2.1.1 Ny lufthamn ved Mo i Rana – kostnadsramme
Komiteen viser til at det i
Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029 var prioritert statlege
midlar i andre periode til å byggje ny lufthamn ved Mo i Rana under
føresetnad om lokal medfinansiering, og at Samferdselsdepartementet
skulle vurdere offentleg-private løysingar. Det var lagt opp til
byggjestart i første del av planperioden ved bruk av lokale midlar.
Komiteen viser vidare til at
Samferdselsdepartementet i mars 2020 bestemte at Avinor AS skulle
ta over ansvaret for prosjektet, og at det i Meld. St. 20 (2020–2021)
er tatt utgangspunkt i Avinors oppdaterte forprosjekt som vart lagt
fram i januar 2021. Komiteen merkar
seg at det er gjennomført ei ekstern kvalitetssikring (KS2), og
at Avinor på basis av denne tilrår ei styringsramme på 2,8 mrd.
kroner og ei kostnadsramme på 3,3 mrd. kroner. Komiteen registrerer at Samferdselsdepartementet
legg til grunn Avinors tilrådde kostnads- og styringsramme, og at
Samferdselsdepartementet ber risikoen for uventa kostnadsauke i
byggjefasen av prosjektet opp til kostnadsramma, medan Avinor ber
risikoen ut over dette.
Komiteen viser til at ny lufthamn
i Mo i Rana i Nasjonal transportplan 2022–2033 er prioritert gjennomført
i første del av planperioden. Det er lagt til grunn lokal finansiering
på 600 mill. kroner. Komiteen legg
til grunn at det blir avklart kven som skal delta med lokal finansiering,
og at det blir gjort forpliktande avtaler om dette slik at prosjektet
kan gjennomførast i tråd med planane. Komiteen legg òg til grunn
at dei lokale midlane skal kome først i byggjeperioden.
Komiteen merkar seg at det
i Prop. 195 S (2020–2021) er løyvda 85 mill. kroner til Avinor i
2021 til å planleggje ny lufthamn i Mo i Rana.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til omtalen av «Ny lufthamn ved Mo i Rana – kostnadsramme».
Ny lufthavn i Rana er viktig for utviklingen av regionen. Dette
vil legge grunnlaget for videre næringsutvikling og bosetting i
regionen.
Flertallet viser til følgende
vedtak som ble fattet i Stortinget under behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett for 2021:
«Stortinget ber regjeringen
jobbe raskt og gjøre nødvendige avklaringer som må til for å realisere
planlagt flyplass i Mo i Rana.»
Videre
viser et annet
flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Venstre, til følgende merknad i Innst. S
113 (2020–2021) om statsbudsjettet for 2021:
«Komiteen viser til
at ny flyplass er drevet fram over 13 år av regionalt næringsliv
og Rana kommune, i samspill med Avinor. Polarsirkelen Lufthavnutvikling
AS gjennomførte en konkurranse i 2019/2020 om utbyggingen basert
på oppdatering av Avinors forprosjekt og i samsvar med anskaffelsesregelverket.
Konkurransen resulterte i et bindende tilbud fra leverandør innenfor økonomisk
ramme i Nasjonal transportplan 2018–2029. Komiteen er oppmerksom
på at det bindende tilbudet er forlenget til 1. juli 2021.
Komiteen ber regjeringen
arbeide raskt sammen med Avinor og lokale interessenter, og imøteser
en investeringsbeslutning i vårsesjonen 2021. For komiteen er det
avgjørende at den helhetlige lufthavnstrukturen på Helgeland blir
ivaretatt ved byggingen av ny flyplass i Mo i Rana.»
Dette flertallet viser til
at Avinor ble gitt oppdraget med bygging av ny lufthavn våren 2020
og har vurdert benyttelse av kontrakt opp mot utlysning av ny konkurranse. Dette flertallet tar
til etterretning at Avinor har besluttet å ikke benytte kontrakten,
men i stedet lyse ut ny konkurranse om utbyggingen.
Dette flertallet legger til
grunn at ambisjonen om forberedende arbeider høsten 2021, byggestart
våren 2022 og åpning av ny flyplass i 2025 følges, og at det skal
anlegges flyplass med ytelser og rullebanelengde som ivaretar regionens
langsiktige behov. Dette
flertallet forutsetter derfor at det raskest mulig lages en gjennomføringsavtale
mellom staten, Avinor, Rana kommune og lokalt næringsliv ved Polarsirkelen
Lufthavnutvikling om vilkår for finansiering og gjennomføring.
Komiteen støtter
regjeringens forslag til ny styringsramme og kostnadsramme og opplegget
for finansiering der Samferdselsdepartementet skal bære risikoen
for uventet kostnadsøkning i byggefasen av prosjektet opp til kostnadsrammen,
mens Avinor bærer risikoen ut over dette. Komiteen vil dessuten understreke
at Rana kommune og næringslivet i regionen har sikret lokalt bidrag
på 600 mill. kroner til utbygging av en statlig flyplass.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn at ny lufthavn ved Mo i Rana skal
åpnes i 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i Prop. 195 S (2020–2021) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2021 foreslår å bevilge 85
mill. kroner til Avinor i 2021 til å planlegge ny lufthavn i Mo
i Rana.
Disse medlemmer er kjent med
at Rana kommune og næringslivet allerede har finansiert og fått
utført en stor del av utredning og planlegging samt konkurransen
om utbyggingen basert på Avinors forprosjekt. Disse medlemmer anser
det som rimelig at også Rana kommune og lokalt næringsliv får dekket
kostnadene til planlegging og konkurranse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn at medgåtte kostnader til planlegging
og konkurranse for ny lufthavn ved Mo i Rana inngår i det lokale
bidraget på 600 mill. kroner.»
Komiteenser
med bekymring på kostnadsutviklingen i statlige prosjekter og understreker
viktigheten av god økonomistyring. Det er viktig at prosjektet og
finansieringen fortsatt er delt mellom Avinor/staten og lokale,
selv om ansvaret er overtatt av Avinor AS.
Komiteenviser til at lufthavnene
på kortbanenettet er viktige for å sikre vekst og verdiskapning
i hele landet. Komiteen støtter
en utbygging av ny flyplass ved Mo i Rana, men vil presisere at
en slik utbygging ikke må gå på bekostning av de andre lufthavnene
i Nordland.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at lufthavnene i Mosjøen, Sandnessjøen
og Brønnøysund består etter utbyggingen av ny flyplass ved Mo i
Rana.»