Søk

3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, merker seg at lokale myndigheter har fått et stadig større ansvar innen klima- og naturforvaltning. Norges internasjonale forpliktelser gjenspeiles også i plan- og bygningsloven der planlegging skal fremme en bærekraftig utvikling. Planprosessene skal skje på en åpen måte, med innsyn og medvirkning. Flertallet er opptatt av at kommunene arbeider godt for klima, bevaring av naturmangfold og bærekraftig bruk av biologiske ressurser. I statlige planretningslinjer (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018) gis en rekke anbefalinger om hva kommunenes klimaplaner bør omfatte – herunder grundige analyser av nåsituasjonen som inkluderer alle direkte utslipp fordelt på kilder og sektorer. Tidsriktig klimagassregnskap av god kvalitet er en forutsetning for kommunenes arbeid. Nasjonale organer har, med bistand fra blant andre fylkeskommunen og statsforvalteren, ansvar for å innhente, systematisere og tilrettelegge kunnskapen for kommunene. For å nå klimamålsettingene på nasjonalt og kommunalt nivå kreves innsats fra innbyggere og næringsliv, og et aktivt samarbeid mellom regionale og statlige myndigheter og på tvers av kommunens egne virksomheter.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker at plan- og bygningsloven bør være et ansvarsområde underlagt Klima- og miljødepartementet (KLD). Dette er nødvendig for å sikre formålet og ivareta de store natur- og klimautfordringene som vi står overfor. Dette medlem mener KLD besitter stor kunnskapsbredde og kjennskap til relevante natur- og miljøkunnskapskilder.

Dette medlem viser til at verden står overfor to eksistensielle menneskeskapte kriser: tap av naturmangfold og farlige, menneskeskapte klimaendringer. Ifølge Det internasjonale naturpanelet (IPBES) er arealinngrep og nedbygging av natur den viktigste årsaken til tap av naturmangfold. Samtidig viser Klimapanelets spesialrapport om klimaendringer og landarealer at måten Norge bruker sine landområder på, er en betydelig driver av klimaendringene.

Dette medlem viser til at Norge knapt når et eneste av de 20 internasjonale naturmålene, de såkalte Aichimålene (2010), som verdens land satte for 2020 når det gjelder bevaring av naturmangfold og bærekraftig bruk av biologiske ressurser.

Dette medlem viser til Riksrevisjonens undersøkelser og til forskningsprosjektet EVAPLAN (evaluering av plan- og bygningsloven) der det påpekes at kommunene i dag ikke sikrer nasjonale interesser som naturmangfold, friluftsliv og jordvern i henhold til Stortingets mål. Dette medlem viser til at mange av arealinngrepene i Norge er resultat av kommunenes arealplanlegging etter plan- og bygningsloven og kommunale dispensasjonsvedtak. Det forekommer også store arealinngrep tilknyttet vind- og vannkraftutbygging og større samferdselsprosjekter, der statlig plan benyttes. Selv om Norge har forpliktet seg til å stanse tapet av naturmangfold, forsvinner natur bit for bit og presset øker på økosystemer, naturtyper og artsmangfold (jf., Naturindeks for Norge (2020), Norsk Rødliste for naturtyper (2018) og Norsk Rødliste for arter (2015)). Dette tilsier at ansvaret for regelverket knyttet til arealforvaltning bør ligge i det fagdepartementet som har ansvar for nettopp disse verdiene som skal forvaltes bærekraftig.

Dette medlem viser til at kommunene i tillegg til å ha ansvar for arealforvaltningen også får stadig større ansvar innenfor klima- og naturforvaltning, uten at det følges opp med økte bevilgninger og nødvendige systemer som gjør at vi kan måle om hver enkelt kommune når målene vi setter for klimagassutslipp og bevaring av naturmangfold. Riksrevisjonen pekte på et stort behov for kompetanseheving i kommunene på biologisk mangfold og bedre veiledning fra regionale myndigheter.

Dette medlem viser til at rapporter fra SSB og Sivilombudsmannens gransking av strandsone-praksis i Kragerø, Mandal og Askøy viser en utbredt dispensasjonspraksis i strandsonen og at en stor andel kommuner ikke ivaretar nasjonale og regionale verdier, til tross for at det er lovregulert gjennom byggeforbudet i 100-metersbeltet jf. plan- og bygningsloven § 1-8.

Dette medlem viser til at en undersøkelse fra Menon Economics i 2019, på oppdrag fra Miljødirektoratet, viste at kommunenes konsekvensutredninger for klima og miljø i stor grad er mangelfulle. For eksempel ga kun 13 pst. av gjennomgåtte konsekvensutredninger begrunnelser for hvordan verdier, påvirkning og konsekvenser for miljø ble fastslått. Det redegjøres nesten ikke for usikkerhet og manglende kunnskap, samtidig som det i liten grad gjennomføres supplerende undersøkelser for å øke kunnskapsgrunnlaget.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen flytte ansvaret for plan- og bygningsloven fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til Klima- og miljødepartementet.»

3.1 Forslag om å etablere hjemmel til å gi forskrift om bruk av arealsoner i regional plan med arealdimensjon

Komiteen ser regional planlegging som et viktig virkemiddel for å kunne oppnå prioriterte samfunnsmål der samordningen kan gi et bedre grunnlag for vedtak om forvaltningen av regionens ressurser. Komiteen merker seg at bruk av standardisert kartfesting (vektor-data) i regionale planer vil være effektiviserende også for planprosessene i kommunene. Komiteen ser at det i proposisjonen vises til at i evalueringen av plan- og bygningslovens plandel (EVAPLAN) er det ansett som et fornuftig grep å bruke arealsoner i regional plan. Komiteen støtter vurderingen og ser at man da enklere kan skille mellom arealdisponering gitt i regionale planer og rettslig bindende arealdisponering i kommuneplanens arealdel.

3.2 Forslag om å presisere bruken av hensynssoner

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ønsker å vise til departementets forslag om å presisere bruken av hensynssoner. Flertalletsier seg enig i at primær intensjon med hensynssoner på kommuneplannivå er at de skal legge premisser for og innarbeides i reguleringsplaner gjennom arealformål og bestemmelser. Departementet viser også til at hensynssoner i utgangspunktet ikke er tenkt å ha noen selvstendig funksjon på reguleringsplannivå, med mindre det er fastsatt rettslig bindende bestemmelser til sonen. I høringsnotatet foreslo departementet å forenkle ordningen slik at hensynssoner for uendret bruk fortsatt skal kunne brukes i en områderegulering, men ikke i forbindelse med detaljregulering. Flertalletmerker seg at av de 43 høringsinstanser som har uttalt seg, er de positive og støtter forslaget, med unntak av Bane NOR og Trondheim kommune. Flertallet ser at disse viser til det store arealbehovet ved planlegging av nasjonal infrastruktur, særlig aktuelt for utbygging av veg og bane. Flertallet ønsker å understreke at samfunnsbehovene må ses fra flere sider. Departementet peker på at planmyndigheten kan sikre disse samfunnsbehovene ved å vedta bestemmelsesområder for midlertidig bygge- og anleggsområder med hjemmel i pbl. § 12-7 nr. 1. Bestemmelsesområdet vil begrense råderetten over området i en avgrenset periode, og således gi økt forutsigbarhet for annen ønsket utvikling. Flertallet merker seg også at statsforvalteren i Rogaland trekker frem at forslaget er en nyttig presisering og fremhever problemstillinger knyttet til hensynssoner. Det vises til at bruken av hensynssoner kan føre til en broket plansituasjon som er både tidkrevende, komplisert og hemmende for å ta i bruk en digitalisert og mer effektiv byggesaksbehandling.

3.3 Forslag om endringer i pbl. § 19-2 (dispensasjonsbestemmelsen)

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ønsker å vise til departementets forslag om endringer i pbl. § 19-2, dispensasjonsbestemmelsen, og vil understreke at loven bygger på et prinsipp om at arealbruk skal styres gjennom de rammer som vedtas i arealplaner. Flertallet sier seg enig med departementet i at det ved endring av en reguleringsplan der virkningene av endringen er begrenset, ikke går ut over hovedrammene for planen, og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder, kan benyttes en forenklet planprosess.

Det er flertallets oppfatning at norske kommuner etterstreber en helhetlig arealdisponering og samordning gjennom planverket der de benytter dispensasjonsadgangen med omhu. Det er samfunnsmessig og ressursmessig viktig at det finnes en mulighet for å gjennomføre en planprosess med en enklere saksbehandling for mindre tiltak, særlig der avviket fra plan i seg selv ikke er omstridt eller kontroversielt.

Flertallet merker seg at departementet i sin beskrivelse av bakgrunnen for lovforslagene viser til Sivilombudsmannens rapport om dispensasjonsvedtak i strandsonen (Kragerø, Lindesnes (tidligere Mandal) og Askøy kommuner). Rapporten tar for seg dispensasjoner fra byggeforbudet i strandsonen etter pbl. § 1-8. Flertallet mener det er viktig at dispensasjonsbestemmelsen brukes riktig, men ut fra rapporten er det imidlertid uklart hvilke typer tiltak det er gitt dispensasjon til. Dette er ikke presisert i rapporten. Flertallet registrerer at det i høringssvarene til komiteen blir vist til at omsøkte dispensasjoner i all hovedsak dreide seg om mindre tiltak som vannrør i grunn etc. Flertallet er opptatt av at det sikres et riktig og godt kunnskapsgrunnlag for i hvilke typer saker norske kommuner benytter seg av dispensasjonsbestemmelsen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at høringsforslaget til endring av pbl. § 19-2 andre ledd første punktum videreføres i proposisjonen. Når det gjelder høringsforslagets endring av pbl. § 19-2 andre ledd andre punktum, ønsker disse medlemmer å vise til at departementet merket seg stor motstand mot å endre andre ledd andre punktum, og kom derfor til at høringsforslaget ikke videreføres i proposisjonen. I proposisjonen gjøres en forbedring av ordlyden, men dette endrer ikke noe på det materielle innholdet i bestemmelsen.

Disse medlemmer viser til at statsforvalteren er statens fremste representant i fylket og skal arbeide for at Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer blir fulgt opp regionalt og lokalt. Statsforvalteren skal også være et viktig bindeledd mellom kommunene og de sentrale myndighetene på en rekke overordnede samfunnsområder hvor statsforvalteren har fått tildelt sektormyndighet. Som bindeledd mellom stat og kommune forventes statsforvalterne å inneha overordnet fagkunnskap på de samfunnsområdene hvor embetet har myndighet, og lokalkunnskap om de kommunene og fylkeskommunene de driver kontroll, tilsyn og veiledning overfor. Ettersom statsforvalteren også skal ha en viktig funksjon som rettssikkerhetsmyndighet for den enkelte innbygger, virksomheter og organisasjoner, er det viktig at hensynet til det lokale selvstyret og enkeltmenneskets rettssikkerhet står sentralt i statsforvalterens arbeid.

Disse medlemmerhar merket seg at Statsforvalteren i Oslo og Viken er av den oppfatning at arbeidet med regionale planer må styrkes, og fremstilles slik at de er enklere for kommunene å forholde seg til. Det må fremkomme tydelig for kommunene hva de nasjonale og regionale interessene faktisk er. Disse medlemmersier seg enig i at det er viktig at endringer av kommunenes egne planer primært ikke skjer ved dispensasjoner. Innbyggerne og eventuelt berørte naboer skal kunne innrette seg i tiltro til bestemmelser i kommuneplaners arealdel.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at det i klagesaker hvor settestatsforvalter oppnevnes, kan synes som om dette medfører utelukkende mer tids- og ressursmessig krevende behandling for alle parter. Derfor ser disse medlemmer det som riktig at det ses på muligheten for å håndtere slike saker på en mer tjenlig måte, i klagesaker der statsforvalter selv er klager eller på annen måte part i saken.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan klagesaker i forbindelse med dispensasjoner etter plan- og bygningsloven bedre kan håndteres, ressursmessig og tidsmessig, i saker der statsforvalteren selv er klager eller på annen måte part i saken.»

Komiteen er opptatt av at det sikres et riktig og godt kunnskapsgrunnlag for i hvilke typer saker norske kommuner benytter seg av dispensasjonsbestemmelsen.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det best kan sikres et riktig og godt kunnskapsgrunnlag for å få oversikt over i hvilke typer saker norske kommuner benytter seg av dispensasjonsbestemmelsen i plan- og bygningsloven.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker at det skal bli lettere for lokalpolitikerne å gi dispensasjoner. Også ved behandling av klagesaker fra statsforvalterne ønsker disse medlemmer at disse sakene som skal sterkt begrenses da terskelen for å fremme klage skal opp, skal overføres fra settestatsforvalteren til departementet. Det forutsettes at det er så få klagesaker at dette ikke skaper mer byråkrati, snarere tvert imot da ressursene statsforvalterne bruker på å behandle klagesaker, utgår.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen avvikle ordningen med at settestatsforvalter på departementets vegne behandler klagesaker om dispensasjoner etter plan- og bygningsloven.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at interesseavklaringer bør håndteres i størst mulig grad på et overordnet plannivå. Dette er viktig for å sikre medvirkning og involvering fra innbyggerne og andre interesser i høringsinstanser. Det gir gode demokratiske prosesser, med gode muligheter for å gjøre kunnskapsbaserte avveininger, slik denne prosessloven legger opp til.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener klima og natur skal være fundament og ramme for alle områdene der det utvikles politikk. Disse medlemmer vil stanse tapet av natur og slå ring om allemannsretten. Dette taler for en restriktiv holdning til dispensasjonsadgang.

Disse medlemmer er opptatt av at dispensasjonsadgangen skal være en sikkerhetsventil. Det vil si et virkemiddel som sikrer tilstrekkelig fleksibilitet i plansystemet.

Disse medlemmer vil likevel understreke at økt bruk av dispensasjoner svekker lokaldemokratiske prosesser. Disse medlemmer ser med uro på at antallet dispensasjoner har ligget på et stabilt høyt nivå over tid.

Disse medlemmer viser til en undersøkelse fra Riksrevisjonen fra 2007. Riksrevisjonen peker på at kommuneplanens arealdel ikke er tilstrekkelig styrende for arealutviklingen i kommunen. Den stiller spørsmål ved hvilke konsekvenser dette har for en bærekraftig arealutvikling da reguleringsplaner vedtas og dispensasjoner gis i strid med kommuneplanens arealdel.

Disse medlemmer viser videre til en undersøkelse fra Riksrevisjonen i 2018 om at det mangler god nok kunnskap om innholdet i innvilgede dispensasjoner fra vedtatte planer og planbestemmelser. I 2017 ble det gitt over 15 000 dispensasjoner i 352 kommuner. Riksrevisjonen peker i samme undersøkelse på at praksisen for innsigelser er strammet inn fra 2013 til fordel for lokal handlefrihet i kommunal arealplanlegging. Den peker på at denne praksisen kan føre til at nasjonale mål som innsigelsesordningen skal ivareta, ikke blir fulgt godt nok opp. Disse medlemmer deler Riksrevisjonens bekymring.

Disse medlemmer viser til Sivilombudsmannens (2021) undersøkelse av alle vedtak om dispensasjoner for bygging i strandsonen i tre kommuner. Undersøkelsene viste klarer mangler i dispensasjonspraksis. 85 prosent av søknadene ble innvilget. Samtidig peker Sivilombudsmannen på at flertallet av vedtakene hadde feil eller mangler. Formålet med rapporten var å gi lokalpolitikere, ansatte i kommuner, statsforvaltere, interesseorganisasjoner og andre interesserte en økt forståelse av de rettslige kravene som gjelder ved behandling av søknader om dispensasjon for bygging i strandsonen. Disse medlemmer mener dette på en god måte viser behovet for å jobbe videre med hvordan regelverket håndteres i praksis.

Disse medlemmer mener endringene i § 19-2 gir en tydeliggjøring av lovverket og av allemannsretten og strandsonen. Disse medlemmer mener endringen er en mindre innskjerping av lovverket som underbygger intensjonen i plan- og bygningsloven. Disse medlemmer vil understreke at dispensasjonsbestemmelsen er en «kan-bestemmelse». Det vil si at når de juridiske kravene er oppfylt, kan det gis dispensasjon, men det må ikke gis dispensasjon. Disse medlemmer mener dette regelverket også gir tydeligere føringer for statsforvalter som innebærer at jussen er tydeligere og behovet for politisk skjønn blir mindre.

Disse medlemmer viser til forslaget om å fjerne § 19-2 fjerde ledd annet punktum, som i dag lyder:

«Kommunen bør heller ikke dispensere fra planer, lovens bestemmelser om planer og forbudet i § 1-8 når en direkte berørt statlig eller regional myndighet har uttalt seg negativt om dispensasjonssøknaden.»

Disse medlemmer vil understreke at selv med en fjerning av denne bestemmelsen, må dispensasjoner begrunnes i særskilte forhold som ikke ble drøftet i fastsettelsen av aktuell plan, og ikke være direkte i strid med regionale eller nasjonale hensyn.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at det i proposisjonen foreslås å endre pbl. § 19-2, som regulerer kommunens adgang til å innvilge dispensasjon fra bestemmelser gitt i eller i medhold av loven. Det foreslås endringer i bestemmelsen slik at hensynet til nasjonale og regionale interesser uttrykkelig skal fremgå av andre ledd første punktum. Endringen vil slå fast at det ikke kan dispenseres hvis hensynet til nasjonale og regionale interesser blir vesentlig tilsidesatt. Denne endringen begrunnes med at den vil styrke ivaretakelsen av nasjonale og regionale interesser i en dispensasjonssak. Videre foreslås det i proposisjonen å oppheve pbl. § 19-2 fjerde ledd om at statlige og regionale rammer og mål skal tillegges særlig vekt i dispensasjonsvurderingen og at kommunen ikke bør dispensere fra planer, lovens bestemmelser om planer og forbudet i § 1-8 når en direkte berørt statlig eller regional myndighet har uttalt seg negativt om dispensasjonssøknaden. Dette begrunnes i proposisjonen med at bestemmelsen er unødvendig når det er foreslått å innta nasjonale og regionale interesser i § 19-2 andre ledd første punktum, og at den nåværende bestemmelsen setter unødvendige skranker på det kommunale selvstyret. Disse endringene vil i sum tydeliggjøre at dispensasjon ikke kan innvilges hvis det vil føre til at slike interesser blir vesentlig tilsidesatt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet understreker at det er kommunen som er ilagt planmyndighet, og at for eksempel fylkeskommunale planer ikke skal sette begrensninger på disse. Det er viktig at kommunene har stor fleksibilitet og selvstyre i sitt planarbeid. Det er store lokale forskjeller, både innad i kommuner og regioner, som krever lokalkjennskap for å gjøre viktige avveininger. Dette gjelder for eksempel i saker om strandsonen, som nevnes i proposisjonen. Denne lokalkunnskapen er det kommunestyret i de enkelte kommunene som har. Disse medlemmer understreker at overstyring av kommunene kan være til hinder for Stortingets mål om bosetting i hele landet. Disse medlemmer er derfor uenige i at dette skal overstyres fra fylkeskommune og stat, og støtter på denne bakgrunn den foreslåtte endringen i pbl. § 19-2 fjerde ledd, men støtter ikke den foreslåtte endringen i pbl. § 19-2 andre ledd første punktum.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til høringsinnspillene fra Naturvernforbundet og Sabima.

Dette medlem mener det er nødvendig å ha muligheter til dispensasjon, slik dagens plan- og bygningslov gir rom for, men bruken er nå så omfattende at den bør strammes inn. Dette medlem mener det er behov for å tydeliggjøre når dispensasjon kan benyttes, og gi klare føringer for å stramme inn dispensasjonsregimet. Særlig må dette tydeliggjøres når det gjelder utbygging i naturområder eller jordbruks- og kulturlandskap for å sikre naturbevaring, klimatilpasning, friluftsliv og jordvern. Dispensasjon må kun benyttes i områder som er bebygd, og som er omfattet av en reguleringsplan med byggeformål.

Denne klargjøringen kan gjøres ved at en legger til en presisering i § 19-2 andre ledd om at dispensasjon kun skal gis i allerede bebygde områder: «Dispensasjon skal kun kunne gis i allerede bebygde områder». Dette medlem er enig med Naturvernforbundet og mener at kommunal arealforvaltning må sikre naturverdier i langt større grad enn i dag, gjennom å styrke plankompetansen, kapasiteten og naturkunnskap i kommunene.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende endring:

§ 19-2 andre ledd nytt fjerde punktum skal lyde:

Dispensasjon skal kun kunne gis i allerede bebygde områder.»

«Stortinget ber regjeringen sikre en forsterkning av kommunenes plan- og naturkunnskap samt kommunenes kapasitet for bedre å sikre naturbevaring, klimatilpasning, jordvern og friluftsliv.»