Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Solveig Horne, Kari Kjønaas Kjos og Silje Hjemdal om å fjerne foreldelsesfristen for seksualforbrytelser for barn. Komiteen viser også til vedlagte brev av 3. mai 2021 fra statsråden.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne viser til at NRK den 9. februar 2020 kunne melde om at det i gjennomsnitt går 17 år fra et overgrep blir begått til det blir politianmeldt. Overgrep kommer ofte ikke frem i lyset før det har gått svært lang tid og ofrene for overgrep har blitt voksne. Forslagsstillerne peker på at det kan gå lang tid før ofrene faktisk tør å fortelle om det de har opplevd, samtidig som det også kan ta lang tid før et offer for overgrep forstår at de handlinger de har blitt utsatt for, aldri skal aksepteres.

Komiteen viser videre til at forslagsstillerne peker på at foreldelsesreglene innebærer at man etter en viss tid ikke lenger kan straffes for kriminelle handlinger man har begått. Det vises til at foreldelsesfristen varierer avhengig av hvilken kriminell handling som har blitt begått. For noen av de mest alvorlige lovbruddene er det ikke foreldelsesfrist. Dette gjelder eksempelvis for drap, voldtekt og seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, der foreldelsesfristen ble fjernet etter forslag fra regjeringen Solberg i 2014.

Komiteen registrerer at forslagsstillerne viser til at etter dagens regelverk vil overgrep mot barn fortsatt foreldes dersom ikke overgrepet innebærer penetrering. Komiteen er enig med forslagsstillerne i at alle seksualforbrytelser mot barn er svært alvorlige, og noe ingen burde oppleve.

Komiteen mener det ikke er noen tvil om at overgrep kan ha livsvarige konsekvenser for dem som rammes, og skape store problemer som varer i lang tid. Komiteen viser til at forslagsstillerne mener at ethvert overgrep vil kunne innebære at den som rammes, ikke klarer å fortelle om overgrepene før i voksen alder, og at det da vil kunne være for sent å idømme overgriperen straffeansvar og gi ofrene den oppreisningen de fortjener.

Komiteen viser til at forslagsstillerne på denne bakgrunn foreslår at foreldelsesfristen for alle typer overgrep fjernes, slik at disse kan straffeforfølges også der de blir avdekket etter svært lang tid.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er gode grunner for å fjerne foreldelsesfristene for alle typer seksualforbrytelser mot barn. Disse medlemmer viser til at i 2014 ble det bestemt at straffansvaret for voldtekt av barn under 14 år og seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år ikke skal foreldes. Dette er begrunnet med handlingens grovhet og med at hensynet til fornærmede veier tyngst.

Disse medlemmer viser videre til at det i likhet med drapssaker, som også er unntatt foreldelse, ofte er mulig å etterforske grove seksualforbrytelser lenge etter at handlingen ble begått. Når det gjelder seksuelle overgrep mot barn, har det også betydning at det kan ta lang tid før den fornærmede er i posisjon til å anmelde, på grunn av sin tilknytning til gjerningspersonen. Disse medlemmer viser også til at Stortinget i fjor vedtok en rekke lovendringer som har betydning for foreldelsesfristen ved seksuallovbrudd mot barn. En viktig endring er at det skal gjelde utskutt foreldelsesfrist i saker om seksuell handling med barn under 16 år etter straffeloven § 304. Det ble også vedtatt utskutt foreldelsesfrist ved brudd på plikten til å avverge nærmere bestemte lovbrudd som rammer barn etter straffeloven § 196. I tillegg vedtok Stortinget å forlenge foreldelsesfristen fra to til fem år for den som tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig adferd jamfør straffeloven § 305. Disse medlemmer viser til at en samlet justiskomité uttrykte at en forlengelse til fem år ikke er tilstrekkelig, og at foreldelsesfristen for denne typen saker bør forlenges.

Disse medlemmer viser til at Stortinget i november 2020 vedtok at regjeringen skal foreta en helhetlig gjennomgang av foreldelsesreglene for seksuallovbrudd og voldsforbrytelser mot mindreårige, og komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendringer som hever det generelle nivået på foreldelsesfrister for denne typen lovbrudd. Disse medlemmer ser frem til at spørsmålet om hvorvidt ytterligere seksuallovbrudd mot barn bør unntas fra foreldelse, vurderes i forbindelse med denne prosessen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til begrunnelsen i forslaget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til lovendringer som fjerner foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn.»

Flertallet støtter forslaget om at regjeringen bes om å legge frem forslag til lovendringer som fjerner foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn. Intensjonen i dette forslaget er prinsipielt riktig, det bør ikke være ulike foreldelsesregler knyttet til graden av alvorlighet når det gjelder seksuelle overgrep mot barn. Flertallet mener denne type forbrytelser bør møtes med sterke reaksjoner. Det er viktig også som forslagsstillerne, og justisministeren i sitt svarbrev 3. mai 2021, påpeker, at det kan ta mange år før ofrene modnes til å ta rettslige skritt i slike saker. Da bør ikke en foreldelsesfrist forhindre at overgripere stilles til ansvar. Flertallet vil vise til at justisministeren i svarbrevet viser til anmodningsvedtak fra 3. november 2020, hvor regjeringen bes om å foreta en helhetlig gjennomgang av foreldelsesreglene for seksualforbrytelser og voldsforbrytelser for barn, og videre at hun bekrefter at en vurdering av å fjerne foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn vil inkorporeres i denne vurderingen. Flertallet støtter denne helhetlige tilnærmingen, men vil likevel støtte gjeldende forslag fra Fremskrittspartiet for å få vektlagt viktigheten av dette i regjeringens kommende helhetlige gjennomgang.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil samtidig vise til at politiet i flere år har varslet at de mangler ressurser til å etterforske seksualovergrep mot barn, selv om Riksadvokaten har bedt om at dette skal prioriteres. Dette medlem har derfor i flere alternative budsjetter, og i egne forslag, foreslått å øremerke midler til politiet til dette arbeidet. Dette medlem setter pris på forslagsstillernes engasjement i denne saken, men finner det samtidig underlig at Fremskrittspartiet aldri har støttet Sosialistisk Venstrepartis ulike forslag om å tilføre politiet mer ressurser til dette spesifikke arbeidet.