Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om revidert finansieringsopplegg
for Vegpakke Harstad, i tråd med vedtak fra lokale myndigheter.
Formålet med Vegpakke
Harstad er å bedre miljøet og utviklingsmulighetene i sentrum av
Harstad, bedre vilkårene for kollektivtransport, gående og syklende, samt
sikre tilstrekkelig kapasitet i transportsystemet. Prosjektet ble
vedtatt gjennom Stortingets behandling av Prop. 119 S (2013–2014)
i 2014, jf. Innst. 308 S (2013–2014). Anleggsarbeidene startet i
april 2015 og skal etter planen ferdigstilles i 2025. Bompengeinnkrevingen startet
i juni 2016.
Det opplyses i proposisjonen
at da Prop. 119 S (2013–2014) ble lagt fram, forelå det få reguleringsplaner
eller andre detaljplaner for aktuelle prosjekter og tiltak innenfor
pakken. Det var derfor knyttet stor usikkerhet til kostnadsoverslagene.
Videre planlegging har avdekket at flere av de aktuelle prosjektene
og tiltakene er mer omfattende og kostnadskrevende enn tidligere anslått.
I tillegg har bompengeinntektene vært lavere enn forventet som følge
av mindre trafikk gjennom bomstasjonene enn lagt til grunn i Prop.
119 S (2013–2014). For at flest mulig av de opprinnelig planlagte
prosjektene og tiltakene skal kunne realiseres og bidra til bedre
måloppnåelse for pakken, har både Harstad kommune og Troms og Finnmark
fylkeskommune gått inn for å revidere finansieringsopplegget for
Vegpakke Harstad. Det er lokalpolitisk enighet om å øke takstene samt
å forlenge innkrevingsperioden med fem år, fra 15 til 20 år. I forslaget
til revidert finansieringsopplegg er det også lagt til grunn en
økning i både statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg
kommer all merverdiavgift som staten refunderer for prosjekter og tiltak
i veipakken.
Forslaget til revidert
finansieringsopplegg innebærer at den økonomiske rammen økes med
om lag 770 mill. 2021-kroner, til om lag 2,6 mrd. 2021-kroner. Tabell
5.1 i proposisjonen viser forslag til revidert finansieringsplan
for Vegpakke Harstad, sammenlignet med finansieringsplanen i Prop.
119 S (2013–2014), omregnet til 2021-prisnivå.
Det vises til proposisjonen
for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og innholdet i forslaget
om revidert finansieringsopplegg.