Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, tar Dokument 9 (2020–2021) til orientering.
Komiteen mener at representantskapet
utfører et grundig, kompetent og samvittighetsfullt tilsyn av Norges
Bank, som leder til stadige forbedringer av bankens virksomhet. Komiteen noterer
seg videre at representantskapets leder i høringen ga uttrykk for
at representantskapet har de nødvendige forutsetninger, i form av
ressurser, kompetanse og kapasitet, til å kunne utføre oppdraget
på en god måte. Komiteen registrerer
at representantskapets prioriteringer for det videre arbeidet fremstår
som velfunderte.
Komiteen merker seg at representantskapet
beskriver samarbeidet med Norges Bank som godt, og legger til grunn
at dette vil fortsette, slik at representantskapet gjennom protokoller,
fremlegg og øvrig dialog med Norges Bank får den informasjonen som
er nødvendig for å utføre oppdraget på en tilfredsstillende måte.
Komiteen merker seg representantskapets
oppmerksomhet rundt likestilling, og at en i høringen uttrykker
at banken har gode planer for økt likestilling og mangfold. Komiteen registrerer
at representantskapet vil følge opp dette arbeidet fremover.
Komiteen merker seg at representantskapet,
etter tidligere påpekninger fra komiteen, har forbedret dagens rapport
til Stortinget i form og innhold, slik at den er blitt mer relevant
og leservennlig. Komiteen understreker
på generelt grunnlag betydningen av å kutte ned på lange og gjentakende
standardformuleringer og avsnitt. Komiteen understreker verdien
av at rapporten er tilgjengelig og interessant også for allmennheten. Komiteen imøteser
representantskapets årlige videreutvikling av rapporten.
Komiteen viser til komiteens
innstilling om Dokument 9:1 (2019–2020), om prosessen rundt ansettelse av
daglig leder av NBIM, jf. Innst. 398 S (2019–2020).
Komiteen merker seg at representantskapet
har fulgt opp komiteens bemerkninger i tilsynet og i dialogen med
hovedstyret i Norges Bank.
Komiteen merker seg at alle
spørsmål representantskapet har sendt til Norges Banks hovedstyre,
i anledning ansettelse av daglig leder NBIM, er besvart. Komiteen noterer
seg videre at det siste svarbrevet fra hovedstyret vil bli behandlet
i representantskapet i juni 2021. Komiteen registrerer at representantskapet
tar sikte på å føre løpende tilsyn med hovedstyrets oppfølging av
at avtalen overholdes i tråd med forutsetningene, som endelig og
ugjenkallelig, og uten tidsbegrensning. Komiteen legger til grunn at
dette arbeidet vil ha den nødvendige oppmerksomhet og prioritet
fra representantskapet, og at Stortinget vil bli orientert ved behov.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt viser til at det i Meld. St. 7 (2018–2019) slås fast
at «Representantskapet bør i sitt tilsynsarbeid vektlegge både risiko
for omdømmetap og finansiell risiko dersom bankens virksomhet ikke drives
i samsvar med gjeldende lover og regler». Disse medlemmer understreker
at det ligger naturlig til representantskapets mandat å føre tilsyn
også med omdømmerisiko, herunder skatt og åpenhet og forholdet til
skatteparadiser.
Etter disse medlemmers syn
bør det være et prioritert område for representantskapet å bygge
ytterligere kompetanse og forsterke tilsynet på dette feltet.
Disse medlemmer mener det ville
være en naturlig oppgave for representantskapet å aktivt se til
at fondets befatning med skatteparadis blir opplyst og minimert
i samsvar med de forventninger som fondet selv har gjort kjent.
Disse medlemmer viser til at
representantskapet «ber hovedstyret vurdere om organiseringen av
datterselskaper innenfor unotert eiendom, blant annet for å oppnå
skattefordeler, representerer en risiko for Norges Bank både omdømmemessig
og ellers». Disse medlemmer viser
til SPUs eget forventningsdokument til selskaper, «Tax transparency,
Expectations of companies», og vil understreke betydningen av at
man opererer i tråd med eget forventningsdokument knyttet til skatt
og åpenhet.
Disse medlemmer viser til at disse medlemmer over
tid har vært opptatt av å holde forvaltningskostnadene nede. Disse medlemmer vil
særlig understreke at bruk av eksterne forvaltere må følges av tett
kostnadskontroll.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Rødt viser til rapportens
omtale av at NBIM har justert strategien, og heller enn å planlegge
for flere ansatte internasjonalt slik det var nedfelt i strategiplanen
til NBIM for perioden 2020–2022, planlegges det nå i stedet å utvide
det norske investeringsmiljøet fra hovedkontoret i Oslo. Disse medlemmer mener
dette er en positiv justering av strategien, og har forventninger
til at dette vil være med på å styrke det norske kapitalforvaltningsmiljøet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser videre til at Norges Bank
fremover til være omfattet av den nye språkloven fra våren 2020,
og disse medlemmer ser
det som positivt at representantskapet gir uttrykk for at oppfølging
av ny språklov vil være en del av tilsynet fremover.
Disse medlemmer påpeker at
flere momenter som Senterpartiet mfl. har tatt opp ved tidligere
års rapporter fra representantskapet, besvares i rapporten for 2020. Disse medlemmer synes
det har vært gjort et meget godt arbeid med å justere form og omfang
på representantskapets rapport, i tråd med tidligere bemerkninger
fra Stortinget.
Ved behandlingen av rapporten
for 2019 viste disse
medlemmer til at § 3-11 i sentralbankloven slår fast at «Norges
Bank skal ha en egenkapital som er tilstrekkelig for å oppfylle
bankens formål». Disse
medlemmer påpekte at det dermed tilligger representantskapet
å føre tilsyn med dette, men at det ikke noe sted var slått fast
en definisjon av hva som regnes for å utgjøre «tilstrekkelig» egenkapital
i denne sammenheng. Disse
medlemmer viser til rapportens omtale av at det nå er gjennomført
en utredning og etablert en modell som «gir god bakgrunn for å etablere
eit tilsynsopplegg på dette området».
Disse medlemmer mener det,
særlig i lys av prosessen ved ansettelsen av ny daglig leder i NBIM,
er relevant med noen refleksjoner om representantskapets rolle.
Disse medlemmer viser til
at representantskapet i Norges Bank har en todelt rolle. For det
første er representantskapet et av de ledende organene i sentralbanken.
For det andre, og som særlig ble tydelig i ansettelsesprosessen
av ny daglig leder, er representantskapet en del av kontrollfunksjonen
til Stortinget, og dermed Stortingets organ i sentralbanken. Disse medlemmer vil
understreke at representantskapet har en oppgave i å fylle begge
disse rollene.