Komiteens generelle merknader
under Barne- og familiedepartementet
Prop. 1 S (2020–2021)
og Meld. St. 15 (2020–2021) omhandler 28 anmodningsvedtak hvorav
19 fortsatt ikke er gjennomført. Det eldste vedtaket går tilbake
til stortingsperioden 2014–2015. Komiteen er kritisk til departementets
sene oppfølging av vedtakene og minner om statsrådens og regjeringens
ansvar for å følge opp Stortingets vedtak.
Komiteen viser for ordens
skyld til at familie- og kulturkomiteen omtaler vedtak 515, 20. april
2020 om Reklamasjonsfrist bustader i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 13. april 2021. Dette anmodningsvedtaket er oppført under Justis-
og beredskapsdepartementet i proposisjonen og meldingen og blir
derfor behandlet i den sammenheng.
Komiteen venter med å kvittere
ut følgende vedtak:
-
Fra sesjonen 2019–2020:
498, 500, 501, 502, 513, 514 og 637.
-
Fra sesjonen 2017–2018:
169 og 853.
-
Fra sesjonen 2016–2017:
491, 606, 607, 786, 789 og 790.
-
Fra sesjonen 2015–2016:
744, 745 og 890.
-
Fra sesjonen 2014–2015:
16.
Komiteen tar
med unntak for følgende vedtak, regjeringens fremstilling av status
i sakene til etterretning:
Opplysningsvesenets fond – fondseiendommene
staten overtar og oppdeling av fondet
Vedtak 500, 14. april
2020
«Stortinget ber
regjeringen i arbeidet med oppdelingen av Opplysningsvesenets fond
ivareta følgende:
-
1. Staten og kirken
skal være likeverdige parter i prosessen som skal avklare hvilke
bygninger kirken skal overta, og det legges til grunn at staten
kommer til enighet med Den norske kirke om dette.
-
2. Kirkens verdier
skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av
forvaltning av de verdier som ligger igjen i fondet.
-
3. Betingelsen
for delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring
av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene i et omfang som svarer
til de verdiene som staten blir eier av på et bestemt tidspunkt.
Når eiendelene i Opplysningsvesenets fond er endelig fordelt mellom
staten og kirken, må det gjøres beregning av den reelle verdien.
Den reelle verdien skal komme de kulturhistorisk viktige kirkebyggene
til gode ved istandsetting og sikring av kirkene. Statens økte innsats
for bevaring av kirkene må over tid minst svare til denne verdien
(inflasjonsjustert).
-
4. Statens økte
innsats overfor kirkebyggene skal ikke avløse kommunenes økonomiske
ansvar for kirkebyggene eller komme til erstatning for andre tiltak eller
ordninger som finnes på området.
-
5. I samråd med
kirkelige instanser, antikvariske myndigheter mfl. igangsettes arbeidet
med bevaringsprogrammer for ulike kategorier av kulturhistorisk
viktige kirkebygg, for eksempel ved å kategorisere kirkebyggene
etter alder, verneverdi eller vedlikeholdstilstand.»
Vedtak 501, 14. april
2020
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om fondseiendommene
staten overtar etter at Opplysningsvesenets fond er oppdelt. Det
bes om at regjeringen belyser spørsmål som angår det statlige fondets
formål, dets samfunnsansvar, organisering, vilkår for salg av eiendommer,
sikkerhetsspørsmål ved eventuelle salg til utenlandske aktører samt
andre forhold som er av betydning for forvaltningen av det gjenværende
fondet staten overtar.»