1.8 Vurdering
Det vises i proposisjonen
til at Norge allerede samarbeider tett med EU innenfor de områdene
som er inkludert i DIGITAL. Norge harmoniserer dessuten i stor grad
den nasjonale IKT-politikken med EUs IKT-politikk, og deltar aktivt
i oppfølgingen av EUs strategi for det digitale indre markedet.
Det er derfor naturlig å vurdere norsk deltakelse i DIGITAL som
representerer en samlet og styrket videreføring av blant annet disse
initiativene. Norge er dessuten gjennom EØS-avtalen forpliktet til
å gjennomføre EUs regelverk for det digitale indre markedet, for
eksempel med hensyn til personvern, cybersikkerhet, dataflyt og
rammeverket for en etisk og menneskesentrert tilnærming til kunstig
intelligens. Investeringene i infrastruktur og applikasjoner under
DIGITAL vil være tilpasset og innrettet mot å understøtte de regulatoriske
standardene i EØS-området som Norge er en del av.
Det vises i proposisjonen
til at evalueringer gjort av Norges deltakelse i CEF og ISA2 vurderer
nytten av deltakelse som verdt innsatsen. Flertallet av aktivitetene
i hovedkategori fem i DIGITAL (utrulling, beste bruk av digital
kapasitet og interoperabilitet) er en videreføring av aktiviteter
som Norge gjennom en årrekke har vært tungt involvert i og hvor
deltakelsen så langt vurderes som samfunnsøkonomisk nyttig. Dette
taler derfor for fortsatt norsk deltakelse innenfor dette området.
Tungregning, kunstig
intelligens og cybersikkerhet har ikke tidligere vært like klart
del av noe programsamarbeid. Innen flere av aktivitetene deltar
Norge allerede på andre måter. Alle fagmiljøer som har uttalt seg
har stilt seg positive til norsk deltakelse i disse delene av DIGITAL.
De foreslåtte prioriteringene innenfor disse områdene synes i høy
grad sammenfallende med de norske prioriteringene innenfor de samme
områdene, samtidig som de foreslåtte aktivitetene er noe Norge i
stor utstrekning enten deltar i eller har planer om å delta i.
Det fremgår av proposisjonen
at det videre vurderes som strategisk viktig at Norge deltar i DIGITAL.
DIGITAL skal finansiere aktiviteter som skal bygge opp europeisk «digital
suverenitet», dvs. industrielle kapasiteter som kan gi EU mulighet
til å konkurrere med Kina og USA i det globale kappløpet om digital
hegemoni. Dersom Norge ikke skulle delta i DIGITAL, vil dette svekke
næringsutviklingsmuligheter og våre bedrifters konkurransedyktighet.
Det pekes i proposisjonen
på at deltakelse i programmet vil gi norske bedrifter og forsknings-
og innovasjonsmiljøer tilgang til ressurser innenfor kunstig intelligens,
tungregning (superdatamaskiner), cybersikkerhet og avansert digital
kompetanse. Å ikke delta i DIGITAL vil ikke kunne kompenseres for
gjennom nasjonale ordninger og satsinger.
Det er dessuten synergier
mellom DIGITAL og flere andre EU-programmer. DIGITAL er særlig tett
koblet til Horisont Europa. Om Norge ikke deltar i DIGITAL, vil det
redusere nytten av å delta i Horisont Europa.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
tilrår at Norge deltar i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av Programmet for et digitalt Europa (2021–2027).
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.