2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:259 S (2020–2021) om nødvendige
endringer i ventelisteregistrering og fristbruddordning. Statsråden
har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 10. mai 2021.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har gjennomført skriftlig
høring i saken, men har ikke mottatt noen innspill.
Komiteen merker seg at det
i saken vises til pasienters lovbestemte rettighet til helsehjelp
i spesialisthelsetjenesten innen en fastsatt frist, og at en del
av endringene har fått en del utilsiktede konsekvenser. Konsekvenser
som forslagsstillerne mener går ut over sykehusenes egen drift og
hindrer oppbygging av egen fagkompetanse. Komiteen viser til at det i
forslaget pekes på at rammeavtalene mellom Helfo og andre private
helseleverandører ikke oppfordrer til samarbeid mellom privat leverandør
og offentlig poliklinikk. I tillegg mener forslagsstillerne at systemet
tilrettelegger for overbehandling og straffer offentlige sykehus
som de mener er underfinansiert. Komiteen viser også til at forslagsstillerne
mener den juridisk bindende fristen som følge av pasientrettighetsregelverket
kun omfatter det første møtet med spesialisthelsetjenesten, og at
det ikke gir noen garanti for at pasientene får behandling raskere,
men at en konsekvens er at ventelistene flyttes til det forslagstillerne
omtaler som «interne ventelister», dette fordi de fleste henvendelser
er til utredning og ikke behandling.
Komiteen viser til at det i
forslaget henvises til Helsedirektoratets rapport fra mai 2017 «Utredning
av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten», der det blant
annet foreslås å vurdere å forenkle regelverket, blant annet ved
at det ikke skilles mellom frist til utredning og frist til behandling.
I en senere rapport fra Helsedirektoratet i 2018, «Alternative modeller
for regulering av pasientforløp og registrering av ventetider i
spesialisthelsetjenesten», fastslås det at reguleringen av pasientforløpene
har fått noen utilsiktede konsekvenser, og det foreslås i rapporten
tre modeller for regulering av pasientforløp og ventetider.
Komiteen er kjent med at å
redusere unødvendig venting og variasjon i kapasitetsutnyttelsen
har vært ett av tre hovedmål i Helse- og omsorgsdepartementets årlige
oppdragsdokumenter til de regionale helseforetakene. Et mål komiteen stiller
seg bak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er opptatt av pasientens rettigheter. Dersom sykehusene ikke klarer
å levere tjenestene som pasientene trenger, mener flertallet det er bra at det
er private som sørger for at pasientene får denne behandlingen. Flertallet mener
fristbruddordningen er et gode for pasientene, og ved et eventuelt
brudd er ordningen et varsel til sykehusene om at de må rigge seg
på en bedre måte.
Flertallet vil skape pasientens
helsetjeneste. Gode og helhetlige pasientforløp bidrar til dette. Flertallet peker
blant annet på at regjeringen har innført flere pakkeforløp innen
blant annet kreft og psykisk helse. Flertallet peker videre på
forløpsindikatorer, for eksempel andelen kontakter som gjennomføres
til avtalt tid, og hvor godt spesialisthelsetjenesten planlegger
den polikliniske kvaliteten. Flertallet peker på at det
er risiko for svikt særlig i overganger mellom tjenestenivåene.
Derfor er det knyttet særlige rettigheter til oppstarten av pasientforløpet
i spesialisthelsetjenesten. Flertallet er opptatt av å
få ventetidene til oppstart av helsehjelp ned.
Flertallet peker på at fristbruddordningen
representerer en sentral pasientrettighet. Flertallet mener det ikke er
aktuelt å fjerne denne rettigheten uten en alternativ modell som
ivaretar pasientenes rettigheter på en minst like god måte. Flertallet peker
på at dersom fristbruddordningen avvikles, vil pasientenes trygghet om
å få nødvendig helsehjelp til rett tid, kunne svekkes. Da blir det
opp til den enkelte pasient å eventuelt klage, dersom pasienten
opplever å vente lengre enn det som er medisinsk forsvarlig. Flertallet mener
en slik løsning vil være dårligere for pasientene og potensielt
dyrere for samfunnet.
Flertallet peker på at regjeringen
i januar 2020 sendte på høring flere forslag om blant annet alternativ regulering
av pasientforløp og endringer i registreringer av ventetid. Flertallet peker
på at disse forslagene var en oppfølging av at Helsedirektoratet
i 2016 fikk i oppdrag å utrede flere forhold knyttet til ventetidsregistrering.
Helsedirektoratet leverte sin rapport i 2017, og pekte blant annet
på et behov for forenklede regler og forbedrede systemer. For å
følge opp dette, har regjeringen i det nevnte høringsnotatet foreslått
å rydde i regelverket slik at like pasienter får like rettigheter
uavhengig av hvor de mottar helsehjelp. Skillet mellom frist til utredning
og frist til behandling har vært vanskelig å forstå og praktisere.
Dette skillet er foreslått opphevet av regjeringen. I det nevnte
høringsnotatet pekes det også på at det er et behov for å utrede
modell C nærmere. Flertallet peker
på at oppfølgingen av høringsnotatet fra januar 2020 er forsinket
på grunn av koronapandemien.
Flertallet peker på at Helsedirektoratet
har initiert en gjennomgang av avtaleverket mellom Helfo og private
fristbruddleverandører. Flertallet peker
på at formålet er å finne forbedringspunkter. Flertallet mener det må foretas
fortløpende vurdering av behov for endringer til det beste for pasientene. Flertallet mener
en helhetlig evaluering vil være tidkrevende og vil heller prioritere
å gjøre forbedringer i ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens
brev til komiteen. Disse
medlemmer merker seg at Helse- og omsorgsdepartementet i januar 2020
la frem et høringsnotat om alternativ regulering av pasientforløp
i spesialisthelsetjenesten, og endringer i registrering av ventetid. Disse medlemmer merker seg
også at høringsforslaget fra regjeringen utsetter å ta stilling
til større justeringer i regelverket som kan innføres på lengre
sikt, som det vises til at det er behov for. Disse medlemmer viser til Den
norske legeforenings høringsinnspill til saken, der det reageres
på at det etter så lang tid kun presenteres et forslag med «kortsiktige
tiltak», som fremstår både utilstrekkelige og lite forpliktende.
Legeforeningen er videre bekymret for at enkeltstående kortsiktige
tiltak som ikke understøttes av annen nødvendig virkemiddelbruk,
vil bidra til å svekke pasientens reelle rettigheter og skape utilsiktede vridningseffekter
i prioriteringer og ressursforvaltning, i tillegg til å være ressurskrevende
og skape usikkerhet hos både helsepersonell og pasienter. Disse medlemmer støtter
Legeforeningens vurderinger og hadde forventet at regjeringen etter
så lang tid, og etter flere utredninger og høringer, hadde fremmet
konkrete forslag til fremtidige justeringer i regelverket for pasientforløp
og ventelisteregistrering.
Disse medlemmer mener det blir
en overforenkling å legge ansvaret for situasjonen over på sykehusene,
når det er systemet som gjør at særlig små helseforetak med sårbarhet
for stabil rekruttering av helsepersonell, blir dobbelt straffet
av en fristbruddordning som til syvende og sist går ut over pasientene. Disse medlemmer mener
at denne saken ikke bare omhandler pasientrettigheter, men den synliggjør
hvordan New Public Management-tankegangen i helsevesenet gir utslag
som ikke kan aksepteres. Midler som burde blitt brukt på å bygge
ut vår offentlige helsetjeneste, blir i stedet brukt til å styrke
private tilbydere uten at man har sikret om disse midlene blir brukt
på en god måte og til pasientens beste. Disse medlemmer viser til at systemet
gjør at de helseforetak dette gjelder, blir fanget i en kostnadsspiral
det kan være vanskelig å komme seg ut av og som fører til en varig
underdimensjonering av pasienttilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til pasient- og brukerrettighetsloven som gir pasienter en lovbestemt
rettighet til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten innen en fastsatt
frist. Retten til nødvendig helsehjelp innen en frist ble først
innført i 2001. I 2013 vedtok Stortinget å endre pasient- og brukerrettighetsloven.
Lovendringen innebar at skillet mellom rettighetspasient og ikke-rettighetspasient
ble avviklet, og at fristen for rett til vurdering etter henvisning
til spesialisthelsetjenesten ble kortet ned fra 30 til 10 virkedager,
jf. Innst. 388 L (2012–2013) og Prop. 118 L (2012–2013). I og med
lovendringen i 2013 ble det trukket et skille mellom pasienter med
en avklart tilstand og pasienter med en uavklart tilstand. Disse medlemmer merker
seg at for pasienter med avklart tilstand skal den juridisk bindende
fristen gjelde behandling, mens for pasienter med uavklart tilstand
skal fristen gjelde utredning. Fristen er innfridd når henholdsvis behandling
eller utredning er igangsatt. Siden 2004 har fristbrudd medført
økonomiske sanksjoner for helseforetakene. Dersom foretakene ikke
starter behandlingen innen fristen, har pasienten rett til å få
behandling hos private tilbydere på det offentliges regning.
Disse medlemmer registrerer
at det de senere årene er blitt oppmerksomhet rundt de utilsiktede
konsekvensene av dagens fristbruddordning. Disse medlemmer viser til at
Finnmarkssykehuset HF de siste ni årene har hatt utgifter på 74
mill. kroner som følge av fristbrudd innen psykisk helsevern. Disse medlemmer registrerer
at det tilsvarer driften av en middels stor poliklinikk. Ifølge
både ledelse og tillitsvalgte ved helseforetaket har disse utgiftene
gått på bekostning av Finnmarkssykehusets egen evne til å bygge
opp sitt tilbud, og kompetansen på fagfeltet er derfor er blitt
svekket over tid. Sykehusdirektøren omtaler det som en kostnadsspiral
som sykehuset ikke kommer ut av (Dagens Medisin, 11. mars 2021).
På tross av at det offentlige helseforetaket må betale for behandlingen,
er det den private tilbyderen som får definere både innhold, omfang
og varighet av behandlingen. Disse medlemmer konstaterer
at sykehuset må betale for private leverandører, uten å vite hvilken
behandling som gis, siden sykehuset ikke har noen kontakt med fristbruddleverandøren. Disse medlemmer merker seg
at rammeavtalene mellom Helfo og fristbruddleverandørene ikke oppfordrer
til samarbeid mellom privat leverandør og offentlig poliklinikk. Disse medlemmer merker
seg at Helfo verken har anledning til å gi et presist anslag for
hva en fristbruddkontrakt kommer til å koste det offentlige, eller
mulighet til å kontrollere anslagene i ettertid (Dagens Medisin,
28. april 2021).
Ifølge disse medlemmer synliggjør
tilfellet i Finnmark to fallgruver ved fristbruddordningen som er prinsipielt
problematiske: For det første risikerer man at offentlige sykehus
straffes økonomisk for å være underfinansiert og ved store rekrutteringsutfordringer som
gjør at det offentlige tilbudet ikke er i stand til overholde fristen.
For det andre åpner ordningen for at private tjenesteytere får definere
innhold, omfang og varighet av behandlingen, samtidig som det er
det offentlige som betaler. Dermed risikerer man at private tilbydere
belønnes økonomisk for å drive overbehandling. Blant pasientene
som opplever fristbrudd, velger flertallet å vente på time der de
først ble henvist, mens bare et mindretall benytter seg av tilbudet
om et privat alternativ. Disse medlemmer mener det viser
behovet for å styrke de offentlige sykehusenes mulighet til å sikre
pasienter forsvarlig pasientbehandling innen fristen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens
brev til komiteen, der statsråden skriver at en evaluering av fristbruddordningen
ikke er løsningen på de forholdende som er trukket fram av enkelte
helseforetak. Disse
medlemmer merker seg at statsråden henviser til at Helsedirektoratet
allerede har initiert en gjennomgang av avtaleverket mellom Helfo
og private fristbruddleverandører. Formålet vil være å identifisere eventuelle
forbedringspunkter. Disse
medlemmer er enig i at avtaleverket straks bør strammes inn.
Det bør ikke være opp til den private tilbyderen å bestemme både
pasientforløp og omfang av behandling. Slik situasjonen er i dag,
kan systemet bidra til overbehandling av pasienter ut fra økonomiske
motiver. Disse
medlemmer er imidlertid uenig med statsråden i at utfordringene
med fristbruddordningen er løst med enkelte forbedringer i avtaleverket. Disse medlemmer viser
til oppslag i media om at foretak «trikser» seg bort fra fristbrudd,
og at fristbruddordningen både har en motivasjon til å ha interne
ventelister og til å jukse med frister. Disse medlemmer merker seg
at helse- og omsorgsministeren i sitt svar på dette ber ansatte
om å varsle (Dagens Medisin 12. mai 2021). Disse medlemmer vil understreke
at fristbruddordningen er et politisk ansvar, og mener at det er
spesielt når helse- og omsorgsministeren ikke tar tak i den utfordringen
som er synliggjort, og i stedet legger ansvaret på ansatte i systemet. Disse medlemmer viser
til at flere aktører nå ber om en evaluering av fristbruddordningen,
som for eksempel Norsk Psykiatrisk forening.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av fristbruddordningen.»
Disse medlemmer registrerer
at pasienter i mye større grad enn før blir henvist til utredning,
ikke behandling. Ved å vurdere pasienter til «utredning» kan pasientene
raskt tas inn til poliklinikk. Dermed registreres ventetiden som
avsluttet, og pasienten blir i stedet satt på det som i den offentlige
debatten er omtalt som «interne ventelister». Dermed unngår også sykehusene
fristbrudd. En mye omdiskutert side ved det aktuelle pasientrettighetsregelverket
er at den juridisk bindende fristen kun omfatter det første møtet med
spesialisthelsetjenesten. Når det gjelder senere kontakter med spesialisthelsetjenesten,
er disse verken forbundet med juridisk bindende plikter for helseforetakene
eller rettigheter for pasientene. En reduksjon i ventetiden som
er knyttet til den juridisk forpliktende rettigheten, gir med andre
ord ingen garanti for at pasientene får behandling raskere – særlig
ettersom det store flertallet av henvisninger nå gjøres til utredning snarere
enn til behandling.
Disse medlemmer viser til at
Helsedirektoratet i mai 2017 la frem rapporten «Utredning av ventetidsregistrering
i spesialisthelsetjenesten». Her kommer det frem at i perioden 2012
til 2016 har andelen som henvises til utredning, økt i alle deler
av spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer merker seg
at tiden fra første kontakt til andre kontakt i sykehuset har økt
med gjennomsnittlig fire dager i perioden 2012 til 2016. For pasienter
med mer enn ett møte i spesialisthelsetjenesten vil sykehuset typisk
sette en intern frist for når det ansees nødvendig at pasienten
innkalles til neste time. Ved utgangen av 2019 var det mer enn 200 000
pasienter som ikke var innkalt innen denne fristen – en økning fra
170 000 våren 2017. Til sammenligning ble det kun registrert 3 900
fristbrudd til første kontakt med sykehus i februar 2021. På tross
av at fristbrudd får både stor politisk oppmerksomhet og møtes med
økonomiske sanksjoner, gjelder dette altså betydelig færre pasienter
enn dem som ikke får oppfylt de interne fristene som settes i sykehuset. Disse medlemmer merker
seg at det ifølge Helsedirektoratet er risiko for at pasienter som
står på venteliste, prioriteres på bekostning av pasienter som er
inne i et forløp med mer alvorlig tilstand. Disse medlemmer merker seg
at direktoratet foreslo å vurdere å forenkle regelverket slik at
pasienten tildeles rett til og frist for oppstart av helsehjelp,
uten at det skilles mellom frist til utredning og frist til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens
svarbrev til komiteen der det henvises til forslaget som regjeringen
har sendt på høring om alternativ regulering av pasientforløp i
spesialisthelsetjenesten. Det foreslås i dette høringsnotatet å
oppheve skillet mellom frist til utredning og frist til behandling. Statsråden
skriver at dette ivaretar forslag 2 i representantforslaget. Disse medlemmer er
uenig i dette, og vil presisere at forslaget i representantforslaget
går ut på å få denne endringen vedtatt, ikke bare å sende ut høringsforslag
om det. Disse
medlemmer mener det haster å få gjort endringer i regelverket
rundt pasientforløp, for å sikre pasienters grunnleggende rettigheter.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag til Stortinget om endring
av pasient- og brukerrettighetsloven som avvikler dagens skille
mellom avklarte og uavklarte tilstander, og samtidig foreslå nye
forløpsmålinger og indikatorer som sikrer pasientenes rett til forsvarlige
pasientforløp.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Helsedirektoratet i juli 2018 la frem rapporten «Alternative
modeller for regulering av pasientforløp og registrering av ventetider
i spesialisthelsetjenesten». Her fastslås det at dagens ordning
for regulering av pasientforløp har vist seg å ha noen utilsiktede
vridningseffekter. Det er en risiko for at helsetjenesten lar andre
hensyn enn pasientens behov styre tilgangen og forløpet videre i
spesialisthelsetjenesten. Det står også at mye tyder på at nåværende
system for regulering av pasientforløp er blitt for komplisert. Disse medlemmer registrerer
at Helsedirektoratet foreslår tre modeller for regulering av pasientforløp
og ventetider, med ulik tilnærming til innretning av frist og understøttende
virkemidler:
-
Modell A: «Individuell
frist til start helsehjelp»
-
Modell B: «Generell
rettighet med frist og forløpskontroll»
-
Modell C: «Uten
fristbruddrettigheter»
Disse medlemmer merker
seg at alle modellene bygger på at vurderingsperioden på ti virkedager
beholdes, og pasientens rett til å få informasjon om oppmøtetidspunkt
i første tilbakemelding fra spesialisthelsetjenesten videreføres.
Alle modellene innebærer dessuten at det rettighetsmessige skillet
mellom frist til utredning og frist til behandling, oppheves.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at dette er i tråd med forslaget fremmet av Senterpartiet i Dokument
8:107 S (2016–2017) om å styrke pasienters rett til behandling innen
forsvarlig frist og innføre full åpenhet om ventetider og ventelister.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
støttet alle forslagene i Innst. 403 S (2016–2017), jf. Dokument 8:107
S (2016–2017) om full offentlighet om ventelister, avvikling av
dagens skille mellom avklarte og uavklarte tilstander og en helhetlig
vurdering av kvalitets- og måleindikatorer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at modell C skiller seg ut ved at det ikke settes en frist for
når helsehjelpen senest skal starte. Med unntak av retten til frist,
viderefører modellen de gjeldende pasientrettighetene. Det innføres
som et kvalitetskrav at pasientene får en oversikt over hva som
skal gjøres videre i forløpet – en forløpsplan. Det innføres nye
målepunkter i forløpet for å legge til rette for måling av ventetider
frem til oppstart helsehjelp og frem til prosedyre/operasjon er
startet. Disse
medlemmer merker seg at modellen ifølge direktoratet kan bidra
til mindre variasjon og til riktigere prioritering mellom pasienter
som er i forløp, og nyhenviste pasienter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at det også i regjeringens høringsnotatet trekkes frem at en slik
modell kan gjøre at spesialisthelsetjenesten lettere kan prioritere
alle pasienter, nyhenviste og de som står i forløp, ut fra faglige
kriterier i tråd med prioriteringskriteriene. Det vil kunne gi bedre
og raskere forløp for de pasientene som har flere kontakter med
helsetjenesten, og kunne gi bedre tjenester, særlig til kronikere. Dette
vil redusere risikoen for at pasienter med mindre alvorlige tilstander
gis forrang tidlig i forløpet. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i høringsnotatet likevel ikke velger å gå videre
med modell C nå, fordi det vurderes at den svekker pasientrettighetene. Disse medlemmer er
uenig i dette, og mener at modellen er interessant og bør utredes
videre. Det fordi den kan sikre en mer rettferdig fordeling av helsetjenester
etter behov, og således styrke og ikke svekke pasientrettighetene
til en stor andel av pasientene som blir henvist til spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer vil
understreke at dersom man går bort fra retten til individuell frist,
forutsetter dette at man erstatter dette med andre rettigheter,
slik som forløpsplan. Disse
medlemmer merker seg at statsråden i brev til komiteen skriver
at departementet på lengre sikt ønsker et mer tilpasset regelverk,
som i større grad understøtter gode pasientforløp samtidig som individuelle
rettigheter ikke svekkes, men at dette vil kreve videre utredning,
og at dette ivaretar forslaget i representantforslaget om utrede
modell C videre. Disse
medlemmer er enig i at det er gode grunner for å utrede denne
modellen nærmere, men mener ikke som regjeringen at dette arbeidet
skal utsettes ytterligere. Disse medlemmer mener det
er vel så viktig å sikre pasienter rettigheter til når vurdering
og behandling skal være ferdig, enn å sikre dem en juridisk rett
til når vurdering eller behandling skal starte. Særlig gjelder dette
kronikere og andre med behov for flere kontakter med helsetjenesten.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede videre modell C i Helsedirektoratets rapport
IS-2742 om regulering av pasientforløp og registrering av ventetider
i spesialisthelsetjenesten, der fristbruddrettigheter erstattes
av forløpsplan m.m.»
Disse medlemmer merker
seg at det under regjeringen Solberg har vært stor prestisje knyttet
til reduksjon av ventetidene. Disse medlemmer registrerer
at dette presenteres som en hovedbegrunnelse bak privatiseringsreformen
«Fritt behandlingsvalg». Disse medlemmer viser til
Helse- og omsorgsdepartementets årlige oppdragsdokumenter til de
regionale helseforetakene, der reduserte ventetider har vært ett
av tre hovedmål. Nå registrerer disse medlemmer at denne store
politiske oppmerksomheten, samt innretningen av dagens ventelisteregelverk,
kan ha hatt utilsiktede konsekvenser. En for sterk vektlegging av
«start helsehjelp» gir ifølge disse medlemmer høy risiko
for at man prioriterer andre forhold enn de medisinske. Disse medlemmer viser
til at det er blitt påpekt at helseforetakene gjerne tilpasser seg
det politiske kravet ved at pasientene tas av de offisielle ventelistene
og heller føres på såkalte «interne ventelister». Offentligheten
får dermed dårligere oversikt over hvor lenge pasienter faktisk
venter på behandling. Økonomiske sanksjoner som påføres sykehus
som følge av fristbrudd, kan svekke sykehusenes evne til å bygge
opp et eget behandlingstilbud.