2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til at Stortinget ved behandlingen av Prop. 4 S (2017–2018)
vedtok samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr.
93/2017 av 5. mai 2017 om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene
som inngår i den tredje energimarkedspakken. De fire forordningene
som er omfattet av EØS-komiteens beslutninger og behandlet i proposisjonen,
utfyller og bidrar til gjennomføring av forordning 714/2009, som inngikk
i den tredje energimarkedspakken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne ønsker velkommen innlemmelse av
forordningene i EØS-avtalen, som bidrar til en styrket regulering
av markedene for elektrisitet i og utenfor Norge. Innlemmelsen forventes
samlet å gi bedre forsyningssikkerhet, å legge til rette for bedre
integrering av fornybar energi i kraftsystemet og å bidra til mer
velfungerende markeder og effektiv nettvirksomhet. Dette er til
nytte for produsenter, forbrukere og andre virksomheter og aktører
i Norge.
Flertallet mener innlemmelse
av CACM, EB, FCA og SOGL i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk
rett vil bidra til likere rammebetingelser og gir norske aktører tilgang
til det europeiske kraftmarkedet i tråd med EØS-avtalen. Norske
aktører slik som Statnett og RME gis også rett til deltagelse i
samarbeid i EU.
Flertallet mener det er viktig
at den norske reguleringsmyndigheten RME deltar i ACER. Innlemmelse av
forordningene i EØS-avtalen viderefører rettighetene hos RME til
å delta fullt ut i ACER, med unntak av stemmerett. Den norske systemansvarlige,
Statnett, og utpekte kraftbørser som opererer i Norge, kan delta
fullt ut, med stemmerett, sammen med tilsvarende europeiske aktører,
ved utvikling og vedtagelse, herunder endringer, av vilkår og metoder. Komiteen understreker
at det er oppnådd EØS-tilpasninger om at sensitiv informasjon kan
beskyttes.
Flertallet viser til at gjennomføring
av forordningene i norsk rett innebærer endringer i energiloven. Det
foreslås en bestemmelse som gir RME kompetanse til ved enkeltvedtak
å fastsette eller godkjenne vilkår eller metoder for utøvelsen av
avregningsansvaret, en klargjøring av departementets forskriftskompetanse om
vilkår for organiserte markedsplasser for elektrisk energi, en ny
bestemmelse om organiserte markedsplasser som omfattes av harmonisert
EØS-regelverk (CACM), samt en bestemmelse om utlevering av informasjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne, anbefaler at Stortinget gir samtykke
til at forordningene innlemmes i EØS-avtalen (jf. Innst. 647 S (2020–2021)),
og at de gjennomføres i norsk rett med de endringer i energiloven
som er beskrevet i Prop. 199 LS (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
denne proposisjonen kom svært sent fra regjeringen, og at det har
vært svært dårlig tid til å behandle saken. Disse medlemmer viser til at
dette innebærer en innlemmelse på 260 sider lovtekst i norsk rett
uten endringer av det norske regelverket direkte, og at det er vanskelig å
direkte overse konsekvensene av disse forordningene på norsk kraftmarked
og styringen av dette. Disse medlemmer viser
til behandlingen av innlemmelsen av den tredje energimarkedspakken,
jf. Innst. 178 S (2017–2018) til Prop. 4 S (2017–2018), hvor ett
av poengene er at det er vanskelig å vite konsekvensene for norsk
rett og nasjonal styring. Disse medlemmer vil derfor
også stemme imot innføringen av disse forordningene.