Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2019–2020

Dette dokument

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 14 nr. 8 bokstav b forutsetter at regjeringen legger frem en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandling av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak).

Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte anmodnings- og utredningsvedtakene. Tilbakemelding gis i proposisjoner eller meldinger fra fagdepartementene. På den måten får fagkomiteene anledning til en ordinær behandling av regjeringens oppfølging av det enkelte vedtak.

Departementenes årlige budsjettproposisjoner gir en oversikt over hvordan anmodnings- og utredningsvedtakene under det aktuelle departement er fulgt opp. Fremstillingen omfatter alle vedtak der hvor rapporteringen ikke er avsluttet. I budsjettproposisjonene angis det om departementet planlegger at rapporteringen knyttet til det enkelte anmodningsvedtak avsluttes, eller om departementet vil rapportere konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.

Den årlige stortingsmeldingen gjengir for hvert vedtak omtalen som er gitt i departementets budsjettproposisjoner. Videre fremgår det hvorvidt Stortinget har hatt merknader til oppfølgingen av vedtaket. Omtalen i stortingsmeldingen er avgrenset til å omhandle oppfølgingen av vedtakene fra forutgående stortingssesjon (2019–2020), samt de vedtakene fra tidligere sesjoner der rapporteringen ikke ble avsluttet i forbindelse med budsjettbehandlingen.

Antallet nye anmodningsvedtak vært på et høyt nivå de siste årene. I perioden 2009–2013 ble det i gjennomsnitt fattet 18 anmodningsvedtak per år, mens det i perioden 2013–2020 i gjennomsnitt er fattet 258 anmodningsvedtak per år. I sesjonen 2019–2020 ble det ifølge meldingen fattet 230 nye vedtak.

Det opplyses i meldingen at det etter behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021) er 280 vedtak der rapporteringen ikke kan avsluttes, noe som utgjør 15 pst. av anmodningsvedtakene fra og med sesjonen 2012–2013.

1.1.1 Årets melding til Stortinget

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra departementene om oppfølging og behandling av anmodningsvedtakene fra stortingssesjonen 2019–2020. Svarene er tatt inn i kapittel 2 i meldingen.

I kapittel 3 til 8 i meldingen gjengis tilsvarende uttalelser fra departementene om oppfølging og behandling av anmodningsvedtak fra tidligere sesjoner hvor rapporteringen ikke er avsluttet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2019–2020.

1.2 Komiteens behandling

Komiteen har som ledd i sin behandling innhentet uttalelser fra stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene, jf. Stortingets forretningsorden § 15 femte ledd siste punktum. Fagkomiteenes uttalelser følger som vedlegg til denne innstillingen.

1.3 Komiteens generelle merknader til Meld. St. 15 (2020–2021)

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik, og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til oversikt over anmodningsvedtak i de respektive departementers budsjettproposisjoner, jf. Prop. 1 S (2020–2021), og vil uttrykke tilfredshet med måten vedtakene er presentert på. Det er utarbeidet gode oversikter, og med noen unntak er relevante vedtak tatt med. Dette har bidratt til å forenkle komiteens kontroll med regjeringens oppfølging av anmodningsvedtakene.

Komiteen vil imidlertid understreke at ansvaret for å kvittere ut anmodningsvedtak gjennom behandlingen av stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak, er lagt til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det finnes fortsatt eksempler på at vedtak regjeringen selv mener er gjennomført, er utelatt i årets melding uten at komiteen har fått mulighet for å vurdere hvorvidt det er grunnlag for å kvittere dem ut.

Komiteen har derfor i tillegg til vedtakene i Meld. St. 15 (2020–2021), måttet gå gjennom samtlige vedtak som er omtalt i budsjettproposisjonene, Prop. 1 S (2020–2021), for de enkelte departementene. Dette har vært ekstra arbeidsbelastende. Komiteen gjentar derfor fjorårets anmodning om at neste års melding også omhandler vedtak regjeringen selv mener er gjennomført, men som komiteen ikke har hatt mulighet for å ta stilling til. Videre ville det være nyttig med en oversikt over vedtak Stortinget har hatt til behandling og vedtatt opphevet.

Komiteen vil understreke at samspillet mellom storting og regjering er avgjørende for et fungerende demokrati. Det betyr at folk må kunne stole på at de vedtak Stortinget fatter har betydning og blir fulgt opp av regjeringen.

Komiteen viser til den nylig avgitte rapporten til Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon, det såkalte Harberg-utvalget, hvor det anbefales at den årlige meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak kan utarbeides på grunnlag av samme rapporteringstidspunkt som budsjettproposisjonene og overleveres i etterkant av disse. Slik systemet er i dag, forutsetter det at kontroll- og konstitusjonskomiteen gjennomgår samtlige saker som er behandlet i tillegg til saker som er fremmet, i perioden fra fremleggelse av statsbudsjettet og meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak. En samordning slik Harberg-utvalget anbefaler, vil etter komiteens mening være arbeidsbesparende både for fagkomiteene og kontroll- og konstitusjonskomiteen så vel som for regjeringen.

I det følgende redegjøres det for hvilke vedtak komiteen mener fortsatt står åpne. Komiteen begrenser stort sett sin omtale av enkeltvedtak til vedtak hvor regjeringens og komiteens vurdering ikke er sammenfallende. Når det gjelder de øvrige vedtakene, innebærer det at komiteen tar regjeringens oppfølging eller planer om oppfølging til etterretning.

Komiteen har som ledd i sin behandling innhentet uttalelser fra fagkomiteene på Stortinget. Uttalelsene inneholder merknader fra fagkomiteene. Komiteen har forståelse for at kontroll- og konstitusjonskomiteen og fagkomiteene i noen tilfeller er delt i synet på om anmodningsvedtak er oppfylt eller ikke, men har på bakgrunn av uttalelsene og opplysninger om iverksatte tiltak, foretatt en selvstendig vurdering av hvilke vedtak som kan kvitteres ut.

Komiteen viser til at årets rapportering på anmodningsvedtak stort sett gir gode svar på oppfølgingen, men vil peke på at det i flere departementer synes å være for dårlige rutiner for å følge opp og kvittere ut anmodningsvedtak som stammer fra flere år tilbake. Komiteen vil understreke statsrådenes plikt til å følge opp Stortingets vedtak, og mener dette i flere departementer må følges opp raskere og tydeligere enn i dag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i stortingsmeldingen gjengir brev fra departementene som hevder at relevante fagkomiteer ikke har hatt merknader til utkvittering av anmodningsvedtak i statsbudsjettsproposisjonene. Disse medlemmer finner likevel eksempler på at mindretall i komiteen har hatt merknader til regjeringens oppfølging av anmodningsvedtak, mens departementet skriver at det ikke har vært merknader. Disse medlemmer slutter seg til merknader i samtlige fagkomiteers uttalelser, hvor det vises til slike tilfeller, og vil ikke legge vekt på regjeringens vurdering av hvorvidt fagkomiteene har merknader til oppfølgingen av vedtak eller ikke i statsbudsjettsproposisjonene. Disse medlemmer ber regjeringen endre praksis, slik at det ikke forekommer uriktige påstander i brev til Stortinget om at komiteene ikke har hatt merknader, og påpeker at komiteenes mindretallsmerknader også regnes med som merknader.

Disse medlemmer understreker at det er svært uheldig for den parlamentariske prosessen at regjeringen forskutterer behandlingen av den årlige stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak. Et vedtak i Stortinget kan først kvitteres ut når dette er gjennomført, eller når regjeringen har fått flertall i Stortinget for å oppheve vedtaket. Dette gjelder også der regjeringen selv viser til at de på et senere tidspunkt vil komme tilbake til Stortinget med en sak eller en redegjørelse, eller det pågår et oppfølgingsarbeid.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartiviser til at det i sesjonen 2019–2020 ble fattet en rekke anmodningsvedtak knyttet til krisetiltak. Vedtakene har for så vidt blitt fulgt opp av regjeringen, men det har vært uenighet om det som har vært lagt frem av regjeringen har vært godt nok til å møte situasjonen. Det har i Stortinget gjentatte ganger blitt påpekt vesentlige mangler og skjevheter ved behandling av de ulike krisepakkene. Et eksempel på dette er vedtak nr. 416 av 19. mars 2020 der Stortinget ba regjeringen sikre at sykehusene har tilstrekkelige midler når de nå planlegger å møte korona-pandemien og styrker intensivkapasiteten. Sykehusene og andre virksomheter innenfor helse må få dekket uforutsatte og nødvendige utgifter knyttet til legemidler og medisinsk utstyr i perioden krisen varer. Vedtaket er fulgt opp med midler og opplæring, men antall intensivplasser er ikke økt.

Omtale av anmodningsvedtakene fordeler seg slik i hhv. budsjettproposisjonen og Meld. St. 15 (2020–2021):

I proposisjonen

I meldingen

Ikke avsluttet

Arbeids- og sosialdepartementet

43

43

18

Barne- og familiedepartementet

28

28

19

Finansdepartementet

36

36*

13

Forsvarsdepartementet

8

7

3

Helse- og omsorgsdepartementet

111

104

62

Justis- og beredskapsdepartementet

53

53

27

Klima- og miljødepartementet

51

49

29

Kommunal- og moderniseringsdepartementet

34

34

15

Kulturdepartementet

42

41

26

Kunnskapsdepartementet

54

50

25

Landbruks- og matdepartementet

14

14**

10

Nærings- og fiskeridepartementet

40

32

18

Olje- og energidepartementet

26

26

5

Samferdselsdepartementet

24

24

8

Utenriksdepartementet

3

3

1

Sum

567

544

279

*1 vedtak er ikke tatt med verken i proposisjonen eller meldingen.

**1 vedtak er utelatt i proposisjonen, men tatt med i meldingen, mens 1 vedtak er utelatt i meldingen men utelatt i proposisjonen.

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2019–2020

2.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Komiteens generelle merknader under Arbeids- og sosialdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 43 anmodningsvedtak. Komiteen anser 18 som ikke gjennomført.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 571, 626, 627, 656, 658, 689 og 698.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 129.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 42, 319, 321, 428, 511, 595, 898, 909 og 911.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 737.

2.2 Barne- og familiedepartementet

Komiteens generelle merknader under Barne- og familiedepartementet

Prop. 1 S (2020–2021) og Meld. St. 15 (2020–2021) omhandler 28 anmodningsvedtak hvorav 19 fortsatt ikke er gjennomført. Det eldste vedtaket går tilbake til stortingsperioden 2014–2015. Komiteen er kritisk til departementets sene oppfølging av vedtakene og minner om statsrådens og regjeringens ansvar for å følge opp Stortingets vedtak.

Komiteen viser for ordens skyld til at familie- og kulturkomiteen omtaler vedtak 515, 20. april 2020 om Reklamasjonsfrist bustader i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 13. april 2021. Dette anmodningsvedtaket er oppført under Justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen og meldingen og blir derfor behandlet i den sammenheng.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 498, 500, 501, 502, 513, 514 og 637.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 169 og 853.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 491, 606, 607, 786, 789 og 790.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 744, 745 og 890.

  • Fra sesjonen 2014–2015: 16.

Komiteen tar med unntak for følgende vedtak, regjeringens fremstilling av status i sakene til etterretning:

Opplysningsvesenets fond – fondseiendommene staten overtar og oppdeling av fondet

Vedtak 500, 14. april 2020

«Stortinget ber regjeringen i arbeidet med oppdelingen av Opplysningsvesenets fond ivareta følgende:

  • 1. Staten og kirken skal være likeverdige parter i prosessen som skal avklare hvilke bygninger kirken skal overta, og det legges til grunn at staten kommer til enighet med Den norske kirke om dette.

  • 2. Kirkens verdier skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av forvaltning av de verdier som ligger igjen i fondet.

  • 3. Betingelsen for delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene i et omfang som svarer til de verdiene som staten blir eier av på et bestemt tidspunkt. Når eiendelene i Opplysningsvesenets fond er endelig fordelt mellom staten og kirken, må det gjøres beregning av den reelle verdien. Den reelle verdien skal komme de kulturhistorisk viktige kirkebyggene til gode ved istandsetting og sikring av kirkene. Statens økte innsats for bevaring av kirkene må over tid minst svare til denne verdien (inflasjonsjustert).

  • 4. Statens økte innsats overfor kirkebyggene skal ikke avløse kommunenes økonomiske ansvar for kirkebyggene eller komme til erstatning for andre tiltak eller ordninger som finnes på området.

  • 5. I samråd med kirkelige instanser, antikvariske myndigheter mfl. igangsettes arbeidet med bevaringsprogrammer for ulike kategorier av kulturhistorisk viktige kirkebygg, for eksempel ved å kategorisere kirkebyggene etter alder, verneverdi eller vedlikeholdstilstand.»

Vedtak 501, 14. april 2020

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om fondseiendommene staten overtar etter at Opplysningsvesenets fond er oppdelt. Det bes om at regjeringen belyser spørsmål som angår det statlige fondets formål, dets samfunnsansvar, organisering, vilkår for salg av eiendommer, sikkerhetsspørsmål ved eventuelle salg til utenlandske aktører samt andre forhold som er av betydning for forvaltningen av det gjenværende fondet staten overtar.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at forslag til ny lov om opplysningsvesenets fond er lagt fram, men ikke behandlet av Stortinget. Proposisjonen ivaretar delvis intensjonene i de to anmodningsvedtakene. Det gjenstår imidlertid ytterligere avklaring og oppfølging før vedtakene kan kvitteres ut.

2.3 Finansdepartementet

Komiteens generelle merknader under Finansdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 36 anmodningsvedtak, 13 vedtak venter fortsatt på oppfølging.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende anmodningsvedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 554, 692, 693, 694, 707, 784 og 785.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 45, 404 og 424.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 868

  • Fra sesjonen 2016–2017: 48 og 1040.

2.4 Forsvarsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Forsvarsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales åtte anmodningsvedtak, mens syv er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen viser til at vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og ber om at samtlige vedtak omtales i meldingen.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 676.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 502.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 576.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Ny langtidsplan for forsvarssektoren

Vedtak 641, 3. juni 2020

«Stortinget sender Prop. 62 S (2019–2020) tilbake til regjeringen og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart som mulig og senest innen 15. oktober 2020 med en ny proposisjon utarbeidet i tråd med flertallsmerknadene fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at ny proposisjon om langtidsplan for forsvarssektoren ble langt fram 16. oktober 2020 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

2.5 Helse- og omsorgsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Helse- og omsorgsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 111 anmodningsvedtak på Helse- og omsorgsdepartementets område, mens det er redegjort for 104 i Meld. St. 15 (2020–2021). Manglende samsvar mellom oppførte vedtak i dokumentene vanskeliggjør kontroll- og konstitusjonskomiteens kontroll med vedtakene. Komiteen viser til at vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og ber om at samtlige vedtak omtales i kommende meldinger.

Komiteen har forståelse for at håndteringen av koronapandemien har tatt mye av departementets ressurser, men etterlyser sterkere vekt på gjennomføring av Stortingets vedtak. Behandlingen av et betydelig antall vedtak tilbake til perioden fra 2015 til 2018 er fortsatt ikke avsluttet.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 294, 347, 573, 575, 577, 578, 581, 609, 611, 612, 613, 615, 616, 617, 618, 619, 711, 712 og 713.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 20, 25, 28, 29, 38, 39, 44, 82, 87, 93 og 589.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 363, 436, 438, 468, 469, 508, 614, 615, 616, 617, 624, 625, 626, 627, 628, 634, 642, 753, 839, 843, 851, 861, 915 og 922.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 847, 848, 849 og 850.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 545, 627, 786 og 787.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Evaluering av systemet for nye metoder for legemidler

Vedtak 294, 13. desember 2019

«Stortinget ber regjeringen å – i tråd med prioriteringsmeldingen og de vedtatte målene for legemiddelpolitikken samt premissene i Prop. 55 L (2018–2019) – sørge for en evaluering av dagens organisering av og saksbehandling i systemet for nye metoder, med hensikt å videreutvikle et system for likeverdig og rask introduksjon av nye metoder i spesialisthelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet har tildelt oppdrag om evaluering av system for nye metoder etter offentlig anskaffelse til ekstern oppdragstaker. Komiteen avventer fremleggelse av evalueringsrapporten før vedtaket kan kvitteres ut.

Luftambulansetjenesten i Kirkenes og Tromsø

Vedtak 573, 14. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for et permanent ambulansehelikopter i Kirkenes og et jetfly i Tromsø.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket bare delvis er fulgt opp all den tid jetfly i Tromsø ennå ikke er på plass. Vedtaket opprettholdes.

Biomedisinkonvensjonen og mitokondriedonasjon

Vedtak 610, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen jobbe for å endre Biomedisinkonvensjonen eller forståelsen av den, for å sikre at mitokondriedonasjon kan bli tillatt i Norge når metoden er trygg og faglig forsvarlig.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til departementets redegjørelse for oppfølgingen og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

NIPT tillatt å utføre i Norge for alle gravide

Vedtak 620, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Non-invasiv prenatal test (NIPT) blir tillatt å utføre i Norge for alle gravide kvinner.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen har gitt helsedirektoratet i oppgave å etablere en godkjenningsordning for private aktører som vil tilby NIPT innen 1. april 2021 og kvitter ut vedtaket på dette grunnlag.

Endringer i bioteknologiloven – økonomiske konsekvenser

Vedtak 622, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen innarbeide de økonomiske konsekvensene av endringene i bioteknologiloven i statsbudsjett for 2021.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til de økonomiske konsekvensene i revidert statsbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

2.6 Justis- og beredskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Justis- og beredskapsdepartementet

53 anmodningsvedtak er omtalt i Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021). 27 vedtak er fortsatt til behandling.

Komiteen vil bemerke at saksbehandlingen har tatt urimelig lang tid i en del av sakene som for eksempel av vedtakene 938, 944 og 1043 fra 2016-2017, 921 fra 2015–2016, 645 og 515 fra henholdsvis 2014–2015 og 2012–2013. Komiteen vil understreke statsrådens ansvar for å sikre at Stortingets vedtak blir satt ut i livet.

Komiteen avventer videre oppfølging før følgende vedtak kan utkvitteres:

  • Fra sesjonen 2019-2020: 124, 436, 515, 669 og 789.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 98.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 532, 539, 540, 541, 542, 589, 590, 788, 795, 798 og 899.

  • Fra sesjonen: 2016–2017: 523, 630, 631, 879, 938, 944 og 1043.

  • Fra sesjonen: 2015–2016: 921.

  • Fra sesjonen: 2014–2015: 645.

  • Fra sesjonen 2012–2013: 515.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Våpeneiere

Vedtak 529, 8. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan våpeneiere som rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske rifler, kan kompenseres.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtak 529, 8. mars 2018 er vedtatt opphevet, jf. behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021) vedtak XIII.

2.7 Klima- og miljødepartementet

Komiteens generelle merknader under Klima- og miljødepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 51 anmodningsvedtak på Klima- og miljødepartementets område, mens det er redegjort for 49 vedtak i Meld. St. 15 (2020–2021).

Komiteen har merket seg at mange av anmodningsvedtakene ble fattet flere år tilbake. Komiteen minner om statsrådens ansvar for å gjennomføre Stortingets vedtak og forventer at dette arbeidet gis høy prioritet.

Komiteen mener følgende vedtak krever oppfølging før de kan kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 708.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 383.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 481, 482, 485, 486, 487, 489, 490, 491, 492, 493, 496, 502, 503, 575, 661, 672, 674 og 764.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 529, 591, 914 og 1105.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 669, 670, 674, 681 og 897.

2.8 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 34 anmodningsvedtak på Kommunal- og moderniseringsdepartementets område.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke fulgt opp og venter med å utkvittere disse:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 414, 718, 719 og 727.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 55 og 508.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 65, 648 og 857.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 700, 717 og 845.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 590, 646 og 861.

Kompensasjon til kommunene og fylkeskommunene i forbindelse med smittesituasjonen

Vedtak nr. 414, 19. mars 2020

«Stortinget ber regjeringen om å kompensere kommunene og fylkeskommunene for urimelige virkninger av skattesvikt, inntektsbortfall og merutgifter i forbindelse med håndteringen av smittesituasjonen og endret økonomisk utvikling siden vedtatt statsbudsjett.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt i Innst. 233 S (2020–2021) gjengitt i uttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket som oppfylt.

2.9 Kulturdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kulturdepartementet

Det er listet opp 42 anmodningsvedtak i Prop 1 S (2020–2021) og 41 i Meld. St. 15 (2020–2021). 26 vedtak er ifølge regjeringen ikke gjennomført. Med unntak for vedtak 486 fra 2016–2017 deler komiteen denne vurderingen av status for oppfølgingen av de enkelte anmodningsvedtakene.

Komiteen viser imidlertid til sine merknader i Innst. 291 S (2018–2019) hvor den fant kulturdepartementets sene oppfølging av anmodningsvedtak kritikkverdig og understreket statsrådens og regjeringens plikt til å følge opp Stortingets vedtak. På tross av dette er situasjonen ikke bedret. Komiteen står fast ved kritikken og vil i sitt videre arbeid ha særlig fokus på kulturdepartementets oppfølging.

Komiteen finner ikke å kunne utkvittere følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 537 og 561.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 706.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 199, 201, 690, 691, 692, 695, 729, 730, 731, 894, 895, 896, 897, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905 og 906.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 638

  • Fra sesjonen 2014–2015: 60.

2.10 Kunnskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kunnskapsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 54 anmodningsvedtak på Kunnskapsdepartementets område, mens Meld. St. 15 (2020–2021) redegjør for 50.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 459, 497, 697, 699, 700 og 701.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 51 og 197.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 62, 461, 785, 802, 886 og 887.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 67, 642, 643, 774, 897, 900, 901 og 903.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 789, 791 og 796.

2.11 Landbruks- og matdepartementet

Komiteens generelle merknader under Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 14 anmodningsvedtak på Landbruks- og matdepartementets område. Vedtak 585 om forbud mot pelsdyrhold er omtalt i proposisjonen, men ikke i meldingen, mens vedtak 445 er omtalt i meldingen, men ikke i proposisjonen. Komiteen ber om at samtlige anmodningsvedtak omtales i neste års melding.

Komiteen anser 10 av vedtakene som ikke gjennomført, og venter med å kvittere dem ut. Det gjelder:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 354, 355, 356, 357 og 597.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 155.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 141 og 445.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 878 og 885.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Kompensasjonsordning ved forbod mot pelsdyrhald

Vedtak 585, 13. juni 2019

«Stortinget ber regjeringen følge erstatningsordningen tett, og forventer at ordningen justeres dersom det blir urimelige utslag i samlet utmåling av kompensasjon, inkludert kompensasjonen for bokført verdi av ikke-realiserbar kapital, til enkeltutøvere knyttet til avvikling av næringsdriften. Stortinget holdes orientert om hvordan ordningen i tilfelle vil bli justert i lys av dette.»

Komiteens merknader

Vedtaket er ikke omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021), men omtalt i Prop. 1 S (2020–2021). Komiteen deler næringskomiteens vurdering av at vedtaket følges opp av vedtakene 354, 355, 356 og 357 og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

2.12 Nærings- og fiskeridepartementet

Komiteens generelle merknader under Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 40 anmodningsvedtak på Nærings- og fiskeridepartementets område, mens 32 vedtak er beskrevet i Meld. St. 15 (2020–2021). Et vedtak var falt ut i Prop. 1 (2020–2021), men omtales i meldingen.

Komiteen ber om at samtlige vedtak omtales i kommende meldinger om anmodnings- og utredningsvedtak.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og venter med å kvittere dem ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 549, 551, 553, 555, 556, 557, 558, 650, 652, 666, 667, 685 og 783.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 83.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 769.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 108 pkt. 35.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 508.

  • Fra sesjonen 2013–2014: 496.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Ytterligere styrking av reisegarantifondet

Vedtak 489, 7. april 2020

«Stortinget mener det er behov for en ytterligere styrking av reisegarantifondet, og ber regjeringen komme raskt tilbake til Stortinget med et forslag til hvordan dette kan gjøres, for eksempel etter dansk modell.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket ikke inngår i oppstillingen i Prop. 1 S (2020–2021). Komiteen viser til departementets redegjørelse for oppfølgingen i Meld. St. 15 (2020–2021) og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kvotemeldingen

Vedtak 550, 7. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen ikke etablere en statlig kvotebeholdning/fellesskapets kvotebeholdning.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til opplysninger fra regjeringen og til næringskomiteens merknad i Innst. 8 S (2020–2021) hvor fagkomiteen opplyser at det ikke er mer å rapportere om. Komiteen kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kvotemeldingen

Vedtak 552, 7. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke gis anledning til forlengelse av tidsbegrensningen i strukturkvoteordningen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringens forslag om å gi forlengelse av tidsbegrensningen i strukturkvoteordningen ikke fikk tilslutning av Stortinget. Anmodningsvedtaket ble derved ikke aktuelt, og komiteen utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

Realisering av Andøya Spaceport

Vedtak nr. 666, 10. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Andøya Spaceport blir realisert så raskt som mulig.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at næringskomiteen i Innst. 8 S (2020–2021) imøteser oppfølging av vedtaket og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Skipsgarantiordningen

Vedtak 783, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2021 med en vurdering av om skipsgarantiordningen bør forlenges ut over den treårige prøveperioden 2018–2020, herunder vurdere økt løpetid.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Nærings- og fiskeridepartementet vil komme tilbake med en vurdering av varigheten av ordningen i revidert statsbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

2.13 Olje- og energidepartementet

Komiteens generelle merknader under Olje- og energidepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 26 anmodningsvedtak på Olje- og energidepartementets område.

Komiteen viser til anmodningsvedtak 527, fra sesjonen 2019–2020 og vedtakene 551, 552 og 570 fra sesjonen 2017–2018. Disse vedtakene kvitteres ut med henvisning til Stortingets behandling av endringene i energiloven i februar 2021, jf. Prop. 25 L (2020–2021), Innst. 183 L (2020–2021), Lovvedtak 65 (2020–2021), Lovanmerkning 5 (2020–2021).

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før disse kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 683, 684, 686 og 687.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 714.

Vindkraftkonsesjoner – gjennomgang av at energiloven og forvaltningsloven er fulgt

Vedtak nr. 798, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt behandlingen av gitte vindkraftkonsesjoner har fulgt energilovgivningen og forvaltningslovens krav. Dersom det skulle foreligge feil eller mangler i konsesjonen som er i strid med lovgivingens krav skal forvaltningen stanse vedtaket.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Vindkraft på land – ikke gi forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021

Vedtak nr. 799, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen innenfor gjeldende regelverk ikke gi forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021 for vindkraftverk på land som i dag har gyldig konsesjon.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

2.14 Samferdselsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Samferdselsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (202–-2021) omtales 24 vedtak på Samferdselsdepartementets område.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før det kvitteres ut:

  • Fra sesjon 2019–2020: 435, 437, 653, 704 og 737.

  • Fra sesjon 2018–2019: 345.

  • Fra sesjon 2017–2018: 738.

  • Fra sesjon 2016–2017: 444.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Rask fremdrift i prosjektet E39 Rogfast

Vedtak 679, 11. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for en rask fremdrift i prosjektet E39 Rogfast og at det i hovedsak videreføres basert på gjeldende vedtak i Stortinget. Dersom kostnadsgjennomgangen av prosjektet viser at det er nødvendig å endre styrings- og kostnadsrammen, skal regjeringen legge det frem for Stortinget så raskt som mulig og slik at fremdriften ikke blir unødig forsinket.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 54 S (2020–2021) 18. desember 2020 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kompensere Torp lufthamn for inntektsbortfall

Vedtak 705, 15. juni 2020

«Stortinget ber regjeringa kompensere Torp lufthavn for inntektsbortfallet som følge av covid-19-utbruddet, med fradrag for reduserte driftskostnader i samme periode.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Torp lufthavn er tilført midler som kompensasjon for inntektsbortfall i flere omganger. Komiteen finner imidlertid grunn til å påpeke at dette først har skjedd etter sterkt påtrykk fra Stortinget, jf. anmodningsvedtak nr. 189, 3. desember 2020 hvor Stortinget på nytt finner grunn til å

«be regjeringen så snart som mulig, og senest innen utgangen av januar 2021 komme tilbake med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner, blant annet Torp og Haugesund, kan sikres videre drift i 2021.»

Vedtaket kvitteres ut.

2.15 Utenriksdepartementet

Komiteens generelle merknader under Utenriksdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales tre vedtak på Utenriksdepartementets område.

Komiteen viser til at følgende vedtak ikke er gjennomført og avventer videre oppfølging før vedtaket kvitteres ut.

  • Fra sesjonen 2019–2020: 621.

3. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2018–2019

3.1 Finansdepartementet

TaxFree

Vedtak 45, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere en reversering av den siste endringen av taxfree-kvoten ut ifra en evaluering av hvordan kvoten påvirker Vinmonopolets salg og stilling som et av de viktigste alkoholpolitiske instrumentene.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til anmodningsvedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å «vurdere en reversering av den siste endringen av taxfree-kvoten ut ifra en evaluering av hvordan kvoten påvirker Vinmonopolets salg og stilling som et av de viktigste alkoholpolitiske instrumentene».

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, kan ikke se at de kommentarer som er anført i Prop. 1 LS (2020–2021) kan anses som en evaluering og opprettholder vedtaket.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant anser anmodningen som utkvittert i Prop. 1 LS (2020–2021).

3.2 Helse- og omsorgsdepartementet

Stortingsmelding – Prehospitale tjenester

Vedtak 21, 15. november 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om de prehospitale tjenestene og hele den akuttmedisinske kjeden basert på NOU 2015: 17 Først og fremst.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen finner på bakgrunn av regjeringens redegjørelse for oppfølgingen å kunne kvittere ut vedtaket.

Nasjonal alkoholstrategi

Vedtak 35, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en nasjonal alkoholstrategi for Stortinget, som beskriver hvordan de alkoholpolitiske målene om reduksjon i alkoholforbruket skal oppnås.»

Komiteens merknader

Komiteen tar til etterretning at vedtaket ble opphevet ved Stortingets behandling av Prop. 117 S (2019–2020).

Offentlig utvalg om konsekvenser av alkohol

Vedtak 36, 20. november 2018

«Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å vurdere de store samfunnsmessige kostnadene ved alkohol for samfunn, arbeidsliv og enkeltpersoner og deres familier.»

Komiteens merknader

Komiteen tar til etterretning at vedtaket ble opphevet ved Stortingets behandling av Prop. 117 S (2019–2020).

Forskrivningsrett på prevensjon til de under 16 år

Vedtak 589, 13. juni 2019

«Stortinget ber regjeringen fjerne begrensningen som gjør at helsesykepleiere og jordmødre ikke har forskrivningsrett på alle typer prevensjon til unge under 16 år.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at forslag i tråd med vedtaket er sendt på høring med frist til 8. januar 2021 og avventer gjennomføring før vedtaket kvitteres ut.

3.3 Olje- og energidepartementet

Utjevning av nettleie for forbrukere

Vedtak 84, 3. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede hvordan man kan utjevne nettleien for alle forbrukere gjennom et mest mulig effektivt organisert strømnett. Utredningen skal omfatte virkemidler som frimerkeprinsippet, utjevning av ikke-påvirkbare faktorer og for øvrig tiltak som bedrer konkurransen og bidrar til likere priser og en sikker strømforsyning til lavest mulig kostnad for strømkundene. Stortinget ber regjeringen komme tilbake med dette som en egen sak.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget ba om at det skulle fremmes en egen sak for Stortinget. Komiteen konstaterer at dette ikke har skjedd og vil understreke regjeringens ansvar for å følge opp vedtakene etter sin ordlyd. Komiteen finner på bakgrunn av den foreliggende redegjørelse for oppfølging av saken, at vedtaket likevel kan kvitteres ut.

4. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2017–2018

4.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Bilstønadsordningen type 1-biler

Vedtak 428, 30. januar 2018

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet 2019 fremme forslag om å gjeninnføre bilstønadsordningen for type 1-biler for personer i varig tilrettelagt arbeid.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å fremme forslag om å gjeninnføre bilstønadsordningen for type I-biler for personer i varig tilrettelagt arbeid. Komiteen registrerer at regjeringen ikke har til hensikt å gjennomføre vedtaket og vil understreke at rett fremgangsmåte da vil være at regjeringen fremmer forslag for Stortinget om å oppheve vedtaket. Vedtaket opprettholdes.

Utviklingshemmedes muligheter til et andre år på folkehøgskole

Vedtak 898, 12. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen oppheve den innstrammingen som har skjedd i utviklingshemmedes muligheter til å ta et andre år på folkehøgskole.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter Stortinget ber regjeringen oppheve den innstrammingen som har skjedd i utviklingshemmedes muligheter til å ta et andre år på folkehøgskole og registrerer at regjeringen ikke vil gjennomføre vedtaket. Komiteen har merket seg at regjeringen ikke mener at formålet med endringene i regelverket 2017 var innstramming, men presisering av regelverket.

Komiteen vil på denne bakgrunn anbefale at regjeringen dersom den ikke vil gjennomføre vedtaket, fremmer forslag om at vedtaket oppheves. Komiteen avventer videre oppfølging før vedtaket kvitteres ut.

4.2 Barne- og familiedepartementet

Lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår for barnevernsaktører

Vedtak 181, 12. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan sikres at aktører som mottar offentlige tilskudd for drift av barnevernstjenester, har lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med det som gjelder i offentlige virksomheter.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at problemstillingen er omtalt i Prop. 133 L (2020–2021) Lov om barnevern, som ble oversendt Stortinget 9. april 2021 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlaget.

4.3 Finansdepartementet

Finansskatt

Vedtak 868, 11. juni 2018

«Stortinget ber regjeringa komme attende til Stortinget på eigna måte, seinast i samband med statsbudsjettet for 2020, med framlegg om ei provenynøytral omlegging av finansskatten og der forhøgd arbeidsgivaravgift vert fjerna.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at anmodningsvedtaket ikke ble ansett som kvittert ut under komiteens behandling av Meld. St. 12 (2018–2019), jf. Innst. 291 S (2018–2019). Vedtaket var ikke tatt med i Meld. St. 12 (2019–2020) og ble derfor ikke omtalt i Innst. 373 S (2019–2020). Vedtaket er senere heller ikke omtalt verken i Prop. 1 S (2020–2021) eller i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen har imidlertid merket seg at vedtaket er omtalt i Prop. 1 LS (2019–2020) og at regjeringen der har lagt til grunn at vedtaket er kvittert ut.

Komiteen viser til at utkvittering av vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og forutsetter at departementet for fremtiden sørger for at så skjer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener anmodningsvedtak 868 (2017–2018), som ble fattet om omleggingen av finansskatten, ikke er fulgt opp tilstrekkelig av regjeringen. Flertallet viser til at omtalen høsten 2019 i Prop 1 LS (2019–2020) om skatter, avgifter og toll i forslag til statsbudsjett for 2020 ikke utkvitterer vedtaket. Prop. 1 LS (2019–2020) omtaler at omleggingen bør utstå til blant annet prosessen overfor ESA knyttet til like konkurransevilkår overfor offentlige og private virksomheter er avklart. Dette er ikke å anse som en oppfølging av Stortingets vedtak, siden det ikke er framlagt et forslag til Stortinget. Flertallet understreker at det var et enstemmig storting som anmodet om en endring i finansskatten der den ekstra arbeidsgiveravgiften skulle fjernes. Flertallet påpeker at det nå er gått tre år siden vedtaket ble fattet, men at regjeringen fortsatt ikke har lagt fram et forslag for Stortinget i tråd med det et enstemmig storting har bedt om.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant har imidlertid merket seg at stortingsflertallet under behandlingen av Prop. 1 LS (2019–2020) ga sin tilslutning til regjeringens behandling av spørsmålet om finansskatt og anser på dette grunnlag vedtaket som utkvittert.

4.4 Helse- og omsorgsdepartementet

Medisinstudenter i primærhelsetjenesten

Vedtak 363, 19. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med en sak om hvordan alle medisinstudenter kan sikres økt praksis i primærhelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til behandlingen av vedtaket i helse- og omsorgskomiteen og registrerer at departementet vil komme tilbake til saken på egnet måte. Komiteen avventer tilbakemeldingen før vedtaket kvitteres ut.

Legevakt- og fastlegeordningen

Vedtak 468, 13. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak til Stortinget om forbedringer i legevaktordningen som også bidrar til rekruttering til fastlegeordningen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å legge fram en egen sak om legevakt- og fastlegeordningen og avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Institusjonsplasser for barn

Vedtak 508, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønsker.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvor Stortinget ber om en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønske. Komiteen avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Institusjonsplasser for barn

Vedtak 508, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønsker.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak. Komiteen avventer en slik sak før vedtaket kan kvitteres ut.

Evalueringen av LAR-ordningen

Vedtak 634, 24. april 2018

«Stortinget ber regjeringen evaluere LAR-ordningen og fremme tiltak for å sikre innhold, kvalitet og forbedringer i ordningen, slik at LAR kan fungere optimalt.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å evaluere ordningen og fremme tiltak for å sikre innhold, kvalitet og forbedringer. Komiteen registrerer at flertallet i helse- og omsorgskomiteen ikke anser oppfølging i form av revidert retningslinje er tilstrekkelig for at vedtaket kan kvitteres ut og opprettholder vedtaket.

Spesialisering innen geriatri

Vedtak 642, 24. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle akuttsykehus i Norge har breddekompetanse innen behandling av eldre, og at alle store akuttsykehus skal ha spesialist i geriatri.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020–2021), jf. Innst. 11 S (2020–2021), hvor flertallet i helse- og omsorgskomiteen ville avvente utkvittering av anmodningsvedtaket til også Helse Førde og Nordlands sykehuset Bodø har fått spesialist i geriatri.

Komiteen avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Assistert befruktning av enslige

Vedtak 718, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å åpne for assistert befruktning også for enslige.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Sæddonasjon

Vedtak 719, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å sette begrensninger for bruk av donorsæd til antall familier per donor, ikke antall barn per donor.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Assistert befruktning

Vedtak 721, 15. mai 2018

«Stortinget mener at inseminasjon ikke teller som bruk av de tre offentlige forsøkene med assistert befruktning.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Pasienter med rus- og/eller psykiske lidelser

Vedtak 843, 5. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere en ny finansieringsnøkkel for å sikre en tilstrekkelig og sikker finansiering av ettervernet av personer med ruslidelser både i kommuner og i spesialisthelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet vil komme tilbake til Stortinget i tilknytning til statsbudsjettet for 2022 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

4.5 Justis- og beredskapsdepartementet

Styrking av lensmannskontor

Vedtak 579, 5. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for en reell styrking av de lensmannskontorene som står igjen etter gjennomføringen av politireformen.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at politiet totalt har fått økte bevilgninger i perioden 2014–2020. Komiteen finner det imidlertid ikke åpenbart ut fra de opplysninger som er gitt, at de økte midlene er kommet lensmannskontorene til gode. Komiteen viser imidlertid til at Stortingets flertall har ansett vedtaket for oppfylt og velger under tvil å kvittere ut vedtaket. Komiteen minner om at partiene står fritt til å forfølge saken i den kommende budsjettbehandlingen.

4.6 Klima- og miljødepartementet

Matkastelov

Vedtak nr. 489, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til en matkastelov som omfatter næringsmiddelindustrien og matvarebransjen. Loven bør omfatte påbud om å donere all spiselig overskuddsmat til veldedige formål og sekundært til dyrefôr, samt påbud om å offentliggjøre nøkkeltall knyttet til matsvinn og reduksjon av matsvinn.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til flertallsmerknadene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Arbeide for å utfase unødvendig bruk av engangsartikler

Vedtak 498, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen arbeide for å utfase unødvendig bruk av engangsartikler av plast.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtaket om endring i produktforskriften mv. og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kutt i klimagassutslipp – sektorvise ambisjoner

Vedtak 671, 3. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem sektorvise ambisjoner for kutt i klimagassutslippene i ikke-kvotepliktig sektor.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2031 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Oppmykning i forskriftene til lov om motorferdsel i utmark

Vedtak 815, 1. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen foreta oppmykninger i forskriftene til lov om motorferdsel i utmark som gjør det mulig for kommunene å gi dispensasjoner for bruk av elmotor med begrenset effekt på vann under 2 kvadratkilometer. Dispensasjon bør bare kunne gis etter at kommunene har vurdert om det er forsvarlig ut fra hensynet til vannet som levested for viltarter og fugler, herunder særskilt legge vekt på hensynet til hekkeområder.»

Komiteens merknader

Sak om endringer i motorferdselloven ble behandlet i Stortinget 18. februar 2021. Komiteen utkvitterer anmodningsvedtaket på dette grunnlag.

4.7 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Mishandlingsføresegna

Vedtak 856, 6. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen sikre at praksis i forvaltningen i saker angående utlendingsloven § 53 første ledd (mishandlingsbestemmelsen) er i tråd med lovgivers intensjon, og melde tilbake til Stortinget så raskt som mulig de vurderinger og eventuelle endringer som er gjort.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti til vedtaket i uttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Kommunesektorens plikt til å gi universelt utformet informasjon

Vedtak 857, 7. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge fram forslag om hvordan plikten kommunesektoren har til å gi informasjon som er universelt utformet og tilstrekkelig individuelt utformet, skal innfris.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet ikke finner det hensiktsmessig å legge fram lovforslag med særregulering av kommunesektoren og anser at vedtaket ikke skal følges opp. Komiteen vil understreke at manglende vilje til å gjennomføre Stortingets vedtak ikke er tilstrekkelig grunnlag for å hevde at et anmodningsvedtak er gjennomført og viser til regjeringens mulighet til å fremme forslag om å oppheve vedtaket.

4.8 Kulturdepartementet

Innføring av DNS-blokkering av nettsidene til uregulerte spillselskaper

Vedtak nr. 695, 7. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen stanse pengespill hos uregulerte pengespillselskaper ved å innføre DNS-blokkering av nettsidene deres. Regjeringen bes i budsjett for 2019 omtale fremdriftsplanen for dette arbeidet.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Kulturdepartementet uttaler at regjeringen har foreslått mulighet til å pålegge DNS-varsling på nettsider som tilbyr pengespill rettet mot det norske markedet uten tillatelse. Videre uttaler departementet at «Innføring av et mer inngripende tiltak som DNS-blokkering utelukkes ikke på et senere tidspunkt, dersom ordningen med DNS-varsling etter evaluering viser seg å ha mangelfull effekt.» Dette medlem understreker ordlyden i Stortingets vedtak, som anmodet regjeringen om å innføre DNS-blokkering av uregulerte pengespillselskapers nettsider. Dette medlem presiserer at Stortinget ba regjeringen innføre DNS-blokkering, ikke DNS-varsling, og forutsetter at regjeringen følger opp Stortingets vedtak. Dette medlem understreker at den oppfølgingen av vedtaket departementet omtaler ikke er i tråd med Stortingets vedtak og anser ikke vedtaket som utkvittert.

4.9 Kunnskapsdepartementet

Skule: Fysisk aktivitet

Vedtak 106, 7. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver dag innenfor dagens timeantall.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget under behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021) fattet vedtak om at anmodningsvedtak 106 oppheves. Komiteen tar dette til etterretning.

Tap av statsborgerskap/ Rask domstolsbehandling, statsborgerskap/ Tap av statsborgerskap pga. grunnleggende nasjonale interesser

Vedtak 533, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal avgjøres av domstolen.»

Vedtak 534, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede om det kan etableres en ordning med rask domstolsbehandling av saker som gjelder tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.»

Vedtak 535 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, og at slikt tap skal avgjøres av domstolen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtakene er utelatt i Meld. St. 15 (2020–2021), og vil understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen og omtales i denne. Komiteen har imidlertid merket seg departementets redegjørelse for gjennomføringen av vedtakene og kvitterer dem ut på dette grunnlag.

4.10 Landbruks- og matdepartementet

Om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn

Vedtak 445, 6. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget i løpet av 2019 om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket er utelatt i oppstillingen over anmodningsvedtak i Prop. 1 S (2020–2021), men omtalt i Meld St. 15 (2020–2021). Komiteen registrerer at departementet tar sikte på å fremme forslag om å oppheve vedtaket i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

4.11 Nærings- og fiskeridepartementet

Argentum Fondsinvesteringer AS

Vedtak 43, 4. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå Argentums mandat, investeringsportefølje og rolle og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og anser det som utkvittert. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Fremdrift og vurdering av bevilgningsbehov for Andøya Space Center

Vedtak 151, 11. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2018 med forslag til fremdrift og vurderinger av bevilgningsbehov for Andøya Space Center.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og kvitterer det ut på dette grunnlag. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Lov om god handelsskikk

Vedtak 766, 28. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem et forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn som innehar selvstendig beslutningskompetanse, men tilsynsalternativer kan utredes. Lovproposisjonen skal legges frem snarest mulig og med ikrafttredelse for loven i løpet av 2019.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021)

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og kvitterer det ut på dette grunnlag. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Midlertidig toppfinansieringsordning for nærskipsfarten

Vedtak 769, 28. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede en midlertidig toppfinansieringsordning på markedsmessige vilkår for nærskipsfarten gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge. Utredningen legges fram for Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd som forutsetter at utredningen legges fram for Stortinget på egnet måte. Komiteen kan ikke se at dette er skjedd og opprettholder vedtaket.

5. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2016–2017

5.1 Finansdepartementet

Land-for-land-rapportering

Vedtak 48, 15. november 2016

«Stortinget ber regjeringen sørge for at selskap som etter forslagene i land-for-land-rapportering til skattemyndighetene, også blir pliktige til å rapportere etter regnskaps- og verdipapirloven, og at selskapene skal rapportere betalt inntektsskatt og påløpt inntektsskatt, antall ansatte, akkumulert fortjeneste, resultat før skattekostnad, summen av inntekter fra transaksjoner med nærstående/ikke nærstående foretak og bokført egenkapital.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, finner det kritikkverdig at vedtaket fortsatt ikke er gjennomført fire år etter at Stortinget fattet vedtaket.

Finansdepartementet opplyser både i Prop. 1 S (2019–2020) og i Meld. St. 15 (2020–2021) at det tar sikte på å utarbeide forslag til lovendringer. Komiteen forutsetter at arbeidet med å gjennomføre Stortingets vedtak gis høy prioritet og opprettholder vedtaket i påvente av dette.

5.2 Helse- og omsorgsdepartementet

Taxfree-salg av alkohol ved norske flyplasser

Vedtak 307, 17. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget der det vurderes alle konsekvenser av og nødvendige lovendringer for at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget av alkohol ved norske flyplasser ved utløp av gjeldende anbudsperioder.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget under behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021), jf. Innst. 11 S (2020–2021), vedtok å oppheve anmodningsvedtaket og tar dette til etterretning.

5.3 Klima- og miljødepartementet

Omsetningskrav for bruk av bærekraftig drivstoff i skipsfart

Vedtak 19, 18. oktober 2016

«Stortinget ber regjeringen foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å foreslå bruk av bærekraftig drivstoff i skipsfart, og redegjørelsen i Meld. St. 13 (2020–2021) og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

E10 som ny bransjestandard for bensin

Vedtak 108, vedtakspunkt 8, 5. desember 2016

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2018 innføre E10 som en bransjestandard for bensin. Regjeringen bes komme tilbake i statsbudsjettet for 2018 med en konkret plan for arbeidet.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket er opphevet ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020–2021).

Legge frem helhetlig nasjonal plan for marine verneområder

Vedtak nr. 907, 14. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen om å følge opp arbeidet med en helhetlig nasjonal plan for marine verneområder og prioritere områdene som er definert som særlig verdifulle og sårbare (SVO) i dette arbeidet. Stortinget ber regjeringen legge fram en egen sak om dette senest i 2020.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelsen av Meld. St. 29 (2020–2021) Heilskapleg nasjonal plan for bevaring av viktige område for marin natur, og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

5.4 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Tilbakekall av statsborgarskap

Vedtak nr. 649, 9. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre statsborgerloven slik at tilbakekallelser av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd skal skje ved dom.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti til vedtaket i uttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Hyblifisering

Vedtak 705, 29. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et helhetlig lovforslag som vurderer problemstillingen om hyblifisering både i eierseksjonsloven og i plan- og bygningsloven.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelsen av Prop. 64 L (2020–2021) og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

Ladepunkt i borettslag og sameier

Vedtak 716, 30. mai 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til utforming av nasjonal regulering som sikrer eiere i borettslag og sameier rett til å anlegge ladepunkt – med mindre det foreligger saklig grunn for at en slik etablering ikke kan finne sted.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 144 L (2019–2020) Endringar av burettslagslova mv., og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

5.5 Kulturdepartementet

Helhetlig vurdering av museumsreformen

Vedtak 486, 7. mars 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en helhetlig vurdering av museumsreformen så langt og synliggjøre framtidsutfordringer i et helhetlig museumstilbud.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Meld. St. 23 (2020–2021) Musea i samfunnet er oversendt Stortinget til behandling og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

5.6 Landbruks- og matdepartementet

Hundelova

Vedtak 885, 13. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en helhetlig gjennomgang av hundeloven av 2003 for å sikre at reglene om hundehold bygger på et godt og velfundert grunnlag.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at departementet har til hensikt å legge fram lovforslag for Stortinget i løpet av 2022 og viser til at vedtaket om en gjennomgang av loven ble fattet i juni 2017. Komiteen finner saksbehandlingstiden urimelig lang.

5.7 Nærings- og fiskeridepartementet

Romstrategi/virkemidler og organisering av norsk romvirksomhet

Vedtak 92, 29. november 2016

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en norsk romstrategi med følgende fire strategiske hovedområder:

  • Klima og miljø

  • Teknologioverføring

  • Samfunnssikkerhet

  • Forskning og utdanning»

Vedtak 93, 29. november 2016

«Stortinget ber regjeringen:

  • Oppdatere og fornye virkemidlene fra Meld. St. 32 (2012–2013) Mellom himmel og jord: Norsk romvirksomhet for næring og nytte.

  • Vurdere et «Space leadership council» direkte under næringsministeren - et rådgivende organ for utvikling av norsk romvirksomhet med seniormedlemmer fra industrien/akademia.

  • Vurdere opprettelsen av et nytt nasjonalt romprogram.

  • Arbeide frem en ny og bedre organisering av Norsk Romsenter, med et mandat som er ambisiøst, målrettet og næringsorientert, og gjøre senteret til spydspissen for å gjennomføre strategien.

  • Vurdere å opprette et nytt romteknologiprogram i samarbeid med Innovasjon Norge, for utvikling av ny teknologi og teknologioverføring.

  • Samordne og styrke utdanning og forskning innenfor feltet.

  • Utvikle Norge til å bli den ledende romnasjonen i Arktis.

  • Utarbeide en langsiktig strategi for samarbeidet med ESA, med mål om å styrke nasjonal retur fra ESAs programmer.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtakene ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021).

Komiteen viser til redegjørelse og for oppfølging av vedtakene under vedtak 92 i Prop. 1 S (2020–2021) og anser vedtakene som fulgt opp. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Vedtak 121, 8. desember 2016

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at antal kg vert rekna i rund fisk.»

Vedtak 123, 8. desember 2016

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk. Stortinget ber regjeringa komme attende til Stortinget i forbindelse med reiselivsmeldinga.»

Vedtak 857, 8. juni 2017

«Stortinget ber regjeringa utarbeide omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelse og for oppfølging av vedtakene under vedtak 857 i Prop. 1 S (2020–2021), men uten at vedtakene 121 og 123 omtales i meldingen. Komiteen anser vedtakene som fulgt opp. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

5.8 Samferdselsdepartementet

Prøveordning for tømmervogntog med totalvekt inntil 74 tonn

Vedtak 444 31. januar 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en prøveordning med kjøretøy med totalvekt opp til 74 tonn.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet tar sikte på å gjennomføre prøveordningen i 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

6. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2015–2016

6.1 Helse- og omsorgsdepartementet

Basestrukturen for luftambulansen i Norge

Vedtak 545, 17. mars 2016

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak om basestrukturen for luftambulansen i Norge.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at stortingsflertallet i Innst. 11 S (2020–2021) ikke anså vedtaket som utkvittert. Komiteen har merket seg at departementet i Meld. St. 15 (2020–2021) opplyser at det vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2022 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Samarbeid om helseregistre og andre aktører

Vedtak 658, 18. mai 2016

«Stortinget ber regjeringen utrede modeller og en infrastruktur for et trygt og etisk forsvarlig samarbeid mellom norske offentlige biobanker, helseregistre og industrielle aktører.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut basert på behandling av Prop. 63 L (2019–2020). Komiteen vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

6.2 Justis- og beredskapsdepartementet

Tilsyn med drift av asylmottak

Vedtak 921, 16. juni 2016

«Stortinget ber regjeringen etablere en uavhengig tilsynsordning for asylmottaksdrift.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ble fattet i 2016 og fortsatt ikke er gjennomført.

6.3 Klima- og miljødepartementet

Legge fram plan for marine verneområde

Vedtak nr. 668, 23. mai 2016

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for marine verneområder og komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til fremleggelsen av Meld. St. 29 (2020–2021) «Heilskapleg nasjonal plan for bevaring av viktige område for marin natur» og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

6.4 Nærings- og fiskeridepartementet

Innlands oppdrettsfiskvirksomhet

Vedtak 508, 1. mars 2016

«Stortinget ber regjeringen fremme en tiltaksplan for å legge til rette for innlands oppdrettsfiskvirksomhet.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, registrerer at vedtaket ble fattet for over fem år siden og finner det kritikkverdig at det fortsatt ikke er fulgt opp. Flertallet forutsetter at saken gis høy prioritet.

Opptrappingsplan for norsk bestands- og ressursforskning

Vedtak 574, 5. april 2016

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for norsk bestands- og ressursforskning med mål om å utvikle og innføre en modell for flerbestandsforvaltning av fiskeriene.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021), men i Prop. 1 S (2020–2021), og følgelig ikke formelt kvittert ut. Komiteen anser på bakgrunn av regjeringens fremstilling i proposisjonen anmodningsvedtaket som fulgt opp.

Romstrategi

Vedtak 219, 11. desember 2015

«Stortinget ber regjeringen om å starte arbeidet med å utarbeide en bredt forankret nasjonal romstrategi.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021).

Komiteen viser til redegjørelse og for oppfølging av vedtaket under vedtak 92 i Prop. 1 S (2020–2021) og anser vedtaket som fulgt opp. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

7. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2014–2015

7.1 Justis- og beredskapsdepartementet

Kompensasjonsordning i 110-sentraler

Vedtak 645, 10. juni 2015

«Stortinget ber regjeringen utforme en kompensasjonsordning for 110-sentraler som blir nedlagt med ny struktur, og komme tilbake til Stortinget med forslag til en slik ordning på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ble fattet tilbake i 2015. Vedtaket venter fortsatt på gjennomføring. Komiteen forutsetter at saken gis prioritet enten ved at vedtaket gjennomføres eller dersom regjeringen ikke vil gjennomføre forslaget, fremmer forslag om at vedtaket oppheves.

8. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014

8.1 Nærings- og fiskeridepartementet

Informasjon om eiere av aksjeselskaper

Vedtak 496, 16. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket som ble fattet for over seks år siden, fortsatt ikke er gjennomført.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, finner dette kritikkverdig og understreker regjeringens ansvar for å følge opp Stortingets vedtak eller eventuelt komme tilbake til Stortinget med forslag om at vedtaket skal oppheves.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 373 (2019–2020), der en samlet komité viste til at det da var seks år siden vedtaket ble fattet, og forutsatte at det ble fortgang i arbeidet med å finne en permanent løsning. Nå har det gått sju år, uten at vedtaket er fulgt opp. Dette medlem viser til at et register over reelle rettighetshavere ikke er det samme som Stortinget vedtok i sitt vedtak.

9. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013

9.1 Justis- og beredskapsdepartementet

Sivilombudsmannen som partshjelper

Vedtak 515, 6. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved søksmål.»

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at anmodningsvedtaket ble vedtatt i 2013 og finner det sterkt kritikkverdig at det fortsatt ikke er gjennomført. Flertallet registrerer at departementet vurderer forslaget som en del av en større proposisjon om endringer i tvisteloven og minner om regjeringens ansvar for å følge opp Stortingets vedtak.

10. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Meld. St. 15 (2020–2021) – Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2019–2020 – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 25. mai 2021

Dag Terje Andersen

leder og ordfører