Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i personopplysningsloven og offentleglova.
Det foreslås endringer
i unntaksregelen for ytrings- og informasjonsfrihet i personopplysningsloven
§ 3 for å legge til rette for mer nyanserte vurderinger av forholdet
mellom ytrings- og informasjonsfriheten og personvernet. Endringen
skal også gjøre bestemmelsen enklere å håndheve og praktisere for
Datatilsynet.
Etter den någjeldende
unntaksregelen i personopplysningsloven § 3 er behandling av personopplysninger utelukkende
for journalistiske formål eller med henblikk på akademiske, kunstneriske
eller litterære ytringer uten videre unntatt fra de fleste av reglene
i loven. Denne lovfestede avveiningen mellom retten til privatliv
og ytrings- og informasjonsfriheten fungerer i mange tilfeller godt,
for eksempel når det gjelder den etablerte pressen. Unntaksbestemmelsen
omfatter imidlertid mange ulikeartede tilfeller, særlig fordi begrepet
«journalistiske formål» etter EU-domstolens praksis skal tolkes
svært vidt. For å sikre at bestemmelsen i enkelttilfeller ikke gjør
unntak fra personopplysningsloven i uforholdsmessig stor grad, foreslås
det å innta et vilkår om at behandlingen er unntatt fra reglene
så langt det er nødvendig for utøvelsen av retten til ytrings- og
informasjonsfrihet.
Behovet for å sikre
at bestemmelsen ikke gjør unntak fra personopplysningsloven i uforholdsmessig
stor grad, knytter seg i første rekke til de ulike formene for behandling
som omfattes av personvernforordningens begrep om «journalistisk»
formål, men som skjer i uredigerte medier. Forslaget er ikke ment
å medføre at flere bestemmelser enn i dag skal komme til anvendelse
for kunstneriske eller litterære ytringer. Når det gjelder akademiske
ytringer, tar endringen sikte på å åpne for at begrepet «akademiske
ytringer» i praksis kan tolkes tilstrekkelig vidt, og at det kan
foretas bredere og mer nyanserte vurderinger av den akademiske ytrings-
og informasjonsfriheten.
For å gjøre det klart
at forslaget ikke vil medføre endringer for redaktørstyrte medier,
foreslås det å innta en særskilt unntaksregel som viderefører gjeldende
rett for medier som er omfattet av medieansvarsloven.
Forslaget skal også
åpne for å legge større vekt på ytrings- og informasjonsfriheten
i tilfeller som ikke er unntatt fra personopplysningsloven i dag,
blant annet fordi det foreslås å åpne for unntak fra loven av hensyn til
ytrings- og informasjonsfriheten selv om personopplysninger ikke
utelukkende behandles med sikte på ytringer.
Det foreslås videre
en endring i offentleglova hvor det gjøres unntak fra innsyn for
sammenstillinger og oversikter som er utarbeidet i forbindelse med
innsyn i egne personopplysninger etter personvernforordningen. Organer
som skal imøtekomme innsynskrav etter personvernforordningen, må
ofte utarbeide nye sammenstillinger som inneholder alle personopplysningene
organet har om den enkelte. Dersom andre skal gis innsyn i slike
dokumenter etter offentleglova, vil det kunne svekke den registrertes
tillit til det offentlige og gjøre det mindre aktuelt å bruke innsynsretten
etter personvernforordningen.
Det blir også foreslått
å ta inn en ny bestemmelse i offentleglova § 5 om innsyn i saker
for EOS-utvalget. I forbindelse med stortingsbehandlingen av et
forslag til endringer i EOS-kontrolloven fattet Stortinget 13. juni 2017
et vedtak der regjeringen ble bedt om å komme med et forslag til
endring av offentleglova § 5 tilsvarende § 16 fjerde ledd i det
daværende forslaget til endret EOS-kontrollov. Denne bestemmelsen,
som samme dag ble tatt inn i EOS-kontrolloven, sier at for saksdokumenter
som er utarbeidet av eller til EOS-utvalget i saker som utvalget
vurderer å legge frem for Stortinget som ledd i den konstitusjonelle
kontrollen, skal innsyn først gis når saken er mottatt i Stortinget.
EOS-utvalget skal varsle det aktuelle forvaltningsorganet om at
det handler om en slik sak. Blir en slik sak ferdigbehandlet uten
å bli oversendt til Stortinget, inntrer offentlighet når utvalget har
varslet det aktuelle forvaltningsorganet om at saken er ferdigbehandlet.
Dette anmodningsvedtaket følges opp i denne proposisjonen, og det
blir derfor foreslått å ta inn en tilsvarende bestemmelse i offentleglova
§ 5.