Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at Norge
har deltatt i EUs to separate romprogrammer Galileo/EGNOS (satelittnavigasjon)
og Copernicus (jordobservasjon) siden de ble etablert som EU-programmer. Komiteen merker
seg at EU vil samle de to programmene i ett felles romprogram for
neste programperiode, som er fra 2021–2027.
Komiteen merker seg også at
forordningen etablerer Byrået for romprogrammet «EU Agency for the Space
Programme». Komiteen merker
seg at byråets oppgaver utvides til å inkludere alle komponentene
i EUs romprogram.
Komiteen viser til at norsk
deltakelse i EUs romprogram forventes å bidra til at Norge har innflytelse
på beslutninger knyttet til samfunnsviktig infrastruktur.
Komiteen merker seg videre
at deltakelsen legger til rette for at norske aktører får den innsikten
som er nødvendig for best mulig utnyttelse av EUs satellittsystemer,
bakkeinfrastruktur og tilhørende tjenester for norske brukere.
Komiteen merker seg at Norges
geografi, topografi og nærings- og bosettingsstruktur gjør oss til
ett av de landene som trolig vil ha størst utbytte av Galileo og EGNOS.
Deltakelse i programmene til nå har gitt norske myndigheter mulighet
til å påvirke programmene slik at de i størst mulig grad ivaretar
norske interesser.
Komiteen merker seg at deltakelsen
i programmene har gitt norsk forvaltning og industri tidlig innsikt i
systemer som leverer tjenester som samfunnet er avhengig av. Dette
opplyses å ha bidratt til å posisjonere norsk industri i det voksende
markedet for tjenester som nyttiggjør satelittnavigasjon.
Komiteen merker seg at deltakelse
i programmene er en forutsetning for at norske næringsaktører får
by på kontrakter som lyses ut under programmet.
Komiteen viser til at det for
programperioden 2014–2020 ble anslått at kontraktspotensialet for
norske aktører var på om lag 1 mrd. kroner, omtrent samme beløp
som den norske programkontingenten. Komiteen viser til at det i
proposisjonen vises til at tall for perioden 2014–2020 viser at
norske aktører vant Copernicus-relaterte kontrakter på om lag 132
mill. euro.
Komiteen viser til at for programperioden
2021–2027 er det anslått at kontraktspotensialet for norske aktører
er i samme størrelsesorden som den norske programkontingenten.
Komiteen viser til at Oslo
Economics har gjennomført en evaluering av Norges deltakelse i EUs
romprogrammer for satellittnavigasjon og jordobservasjon. Komiteen viser
til at rapporten konkluderer med at Norges deltakelse i romprogrammene
er samfunnsøkonomisk lønnsom, og at videre deltakelse er en forutsetning
for å realisere nytten av investeringene som er gjort frem til nå.
Komiteen viser til at Norsk
romsenter ivaretar rollen som sekretariat for Norges deltakelse
i EUs romprogram og arbeider for å sikre norske interesser i alle programkomponenter.
Komiteen viser til at finansieringen
av Norges deltakelse er ivaretatt i statsbudsjettet for 2021, og
de årlige utgiftene fra 2022 håndteres i de årlige budsjettprosessene.
Komiteen merker seg at etter
at proposisjonen ble fremmet, har EU formelt vedtatt forordningen,
i vedtak av 27. april 2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
denne saken kommer til behandling i Stortinget før den er behandlet
av EØS-komiteen. Dette gjelder en rekke EØS-saker fremmet i stortingssesjonen
2020–2021. Disse medlemmer mener
sakene bør være ferdigbehandlet i EØS-komiteen før de forelegges
Stortinget.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Prop.
178 S (2020–2021) sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at dersom Norge
skal avvente stortingsbehandling til etter behandlingen i EØS-komiteen
i juni/juli, vil det ikke være mulig å få vedtatt norsk deltakelse
før Stortinget åpner igjen for høstsesjonen 2021. Disse medlemmer påpeker at
en utsettelse av saken kan skape usikkerhet om norsk deltakelse
i programmet, som omfatter både tilgang på tjenester for forvaltningsformål
og norske FoU- og industrimuligheter. Disse medlemmer påpeker at
den foreslåtte prosedyren med forhåndssamtykke også ble benyttet
ved forrige behandling av spørsmålet om norsk deltakelse i EU-programmene.