Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tom Kalsås, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Morten Stordalen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 37 L (2021–2022) Endringar i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19. Proposisjonen omhandler en videreføring av elektronisk billettering på riksvei- og fylkesveiferjer uten utveksling av betalingsmiddel og med etterskuddsvis fakturering.

Komiteen merker seg at midlertidig forskrift ble fastsatt 3. april 2020. Samtidig med fastsettelsen av forskriften ble riksregulativet for ferjetakster endret med AutoPASS-regulativ for ferjetakster der det kun betales for kjøretøy.

Komiteen merker seg at for at tiltaket med elektronisk billettering kunne fortsette ut over 27. mai 2020, fremmet Samferdselsdepartementet i Prop. 114 L (2019–2020) forslag til en egen midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19. Loven ble vedtatt av Stortinget 26. mai 2020 med opphevelse av loven den 1. januar 2021 og ble delvis fastsatt med hjemmel i koronaloven § 2, siden yrkestransportloven ikke regulerer håndtering av personopplysninger på ferjeområdet.

Komiteen merker seg videre at for at tiltaket med elektronisk billettering og betaling av ferjebilletten kunne fortsette lenger enn til 1. januar 2020, fremmet statsråd 6. november 2020 i Prop. 29 L (2020–2021) forslag om å forlenge den foreløpige loven fra 1. januar 2021 til 1. januar 2022 på bakgrunn av den vedvarende smittesituasjonen.

Komiteen merker seg videre at Statens vegvesen i brev av 24. september 2021 til Samferdselsdepartementet foreslo å forlenge den midlertidige loven i 6 måneder til 1. juli 2022. Dette ble grunngitt med fortsatt behov for å verne ferjemannskapet mot smitte for å opprettholde den samfunnskritiske funksjonen til ferjene. Dette avslo departementet og viste til at regjeringa 24. september hadde bestemt at samfunnet skulle gjenåpnes til en normal hverdag med økt beredskap, med den konsekvens at de fleste nasjonale koronatiltakene ble avsluttet. Departementet fant det derfor ikke riktig å fremme forslag om endringer i den midlertidige loven for Stortinget.

Komiteen merker seg at denne beslutningen har blitt møtt med motstand fra næringen, fylkeskommunene og andre. Flere har bedt om at ordningen blir forlenget, og flere har tatt til orde for at ordningen bør gjøres permanent.

Komiteen merker seg videre at Statens vegvesen har gitt departementet redegjørelser for erfaringene med ordningen regulert av den midlertidige loven i to omganger. Hovedinntrykket er at billetteringsordningen fungerte som forutsatt, og at erfaringen jevnt over var god, både for staten, fylkeskommunene og ferjerederienes del. Etter Statens vegvesens vurdering tilsier erfaringene med ordningen at full elektronisk billettering gjennom lesing av AutoPASS-brikke eller kjøretøyets registreringsnummer er en tilnærmet smittefri metode for billettering på ferjene.

Komiteen registrerer at det ikke har blitt gjennomført offentlig høring av tidsmessige årsaker denne gangen, men at dette ble gjort i to omganger ved forrige behandling. Departementet mener det nå foreligger viktige grunner til at den midlertidige loven forlenges, og finner det derfor forsvarlig å fremme proposisjonen.

Komiteen støtter dette.

Komiteen merker seg også at de økonomiske konsekvensene er vurdert å være lave, og er allerede tatt ut.

Komiteen merker seg videre at departementet foreslår at den midlertidige loven oppheves 1. juli 2022.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til tilbakemeldingene fra ferjeselskaper, fylkeskommuner og organisasjoner om de gode erfaringene de har med den midlertidige ordningen med elektronisk billettering, og er tilfreds med at Samferdselsdepartementet jobber med å forberede permanente endringer i yrkestransportloven, slik at registrering av bilskilt for ferjebillettering og annen behandling av personopplysninger i den forbindelse blir en del av det lovverket vi allerede har. I dette arbeidet vil en følge vanlige prosesser, som også inkluderer offentlig høring.

Flertallet vil videre påpeke at Høyre og Fremskrittspartiets forslag om å igangsette et arbeid med å gjøre elektronisk billettering om til en permanent ordning er ivaretatt, og at Stortinget får saken til ny politisk behandling når det skal gjøres endringer i yrkestransportloven.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter videreføring av ordningen med elektronisk billettering på ferjer. Den nåværende smittesituasjonen tilsier at en slik forlengelse er påkrevd om man legger til grunn de samme argumentene som ble brukt da ordningen ble innført i 2020.

Disse medlemmer mener at ordningen burde gjøres permanent også etter covid-19-pandemien. Erfaringene med elektronisk billettering er positive, og ordningen har fungert bra. Regjeringen skriver i proposisjonen at erfaringene jevnt over har vært gode for både staten, fylkeskommunene og ferjerederiene og for de ulike brukergruppene som benytter det offentlige ferjetilbudet.

Disse medlemmer viser til at Statens vegvesen uttaler at en fordel med ordningen er at billetteringen kan gjøres mer effektiv elektronisk. Mange av høringsinnspillene som er mottatt, ytrer ønske om å gjøre ordningen permanent.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med å gjøre elektronisk billettering på ferje permanent og legge frem en sak for Stortinget om dette.»