1.6 God forvaltningsskikk
Det er ikke greit
om forvaltningen svarer borgerne på en arrogant eller uhøflig måte,
henger ut noen i media, eller skriver sine vedtak på en måte som
borgerne ikke har noen forutsetninger for å forstå. Dette følger ikke
nødvendigvis av noen lov, eller andre skriftlige regler, men slik
oppførsel vil være i strid med god forvaltningsskikk. Å passe på
at forvaltningen følger god forvaltningsskikk, er en av ombudsmannens
oppgaver.
God forvaltningsskikk
er et sett med normer som stiller krav til hvordan forvaltningen
bør opptre i møtet med borgerne. For eksempel er det god forvaltningsskikk
at forvaltningen er saklig og hensynsfull, åpen og serviceinnstilt.
Normene kan ha betydning for hvordan forvaltningen bør organisere
sitt arbeid for eksempel gjennom krav til effektivitet, prioriteringer,
skriftlighet og god orden. De kan også ha betydning for saksbehandlingsprosessen.
Normene for god
forvaltningsskikk er uskrevne, og kommer i tillegg til de lovfestede
reglene for forvaltningens virksomhet. De er basert på de grunnleggende
etiske verdiene som forvaltningen må ivareta for å oppfylle sin
rolle og ha tillit hos befolkningen. Dette er verdier som saklighet,
forutsigbarhet, habilitet, likebehandling, etterprøvbarhet, upartiskhet,
tilgjengelighet, åpenhet, effektivitet og hensynsfullhet. Innholdet
i kravet til god forvaltningsskikk vil derfor i stor grad vil ligge
fast, men kan også i noen grad variere over tid, ettersom samfunnets
forventninger til forvaltningen endrer seg.
Uttrykket «forvaltningsskikk»
kan forstås slik at normene må følge av en etablert skikk eller
praksis, men om en slik praksis eksisterer, vil ofte være uklart
og vanskelig å bringe på det rene. Det kan også være tilfellet at den
praksisen som følges, ikke er i samsvar med de forventningene samfunnet
med rimelighet kan ha til forvaltningen. Ved vurderingen av hva
som er god forvaltningsskikk, er det derfor ofte mest naturlig å
bygge på forvaltningsetiske betraktninger.
Det er vanligst
å anse god forvaltningsskikk som en etisk, og ikke en rettslig norm.
Det betyr blant annet at brudd på god forvaltningsskikk ikke i seg
selv fører til at et vedtak blir ugyldig.
Alle som arbeider
i forvaltningen, må følge god forvaltningsskikk. Det gjelder både
når det utøves myndighet og treffes vedtak, ved faktiske handlinger
og når forvaltningen opptrer som eier av offentlig eiendom.