Søk

Sammendrag

Stortinget behandlet 4. og 7. juni 2021 Prop. 124 L (2020–2021) om endringer i mineralloven. Etter at loven ble vedtatt, er Nærings- og fiskeridepartementet blitt gjort oppmerksom på at to endringsforslag ved en inkurie ikke ble fremmet i tråd med det som var intensjonen. I punkt 4 og 6 i Prop. 124 L (2020–2021) fremgår det at departementet mente å fremme forslag om å oppheve mineralloven § 13 første ledd andre punktum som gir hjemmel for å avslå søknader om undersøkelsesrett bare dersom søkeren tidligere har brutt vesentlige bestemmelser i eller i medhold av mineralloven. Forslaget i denne proposisjonen om å oppheve § 13 første ledd andre punktum vil innebære at søknaden om undersøkelsesrett kan avslås dersom søkeren tidligere har begått grov eller gjentatt overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av mineralloven, jf. § 13 tredje ledd.

Videre foreslår departementet i proposisjonen å oppheve § 43 første ledd andre punktum om at ethvert uttak av naturstein krever driftskonsesjon. I Prop. 124 L (2020–2021) var det meningen å foreslå at den absolutte konsesjonsgrensen for naturstein i § 43 skulle oppheves. Departementet opplyser i proposisjonen at ved en inkurie kom dette forslaget ikke med i lovforslaget i Prop. 124 L (2020–2021). Konsesjonsgrensen for naturstein vil etter endringsforslaget i Prop. 13 L (2021–2022) bli 10 000 m3. Dette er den samme konsesjonsgrensen som gjelder for andre mineralske ressurser, jf. § 43 første ledd første punktum.

Det var ikke innvendinger mot de foreslåtte endringene da Stortinget behandlet Prop. 124 L (2020–2021), og departementet fremmer derfor endringene på nytt nå i Prop. 13 L (2021–2022).

Departementet har vurdert det som «åpenbart unødvendig» å sende forslagene på en ny høring, jf. utredningsinstruksen punkt 3-3 andre ledd tredje kulepunkt.

Forslaget om å oppheve mineralloven § 13 første ledd andre punktum utgjør kun en lovteknisk justering og presisering av gjeldende rett, noe som ikke vil ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for noen. En nesten tilsvarende bestemmelse følger av § 13 tredje ledd der avslagsgrunnen er koblet opp mot overtredelsens alvorlighet.

Forslaget om å oppheve mineralloven § 43 første ledd andre punktum vil innebære noe mindre administrative kostnader for Direktoratet for mineralforvaltning og natursteinbransjen, i form av et mindre antall konsesjonssøknader.