Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til FNs 10. bærekraftsmål
om å bekjempe ulikhet og vil understreke at økonomisk og sosial
ulikhet i dag er en av de største hindringene for at verden skal
greie å gjøre de nødvendige omstillingene til miljøvennlige og rettferdige
samfunn med bærekraftig økonomi. Til tross for dette øker ulikheten
og vanskeliggjør utvikling og fattigdomsbekjempelse, blant annet
i land Norge yter bistand til. Komiteen mener på denne bakgrunn
at ulikhet og fordeling må bli en sentral satsning i norsk utviklingspolitikk.
Komiteen viser videre til The
Addis Ababa Action Agenda (AAAA) og rammeverket som ble etablert
i 2015 for å finansiere bærekraftsmålene, og vil påpeke at verden
seks år etter konferansen ikke har klart å mobilisere tilstrekkelig
med ressurser. Den globale pandemien er noe av årsaken til dette,
men komiteen vil
påpeke at det finansielle systemet heller ikke før pandemien klarte
å sikre de nødvendige investeringene i velferd og sosial infrastruktur
slik at bærekraftsmålene kan oppnås. Komiteen vil understreke at
en viktig grunn til at økonomiske ulikheter i verden har økt kraftig,
er ulovlig kapitalflukt og multinasjonale selskapers skatteunndragelser.
Dette svekker staters evne til å mobilisere egne ressurser og sikre
velferd til egen befolkning. Komiteen viser til utviklingsministerens
brev av 3. april 2021, hvor han skriver:
«Skal kampen mot
fattigdom vinnes, må det bli slutt på at utviklingsland tappes for
store ressurser gjennom korrupsjon, skatteflukt og ulovlige kapitalstrømmer.
Dette er blant de største hindrene for utvikling.»
Komiteen deler denne oppfatningen.
Det er komiteens mening
at man må jobbe for bedre internasjonale skattesystemer for å få
bukt med den økende ulikheten, bidra til utvikling og bekjempe fattigdom.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at FNs
bærekraftsmål utgjør et viktig grunnlag for regjeringens utviklingspolitikk,
og at utryddelse av fattigdom inngår i disse målene. Disse medlemmer mener
det er avgjørende for kampen mot global fattigdom å motvirke at
utviklingsland tappes for store ressurser gjennom korrupsjon, skatteflukt
og ulovlige kapitalstrømmer. Disse medlemmer viser til at
anti-korrupsjonsarbeid utgjør et «tverrgående tema og et samarbeidsområde
i seg selv», ifølge regjeringens formuleringer i Meld. St. 17 (2017–2018). Disse medlemmer viser
til at Norge i mange år har arbeidet aktivt i FN, OECD, Verdensbanken
og andre relevante fora for å øke åpenheten om internasjonale kapitalbevegelser
og motvirke korrupsjon og ulovlig kapitalflyt.
Disse medlemmer mener like
fullt det er viktig å påpeke at global handel og næringsliv har
hatt en svært positiv utvikling for å bekjempe fattigdom. FNs egne
estimater tilsier at mer enn én milliard mennesker er løftet ut
av absolutt fattigdom siden 1990. Disse medlemmer mener dette
ikke ville vært mulig uten handel og frie markeder, og at representantforslaget
i sin ordlyd virker å underkjenne dette faktum.
Disse medlemmer viser til utviklingsministerens
brev til komiteen, datert 3. mai 2021, med vurderinger av representantforslaget.
For en stor del viser statsråden til det omfattende arbeidet som
legges ned i fattigdomsbekjempelse, antikorrupsjonsarbeid og for godt
styresett i utviklingsland Norge har partnerlandavtaler med. Disse medlemmer mener
regjeringen utfører en stor og dokumenterbar innsats på dette feltet. Disse medlemmer vil
spesielt vise til et konkret moment i statsrådens svar, nemlig at
internasjonal handel genererer eksportinntekter og er en viktig
forutsetning for økonomisk vekst og utvikling, men at det er opp
til nasjonale myndigheter å fordele gevinstene av økt handel slik
at ulikheten ikke øker. Hvordan en slik fordeling skal foregå i
det konkrete land, er i stor grad gjenstand for politiske beslutninger
der. Disse medlemmer understreker
at disse problemstillingene viser at utviklingspolitikken henger
sammen, og at kamp mot korrupsjon henger nøye sammen med at landenes myndigheter
både får bygget opp både sine kontrollsystemer, skatteinnkrevingssystemer
og sitt demokrati.
Disse medlemmer mener det er
en stor utfordring for fattigdomsbekjempelse i verden
at utviklingsland tappes for store ressurser gjennom korrupsjon, skatteflukt
og ulovlige kapitalstrømmer. Disse medlemmer er derfor positive
til at regjeringen har tatt en offensiv rolle i bekjempelse av denne
problematikken. Dette gjelder både innen FN, OECD og Verdensbanken, hvor
Norge sammen med andre nordiske land har arbeidet for økt fokus
på bedre skattlegging, bekjempelse av ulovlig kapitalflyt og kamp
mot korrupsjon. Norge både er og har vært en av pådriverne i det
internasjonale arbeidet for å oppdatere dagens skatteregler.
Disse medlemmer trekker frem
at Norge deltar aktivt i det internasjonale arbeidet mot aggressiv
skatteplanlegging og for å finne enighet om nye prinsipper for internasjonal
beskatning gjennom OECD, blant annet som medlem av samarbeidsorganet
Inclusive Framework. Gjennom BEPS-prosjektet (Base Erosion and Profit
Shifting) er det foreslått flere viktige tiltak som både omfatter
utforming av lands interne lovgivning og klargjøring av OECDs retningslinjer
for internprising av varer og tjenester som omsettes innad i et
konsern, i tillegg til innføring av land-for-land-rapportering til
skattemyndighetene.
Disse medlemmer viser til at
det norske regelverket for land-for-land-rapportering (LLR) inneholder utvidede
krav til innholdet i LLR sammenlignet med det som følger av EU-regelverket. Disse medlemmer viser
til en nærmere omtale av dette i brev fra Finansdepartementet til
finanskomiteen i forbindelse med behandlingen av Representantforslag
86 S (2016–2017), datert 5. mai 2017.
Disse medlemmer viser til brev
til komiteen fra utviklingsministeren, datert 3. mai 2021, hvor
det pekes på indikasjoner om at EU vil vedta regler som utvider kravene
til offentliggjøring av land-for-land-rapportering, og at slike
regler er antatt å være EØS-relevante. Samtidig mener disse medlemmer det
er viktig at vi i Norge gjør våre egne nasjonale regler så robuste
som mulig for å motvirke overskuddsflytting, noe regjeringen også
har prioritert å arbeide mot.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen de siste årene har gjennomført flere tiltak for å motvirke
overskuddsflytting mellom land, deriblant innføringen av rentebegrensningsregler
i 2014 og flere innstramminger i disse i senere år. Videre viser disse medlemmer til
at regjeringen i statsbudsjettet for 2021 foreslo å innføre en kildeskatt
i tillegg til eksisterende virkemidler for å motvirke overskuddsflytting
i særlig utsatte tilfeller. Forslaget innebærer 15 pst. kildeskatt
på renter, royalty og leiebetalinger for visse fysiske eiendeler
fra foretak med virksomhet i Norge til nærstående foretak i lavskatteland. Disse medlemmer viser
til Prop. 1 LS (2020–2021) for videre omtale av dette.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig at internasjonale skatteregler og standarder utvikles
i samarbeid med flest mulig andre land, for å sikre at de oppnår
støtte og legitimitet globalt. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng fremheve at Norge var med på å ta initiativet i FN til
å opprette høynivåpanelet for økonomisk åpenhet, ansvarliggjøring
og integritet (FACTI-panelet). Samtidig ønsker disse medlemmer å vise til
at enhver oppfølging av FACTI-panelets vidtfavnende konklusjoner
vil kreve en bredt forankret prosess i multilaterale fora.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at for Senterpartiet er det viktig
å styrke arbeidet mot kapitalflukt og skatteparadis. Disse medlemmer viser
til at det er viktig å legge til rette for et samfunn med mindre
ulikhet, både nasjonalt og globalt. Disse medlemmer støtter derfor
langt på vei intensjonen bak forslaget.
Disse medlemmer viser videre
til at ulikhet og urettferdig fordeling er en grunnleggende utfordring
i arbeidet med å utrydde fattigdom og nå bærekraftsmålene innen
2030. Dette gjelder både globalt, mellom land og innad i land og
er i stor grad knyttet til systemiske forhold, både på nasjonalt
og globalt nivå. Klimaendringene og koronapandemien forverrer situasjonen og
rammer de fattigste hardest. Det øker ulikhetene.
Disse medlemmer mener likevel
at å vedta et stort antall endringer og omprioriteringer på utenriksfeltet
gjennom et representantforslag ikke er optimalt. Disse medlemmer merker seg
også at flere av forslagene går langt inn i regjeringens prerogativ
på utenriksområdet, og at mange av forslagene vil ha budsjettkonsekvenser
og vil kreve omprioriteringer og tilleggsbevilgninger disse medlemmer ikke
per nå har oversikt over. Konsekvensene av forslagene bør etter disse medlemmers syn
utredes bedre gjennom dialog og innspill fra både organisasjoner,
sivilt samfunn og andre aktører og disse medlemmervil derfor ikke
støtte forslagene på nåværende tidspunkt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det trengs en omfattende
reform av det globale skattesystemet. Dette medlem viser til at vi
står foran et tidsskifte i internasjonalt skattespørsmål. Stadig
flere land ser behovet for et nytt internasjonale skatteregime i
sammenheng med både gjenoppbyggingen som må følge covid-19-pandemien, og
det formidable arbeidet verden står foran for å sikre et rettferdig
grønt skifte. Internasjonalt drøftes det forskjellige alternative
tilnærminger til hvordan man best kan skattlegge multinasjonale
selskaper, som enhetlig skattlegging, som vil gjøre det umulig å
unndra skatt ved å flytte overskuddet til lavskatteland.
Dette medlem viser til at
Norge i senere år har vært en sentral pådriver i internasjonale
fora for å løfte internasjonale skattespørsmål, og vil fremheve
FACTI-panelet og dets nylig utgitte rapport som et viktig gjennombrudd
i dette arbeidet. Det er også dette medlems syn at denne
rollen forplikter til å føre arbeidet videre, og sørge for at panelets
anbefalinger blir løftet til høyeste politiske nivå.
Dette medlem påpeker at det
i april 2021 kom nye og oppsiktsvekkende signaler fra den nyvalgte
regjeringen i USA om at internasjonalt samarbeid og nye grep er
nødvendig for å stoppe den negative skattespiralen og motvirke det
stadig større rommet for skatteflukt som har preget den rådende
økonomiske tenkningen i flere tiår. Dette medlem ser det som sentralt
at Norge utnytter denne nye situasjonen til å sette internasjonale
skattespørsmål høyere på den internasjonale dagsordenen. I dette
arbeidet bør FN stå sentralt som koordineringsorgan.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en FN-konvensjon om skatt, med
vekt på kampen mot skatteparadis og kapitalflukt.»
«Stortinget
ber regjeringen påse at Norge inviterer til en oppfølgingskonferanse
om FACTI-panelets rapport.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en utredning av enhetlig skattlegging
av flernasjonale selskaper som alternativ til OECDs armlengdeprinsipp.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en internasjonal enighet om en
minimumsgrense for selskapsskatt for å hindre at ulike land konkurrerer
om å tilby lavest mulig skatt.»
«Stortinget
ber regjeringen prioritere økonomisk og politisk til støtte FNs
skattekomité og jobbe for at denne oppgraderes til et mellomstatlig
skatteorgan.»
Komiteen har
merket seg sluttrapporten fra FNs høypanel for økonomisk ansvarlighet,
åpenhet og integritet (FACTI-panelet), som ble lagt frem i februar
2021. Rapporten tar til orde for en gjennomgripende reform av et
utdatert internasjonalt økonomisk system og kommer med en rekke
konkrete anbefalinger for videre oppfølging. Komiteen merker seg at anbefalingene speiler
mange av temaene som er til diskusjon i OECDs prosess for å sikre
et mer oppdatert system for skattlegging av flernasjonale selskaper. Komiteen vil
understreke viktigheten av at Norge deltar aktivt i dette arbeidet,
hvor målet er å oppnå enighet innen midten av 2021. Samtidig er
det etter komiteens mening
avgjørende at internasjonale skatteregler og standarder utvikles
i fora som inkluderer flest mulig land. Disse mulige avveiningene
mellom fremdrift i utviklingen av nye regler og bred forankring
er krevende og bør etter komiteens mening så langt
som mulig drøftes med Stortinget.
Flere av løsningene
for rettferdig skattlegging av flernasjonale selskaper og bekjempelse
av skatteparadiser krever internasjonal enighet. Det er allikevel komiteens oppfatning
at det også er viktig at Norge tar på seg en foregangsrolle og bidrar
til internasjonal fremdrift og viktig regelverksutvikling også ved
å følge opp anbefalingene nasjonalt. Komiteen vil i denne sammenheng
vise til Stortingets tidligere vedtak knyttet til et offentlig eierskapsregister
og utvidet land-for-land-rapportering og anmode regjeringen om å
få sluttført dette arbeidet. Komiteen mener også at det
må tas aktive grep for å sikre at det norske skattesystemet ikke bidrar
til kunstig overskuddsflytting, for eksempel ved bruk av interne
kostnadstransaksjoner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener i denne sammenheng at
det trengs en grundig gjennomgang av de verktøy som Norge benytter
seg av for nettopp å hindre kapitalflukt og motvirke skatteparadisers
skadelige virkninger og at globale selskaper kan tilpasse og strukturere
seg bort fra rettmessig skattlegging. I tillegg til en gjennomgang
av land-til-land-rapportering mener dette medlem at det er et reelt
behov for å utrede en rekke spesifikke motmekanismer som er nærmere
gjort rede for i representantforslaget. Dette medlem mener at gjennom
å utvikle slike mekanismer kan Norge bli et foregangsland i kampen
for rettferdige skatteprinsipper.
Dette medlem vil videre fremheve
følgende sitat fra utviklingsministerens uttalelse av 3. mai 2021
til forslaget:
«De senere år har
regjeringen foreslått og Stortinget vedtatt flere endringer i skatteregelverket
for å motvirke overskuddsflytting og uthuling av det norske skattefundamentet.
Senest i budsjettet for 2021 ble det foreslått og vedtatt kildeskatt
på renter, royalty og leiebetalinger for visse fysiske eiendeler.
Dette er et arbeid som pågår kontinuerlig, og regjeringen vil fortsette
å vurdere tiltak som kan styrke regelverket og forebygge skatteflukt.»
Dette medlem ser det som positivt
at regjeringen arbeider kontinuerlig med problemstillingen og lovverket,
men understreker at arbeidet i større grad må løftes frem og konkretiseres.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at forskrift om utvidet land-for-land-rapportering
blir utformet på korrekt måte, slik at selskaper blir pliktige til
å opplyse om regnskapsstørrelser for alle land, inkludert støtteland
hvor skatt ikke betales. Den bør deretter gjøres gjeldende for alle
sektorer. Rapporteringen må standardiseres og all informasjon gjøres
offentlig tilgjengelig.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede mekanismer for å hindre og forebygge skatteflukt
og offensiv skatteplanlegging. Dette bør inkludere tiltak mot misbruk
av derivater, digitaliserte business-to-consumer-salg og konserninterne
kostnadstransaksjoner samt en gjennomgang av mark-to-market-mekanismer,
gevinstbeskatning og andre skatteregler.»
Dette medlem ser
det som nødvendig å løfte frem enkelte unøyaktigheter fra en ellers
fyldig og god uttalelse fra utviklingsministeren i forbindelse med
dette forslagets behandling i utenriks- og forsvarskomiteen. Dette medlem registrerer
at reglene om land-til-land-rapportering ble styrket i 2017, men
vil påpeke at gjeldende forskrift i dag ikke fanger opp viktige
momenter, for eksempel gjennom at selskaper kun er forpliktet til
å gi opplysninger i land der de betaler skatt.
Dette medlem forstår det slik
at konsekvensen av dette er at selskaper i dag aktivt kan fjerne
skatteparadisene fra rapporteringen på grunn av utformingen av forskriften,
og at man ikke får nødvendig informasjon om uønsket skattetilpasning. Dette medlem ser dette som svært uheldig
og heller ikke i tråd med det anmodningsvedtak av 2016 som det refereres
til i utviklingsministerens uttalelse.
Komiteen viser
til at kapasitetsbygging, for eksempel i form av «Skatt for utvikling»-programmet,
har fått en større plass i norsk utviklingspolitikk de siste årene. Komiteen mener
dette er avgjørende for å sette land i stand til å sikre at inntekter,
for eksempel fra utvinning av egne naturressurser, kommer hele befolkningen
til gode og bidrar til å skape utvikling og bekjempe ulikhet. Komiteen har
merket seg at Afrikabanken i 2021 har vedtatt en ny styresettstrategi, hvor
nasjonal ressursmobilisering, skattereformer, anti-korrupsjonsarbeid
og kamp mot ulovlig kapitalflyt står sentralt. Komiteen vil understreke at
den norske innsatsen på dette området må forsterkes i årene som kommer. Komiteen peker
også på sivilsamfunnets avgjørende rolle i å sikre fordeling og
mener at Norge i større grad enn i dag bør bruke sin erfaring med
trepartssamarbeid i utviklingspolitikken for å sikre dialogen mellom
myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstakere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil legge spesiell vekt på at
sammenheng mellom nasjonalt skattepolitisk arbeid og skattearbeidet på
det internasjonale plan er svært viktig. Det gjelder også samstemtheten
i norsk utviklings- og handelspolitikk i spørsmålet om ulikhet og
inkluderende vekst. Dette
medlem mener norsk utviklingspolitikk må dreies helhetlig
i retning av ulikhetsbekjempelse, og at dette arbeidet også må følges
opp i alle deler av norsk bilateralt engasjement.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av norsk utviklingsarbeid
for å vurdere i hvor stor grad det motvirker ulikhet, og lage en
oppfølgingsplan for hvordan norsk utviklingsarbeid skal innrettes
for å motvirke ulikhet og i større grad bidra til omfordeling.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at næringsutvikling i bistanden balanseres
med fordelingstiltak som Skatt for utvikling, støtte til fagbevegelser
og antikorrupsjonsarbeid.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå handelsavtaler og avtaler med partnerland
i utviklingssamarbeidet for å sikre at disse ikke undergraver målene
om bekjempelse av ulikhet.»
«Stortinget
ber regjeringen reforhandle de skatteavtalene som har blitt kritisert
for å være skadelige.»
Dette medlem mener
videre at den pågående covid-19-pandemien har vist viktigheten av
flere sentrale trekk ved den norske velferdsmodellen, og at denne
erfaringen bør ligge til grunn for et økt engasjement for disse
i utviklingspolitikken. Dette medlem vil spesielt
trekke frem trepartsmodellen, viktigheten av en sterk fagbevegelse,
universelle velferdsprinsipper og en effektiv og god statsforvaltning. Dette medlem er av
den oppfatning at såkalte offentlig-private samarbeid (PPPs) i utviklingslands
velferdssystemer, som har fått en stadig større rolle i internasjonal
utvikling de siste årene, utgjør en stor utfordring for utviklingen
av velferdssamfunn globalt.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke støtten til trepartssamarbeid gjennom utviklingssamarbeidet,
herunder øke støtten til ILOs arbeid for et anstendig næringsliv.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å utvide støtten til universelle
velferdsordninger, inkludert kontantoverføringer, gjennom bistandsbudsjettet.»
«Stortinget
ber regjeringen unngå å støtte offentlig-private samarbeid (PPPs)
i grunnskole og primærhelsetjeneste i utviklingsland. Samarbeid
med privat sektor må utelukkes helt hvis det innebærer økte brukerkostnader
for de fattige.»
Dette medlem vil
fremheve sivilsamfunnets sentrale rolle i bekjempelse av ulikhet
globalt. Det sivile samfunn, inkludert fagbevegelse og sosiale bevegelser, kan
være en viktig motmakt mot konsentrasjon av rikdom på toppen. Dette medlem vil
påpeke at Norge i dag gir en relativt stor andel av bistandsbudsjettet
til det sivile samfunn. Gitt det økende presset på disse aktørene
og den rollen de spiller i å bidra til utjevning, mener dette medlem likevel
at bevilgningene bør økes. Samtidig må Norge fortsette å holde menneskerettighetene
høyt og, når det er nødvendig, kritisere myndigheter, selskaper
eller andre som unndrar skatt eller undertrykker grupper eller enkeltmennesker. Dette medlem mener
Norge bør ha som høy prioritet å bygge internasjonale allianser
som står sammen mot menneskerettighetsbrudd og mot press på det
sivile samfunn.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke støtten til menneskerettighetsforsvarere og
sivilsamfunnsorganisasjoner som kjemper mot økonomisk ulikhet. Spesielt
bør man øke støtten til lokale sivilsamfunnsaktører som jobber med
monitorering av offentlige budsjetter, som jobber for å holde næringslivet
til ansvar, og som kjemper mot korrupsjon og ulovlig kapitalflukt.»