Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Per-Willy
Amundsen, Solveig Horne, Kari Kjønaas Kjos og Silje Hjemdal om å
fjerne foreldelsesfristen for seksualforbrytelser for barn. Komiteen viser
også til vedlagte brev av 3. mai 2021 fra statsråden.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at NRK den 9. februar 2020 kunne melde om at det i gjennomsnitt
går 17 år fra et overgrep blir begått til det blir politianmeldt.
Overgrep kommer ofte ikke frem i lyset før det har gått svært lang
tid og ofrene for overgrep har blitt voksne. Forslagsstillerne peker
på at det kan gå lang tid før ofrene faktisk tør å fortelle om det
de har opplevd, samtidig som det også kan ta lang tid før et offer
for overgrep forstår at de handlinger de har blitt utsatt for, aldri
skal aksepteres.
Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne peker på at foreldelsesreglene innebærer at man
etter en viss tid ikke lenger kan straffes for kriminelle handlinger man
har begått. Det vises til at foreldelsesfristen varierer avhengig
av hvilken kriminell handling som har blitt begått. For noen av
de mest alvorlige lovbruddene er det ikke foreldelsesfrist. Dette
gjelder eksempelvis for drap, voldtekt og seksuell omgang med barn
mellom 14 og 16 år, der foreldelsesfristen ble fjernet etter forslag
fra regjeringen Solberg i 2014.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at etter dagens regelverk vil overgrep mot barn fortsatt foreldes
dersom ikke overgrepet innebærer penetrering. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at alle seksualforbrytelser mot barn er svært alvorlige, og noe ingen
burde oppleve.
Komiteen mener det ikke er
noen tvil om at overgrep kan ha livsvarige konsekvenser for dem
som rammes, og skape store problemer som varer i lang tid. Komiteen viser
til at forslagsstillerne mener at ethvert overgrep vil kunne innebære
at den som rammes, ikke klarer å fortelle om overgrepene før i voksen
alder, og at det da vil kunne være for sent å idømme overgriperen straffeansvar
og gi ofrene den oppreisningen de fortjener.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
på denne bakgrunn foreslår at foreldelsesfristen for alle typer overgrep
fjernes, slik at disse kan straffeforfølges også der de blir avdekket
etter svært lang tid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er gode grunner for å fjerne foreldelsesfristene
for alle typer seksualforbrytelser mot barn. Disse medlemmer viser til at
i 2014 ble det bestemt at straffansvaret for voldtekt av barn under
14 år og seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år ikke skal foreldes. Dette
er begrunnet med handlingens grovhet og med at hensynet til fornærmede
veier tyngst.
Disse medlemmer viser videre
til at det i likhet med drapssaker, som også er unntatt foreldelse,
ofte er mulig å etterforske grove seksualforbrytelser lenge etter at
handlingen ble begått. Når det gjelder seksuelle overgrep mot barn,
har det også betydning at det kan ta lang tid før den fornærmede
er i posisjon til å anmelde, på grunn av sin tilknytning til gjerningspersonen. Disse medlemmer viser
også til at Stortinget i fjor vedtok en rekke lovendringer som har
betydning for foreldelsesfristen ved seksuallovbrudd mot barn. En
viktig endring er at det skal gjelde utskutt foreldelsesfrist i
saker om seksuell handling med barn under 16 år etter straffeloven
§ 304. Det ble også vedtatt utskutt foreldelsesfrist ved brudd på
plikten til å avverge nærmere bestemte lovbrudd som rammer barn
etter straffeloven § 196. I tillegg vedtok Stortinget å forlenge
foreldelsesfristen fra to til fem år for den som tvinger eller forleder
et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen
uanstendig adferd jamfør straffeloven § 305. Disse medlemmer viser til at
en samlet justiskomité uttrykte at en forlengelse til fem år ikke
er tilstrekkelig, og at foreldelsesfristen for denne typen saker
bør forlenges.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i november 2020 vedtok at regjeringen skal foreta en
helhetlig gjennomgang av foreldelsesreglene for seksuallovbrudd
og voldsforbrytelser mot mindreårige, og komme tilbake til Stortinget
med forslag til lovendringer som hever det generelle nivået på foreldelsesfrister
for denne typen lovbrudd. Disse medlemmer ser frem til
at spørsmålet om hvorvidt ytterligere seksuallovbrudd mot barn bør
unntas fra foreldelse, vurderes i forbindelse med denne prosessen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til begrunnelsen i forslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til lovendringer som fjerner
foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn.»
Flertallet støtter
forslaget om at regjeringen bes om å legge frem forslag til lovendringer
som fjerner foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser
mot barn. Intensjonen i dette forslaget er prinsipielt riktig, det
bør ikke være ulike foreldelsesregler knyttet til graden av alvorlighet
når det gjelder seksuelle overgrep mot barn. Flertallet mener denne type
forbrytelser bør møtes med sterke reaksjoner. Det er viktig også
som forslagsstillerne, og justisministeren i sitt svarbrev 3. mai
2021, påpeker, at det kan ta mange år før ofrene modnes til å ta rettslige
skritt i slike saker. Da bør ikke en foreldelsesfrist forhindre
at overgripere stilles til ansvar. Flertallet vil vise til at
justisministeren i svarbrevet viser til anmodningsvedtak fra 3. november
2020, hvor regjeringen bes om å foreta en helhetlig gjennomgang
av foreldelsesreglene for seksualforbrytelser og voldsforbrytelser
for barn, og videre at hun bekrefter at en vurdering av å fjerne
foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn vil
inkorporeres i denne vurderingen. Flertallet støtter denne helhetlige
tilnærmingen, men vil likevel støtte gjeldende forslag fra Fremskrittspartiet
for å få vektlagt viktigheten av dette i regjeringens kommende helhetlige
gjennomgang.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil samtidig vise til at politiet
i flere år har varslet at de mangler ressurser til å etterforske
seksualovergrep mot barn, selv om Riksadvokaten har bedt om at dette
skal prioriteres. Dette
medlem har derfor i flere alternative budsjetter, og i egne
forslag, foreslått å øremerke midler til politiet til dette arbeidet. Dette medlem setter
pris på forslagsstillernes engasjement i denne saken, men finner
det samtidig underlig at Fremskrittspartiet aldri har støttet Sosialistisk
Venstrepartis ulike forslag om å tilføre politiet mer ressurser
til dette spesifikke arbeidet.