Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åse Kristin Ask Bakke, Marte Eide Klovning og Tobias Hangaard Linge,
fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet,
Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra
Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til proposisjonen,
hvor regjeringen foreslår å innføre en midlertidig lov om tilpasninger
i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser
av utbruddet av covid-19. Den tidligere loven, midlertidig lov av
26. mai 2020 nr. 44 om tilpasninger i regelverket for barnevernet
og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19,
opphørte å gjelde 10. november 2021, jf. den midlertidige loven
§ 7 annet ledd.
Komiteen merker seg at smitteverntiltak
på nasjonalt eller lokalt nivå fortsatt vil kunne hindre ordinær
saksavvikling i fylkesnemndene og drift i barnevernet i tiden fremover,
og at departementet av den grunn mener det er behov for midlertidig
lov.
Komiteen viser til at Stortinget
behandlet tilsvarende saker gjennom Innst. 289 L (2019–2020), samt
forlengelse av midlertidig lov gjennom Innst. 23 L (2020–2021) og
Innst. 299 L (2020–2021).
Komiteen viser til at Barne-
og familiedepartementet i proposisjonen beskriver at den midlertidige loven
åpner for utvidet mulighet for fjernmøte, fjernavhør og delvis skriftlig
behandling, samt at fylkesnemndas rådslagning og avstemning kan
skje ved fjernmøte. Reglene gjelder for behandling av tvangssaker
etter barnevernloven, helse- og omsorgstjenesteloven og smittevernloven.
Videre er Bufetat (og Oslo kommune) gitt hjemmel til å midlertidig
flytte et barn fra en barnevernsinstitusjon til en annen og at tilsyns-
og oppfølgingsbesøk av barn i fosterhjem og institusjon kan skje
ved bruk av andre kommunikasjonsformer, dersom det er tvingende
nødvendig på grunn av covid-19.
Komiteen viser videre til at
erfaringene med den tidligere midlertidige loven i all hovedsak
er positive, gitt situasjonen. De fleste høringsinstansene er også
positive til forslaget. Det vises likevel til at det særlig til
§ 5 har kommet flere innvendinger i høringsrunden. Komiteen oppfatter at dette
er en paragraf som kun er blitt brukt i et svært begrenset omfang.
Samtidig vil komiteen understreke
at dette skal være en svært snever unntaksregel, og at loven videreføres
primært av beredskapshensyn.
Komiteen har ved tidligere
behandlinger flere ganger gjort endringer i virketiden foreslått
fra regjeringens side for den midlertidige loven, med henvisning
til at det er viktig å sikre at Stortinget blir forelagt spørsmålet
med jevnlige mellomrom. Ut fra tidligere erfaringer støtter komiteen at
virketiden blir frem til 1. juli 2022. Samtidig er komiteen svært tydelig på at
dersom situasjonen før dette tidspunkt skulle tilsi at det ikke
er behov for den midlertidige loven, så skal loven oppheves straks.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om på egnet vis, innen utgangen av mai, rapportere
til Stortinget om hvordan den midlertidige loven har blitt anvendt
og hvilke erfaringer partene har med bruken av unntaksbestemmelsene,
hvilke konsekvenser anvendelsen har hatt, herunder i hvilket omfang
fylkesnemndene har anvendt unntaksbestemmelsene, og hvor mange barn
som er flyttet til annen institusjon.»
Komiteen støtter
lovforslaget i proposisjonen og er enig med regjeringen om at den
midlertidige loven anses nødvendig for å sikre en forsvarlig og
rettssikker virksomhet i fylkesnemnda og ivaretakelse av barn i fosterhjem
og institusjon under utbrudd av covid-19.