningene ble avviklet i løpet av høsten 2020, andre ble avviklet 1. oktober 2021, mens andre var planlagt avviklet fra og med 1. januar 2022.

Omfattende smitteverntiltak som følge av den tiltagende smitten i desember 2021 har ført til at en del virksomheter igjen har måttet redusere aktiviteten.

Det vises til proposisjonens kapittel 3.1 der bakgrunnen er nærmere redegjort for.

1.2.2 Departementets vurderinger og forslag

Beregninger gjort i desember 2021 viser at om lag 16 500 arbeidsledige vil kunne miste sine dagpengerettigheter i løpet av januar og februar. De omfattende smitteverntiltakene fører til dempet aktivitet i enkelte næringer og økt usikkerhet om utviklingen i arbeidsmarkedet fremover. Situasjonen gir grunnlag for å videreføre gjeldende særregler i dagpengeordningen og å gjeninnføre midlertidige særordninger som kan sikre lavlønte og lærlinger dagpenger ut februar 2022.

Gjeninnføring av redusert krav til arbeidstidsreduksjon

Det foreslås at kravet til arbeidstidsreduksjon i folketrygdloven § 4-3 reduseres fra 50 til 40 pst. Endringen vil gjelde både permitterte og arbeidsledige, og foreslås å gis virkning for dagpengesaker som innvilges med virkning fra og med 15. desember 2021.

Gjeninnføring av redusert krav til minsteinntekt

Det foreslås at minsteinntektskravet igjen reduseres midlertidig til 0,75 ganger grunnbeløpet for inntekt de siste 12 månedene og til 2,25 ganger grunnbeløpet for gjennomsnittlig inntekt de siste 36 månedene. Endringen vil gjelde både permitterte og arbeidsledige, og gis virkning for dagpengesaker som innvilges med virkning fra og med 15. desember 2021.

Videreføring av særlige bestemmelser om graderte dagpenger

Det foreslås at særreglene om graderte dagpenger videreført til og med 28. februar 2022, slik at det fortsatt vil være mulig å arbeide opptil 60 pst. av vanlig arbeidstid før dagpengene faller bort i en meldeperiode.

Videreføring av forhøyet sats

Det foreslås at særreglene om forhøyet dagpengesats blir videreført til og med 28. februar 2022. Dermed vil dagpenger fortsatt beregnes med 80 pst. av den delen av dagpengegrunnlaget som er under tre ganger grunnbeløpet, og med 62,4 pst. av den delen av grunnlaget som er mellom tre og seks ganger grunnbeløpet.

Forlenget dagpengeperiode

Det foreslås at dagpengeperioden forlenges til og med 28. februar 2022, uten hensyn til om maksimal dagpengeperiode etter reglene i folketrygdloven kap. 4 er brukt opp.

For å sikre at permitterte fortsatt kan være permittert med rett til dagpenger, foreslås tilsvarende forlengelse av perioden med fritak fra lønnsplikt under permittering.

Gjeninnføring av midlertidig inntektssikringsordning for lærlinger

Det foreslås at inntektssikringsordningen utvides igjen til å gjelde nye permitterte og ledige lærlinger.

Ordningen gjeninnføres med tilsvarende vilkår som gjaldt før 1. oktober 2021.

Utvidelsen innebærer at det kan gis dagpenger til lærlinger som mister lærlingplassen eller blir permittert fra og med 15. desember 2021, og som fortsetter med utdanningen i dagpengeperioden.

Permitterte eller ledige lærlinger som mottok dagpenger etter særreglene da ordningen ble avviklet 1. oktober 2021, kan gå ut maksimalperioden på 52 uker med dagpenger, men ikke lenger enn til og med 31. januar 2022. Denne overgangsperioden bør også forlenges ut februar 2022, som følge av den økte usikkerheten om utviklingen i arbeidsmarkedet.

Videreføring av særordningene i dagpengeregelverket til og med 28. februar 2022 gjennomføres ved endring av midlertidig forskrift 20. mars 2020 nr. 368 om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien, som fastsettes av Kongen i statsråd, med hjemmel i folketrygdloven § 25-16. Endringene i perioden med fritak fra lønnsplikt og den korresponderende retten til dagpenger under permittering gjennomføres ved forskrift som fastsettes av Arbeids- og inkluderingsdepartementet med hjemmel i hhv. lov om lønnsplikt under permittering § 3 femte ledd og folketrygdloven § 4-7 annet og tredje ledd.

Det forutsettes at endringene gjøres gjeldende for nye og løpende tilfeller og at de avvikles for alle fra og med 1. mars 2022.

Det vises til bevilgningsforslaget under kap. 2541, post 70 og kap. 2543, post 71.

1.3 Sykepenger og omsorgspenger

1.3.1 Innledning

Særregler for sykepenger og omsorgspenger i forbindelse med pandemien er regulert i midlertidig forskrift 20. mars 2020 nr. 368 om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien.

Smittesituasjonen høsten 2021 og usikkerheten om videre smitteutvikling talte for en forlengelse av rett til sykepenger ved fravær fra arbeidet på grunn av covid-19 eller mistanke om slik sykdom samt forlengelse av særregler for omsorgspenger, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) og Innst. 15 S (2021–2022). Bestemmelsene er videreført ved kgl.res. 17. desember 2021 til og med 30. juni 2022.

Det vises til proposisjonens kapittel 4.1 der det er nærmere redegjort for bakgrunn.

1.3.2 Departementets vurderinger og forslag

Smittesituasjonen har den senere tid vært krevende. Både smitteutviklingen og omfattende smitteverntiltak som karantene bidrar til økt sykefravær og fravær knyttet til omsorg for barn.

Det er derfor fortsatt behov for tiltak som sørger for inntektssikring for den enkelte og som kompenserer for deler av den økonomiske belastningen som smitteverntiltakene medfører.

Folketrygdens utvidete ansvar for sykefravær som skyldes covid-19-pandemien, bør videreføres ut første halvår, og det foreslås derfor å forlenge følgende særregler for sykepenger til og med 30. juni 2022:

  • Redusert antall dager med arbeidsgiverfinansiering fra 16 til fem dager for fravær som skyldes covid-19-pandemien.

  • Selvstendig næringsdrivende og frilansere har rett på sykepenger fra folketrygden fra sjette dag for sykefravær som skyldes covid-19-pandemien.

Det må fortsatt påregnes mye smitte blant barn. Dette kan medføre at ordinær kvote med omsorgspengedager ikke er tilstrekkelig for en del familier. Det foreslås derfor dobbel kvote med omsorgspengedager for kalenderåret 2022. Det innebærer også at kvotene vil dobles for personer som av ulike grunner har utvidet kvote etter ordinære regler.

Det vises til bevilgningsforslag under kap. 2650, postene 70–72.

1.4 Arbeidsavklaringspenger

1.4.1 Innledning

Særregler for arbeidsavklaringspenger i forbindelse med pandemien er regulert i midlertidig forskrift 20. mars 2020 nr. 368 om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien.

Stønadsperioden for denne gruppen har i forbindelse med koronapandemien blitt forlenget i flere omganger for å lette konsekvensene av pandemien for disse mottakerne, og i oktober 2021 ble stønadsperioden forlenget til og med 31. desember 2021 for mottakere som når maksimal stønadsperiode i perioden fra og med 30. september 2021 til og med 30. desember 2021, jf. Prop. 7 LS (2021–2022).

Det vises til proposisjonens kapittel 5.1 der det redegjøres nærmere for bakgrunn.

1.4.2 Departementets vurderinger og forslag

Utviklingen i smittesituasjonen og behovet for smitteverntiltak fremover er svært usikker, noe som betyr at en del av mottakerne av arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker kan ha problemer med å finne arbeid en stund fremover. Det foreslås derfor å forlenge stønadsperioden for mottakere av arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker ytterligere til og med 28. februar 2022, som tilsvarer forlengelsen som foreslås for dagpengeperioden. Forlengelsen gjelder tilfeller som når maksimal stønadsperiode i perioden fra og med 31. januar 2022 til og med 27. februar 2022.

Det vises til bevilgningsforslag under kap. 2651 post 70.

1.5 Forslag til bevilgningsendringer

De foreslåtte endringene medfører økt administrativ belastning for Arbeids- og velferdsetaten. Endringene forutsetter noe tilrettelegging i IKT-systemer, men kan gjennomføres på kort varsel. Enkelte av forlengelsene vil medføre noe manuell saksbehandling, som igjen kan påvirke saksbehandlingstiden. Det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg. Regjeringen vil derfor fremme forslag om en økt bevilgning til Arbeids- og velferdsetaten i samleproposisjonen som legges frem 14. januar 2022.

Kap. 2541 Dagpenger

Post 70 Dagpenger, overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 14 167 mill. kroner.

Det anslås på usikkert grunnlag at en forlengelse av retten til dagpenger for permitterte og ledige til og med 28. februar 2022 øker utgiftene til dagpenger under kap. 2541 post 70 med om lag 1 010 mill. kroner i 2022. Redusert krav til minsteinntekt og til tap av arbeid som inngangsvilkår øker utgiftene til dagpenger under kap. 2541 post 70 med om lag 495 mill. kroner i 2022.

Beløpene inkluderer anslåtte utgifter for perioden 1. til 31. januar 2022 som det allerede er fastsatt regler for, jf. at Kongen ved kgl.res. 17. desember 2021 har gitt samtykke til å pådra forpliktelser og 22. desember 2021 har gitt samtykke til å overskride bevilgningen på posten med til sammen inntil 535 mill. kroner til formålet.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 1 505 mill. kroner mill. kroner.

Kap. 2543 Midlertidige stønadsordninger for selvstendig næringsdrivende og frilansere

Post 70 Stønad til selvstendig næringsdrivende og frilansere, overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 65 mill. kroner.

En videreføring av kompensasjonsordningen for selvstendige næringsdrivende og frilansere til og med 28. februar 2022 er på usikkert grunnlag anslått å medføre at utgiftene under kap. 2543 post 70 øker med 112 mill. kroner i 2022.

Det foreslås å øke bevilgningen med 112 mill. kroner.

Post 71 (Ny) Stønad til lærlinger, overslagsbevilgning

Videreføringen av den særlige dagpengeordningen for lærlinger til og med 28. februar 2022 anslås å gi en økning i utgiftene under kap. 2543 post 71 på om lag 30 mill. kroner.

Beløpet inkluderer anslåtte utgifter for perioden 1. til 31. januar 2022 som det allerede er fastsatt regler for, jf. at Kongen ved kgl.res. 17. desember 2021 har gitt samtykke til å pådra forpliktelser og 22. desember 2021 har gitt samtykke til å overskride bevilgningen på posten med inntil 19 mill. kroner til formålet.

Det foreslås å bevilge posten med 30 mill. kroner.

Kap. 2650 Sykepenger

Post 70 Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 42 210 mill. kroner.

Det er på usikkert grunnlag anslått at merutgifter til tiltakene for perioden 1. desember 2021–30. juni 2022 vil øke utgiftene til sykepenger med 440 mill. kroner. Beløpet inkluderer anslåtte utgifter for perioden 1. desember 2021–31. januar 2022 som det allerede er fastsatt regler for, jf. at Kongen ved kgl.res. 17. desember 2021 har gitt samtykke til å pådra forpliktelser for 2022 på posten på inntil 230 mill. kroner til formålet. Utgifter knyttet til fravær i desember 2021 vil først komme til utbetaling i 2022.

Det foreslås å øke bevilgningen med 440 mill. kroner.

Post 71 Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 1 440 mill. kroner.

Det er på usikkert grunnlag anslått at merutgifter til tiltaket for perioden 1. desember 2021–30. juni 2022 vil øke utgiftene til sykepenger for selvstendige med 30 mill. kroner. Beløpet inkluderer anslåtte utgifter for perioden 1. desember 2021–31. januar 2022 som det allerede er fastsatt regler for, jf. at Kongen ved kgl.res. 17. desember 2021 har gitt samtykke til å pådra forpliktelser for 2022 på posten på inntil 20 mill. kroner til formålet. Utgifter knyttet til fravær i desember 2021 vil først komme til utbetaling i 2022.

Det foreslås å øke bevilgningen med 30 mill. kroner.

Post 72 Pleie-, opplærings- og omsorgspenger mv., overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 1 605 mill. kroner.

Merkostnadene av rett til dobbel kvote med omsorgspengedager for kalenderåret 2022 er på usikkert grunnlag anslått å medføre økte utgifter til omsorgspenger på om lag 70 mill. kroner.

Det foreslås å øke bevilgningen med 70 mill. kroner.

Kap. 2651 Arbeidsavklaringspenger

Post 70 Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten er 33 561 mill. kroner.

Forlengelse av stønadsperiodene for mottakere av arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker (ftrl. § 11-17) fra og med 1. januar 2022 til og med 28. februar 2022, er på usikkert grunnlag anslått å medføre økte utgifter til arbeidsavklaringspenger på om lag 50 mill. kroner. Beløpet inkluderer anslåtte utgifter for perioden 1. januar–31. januar 2022 som det allerede er fastsatt regler for, jf. at Kongen ved kgl.res. 17. desember 2021 har gitt samtykke til å pådra forpliktelser for 2022 på posten på inntil 25 mill. kroner til formålet.

Det foreslås å øke bevilgningen med 50 mill. kroner.