Norges Banks representantskap
skal minst én gang årlig legge fram sin uttalelse om tilsynet med
Norges Bank for Stortinget.
Representantskapet
har merket seg finanskomiteens merknad i Innst. 352 S (2019–2020),
hvor representantskapet oppfordres til å vurdere hvorvidt dagens rapport
til Stortinget i form og innhold lever opp til forventningene om
relevans og leservennlighet. For å imøtekomme dette er strukturen
på årets rapport noe endret fra tidligere rapporter.
Representantskapet
fører tilsyn med Norges Banks drift og med at bestemmelsene for
virksomheten blir fulgt. Oppgaver og ansvar er regulert i lov om
Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven) som er ny fra
1. januar 2020. Tilsynet omfatter også forvaltningen av Statens
pensjonsfond utland (SPU) som er en betydelig oppgave for Norges
Bank og skal gjennomføres i samsvar med mandat fastsatt av Finansdepartementet.
Norges Banks budsjett
for 2021 er etter forslag fra hovedstyret vedtatt i representantskapets
møte 10. desember 2020 og oversendt Finansdepartementet.
Representantskapet
har behandlet hovedstyrets årsberetning for Norges Bank og godkjent
årsregnskapet for 2020. Egenkapitalen til Norges Bank var på 276,8 mrd.
kroner per 31. desember 2020, mot 263,2 mrd. kroner per 31. desember
2019. I tråd med retningslinjer for avsetning og disponering av
Norges Banks overskudd blir det overført 15,2 mrd. kroner til statskassen.
Årsrapporten om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland for
2020 er også behandlet.
Representantskapet
legger gjennom denne rapporten fram sin vurdering av hovedstyrets
styring av og kontroll med Norges Bank i 2020. Rapporten dekker
de områdene som er spesifisert i sentralbankloven. Prioriteringer
for tilsynet i 2020 ble omtalt i eget kapittel i Dokument 9 (2019–2020).
Etter sentralbankloven
skal Norges Bank løse to sentrale samfunnsoppdrag, som er å være
landets sentralbank og forvalte Statens pensjonsfond utland. I kapittel
1 i denne rapporten beskrives gjennomført tilsyn i 2020. Temaene
er ordnet etter sentralbankens organisering.
Samfunnsoppdragene
er organisert innenfor to separate virksomhetsområder. Sentralbankvirksomheten (SBV)
og Norges Bank Administrasjon (NBA) ledes av sentralbanksjefen,
mens Norges Banks hovedstyre har delegert gjennomføringen av forvaltningsoppdraget
til daglig leder av Norges Bank Investment Management (NBIM).
Representantskapet
er oppnevnt av Stortinget for å føre tilsyn med Norges Bank. En
viktig del av dette arbeidet er at man gjennom året gjennomgår hovedstyrets protokoller.
I den forbindelse har medlemmer i representantskapet hatt synspunkt
på at hovedstyrets protokoller kunne inneholdt mer informasjon fra
viktige diskusjoner. Spørsmål har blant annet vært knyttet til utviklingen
i en ekstraordinær markedssituasjon og utfordringer i forvaltningen
av valutareservene, beredskapsplaner knyttet til covid-19-pandemien,
samordning av støttefunksjoner i Norges Bank, organisatoriske endringer,
godtgjørelsesordningen i kapitalforvaltningen og kostnader til IT-tjenester.
Sentralbanksjefen har på vegne av hovedstyret gitt utdypende redegjørelser
til problemstillingene.
Hovedstyrets ansettelse
av ny daglig leder av NBIM, Nicolai Tangen, har stor offentlig oppmerksomhet
og følges tett opp av representantskapet. I behandlingen i møter
og gjennom brev er det stilt spørsmål til prosessen fram til ansettelsen
og til arbeidsavtalen. Mulige interessekonflikter mellom Norges
Bank, forvaltningen av SPU og daglig leders tidligere virksomhet
og eierskap har vært spesifikt drøftet.
Representantskapet
har også reist spørsmål ved muligheten for tilbakekjøp av eiendeler
som er overført til AKO Foundation. I svar til representantskapet
har hovedstyret opplyst at AKO Foundation – som eieren av interessene
i AKO Capital LLP – har forpliktet seg til at eierandelen ikke skal
bli solgt tilbake til Nicolai Tangen. Forpliktelsen gjelder for
ubestemt tid og opphører ikke ved Tangens fratreden i Norges Bank.
Arbeidsavtalen med de to erklæringene fra henholdsvis Tangen og
AKO Foundation datert 1. desember 2020 vil bli endret slik at ordlyden
i partenes erklæringer gjøres likelydende på dette punktet.
Hovedstyret ved sentralbanksjefen
har redegjort om etablerte rutiner og kontrolltiltak for videre
oppfølging av arbeidsavtalen. Representantskapet vil følge hovedstyrets
arbeidsavtale med daglig leder av NBIM og etablerte kontrolltiltak
gjennom sitt ordinære tilsyn framover.
Hovedstyret har igangsatt
en prosess for oppdatering av styringsrammeverket blant annet på
bakgrunn av ny sentralbanklov og endringer i mandat for forvaltningen
av SPU, og store deler er gjennomført og oversendt representantskapet.
Hovedstyrets etiske prinsipper for ansatte er oppdatert, og representantskapet
har hatt en grundig gjennomgang med bistand fra juridisk kompetansemiljø.
Gjennom året har
representantskapet behandlet rapporter fra fire tilsynsgjennomganger.
Temaene har vært:
-
Investeringer i unotert
eiendom – eierstrukturer og styringsmodeller.
-
Hovedstyrets rammer
for og organisering av styring og kontroll.
-
Etterlevelse av rammeverk
for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.
-
Norges Banks vekslinger
i valuta mot norske kroner.
Det er
behandlet to attestasjonsuttalelser om bekreftelse av internkontrollrutiner
i forvaltningen av statsgjelden og om implementeringer av mandatendringer
i SPU. Videre har Deloitte AS avgitt to faste årlige attestasjonsuttalelser
knyttet til Norges Banks oppgaver for statsgjelden og statens konto
i Norges Bank.
Tilsynsrapporter
og attestasjonsuttalelser er oversendt til hovedstyret som på vanlig
måte gir tilsvar og sine kommentarer i brev til representantskapet,
med opplysning om hvordan anbefalinger og vurderinger vil bli fulgt
opp. Gjennomgangene, med vurderinger og anbefalinger, samt hovedstyrets
oppfølging er beskrevet i denne rapporten. Enkelte temaer videreføres
i tilsynet.
Representantskapet
er opptatt av kostnadseffektivitet og har fulgt opp budsjettbehandlingen
og rapporteringer av kostnadsutvikling gjennom året.
På grunn av covid-19-pandemien
har myndighetene og Norges Bank satt strenge rammer for tilstedeværelse
i bankens kontorlokaler. Det har medført utstrakt bruk av digitale
plattformer i møtegjennomføringer og hjemmekontor for de ansatte
i store deler av året. Sentralbanksjefen har orientert om sikkerhet
og beredskap gjennom året. Det er representantskapets oppfatning
at Norges Bank til tross for utfordringene har løst ansvar og oppgaver
på en god måte.
Ved utgangen av 2020
var markedsverdien til Statens pensjonsfond utland 10 914 mrd. kroner,
en oppgang på 826 mrd. kroner fra inngangen til året. Markedsverdien
påvirkes av avkastning, kapitaltilførsel eller -uttak og endringer
i valutakurser. Avkastningen var 1 070 mrd. kroner. Uttaket fra
den norske stat var 298 mrd. kroner etter utbetalt forvaltningsgodtgjøring.
Resultatet av forvaltningen disponeres direkte mot innskudd på kronekontoen
til Statens pensjonsfond utland i Norges Bank. Hovedstyret har uttalt
at det er tilfreds med at avkastningen både i 2020 og over tid har
vært god, og at det er oppnådd høy avkastning målt mot Finansdepartementets
referanseindeks.
Deloitte AS har avgitt
en attestasjonsuttalelse av Norges Banks rapportering om samfunnsansvar,
som er presentert i Norges Banks årsrapport og regnskap for 2020.
Representantskapet
vil i videre tilsynsarbeid prioritere temaer som personal og organisasjonsutvikling, sikkerhet
og beredskap, herunder krisehåndtering, og Norges Banks risikorammeverk
for operasjonell risikostyring.