Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
merker seg at proposisjonen fremmer forslag om samtykke til deltagelse
i EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning
(EU) om koronasertifikat. Denne forordningen vil sammen med en Schengen-forordning
utgjøre EUs felles rammeverk for koronasertifikater (digitale grønne
sertifikater). Komiteen merker
seg at de to forordningene etablerer et felles juridisk og teknisk
rammeverk for utstedelse, verifikasjon og aksept av koronasertifikater. Komiteen peker
på at det i proposisjonen foreslås en lovhjemmel som gir departementet
adgang til å gi forskrift for å gjennomføre EØS-forordningen om
koronasertifikat, samt eventuelle delegerte rettsakter og gjennomføringsakter som
fastsettes av EU-kommisjonen med hjemmel i forordningen.
Komiteen merker seg at forordningen
ikke er ferdig forhandlet, og skal etter planen vedtas og tre i
kraft i EU i løpet av juni 2021. Komiteen merker seg at utkast til
forordning er klart, og viser i denne anledning til proposisjonen.
Komiteen støtter å gi samtykke
til slik innlemmelse.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det er flere grunner til å være skeptisk
til å samtykke til å innlemme de aktuelle EU-forordningene i EØS-avtalen. Dette medlem merker
seg at det aktuelle EU-regelverket ikke er begrunnet i hensynet
til smittevern, men i hensynet til fri bevegelse av personer mellom
EU- og EØS-landene. Dette
medlem viser til proposisjonen, som fastslår følgende:
«I EØS er helsepolitiske
tiltak i utgangspunktet et nasjonalt anliggende. Dette innebærer
at statene generelt har et stort handlingsrom til å gjennomføre
tiltak for å ivareta folkehelsen. I en verdensomspennende pandemi
med svært store menneskelige konsekvenser må det antas at statene
har betydelig frihet til å innføre restriktive tiltak.»
Dette medlem forutsetter at
en tilslutning til forordningene om koronasertifikat ikke på noen
måte begrenser Norges adgang til å iverksette nødvendige tiltak
for å bekjempe pandemien eller generelt til å fastsette norsk helsepolitikk.
Dette medlem mener på generelt
grunnlag det er problematisk at Stortinget skal samtykke til å innlemme
et EU-regelverk i EØS-avtalen før forhandlingen mellom EU-institusjonene
om de aktuelle forordningene er sluttført, og før EØS-komiteen har
behandlet dem. Dette
medlem forutsetter at regjeringen kommer tilbake til Stortinget
dersom det blir endringer av betydning i de endelige forordningene. Dette medlem anser likevel at det kan
få negative konsekvenser for norsk næringsliv dersom Norge skal
stå utenfor en europeisk ordning med koronasertifikat, samtidig
som resten av EU- og EØS-landene står innenfor. Dette
medlem mener det er avgjørende at innenlands bruk av koronasertifikat
i Norge blir avgrenset vesentlig sammenlignet med regjeringens forslag,
og viser til Senterpartiets merknader i Innst. 649 L (2020–2021)
om midlertidige endringer i smittevernloven mv. (koronasertifikat).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
på prinsipielt grunnlag det er problematisk at Stortinget skal samtykke
til å innlemme et EU-regelverk i EØS-avtalen før forhandlingene
mellom EU-institusjonene om de aktuelle forordningene er sluttført,
og før EØS-komiteen har behandlet dem. Disse medlemmer ser likevel
at den aktuelle forordningen er av en slik karakter at tidsaspektet
tilsier en rask innlemmelse, da de negative konsekvensene ved en
eventuell forsinkelse i tilslutning for folk og næringsliv i en
allerede presset situasjon, vil være betydelige.