Hovedtrekk
i lovforslaget
I kapittel 1 redegjøres
det for proposisjonens hovedinnhold. I kapittel 2 gjennomgås bakgrunnen
for lovforslaget.
I kapittel 3 om gjennomføring
av EuVECA- og EuSEF-forordningene med endringsforordning redegjøres det
for innholdet i de tre forordningene og departementets vurdering
av hvordan de bør tas inn i norsk rett. EuVECA-forordningen inneholder
regler om europeiske venturekapitalfond. Fondene kan ta i bruk betegnelsen
«EuVECA» om de oppfyller kravene i forordningen. Formålet med forordningen
er å øke kapitaltilgangen for små- og mellomstore bedrifter, og
fondene må investere i slike for å ta bruk EuVECA-betegnelsen. EuVECA-fond
skal kunne markedsføres i hele EØS, og investorer skal kunne være
sikre på at fond som bruker denne betegnelsen oppfyller EuVECA-forordningens
krav. Dette skal bidra til økte investeringer i små- og mellomstore bedrifter
over landegrensene i EØS.
EuSEF-forordningen
skal på tilsvarende måte bidra til kapital til virksomheter som
skaper målbare og positive sosiale virkninger. Dette er virksomheter
som leverer tjenester eller varer som gir et positivt sosialt utbytte, eller
som benytter en metode for å produsere varer eller tjenester som
realiserer det sosiale formålet til foretaket. Fond som investerer
i samfunnsnyttige formål i tråd med forordningen, kan ta i bruk
betegnelsen EuSEF. Europeiske sosiale entreprenørskapsfond skal
kunne markedsføres i hele EØS, og investorer skal kunne være sikre på
at fond som bruker denne betegnelsen, oppfyller EuSEF-forordningens
krav. Dette skal bidra til økte investeringer i slike virksomheter
over landegrensene i EØS.
EØS-forpliktelser
som tilsvarer forordninger, gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Forordningene foreslås derfor gjennomført etter sin ordlyd, slik
de lyder med de tilpasninger som følger av EØS-komiteens beslutning.
Departementet foreslår at forordningene gjennomføres i AIF-loven.
Departementet foreslår videre en endring i finansforetaksloven,
slik at det blir klart at finansforetaksloven ikke er til hinder
for at venturekapitalfond og fond for sosialt entreprenørskap kan
yte lån i tråd med kravene i forordningene. Departementet foreslår
også en forskriftshjemmel slik at nivå 2-forordninger til EuVECA-forordningen
og EuSEF-forordningen og mindre endringer i forordningene kan gjennomføres
som forskrift i norsk rett.
I kapittel 4 om gjennomføring
av ELTIF-forordningen redegjøres det for innholdet i forordningen
og departementets vurdering av hvordan den bør tas inn i norsk rett.
Europeiske langsiktige
investeringsfond vil også utgjøre en underkategori av alternative
investeringsfond. Forvaltere som har konsesjon til å forvalte alternative investeringsfond
etter reglene som gjennomfører AIFM-direktivet, kan etter ELTIF-forordningen
søke tilsynsmyndigheten om en særskilt tillatelse til å forvalte et
europeisk langsiktig investeringsfond.
ELTIF-er yter langsiktig
finansiering til ulike infrastrukturprosjekter, unoterte selskaper
eller børsnoterte små og mellomstore bedrifter (SMB-er) som utsteder egenkapital-
eller gjeldsinstrumenter.
Forordningen inneholder
nærmere krav til ELTIF-ene, herunder hvilke virksomheter og eiendeler
fondene kan investere i samt hvilke investeringsteknikker som kan
benyttes. Forordningen pålegger også nærmere bestemte krav for spredning
av risiko, hvor lenge de investerte midlene vil være bundet opp
i fondet, og hvilke opplysninger investorer og potensielle investorer skal
gis.
Fondene skal kunne
yte lån og investere i for eksempel infrastruktur og fast eiendom.
De skal ikke investere i tradisjonelle finansielle instrumenter
som børsnoterte verdipapirer, derivater og lignende, men foreta
investeringer i utviklingsprosjekter som behøver kapital over en
lengre periode. Investeringene vil i all hovedsak være illikvide
fordi det ikke finnes noe opplagt annenhåndsmarked for dem. At investeringene
er langsiktige, innebærer at investorene som hovedregel ikke kan
kreve innløsning innenfor fondets levetid.
Fondene kan markedsføres
overfor ikke-profesjonelle så vel som profesjonelle investorer.
Forordningen inneholder skjerpede krav til informasjonsplikt dersom fondet
retter seg mot ikke-profesjonelle. Det stilles også andre særskilte
krav til investorbeskyttelse ved markedsføring til ikke-profesjonelle
investorer, for eksempel krav til rådgivning og egnethetstesting.
Departementet foreslår
at forordningen gjennomføres i AIF-loven. Departementet foreslår
videre en endring i finansforetaksloven, slik at det blir klart
at finansforetaksloven ikke er til hinder for at europeiske langsiktige
investeringsfond kan yte lån i tråd med kravene i forordningene.
Departementet foreslår også en forskriftshjemmel slik at nivå 2-forordninger
til ELTIF-forordningen og mindre endringer i forordningen kan gjennomføres
som forskrift i norsk rett.
I kapittel 5 om gjennomføring
av pengemarkedsfondsforordningen redegjøres det for innholdet i
forordningen og departementets vurdering av hvordan den bør tas
inn i norsk rett. Forordningen inneholder bestemmelser om hvilke
typer verdipapirer pengemarkedsfondene kan investere i, krav om
diversifisering av investeringene og forbud mot for høy konsentrasjon
av investeringene. Forordningen inneholder også bestemmelser om
kvalitetssikringsprosedyrer og regler om risikostyring, herunder
krav til porteføljen, kredittvurdering og stresstesting. Det er
også inntatt regler om forbud mot ekstern finansiell støtte. Forordningen
stiller også krav til åpenhet og regulering. Det oppstilles også krav
til tilsyn med og eventuelle sanksjoner av pengemarkedsfond. Fondet
må godkjennes i henhold til forordningens regler for å kunne benytte
betegnelsen pengemarkedsfond. Pengemarkedsfond kan organiseres både
som fond etter UCITS- og AIFM-direktivene, men etter departementets
vurdering er det ikke behov for å innta gjennomføringsbestemmelser
både i verdipapirfondloven og AIF-loven. For å unngå dobbeltregulering foreslår
departementet at pengemarkedsfondsforordningen gjennomføres i norsk
rett ved henvisning i verdipapirfondloven.
I kapittel 6 om tilsyn
og reaksjoner foreslår departementet nye regler om Finanstilsynets
virkemidler ved overtredelser av verdipapirfondloven og AIF-loven.
Departementet foreslår at det i AIF-loven tas inn hjemler som gir
Finanstilsynet adgang til å ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelser
av utvalgte bestemmelser i AIF-loven. I tillegg gis Finanstilsynet
hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelser av utvalgte
bestemmelser i EuVECA- og EuSEF-forordningene, ELTIF-forordningen
og pengemarkedsfondsforordningen. Departementet foreslår videre
endringer i bestemmelsen om overtredelsesgebyr i verdipapirfondloven,
slik at denne blir mer i samsvar med annet regelverk på finansmarkedsområdet.
Videre foreslår departementet
regler om forbud mot å inneha ledelsesfunksjon i verdipapirfondloven og
AIF-loven.
I kapittel 7 om hjemmel
til å innhente politiattest i AIF-loven foreslår departementet at
det presiseres i AIF-loven at styremedlemmer, daglig leder og andre
som faktisk skal delta i ledelsen hos forvalteren, skal kunne innhente
politiattest som dokumentasjon på at egnethetskravene er oppfylt.
Departementet foreslår videre at personer som eier betydelig eierandel,
skal fremlegge ordinær politiattest, dersom Finanstilsynet ber om
det. Adgang til å innhente politiattest er viktig for at både forvalter
og Finanstilsynet skal kunne kontrollere egnethetskravene som følger
av AIF-loven er oppfylt.
I kapittel 8 om EØS-komiteens
beslutninger med tilpasninger redegjøres det for innholdet i EØS-komitébeslutningene
for innlemmelse av de fire forordningene og bes om Stortingets samtykke
til at komitébeslutningene godkjennes.
I kapittel 9 om økonomiske
og administrative konsekvenser redegjøres det for konsekvensene
av forslagene i denne proposisjonen.