Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold, viser til forslagene i proposisjonen.

Komiteen viser til at helsepersonelloven § 34 i dag pålegger leger, psykologer og optikere en plikt til å gi melding til offentlige myndigheter dersom en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles. For at plikten skal inntre, må helsetilstanden antas å ikke være kortvarig. Helsepersonell har imidlertid ikke tilsvarende plikt til å melde fra til relevante offentlige myndigheter dersom en pasient er flygeleder, los eller har førerrett for skinnegående kjøretøy eller framkomstmidler innen sjøfart. Komiteen viser til at flygeledere har arbeidsoppgaver som er kritiske, og periodevis utsettes for høy intensitet og press i arbeidssituasjonen. Komiteen støtter de foreslåtte endringene om meldeplikt, slik at også flygeledere inkluderes i meldeplikten.

Komiteen viser til at det foreslås å fjerne plikten som leger, psykologer og optikere i dag har til å oppfordre pasienter som ikke oppfyller helsekravene, til å levere inn førerkort eller sertifikat. Komiteen støtter at denne plikten endres, slik at helsepersonell i stedet skal gi pasientene beskjed om at de ikke kan føre framkomstmiddelet før helsetilstanden har bedret seg.

Komiteen merker seg at Sjøfartsdirektoratet de siste ti årene årlig har fått to til tre henvendelser fra helsepersonell som forteller om pasienter som er sjømenn med ledende stilling om bord, men som på grunn av sin helsetilstand eller endringer i helsetilstand ikke burde hatt arbeid på skip med ansvar for fartøy, passasjerer eller kolleger om bord. Direktoratet opplever at det i dag mangler verktøy for oppfølging av disse henvendelsene. Videre har Statens havarikommisjon for transport (SHT) tilrådd å innta et forslag om at skipsarbeidere, som det kreves helseerklæring for, skal være omfattet av opplysningsplikten i helsepersonelloven § 34. Komiteen viser til at det foreslås en ny bestemmelse i helsepersonelloven som skal sikre at leger, psykologer og optikere har adgang til å melde fra til offentlige myndigheter ved visse helsesvekkelser som er eller kan være til fare for trafikksikkerheten. Forslaget omfatter førere innen sjøfart og på skinnegående kjørertøy samt loser. Det foreslås en hjemmel til å kunne gi forskrift om at andre grupper kan omfattes av meldeadgangen.

Komiteen merker seg at de fleste høringsinstansene støtter forslaget om en ny meldeadgang. Det understrekes fra noen at dette ikke er en plikt til å melde fra, men en adgang til å melde fra gitt en skjønnsmessig vurdering av at dette er nødvendig for å unngå personskader. Komiteen støtter at denne ordningen innføres som en meldeadgang og ikke en meldeplikt. Komiteen vil understreke at pasienten skal få beskjed om at slik melding er gitt.