Komiteens utkast
til innstilling ble 31. mai 2021 oversendt til utenriks- og forsvarskomiteen
for uttalelse. Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende i
brev av 2. juni 2021:
«Utenriks- og forsvarskomiteen
viser til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling datert
31. mai til Prop. 199 LS (2020–2021) Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutninger nr. 204/2020 om innlemmelse i EØS-avtalen av kommisjonsforordning
(EU) 2015/1222 om fastsettelse av retningslinjer for kapasitetstildeling
og flaskehalshåndtering, nr. 205/2020 om innlemmelse i EØS-avtalen
av kommisjonsforordning (EU) 2016/1719 om fastsettelse av retningslinjer
for langsiktig kapasitetsfastsettelse, nr. 206/2020 om innlemmelse
av kommisjonsforordning (EU) 2017/1485 om fastsettelse av retningslinjer
for drift av transmisjonsnettet for elektrisk kraft, og nr. 207/2020
om innlemmelse i EØS-avtalen av kommisjonsforordning(EU) 2017/2195
om fastsettelse av retningslinjer for balansering av kraftsystemet
– S-delen.
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti merker seg at flertallet viser til at Olje- og energidepartementet
har innhentet vurderinger av de konstitusjonelle spørsmålene fra
Lovavdelingen, som konkluderer med at elementene av myndighetsoverføring
anses som lite inngripende i Grunnlovens forstand. På denne bakgrunn
konkluderer komiteens flertall med at Stortinget kan vedta samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. Disse medlemmer deler hverken konklusjonene fra
Olje- og energidepartementet og da heller ikke flertallets konklusjon
om at Stortinget kan vedta samtykke med alminnelig flertall.
Disse medlemmer viser
til rapporten Hva betyr EUs ren energi pakke for Norge av professor
Bjørneby og konklusjonen hvor det går frem at de fire forordningene utvider
informasjonsplikten til ESA og dermed utvider ESAs rett til bøtelegging
enn det som ble lagt til grunn ved innføring av Energimarkedspakke
3, 22. mars 2018. De fire retningslinjene som er vedtatt i EU i
medhold av elforordning 714/2009 art. 18 er omfattende og regulerer
en lang rekke forhold knyttet til driften av kraftnettet og kraftmarkedets
funksjon. I praksis innebærer dette at informasjonsplikten etter
elforordning art. 20 potensielt er svært omfattende. ESA kan i prinsippet kreve
informasjon om de fleste spørsmål av betydning for kraftmarkedet
av de fleste aktørene i markedet.
Disse medlemmer viser
til at denne proposisjonen kom svært sent fra regjeringen, og at
det har vært svært dårlig tid til å behandle saken. Disse medlemmer
viser til at dette innebærer en innlemmelse på 260 sider lovtekst
i norsk rett uten endringer av det norske regelverket direkte, og
at det er vanskelig å direkte overse konsekvensene av disse forordningene
på norsk kraftmarked og styringen. Dette er etter disse medlemmers
syn en inngripende myndighetsoverføring og en avgjørelse som må
fattes etter Grunnloven § 115.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
’Stortinget
ber regjeringen behandle norsk tilslutning til de fire forordningene
etter Grunnloven § 115.’
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer viser for øvrig til sine respektive
partiers merknader i energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling
til Prop. 199 S (2020–2021) og har ingen ytterligere merknader.»