Transport- og kommunikasjonskomiteen
avga foreløpig innstilling til saken den 16. november 2021 og sendte
denne til utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks-
og forsvarskomiteen skriver i brev av 30. november 2021 følgende:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen den
19. november 2021, avlyste konkurransen om togtilbudet omfattet
av trafikkpakke 4, og opplyste samtidig at konkurransen om togtilbudet
omfattet av trafikkpakke 5 ikke startes opp. Regjeringen følger
med dette opp regjeringsplattformen, som er tydelig på at den nye
regjeringen sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av
jernbane. Dette gjør også at Norge selv legger premiss for innhold
i sikkerhetssertifikatet og for hva det faktisk skal føres tilsyn
med på norsk jernbane.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti viser til at formålet
med EUs fjerde jernbanepakke er å tilrettelegge for mer togtrafikk
på tvers av landegrensene i Europa og at å flytte mer transport fra
luft til bane er et positivt klimatiltak. Disse medlemmer ser det
som selvfølgelig at Norge skal delta i dette samarbeidet.
Disse medlemmer peker
på at fjerde jernbanepakke vil gjøre det enklere for togselskap
å etablere ruter på tvers av landegrensene og slik ta opp konkurransen
med vei- og flytrafikk.
Disse medlemmer mener
det er positivt at EU satser på mer jernbane mellom landene og at
de standardiserer den fragmenterte europeiske jernbanen og slik
fjerner hindre for grensekryssende togtrafikk. De fleste land har
sine egne teknologiske standarder, trafikkregler og systemer. Dette
er ikke bare en utfordring på kontinentet, men også i grensekryssende
trafikk mellom Norge og Sverige.
Disse medlemmer vil
minne om at fjerde jernbane pakke ble innlemmet i norsk rett som
følge av et bindende flertallsvedtak i Stortinget. Disse medlemmer
vil videre påpeke at endringer i Norges tilslutning til EUs fjerde
jernbanepakke kun kan skje med utgangspunkt av enstemmighet i EØS-komiteen.
Disse medlemmer mener
det er uheldig dersom regjeringens forsøk på å trekke seg fra Norges
inngåtte forpliktelser i forbindelse med jernbanepakken bidrar til
å gjøre Norges forhold til EU vanskelig på sentrale områder, samtidig
som det blir mer utfordrende å oppnå et integrert jernbanetilbud
mellom Norge og resten av Europa.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til representantforslaget, Dokument 8:13 S (2021–2022)
og begrunnelsen som er gitt i forslaget.
Dette medlem understreker
at formålet med forslaget er å sikre at regjeringen tar initiativ
i EØS-komiteen for å oppheve vedtaket om å melde Norge inn i EUs
jernbanepakke IV. Hensikten er å gjenvinne demokratisk kontroll
over norsk jernbanepolitikk og sikre et godt og trygt offentlig
jernbanetilbud for befolkningen i hele landet.
Dette medlem mener
at hensynet til utviklingen av norsk jernbane tilsier at vedtaket
om norsk innmelding i EUs jernbanepakke IV bør oppheves, og peker
på at en samlet fagbevegelse, med Norsk Lokomotivmannsforbund i
spissen, har gått imot innmeldingen. Dette medlem deler bekymringen
fra Norsk Lokomotivmannsforbund om at EUs jernbanepakke I, II og
III allerede har bidratt til dårligere arbeidsvilkår, større byråkrati, økende
lønnsutgifter til stadig flere direktører og generell ansvarspulverisering,
og frykter at fjerde jernbanepakke kan forverre disse problemene
og føre til irreversibel konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering
av norsk jernbane.
Dette medlem mener
dessuten at rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke vil påtvinge
en ny regjering en politikk som gir svært mange aktører, uheldig
ressursbruk og press på lønns- og arbeidsforhold, og at de slik
begrenser det politiske handlingsrommet.
Dette medlem er svært
kritisk til at Solberg-regjeringen valgte å treffe vedtak om innlemmelse
av EUs jernbanepakke IV etter stortingsvalget den 13. september,
som viste at det ville være flertall mot innlemmelse i det nye stortinget.
Dette medlem viser
videre til Hurdalsplattformens formulering om at regjeringen ’så
raskt som mulig gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak
fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke’ og ser det
som positivt at regjeringspartienes medlemmer i komiteen uttrykker
ønske om å følge opp dette. Dette medlem er likevel bekymret over
at Hurdalserklæringens punkt om EUs fjerde jernbanepakke ikke er
fulgt opp i EØS-komiteen, og viser til utenriksministerens svar
på skriftlig spørsmål nr. 65 (2021–2022), hvor det fremstår uklart
om regjeringen kun vil benytte mulighetene for midlertidige unntak
fra krav om anbud, som ligger i EUs fjerde jernbanepakke, noe som
bare vil bety å utsette oppstykking og privatisering i noen år,
eller om regjeringen vil gå inn for å fjerne bestemmelsene om anbud
i rettsaktene.
Dette medlem vil
understreke at opphevelse av vedtaket om innlemmelse av rettsaktene
som inngår i EUs jernbanepakke, vil gi Norge tilbake den demokratiske kontrollen
over norsk jernbanepolitikk og hindre irreversibel konkurranseutsetting,
oppstykking og privatisering av jernbanetilbudet i Norge.
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer viser for øvrig til sine respektive
partiers merknader i transport- og kommunikasjonskomiteens utkast
til innstilling til Dok 8:13 S (2021–2022) og har ingen ytterligere merknader.»