Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til at
årsrapporten for 2020 gir en god oversikt over Riksrevisjonens mangesidige
virksomhet. Rapporter om resultatene av revisjonen av statsregnskapet, selskapskontrollen,
forvaltningsrevisjonen og etterlevelsesrevisjonen kombinert med
internasjonalt engasjement gir et bilde av spennet i virksomheten.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i 2020 har måttet gjennomføre sitt arbeid under en global pandemi. Komiteen mener
Riksrevisjonen skal ha honnør for å ha tilpasset seg situasjonen
og gjennomført oppgavene sine, selv om det har blitt noe forsinkelser.
Komiteen mener Riksrevisjonen
er et viktig verktøy for den folkevalgte kontrollen med regjering
og forvaltning. Riksrevisjonens rapporter gir Stortinget et godt
grunnlag for å kunne vurdere om statsrådene har fulgt opp sitt ansvar.
Komiteen vil understreke betydningen
av Riksrevisjonens uavhengige stilling. Selv om Riksrevisjonen formelt
sett er underlagt Stortinget, innebærer ikke dette at Riksrevisjonen
er å regne som en form for forlenget arm for det til enhver tid
politiske flertall i Stortinget. Selv om Stortinget gjennom plenumsvedtak
med vanlig flertall kan instruere Riksrevisjonen om å iverksette særlige
undersøkelser i enkeltsaker, har det ikke påvirkning på utfallet
av undersøkelsene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i 2020 har arbeidet med rapporten om Alexander L. Kielland-ulykken,
som Stortinget i 2019 i plenum påla Riksrevisjonen å undersøke særskilt. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen har nødvendig kompetanse og erfaring for å granske
myndighetenes arbeid. Denne rapporten ble levert i 2021, og komiteen mener
at Riksrevisjonen har levert en ryddig og god rapport, samtidig
som de har ivaretatt sin uavhengighet og objektivitet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
først og fremst reviderer og kontrollerer, men også veileder. Komiteen mener
veiledning av forvaltningen er en viktig del av Riksrevisjonens
virksomhet, men viser til at det er en grunnleggende forskjell mellom
etterfølgende kontroll og fremtidsrettet styring, og at forvaltningen
har et selvstendig ansvar for sine veivalg, jf. Frøiland-utvalget
i Dokument nr. 14 (2002–2003). Komiteen mener veiledning
bør skje med varsomhet, slik at den ikke reelt binder opp Riksrevisjonens
vurderinger ved senere kontroll.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har revidert regnskapene til 230 virksomheter for regnskapsåret 2019,
og at det i all hovedsak står bra til med regnskapene i staten. Komiteen noterer
at bare ett regnskap har fått en modifisert uttalelse i revisjonsberetningen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har gjennomført en rekke forvaltningsrevisjoner. Selv om koronapandemien
har ført til at flere av forvaltningsrevisjonene er forsinket, er
elleve forvaltningsrevisjoner avsluttet og rapportert til Stortinget
i 2020. Komiteen mener
forvaltningsrevisjonene er svært nyttige for Stortingets kontrollarbeid.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i tillegg leverte sju etterlevelsesrevisjoner gjennom Dokument 1 (2020–2021). Komiteen vil
understreke at kontrollen med om statlige virksomheter bruker pengene
slik Stortinget har bestemt, og at de følger lover og regler, er
en viktig del av virksomheten som med fordel kan vies større oppmerksomhet. Komiteen noterer
seg i den forbindelse at det er levert én etterlevelsesrevisjon
mindre i Dokument 1 (2020–2021) enn i Dokument 1 (2019–2020), men
viser også til at Riksrevisjonen ved inngangen til 2021 arbeidet
med ytterligere elleve undersøkelser.
Komiteenunderstreker særlig
nytten av to undersøkelser som berører flere departementer.
Kontroll med forvaltningen
av statens interesser i selskaper er en viktig del av Riksrevisjonens
virksomhet. Ingvaldsen-utvalget, jf. Dokument nr. 7 (1972–73), understreket
at Riksrevisjonens oppgave var å kontrollere at statsråden forvalter
statens interesser på lovlig og økonomisk forsvarlig måte og sørger
for gjennomføring av de vedtak Stortinget har truffet. I tillegg
ble det understreket at kontrollen ikke måtte få slike former at den
forretningsmessige side av driften ble vanskeliggjort. Komiteen deler
denne forståelsen.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
i 2020 kontrollerte statsrådenes myndighetsutøvelse i tolv eierdepartementer
og kontrollerte hvordan eierinteressene ble ivaretatt i 120 selskap
med ulik selskapsform. Komiteenregistrerer
at kontrollen for regnskapsåret 2019 ikke har påvist større mangler
ved eierskapsutøvelsen, med unntak av en merknad knyttet til kvaliteten på
informasjon om forventede ventetider i ordningen med fritt behandlingsvalg.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har et betydelig internasjonalt engasjement og har klart å gjennomføre
dette arbeidet i 2020, til tross for utfordrende arbeidsforhold.
Komiteen registrerer også
at Riksrevisjonen i 2020 har hatt 429 årsverk, en reduksjon på 10
årsverk fra 2019. Reduksjonen har i hovedsak har vært planlagt.
Komiteen vil i år igjen berømme
Riksrevisjonen for solid arbeid og konstruktivt og godt samarbeid
med Stortinget.
Komiteen viser til at Stortinget
våren 2021 har behandlet to innstillinger som berører Riksrevisjonens samfunnsoppdrag,
Innst. 392 S (2020–2021) Innstilling frå kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Rapport fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
kapittel 6 om Stortingets eksterne organer, unntatt punkt 6.10,
og Innst. 341 S (2020–2021) Innstilling fra Stortingets presidentskap
om å utrede Riksrevisjonens virksomhet.