2.5 Ivaretakelse
Komiteen viser til at Bygningsvernundersøkelsen fra
2019 viser at vedlikeholdet av mange bygninger er mangelfullt, og
at en restaurering til en god tilstandsgrad er anslått å koste 3,2
mrd. kroner, og deretter et årlig beløp på 400 mill. kroner for
å holde bygningene i stand. Komiteen konstaterer at dette
er en forsømmelse som har gått over mange år, og mener det er et viktig
mål å hindre ytterligere forfall i bygningsmassen. Departementet
varsler at de vil vurdere tiltak for ivaretakelse av bygningsarven
i årene som kommer. Komiteen mener
dette er svært viktig for at viktige verdier ikke skal gå tapt,
og for at samlingene skal komme nåtiden og kommende generasjoner
til gode.
Komiteen slutter seg til målet
om tilstrekkelig tilgang til håndverkere og andre med faglig bevaringskompetanse.
Komiteen mener også at det
er viktig at museenes samlinger oppbevares på en trygg og forsvarlig
måte. Senest i vår så vi hvordan uerstattelige gjenstander gikk
tapt i brannen ved Egge museum, under SNK. Komiteen er enig i at en fornuftig
strategi kan være at flere museer går sammen om fellesmagasin og
samarbeider om forsvarlig oppbevaring og forvaltning. Komiteen slutter
seg også til målet om en trygg langtidsbevaring av digitalt materiale,
og at Nasjonalbiblioteket, Arkivverket og Kulturrådet trekkes inn
som samarbeidspartnere i dette arbeidet. Samtidig understreker komiteen statens
ansvar med å sørge for tilstrekkelige bevilgninger til nødvendige
sikkerhets-, bygnings- og magasininvesteringer. Komiteen vil understreke betydningen
av at en sikker ivaretakelse av museenes samlinger er en viktig
del av departementets dialog med sektoren.
Komiteen merker seg den nære
sammenhengen mellom deler av museumssektoren og kulturmiljøpolitikken. Komiteen viser
i den forbindelse til merknader og vedtak i behandlingen av kulturmiljøpolitikken
i Innst. 379 S (2019–2020).
Komiteen vil særlig legge
vekt på hvordan museene spiller en sentral rolle i å holde kulturminnevern samt
kulturmiljø i hevd. Deres rolle innenfor ivaretagelsen av håndverksradisjoner,
rådgivning, formidling og koordinering mellom kulturinteressenter
ble trukket fram i Meld. St. 16 (2019–2020) Nye mål i kulturmiljøpolitikken.
Her ble det lagt vekt på museenes brede arbeid med og aktiviteter
rettet mot vern og bruk av kulturminner og kulturmiljøer. Komiteen vil
også peke på at mange museer selv er en del av slike kulturmiljøer
eller er verneverdige bygninger i seg selv. Disse må derfor tas
godt vare på for også i framtiden å være en sentral del av norsk
offentlig forvaltning på kulturmiljøområdet.
Komiteen slutter seg til målet
om å sikre forutsigbare rammer for å drifte, ta vare på og formidle
de flytende fartøyene som forvaltes av museene, og de tekniske og
industrielle kulturminnene og museumsjernbanene.
Komiteen mener at alle de
tre skværriggerne som får tilskudd på statsbudsjettet – barken Statsraad
Lehmkuhl og fullriggerne SS Sørlandet og SS Christian Radich – gjør
en svært viktig samfunnsinnsats i sin kombinerte rolle både som
flytende kulturminner og i sin funksjon som skoleskip, som tilfører
våre ungdommer både utdannelse og dannelse De tre skværriggerne
ble bygd som skoleskip i første halvdel av 1900-tallet for opplæring
av sjøfolk. I dag tilbyr de et utvidet læringsprogram for ungdom.
Komiteen er glad for at regjeringen
forrige år foreslo tilskudd på til sammen 50 mill. kroner til de
tre skværriggerne for å bidra til å dekke kostnader til framskyndet
vedlikehold, i en periode da de tre skoleskipene ble liggende uvirksomme
til kai i forbindelse med koronasituasjonen. Stortinget støttet
dette.
Komiteen mener det er viktig
at museumsjernbaner og flytende fartøy sikres gode rammer framover. Gjennom
dette arbeidet ivaretas en viktig del av vår kulturarv, men arbeidet
er også kostnadskrevende. Det er gjennom bruk vi ivaretar og formidler
denne arven på best måte, og da må rammene for vedlikehold og oppgradering
være gode nok. «Nettverk for museumsbaner og jernbanehistorie» bør
formaliseres som et faglig nettverk på linje med øvrige nettverk.
Komiteen mener det er viktig
at vi tar vare på den teknisk-industrielle kulturarven. Her er det
ofte store investerings- og vedlikeholdsbehov. Dette er en arv som kan
gå tapt hvis den ikke ivaretas nå. Skal vi kunne forvalte og formidle
denne delen av historien, er det viktig at disse kulturminnene er
autentiske og viser hvordan de teknisk-industrielle anleggene ble
brukt. Våre teknisk-industrielle anlegg forteller også om viktige
deler av vår politiske og økonomiske historie, en historiekunnskap
nye generasjoner trenger for å forstå nåtid og fremtid.
Komiteen understreker også
den særskilte betydningen av ivaretakelsen av Norges verdensarv,
hvor museer er sentrale i forvaltningen eller formidlingen av fire av
disse, og arbeidet for å videreutvikle samarbeidet mellom museene
og verdensarvsentrene.
Komiteen mener det også er
viktig å fullføre arbeidet med å styrke arbeidet med marinarkeologiske kulturminner
og skipsfunn.
Komiteen merker seg at departementet
fremhever investeringer i museumsbygg gjennom ordningen for nasjonale
kulturbygg i tiden som kommer. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen er glade for at man
nå har fått en samlet tilstandsanalyse av de kulturhistoriske bygningene
i hele landet. Dette er et godt utgangspunkt for målrettet oppfølging
av utfordringer og god prioritering i årene som kommer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det store behovet for istandsettelse og vedlikehold av museenes
bygningsmasse krever mer enn ord. Norges museumsforbund skriver
i sin høringsuttalelse:
«Dessverre mangler
det en konkretisering av tiltak og ekstra ressurser».
Disse medlemmer mener at det
er helt nødvendig å sette konkrete mål og lage en konkret handlingsplan
med økte ressurser for å istandsette bygningsmassen. Særlig er det
viktig at de museene som nå er ferdig med konsolideringsprosessen,
kan gå videre til det som skulle være fruktene av reformen med et
løft for bygningsmasse, samlinger og faglig utvikling.
Disse medlemmer merker
seg at museumsmeldinga gjentar et faktum som har vært kjent lenge,
nemlig at det er svært store problemer med bygningsmassen ved de
kulturhistoriske museene:
«Undersøkinga viser
at vedlikehaldet av mange av bygningane er mangelfullt. Dersom dei
2 400 bygningane i dårleg stand skal restaurerast til god tilstandsgrad,
er kostnaden estimert til 3,2 mrd. kroner. Etter det vil kostnaden
vera om lag 400 mill. kroner årleg dersom ein skal halda den samla
bygningsmassen i brukeleg stand. I overkant av 22 pst. av bygningane
er freda, men musea fell utanfor dei tilskotsordningane Riksantikvaren
forvaltar til slike bygningar.»
Disse medlemmer har merket
seg at sittende regjering gjennom sine åtte år ved makten i liten
grad har fremmet forslag som bedrer denne tilstanden, og at dette
på mange måter minner om den temmelig lunkne oppfølgingen av 2020-målene
i kulturminnevernet. Disse
medlemmer konkluderer foreløpig med at det er liten grunn
til å håpe at sittende regjering vil ta tak i denne utfordringen
på en skikkelig måte, gitt at alt som varsles i Museumsmeldingen
er at regjeringen vil «vurdera tiltak for ivaretaking av bygningsarven
i åra som kjem».
Disse medlemmer viser til
sine respektive merknader til fjorårets kulturmiljømelding (Meld.
St. 16 (2019–2020), Innst. 379 S (2019–2020)). Disse medlemmer vil særlig
minne om de utfordringene som knytter seg til opprinnelige innlandsbygninger
i tre som er flyttet til kystnære strøk med (stadig) fuktigere klima, behovet
for ytterlige satsing på norsk kystkultur, samt de særlig store
utfordringer som det samiske bygningsvernet står overfor. Det er
også et stort behov for gode tiltak som styrker mangfoldsarbeidet
og innsatsen for å hegne om kulturen til de nasjonale minoritetene,
noe som også er et naturlig samarbeidsfelt for musems- og kulturmiljøsektoren.
Disse medlemmer vil særlig
understreke den felles utfordringen med aktørene i kulturmiljøvernet
og mange av de kulturhistoriske museene har når det gjelder tilgangen
på kvalifiserte håndverkere til å vøle gamle bygninger. Disse medlemmer mener
det er svært viktig å ta vare på tiltakene som stimulerer til samarbeid på
dette feltet og utvikle disse videre.
Disse medlemmer vil likevel
minne om at det er de mindre kulturhistoriske museer som spiller
en viktig rolle i sitt lokalsamfunn selv om de i faglig sammenheng
neppe kan likestilles med den innsats som ytes av større museer. Disse medlemmer mener
at også denne typen museer er verdifulle som formidlere av lokal
kulturhistorie, og at det også er viktig for staten å innrette virkemidlene
slik at disse også kan styrkes.
Komiteen viser
til det viktige arbeidet flere lokalmuseer gjør for å løfte fram
historien og identiteten som ligger i lokalsamfunnet, og viser til
at Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum jobber med å fornye
en basisutstilling med ulike deler av den lokale historien helt
fra steinalder og fram til vår tid.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets merknader og forslag
i samband med kulturmiljømeldinga, og de forslag som er lagt inn i
Senterpartiets alternative budsjetter i perioden 2014–2021.
Komiteen viser
til at departementet løfter frem to særskilte satsingsområder som
bør prioriteres framover: satsinger som løfter kystkulturen og satsing
på den visuelle kunstscenen i den nordligste landsdelen. Komiteen merker
seg at seks prosjekter i første omgang prioriteres i kystkultur-satsingen:
SKREI, The Whale, Holvikjekta, Fartøyvernsenteret i Norheimsund,
Maritimt senter i Tungevågen og Formidlingsbygg for Vest-Agder-museet
med båthall og formidling av maritim historie. Komiteen slutter seg til disse
satsingene.
I «Kunst i Nord»
trekkes fem prosjekter fram: nye fasiliteter for utstilling og magasin
for Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, ny avdeling i Bodø for Nordnorsk Kunstmuseum,
rehabilitering av bygningen for RiddoDuottarMuseat i Karasjok, tilbygg
for Savio-samlingen ved Grenselandmuseet i Kirkenes og et tilrettelagt
lokale for Nordnorsk Kunstmuseum i Longyearbyen. Komiteen slutter seg til disse
satsingene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til den planlagte
videreutviklingen av Nordnorsk Kunstmuseum. Flertallet støtter dette og
mener det er viktig for den nordnorske kunsten og dens kunstnere
at museet får flere visningssteder under paraplyen NNKM. Flertallet mener
det er viktig at planen om å fremskaffe større og mer tidsmessige
lokaler for museet i Tromsø fullføres så raskt som mulig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener at det er svært
viktig at Nordnorsk Kunstmuseum får en oppgradering med nye visningsmuligheter
og magasiner i Tromsø, og med en ny avdeling i Bodø. Dette flertallet vil
understreke at den nye avdelingen i Bodø ikke må komme til erstatning
for satsingen på Tromsø, men at prosjektene i Tromsø og Bodø må
være en samlet og parallell satsing.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
konstaterer at flere høringsinstanser, blant annet Samisk kunstnerforbund,
Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge, Tromsø kommune og Finnmark og Troms
fylkeskommune har tatt opp behovet for bedre styring i Nordnorsk
Kunstmuseum.
Disse medlemmer vil i denne
forbindelse påpeke hvor viktig det er å skape gode samarbeidsforhold rundt
Nordnorsk Kunstmuseum, og at departementet må medvirke aktivt til
dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
ber departementet også om å inkludere Sør-Troms museumssatsing «Nasjonalt
senter for Ousider Art» i satsingen på «Kunst i nord».
Komiteen vil
trekke frem Jektefartsmuseet i Bodin, Nordland, som sto ferdig med
utstillinger i 2019 til en kostnad på 104 mill. kroner i et spleiselag
mellom stat, fylke og kommune. Jektefartsmuseets utstilling forteller
historien om hvordan jektene sto for nesten all frakt av varer fra
Nord-Norge og store deler av vestkysten av Norge, i over 400 år.
Jekta Anna Karoline er utstillingens hovedattraksjon og er et unikt
kulturminne. Jektefartsmuseet har laget en utstilling som byr på
opplevelser og refleksjon, og inviterer publikum med på aktiviteter
og en helhetlig opplevelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den kritiske situasjonen ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
som har et nasjonalt mandat for å ivareta kunsthåndverket. MiST
er i gang med å utrede plassering og innretning på et nytt kunst-
og designmuseum i Trondheim der både samlingen ved Nordenfjeldske
og Trondheim kunstmuseum inngår, og disse medlemmer forventer
at departementet følger opp dette i årene framover, slik at dette nasjonale
oppdraget kan ivaretas på en god måte.
Komiteen viser
til at kystkulturen er en viktig del av Norges kulturhistorie og
identitet, og vil rose de mange ildsjelene og flotte initiativene
langs kysten til å bevare denne delen av norsk kulturhistorie for
fremtiden. Ishavsmuseet Aarvak i Brandal er et av mange eksempler
på dette, og arbeidet med å restaurere ishavsskuta MS Polarstar
er et annet eksempel. Komiteen merker
seg imidlertid at restaurerte historiske fartøy ofte opplever kompliserte
prosesser i møte med myndighetene når det gjelder nødvendige tillatelser
for å sjøsette slike fartøy etter mange års dedikasjon, dugnad og
innsats for å restaurere de. Komiteen mener at myndighetene
bør vise stor velvilje og forenkle slike prosesser overfor aktører
som velger å legge ned en stor frivillig innsats og flere års arbeid
for å sørge for videre liv historiske fartøy som har vært en viktig
del av norsk kystkultur.
Komiteen vil vise til mange
spennende prosjekter for å løfter frem naturressursene til havs
som del av den norske maritime kulturen, deriblant The Whale på Andøya
og Skrei i Lofoten.
Komiteen viser til at havbruket
som allerede gir Norge enorme inntekter, er det neste store løftet
for kystkulturen. Uio og UHR-Museum viser til at satsingen på kystkultur
også bør sees i sammenheng med hav som satsingsområdet innenfor
forskning og utdanning. Komiteen deler dette synet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Norges museumsforbund i sin høringsuttalelse peker på at
viktige dimensjoner ved kystkulturen mangler, særlig gjelder dette
to områder: havbruk og kvinneperspektivet. Disse medlemmer viser til
at planene om et nasjonalt havbruksmuseum, Ægir, lenge har stått
klart til å bli realisert. Det er derfor helt nødvendig at denne
delen av kysthistorien og realiseringen av Ægir er en del av satsingsplanen
på kystkulturen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
betydningen av satsing på kystkultur, og ber regjeringen allerede
i statsbudsjettet for 2022 sette av midler til oppfølging ulike
investeringsprosjekt, som for eksempel nytt museumsbygg i Kristiansand
for Vest-Agder-museet og Kulturnaustet ved Hardanger Fartøyvernsenter.
Komiteen viser
til at Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum i flere år har
jobbet for å få på plass nødvendig finansiering til å sette i stand
den over 100 år gamle kutteren MK Vally, et vernet fartøy med en
rik historie, og som fortsatt er sjøgående. Komiteen viser til at fartøyet
trenger omfattende istandsetting, og at dersom dette ikke kommer
på plass, må museet ta fartøyet på land.
Komiteen viser til at det
har vært et betydelig etterslep på investeringer i museumssektoren
og at behovene for nybygg og oppgraderinger er store.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i perioden fra 2013 til 2021 er bevilget 1 303
mill. kroner til museer. Flertallet vil påpeke at det
har vært en formidabel investering i hele landet, 60 museer er tilgodesett.
Komiteen vil
spesielt trekke frem Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg med prosjektet
Jakten på sølvet, hvor museet lenge har arbeidet for å styrke arbeidet
med sikring og formidling av den viktige historien knyttet til sølvverksdriften
og myntproduksjonen. Prosjektet Jakten på sølvet omfatter produksjon
av nye utstillinger og byggeteknisk oppgradering av Smeltehytta, Kongsberg
Sølvverks gamle anlegg.
Komiteen viser til at det
gjøres godt arbeid i mange museumsstiftelser, og at flere har betydningsfulle planer,
slik som Kulturkvartalet, som stiftelsen Perspektivet Museum i Tromsø
jobber mot å etablere i et samarbeid med Tromsø Internasjonale Filmfestival(Tiff).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti,
viser til at stiftelsen Perspektivet Museum i Tromsø fikk 206 250
kroner fra gaveforsterkningsordningen.