Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at Prop. 112 L (2020–2021) inneholder forslag som skal gjøre
det lettere å samarbeide og lære i helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen merker seg at forslagene
åpner for at helseopplysninger kan brukes for utvikling og bruk
av klinisk beslutningsverktøy i helse- og omsorgstjenesten, etter
dispensasjon fra departementet, og at det inkluderer en ny hjemmel
i pasientjournalloven § 9 a for etablering av behandlingsrettet
helseregister med tolkede genetiske varianter på tvers av virksomheter. Komiteen ser
positivt på at dette gir et rettslig grunnlag som sikrer at de medisinsk-genetiske
avdelingene kan dele informasjon om tolkede genetiske varianter
på tvers av helseforetak i Norge.
Komiteen viser til at den har
gjennomført en skriftlig høring, der det har blitt gitt tre innspill,
fra henholdsvis Legeforeningen, Norsk forening for medisinsk genetikk
og Siemens Healthineers. Komiteen merker seg at høringsinnspillene
gir tilslutning til intensjonene i departementets forslag til lovendringer,
med ulike forbehold.
Komiteen støtter forslaget
som vil gjøre det enklere å samarbeide og lære i helse- og omsorgstjenesten. Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å gjøre det mulig å gjøre oppslag i
en pasients journal for å yte helsehjelp til en annen pasient i
en konkret behandlingssituasjon. Komiteen understreker at adgangen er
begrenset av hensyn til pasientens personvern. Komiteen merker seg at adgangen
begrenses ved at den bare omfatter leger og tannleger, og ved at
det må anmodes om opplysningene. Komiteen merker seg skriftlig
høringsinnspill fra Sykepleierforbundet, som mener adgangen til
oppslag i journal er for snevert begrenset i regjeringens forslag. Komiteen mener
likevel at personvernhensyn tilsier at adgangen til oppslag i journal
bør være begrenset.
Komiteen har for øvrig blitt
oppmerksom på at ny § 29 d i helsepersonelloven er blitt vedtatt
etter at lovforslaget ble fremmet, jf. Innst. 317 L (2020–2021)
og Prop. 65 L (2020–2021) Endringer i helsepersonelloven mv. (lovfestet
opprettelse av klinisk etikkomité, utvidet varslingsplikt og enkelte
unntak fra taushetsplikten mv.). Komiteen viser til at korrekt
angivelse i forslag til vedtak i denne innstillingen derfor skal
være § 29 e.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at forskning og utvikling er viktig for å skape pasientens
helsetjeneste med bedre behandling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det i proposisjonen foreslås endringer i helsepersonelloven og pasientjournalloven
for å gjøre det lettere å samarbeide og lære på tvers i helse- og
omsorgstjenesten. Disse
medlemmer støtter dette målet.
Disse medlemmer merker seg
at høringsinstansene i hovedsak er positive, men at Den norske legeforening
har levert en høringsuttalelse som er kritisk. Legeforeningen mener
at de foreslåtte endringene ikke er egnet til å oppnå formålene.
De foreslår en helhetlig opprydning med flere endringer, samt justeringer
i de fremlagte forslagene. Det foreslås at det bør nedsettes et offentlig
utvalg for å se på reguleringen av informasjonshåndteringen i helsetjenesten
i sin helhet. Legeforeningen stiller videre spørsmål ved om de foreslåtte
bestemmelsene bidrar til en ytterligere fragmentering og er for uklare
hva gjelder ansvar. Legeforeningen viser også til at det faktisk
er en utfordring i dag at de digitale systemene ikke er tilstrekkelig
tilrettelagt for å kunne ivareta behovet for å beskytte opplysninger,
begrense tilgang og sikre ivaretakelse av pasientenes rettigheter. Legeforeningen
skriver også at det må utredes og vurderes nærmere hvordan pasientenes
rett til å motsette seg innsyn i praksis er tenkt ivaretatt. Disse medlemmer mener
at dette er viktige innvendinger mot forslaget, som bør hensyntas.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å se på reguleringen
av informasjonshåndtering i helsetjenesten i sin helhet, og fremme
tiltak for Stortinget som både bidrar til lettere samarbeid og læring
på tvers, men samtidig ivaretar behovet for å beskytte opplysninger,
begrense tilgang og sikre ivaretakelse av pasientenes rettigheter.»
Disse medlemmer støtter
lovforslaget nå, men ønsker en full gjennomgang.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, kan si seg enig i høringsinstansenes
oppfatning av at det kan være behov for en mer overordnet og helhetlig
regulering av området enn en dispensasjonsadgang fra taushetsplikten.
Det er heller ikke gitt at alle former for beslutningsstøtte som
bygger på kunstig intelligens, bør reguleres likt. Samtidig mener flertallet det
er riktig å finne en balanse mellom klarhet i hva dagens regelverk
gir adgang til, og en utredning av området i sin helhet. Flertallet mener
dispensasjonsadgangen er en viktig begynnelse på et potensielt langsiktig
arbeid. Det vil kunne gi et større kunnskapsgrunnlag, samtidig som det
gir klarhet i dagens regelverk. Flertallet mener et tydelig
regelverk er avgjørende for å sikre lik praksis i hele landet og
på den måten ivareta hensynet til personvernet. Flertallet støtter derfor ikke
forslaget om at det må settes ned et offentlig utvalg nå.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser også
til at Helsedirektoratet, Direktoratet for e-helse og Statens legemiddelverk
har fått i oppdrag å gå gjennom nasjonale rammebetingelser for bruk
av kunstig intelligens og legge til rette for at helsetjenestene
kan ta denne teknologien i bruk. Helseregionene skal bidra i dette
arbeidet.