Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tom Kalsås, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Morten Stordalen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 37 L (2021–2022)
Endringar i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av
utbrudd av covid-19. Proposisjonen omhandler en videreføring av elektronisk
billettering på riksvei- og fylkesveiferjer uten utveksling av betalingsmiddel
og med etterskuddsvis fakturering.
Komiteen merker seg at midlertidig
forskrift ble fastsatt 3. april 2020. Samtidig med fastsettelsen
av forskriften ble riksregulativet for ferjetakster endret med AutoPASS-regulativ
for ferjetakster der det kun betales for kjøretøy.
Komiteen merker seg at for
at tiltaket med elektronisk billettering kunne fortsette ut over
27. mai 2020, fremmet Samferdselsdepartementet i Prop. 114 L (2019–2020)
forslag til en egen midlertidig lov om billettering på ferje som
følge av utbrudd av covid-19. Loven ble vedtatt av Stortinget 26. mai
2020 med opphevelse av loven den 1. januar 2021 og ble delvis fastsatt med
hjemmel i koronaloven § 2, siden yrkestransportloven ikke regulerer
håndtering av personopplysninger på ferjeområdet.
Komiteen merker seg videre
at for at tiltaket med elektronisk billettering og betaling av ferjebilletten kunne
fortsette lenger enn til 1. januar 2020, fremmet statsråd 6. november
2020 i Prop. 29 L (2020–2021) forslag om å forlenge den foreløpige
loven fra 1. januar 2021 til 1. januar 2022 på bakgrunn av den vedvarende smittesituasjonen.
Komiteen merker seg videre
at Statens vegvesen i brev av 24. september 2021 til Samferdselsdepartementet
foreslo å forlenge den midlertidige loven i 6 måneder til 1. juli
2022. Dette ble grunngitt med fortsatt behov for å verne ferjemannskapet
mot smitte for å opprettholde den samfunnskritiske funksjonen til
ferjene. Dette avslo departementet og viste til at regjeringa 24. september hadde
bestemt at samfunnet skulle gjenåpnes til en normal hverdag med
økt beredskap, med den konsekvens at de fleste nasjonale koronatiltakene
ble avsluttet. Departementet fant det derfor ikke riktig å fremme
forslag om endringer i den midlertidige loven for Stortinget.
Komiteen merker seg at denne
beslutningen har blitt møtt med motstand fra næringen, fylkeskommunene
og andre. Flere har bedt om at ordningen blir forlenget, og flere
har tatt til orde for at ordningen bør gjøres permanent.
Komiteen merker seg videre
at Statens vegvesen har gitt departementet redegjørelser for erfaringene
med ordningen regulert av den midlertidige loven i to omganger. Hovedinntrykket
er at billetteringsordningen fungerte som forutsatt, og at erfaringen
jevnt over var god, både for staten, fylkeskommunene og ferjerederienes
del. Etter Statens vegvesens vurdering tilsier erfaringene med ordningen
at full elektronisk billettering gjennom lesing av AutoPASS-brikke eller
kjøretøyets registreringsnummer er en tilnærmet smittefri metode
for billettering på ferjene.
Komiteen registrerer at det
ikke har blitt gjennomført offentlig høring av tidsmessige årsaker
denne gangen, men at dette ble gjort i to omganger ved forrige behandling.
Departementet mener det nå foreligger viktige grunner til at den
midlertidige loven forlenges, og finner det derfor forsvarlig å
fremme proposisjonen.
Komiteen støtter dette.
Komiteen merker seg også at
de økonomiske konsekvensene er vurdert å være lave, og er allerede
tatt ut.
Komiteen merker seg videre
at departementet foreslår at den midlertidige loven oppheves 1. juli
2022.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til tilbakemeldingene fra ferjeselskaper, fylkeskommuner og
organisasjoner om de gode erfaringene de har med den midlertidige
ordningen med elektronisk billettering, og er tilfreds med at Samferdselsdepartementet
jobber med å forberede permanente endringer i yrkestransportloven,
slik at registrering av bilskilt for ferjebillettering og annen behandling
av personopplysninger i den forbindelse blir en del av det lovverket
vi allerede har. I dette arbeidet vil en følge vanlige prosesser,
som også inkluderer offentlig høring.
Flertallet vil videre påpeke
at Høyre og Fremskrittspartiets forslag om å igangsette et arbeid
med å gjøre elektronisk billettering om til en permanent ordning
er ivaretatt, og at Stortinget får saken til ny politisk behandling
når det skal gjøres endringer i yrkestransportloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter videreføring av ordningen
med elektronisk billettering på ferjer. Den nåværende smittesituasjonen
tilsier at en slik forlengelse er påkrevd om man legger til grunn
de samme argumentene som ble brukt da ordningen ble innført i 2020.
Disse medlemmer mener at ordningen
burde gjøres permanent også etter covid-19-pandemien. Erfaringene
med elektronisk billettering er positive, og ordningen har fungert
bra. Regjeringen skriver i proposisjonen at erfaringene jevnt over
har vært gode for både staten, fylkeskommunene og ferjerederiene
og for de ulike brukergruppene som benytter det offentlige ferjetilbudet.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen uttaler at en fordel med ordningen er at billetteringen kan
gjøres mer effektiv elektronisk. Mange av høringsinnspillene som
er mottatt, ytrer ønske om å gjøre ordningen permanent.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette arbeidet med å gjøre elektronisk billettering
på ferje permanent og legge frem en sak for Stortinget om dette.»