2.1 Driftskreditt til Nye Veier AS
Komiteen viser til at det i
Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 fremkommer at
fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgskaret–Hønefoss (FRE16)
potensielt skal overføres til Nye Veier AS, og at slik overføring
skjedde ved rammeavtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier
AS av 1. juli 2021.
Komiteen merker seg at den
foreslåtte driftskreditten på 1 000 mill. kroner i 2021 gjelder
Nye Veier AS sitt arbeid med Ringeriksbanen, som er en del av fellesprosjektet
Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss, at driftskredittordningen
skal bidra til at selskapet har tilstrekkelig likviditet til å håndtere
løpende utbetalinger i gjennomføringsfasen, og at driftskredittordningen
blir avviklet når Ringeriksbanen er ferdig og lånet innfridd før
midlene blir tilbakeført til statskassen.
Komiteen har vært opptatt av
effektiv fremdrift og rask oppstart av byggingen av Ringeriksbanen,
som skal korte inn reisetiden med tog mellom Hønefoss og Oslo med
nærmere en time, samtidig som reisetiden med Bergensbanen reduseres
like mye. Komiteen er positive
til at det bevilges 1 000 mill. kroner i 2021 til en driftskredittordning
til Nye Veier AS, slik at selskapet har tilstrekkelig likviditet
til å håndtere løpende utbetalinger i gjennomføringsfasen, og på
den måten kan sikre fremdriften i prosjektet.
Komiteen mener at når det skal
bygges vei og bane parallelt, som ved byggingen av Ringeriksbanen
og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss, vil felles planlegging og utbygging
av vei- og jernbaneprosjektene være fornuftig og bidra til at en
får mer vei og bane av hver krone som bevilges til samferdselssektoren.
Komiteen viser til henstilling
fra samferdselsministeren av 3. desember 2021 om å fremme forslag
om fullmakt til å aktivere driftskreditt til Nye Veier AS i statens
kapitalregnskap. For at driftskreditten kan benyttes av Nye Veier
AS, må det gis en slik fullmakt.
Komiteen slutter seg til at
Stortinget tar stilling til en slik fullmakt, jf. romertall II.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er godt fornøyd med at Nye Veier AS fikk ansvaret
for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 mellom Skaret og Hønefoss.
Ny firefelts europaveg vil sammen med dobbeltsporet jernbane knytte
Ringeriksregionen tett opp mot Osloregionen og gi et felles bo-
og arbeidsmarked.
Disse medlemmer er opptatt
av det nå ikke må komme forsinkelser i prosjektet, en har merket
seg at det i Hurdalsplattformen sies at Nye Veier AS skal evalueres.
En evaluering vil i seg selv skape usikkerhet, og det er bekymringsfullt
at budsjettpartner Sosialistisk Venstreparti vil avvikle Nye Veier. Disse medlemmer viser
til at selskapet på sine prosjekter har redusert kostnadene med
19 pst. sammenlignet med kostnadsoverslagene da de tok over strekningene,
og mener det viser behovet for reformer og ikke reversering innen
samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser til at
Ringeriksbanen er en del av Bane NORs InterCity-satsing, som skal
gi en effektiv og miljøvennlig transport og et togtilbud som gjør
det lettere å bo i én by og jobbe i en annen. Med driftskreditten
som foreslås i denne proposisjonen, og bevilgningen på 500 mill.
kroner i statsbudsjettet for 2022, ligger alt til rette for at framdriften
i prosjektet kan holdes oppe.