Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Mari Holm Lønseth og Tore Vamraak, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias Drevland Lund,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til proposisjonen,
der det er redegjort for en lang rekke endringsbehov for statsbudsjettet
2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti. Flertallet viser
til at partiene prioriterer å øke bevilgningen på fylkeskommunenes
rammetilskudd (kap. 572 post 60) med 250 mill. kroner i kompensasjon
til fylkene for utfordringene som koronapandemien har skapt for
kollektivtrafikken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å opprettholde
kollektivtilbudet i både by og land. Disse medlemmer støtter forslaget
i forliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti
om å prioritere å øke bevilgningen på fylkeskommunenes rammetilskudd
(kap. 572 post 60) med 250 mill. kroner i kompensasjon til fylkene
for utfordringene som koronapandemien har skapt for offentlig transport. Disse medlemmer vil understreke
at fylkeskommunene med disse midlene forplikter seg til å opprettholde
det samme tilbudet uten å kutte i antall avganger og kollektivtilbudet
for øvrig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
572
|
|
Rammetilskudd
til fylkeskommuner
|
|
|
60
|
Innbyggertilskudd, økes med
|
266 100 000
|
|
|
fra
kr 37 728 660 000 til kr 37 994 760 000»
|
|
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at kollektivselskapene rapporterer om langt lavere trafikk enn
før pandemien. Disse medlemmer mener
at kollektivtilbudet ikke kan bygges ned før man vet om endringene
i reisevaner er permanente eller ikke, og vil gi kollektivselskapene
tid til å utvikle nye og fleksible billettløsninger tilpasset de
endrede reisemønstrene. Disse
medlemmer viser til transport- og kommunikasjonskomiteens
behandling av endringer i statsbudsjettet 2021, Prop. 29 S (2021–2022),
hvor disse partiers medlemmer foreslår en ekstraordinær bevilgning
på 450 mill. kroner som midlertidig kompensasjon til kollektivselskapene.