Dokument
8:204 S (2020–2021)
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til statsråd Knut Arild Hareides brev av
22. april 2021 hvor det understrekes at måltallene i NTP som er
knyttet til utslipp fra kjøretøy, og ikke teknologi. Dette innebærer
at både batterielektriske kjøretøy og hydrogenkjøretøy kan bidra
til måloppnåelsen. Statsråden viser samtidig til at mål om nye nullutslippskjøretøy
ikke betyr det samme som at det vil bli forbud mot salg av kjøretøy med
utslipp av klimagasser. Flertallet deler
denne vurderingen.
Flertalletlegger til grunn
at målet om nullutslippskjøretøy skal nås gjennom en aktiv politikk
som gjør det lønnsomt å velge nullutslippskjøretøy.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at nullvekstmålet ble lagt til grunn
av Stortinget i Klimaforliket i 2012, og innebærer at veksten i
persontransporten i byområdene skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Dette flertallet påpeker
at dette nullvekstmålet senere ble lagt til grunn i Nasjonal transportplan
2014–2023, og videre i gjeldende Nasjonal transportplan 2018–2029, som
for øvrig ble lagt fram av Fremskrittspartiets samferdselsminister.
Dette flertallet viser til
Stortingets behandling av Meld. St. 21 (2011–2012) Norsk klimapolitikk,
hvor det heter i Innst. 390 S (2011–2012):
«Flertallet understreker
at staten bør øke tilskuddet til investering og drift av fylkeskommunal
kollektivtransport og andre miljøvennlige transportformer. Dette
skal skje ved at byområder og staten inngår forpliktende avtaler.
Avtalene må inneholde mål og virkemidler for økt kollektivandel,
sykkel og gange og tiltak for redusert bilbruk. Det er en forutsetning
at miljømål vektlegges og nås i slike forpliktende avtaler.»
Dette flertallet viser for
øvrig til at de første belønningsordningene ble innført av Venstres
samferdselsminister Torild Skogsholm i statsbudsjettet for 2004, med
bakgrunn i St.meld. nr. 26 (2001–2002) Bedre kollektivtransport,
hvor det blant annet heter:
«Insentivordningen
skal fungere slik at fylkeskommuner som kan dokumentere resultater
av sin satsing på lokal kollektivtransport i form av økt antall
passasjerer, kan utløse statlige ekstramidler. Ordningen vil gi staten
en mulighet til å målrette sin satsing på lokal kollektivtransport,
samtidig som dagens ansvarsdeling opprettholdes.»
Dette flertallet mener byvekstavtaler
er statens viktigste virkemiddel for å nå nullvekstmålet som vi
i fellesskap har forpliktet oss til. Dette flertallet mener avtalene
er et svar på behovet for samordning av virkemiddelbruk, langsiktighet
og gjensidige forpliktelser for å nå nullvekstmålet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser forøvrig til Arbeiderpartiets politiske målsetting
om at staten skal bidra med inntil 70 pst. av investeringskostnadene
i store kollektivutbygginger i de store byene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bensin og dieselbiler
utgjør omtrent 90 pst. av den norske personbilparken. I mange år
fremover vil hoveddelen av personbilene fortsatt bruke bensin- og
diesel selv med et økende salg av elbiler.
Disse medlemmer mener elbilen
er et godt alternativ for mange med korte reiseavstander. Det er imidlertid
slik at i et land der vi ønsker å ta hele landet i bruk både som
boområder og til næringsvirksomhet, er dagens elbil et umulig alternativ
skal hverdagen henge sammen for mange. Elbilen er i praktisk bruk
et betydelig steg tilbake sammenliknet med tradisjonelle bilers rekkevidde
og tid det tar med energipåfyll. Dårlige vinteregenskaper er også
en utfordring i hverdagen for elbileiere, der rekkevidden kan halveres
på kalde dager fra et i utgangspunktet lavt nivå.
Disse medlemmer vil også avvise
forslaget om å pålegge offentlig forvaltning å bare anskaffe elbiler
fra 2022. Dette vil være praktisk umulig for mange å gjennomføre
i deler av landet med lange reiseavstander. Spesielt vil dette skape
problemer i vinterhalvåret med kjøretøy med kort rekkevidde og få
lademuligheter. Og vil kunne gå ut over liv og helse, særlig for
eldre som er avhengig av helsehjelp. Beredskapsmessig er det også
en risiko i forbindelse med strømbrudd.
Disse medlemmer viser til at
for mange bilister er ikke elbilen et alternativ uten at man gjør
hverdagen betydelig vanskeligere. Stortinget har allikevel satt
en målsetting om at det bare skal selges kjøretøy med alternativ
energi fra 2025. For folk bosatt utenfor byområdene vil dette ikke
være mulig. Disse
medlemmer er videre opptatt av konkurranse og mener at teknologimonopol
ikke er veien å gå. Forskjellige teknologier må få konkurrere, så
kan den enkelte få treffe sine valg uten politisk ensretting. Her
er det også grunn til å fremheve at bensin- og dieselbiler fortsatt
vil være godkjent for salg i sine produsentland uavhengig av norske
målsettinger. Et særskilt forbud mot nysalg av konvensjonelle biler
i Norge vil være uholdbart.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for fortsatt salg av bensin- og
dieselbiler i det norske markedet også etter 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende formulering
i Nasjonal transportplan 2018–2029, fremlagt av Ketil Solvik-Olsen
(Fremskrittspartiet) i 2017:
«Regjeringen gjør
en rekke grep for å bidra til en vesentlig reduksjon i utslippene
fra transport. Regjeringen vil bl.a. legge til rette for at det
skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil og legger til
grunn at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
i 2025.»
Videre viser disse medlemmer til
brev fra statsråd Knut Arild Hareide av 22. april 2021 i denne sakens anledning:
«Jeg ønsker å presisere
to ting knyttet til måltallene. Det første er at måltallene er knyttet
til utslipp fra kjøretøy og ikke teknologi. Dette innebærer at både
batterielektriske kjøretøy og hydrogenkjøretøy kan bidra til måloppnåelsen.
Det andre er at mål om nye nullutslippskjøretøy, ikke betyr det
samme som at det vil bli forbud mot salg av kjøretøy med utslipp
av klimagasser»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet er positive til økt
salg av nullutslippsbiler, men ser det ikke som aktuelt å forby bensin-
og dieselbiler, og vil derfor at det skal være mulig å kjøpe bensin-
og dieselbiler, også etter 2025.
Disse medlemmer vil i den sammenheng
peke på avgifter som legges på dem som ikke har alternativer, slik
som økte drivstoffavgifter for de som ikke har råd til elbil eller
annet nullutslippsalternativ, ikke har mulighet til å bruke kollektivtransport
eller ikke har tilgang på ladeinfrastruktur i sitt boområde.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil understreke at man ikke må straffe folk
for å ikke benytte klimavennlige alternativ der dette ikke finnes eller
hvor dette er så vanskelig å gjennomføre i praksis at det ikke fremstår
som et faktisk alternativ. Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet vil jobbe for en klimapolitikk der det er enkelt å
velge klimasmart uten virkemidler som gjør hverdagen dyrere og vanskeligere for
folk.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen presisere at mål om økt salg av nullutslippskjøretøy
ikke betyr forbud mot salg av bensin- og dieselbiler.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til statsrådens brev
til komiteen, der målet om salg av nullutslippskjøretøyer kommenteres slik:
«Jeg ønsker å presisere
to ting knyttet til måltallene. Det første er at måltallene er knyttet
til utslipp fra kjøretøy og ikke teknologi. Dette innebærer at både
batterielektriske kjøretøy og hydrogenkjøretøy kan bidra til måloppnåelsen.
Det andre er at mål om nye nullutslippskjøretøy, ikke betyr det
samme som at det vil bli forbud mot salg av kjøretøy med utslipp
av klimagasser».
Skal målet om hundre
prosent nullutslippsbiler for nye personbiler i 2025 bli nådd, må
målet være klart definert og forutsigbart, både for kjøpere og selgere.
Dette medlem ønsker å utrede
et klart forbud mot salg av fossildrevne personbiler etter 2025.
Det vil gi klare føringer for hvordan folk og marked skal innrette seg.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forbud mot nybilsalg av fossilbiler i 2025
dersom målet Stortinget har vedtatt, ikke nås gjennom avgiftssystemet
som virkemiddel, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte, seinest
innen framleggelsen av statsbudsjettet for 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er opptatt av vanlige folks hverdag
og hvordan politikk kan utformes for å gjøre den enklest mulig for folk
flest. Det kommer ikke overraskende på disse medlemmer at Sosialistisk
Venstreparti lar sin ideologiske bilfiendtlighet blende dem fra
å se virkeligheten vanlige folk med vanlige biler befinner seg i. Disse medlemmer viser
til at forbrenningsmotoren fortsatt er den mest anvendelige, fleksible
og pålitelige drivlinjen i kjøretøy. Det er også et faktum at moderne forbrenningsmotorer
har svært lave utslipp etter flere tiår med rivende teknologiutvikling,
som etter alle solemerker vil fortsette den positive utviklingen
i årene som kommer.
Disse medlemmer viser videre
til at Sosialistisk Venstreparti har vært en av forkjemperne for
økt bruk av biodrivstoff i Norge gjennom omsetningskrav, og blant
annet markert seg tydelig mot veibruksavgift på avansert biodrivstoff
senest i sitt alternative statsbudsjett for 2021. Det blir derfor
vanskelig å finne logikken i å ville forby salget av de mest avanserte
forbrenningsmotorene som mest effektivt og med aller minst utslipp kan
benytte biodrivstoffet Sosialistisk Venstreparti er med å legge
til rette for.