Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) ble etablert ved lov 22. mai 2015
og var i regulær drift fra 2016. Institusjonen er organisatorisk
underlagt Stortinget, men er for øvrig uavhengig. I dag har institusjonen
ca. 20 ansatte.
Etter lov om institusjonen
§ 1 annet punktum skal NIM «fremme og beskytte menneskerettighetene
i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning,
internasjonale traktater og folkeretten for øvrig». Etter loven
§ 11 skal institusjonen årlig avgi en melding til Stortinget om
sin virksomhet og utviklingen av den menneskerettslige situasjonen
i Norge.
Den viktigste grunnen
til å ha en nasjonal institusjon er å belyse de menneskerettslige
utfordringene i Norge, overvåke, samt gi råd til myndigheter og
andre og å informere om menneskerettighetene. Rollen som brobygger
mellom blant annet de ulike ombudene, sivilt samfunn og myndighetene
bidrar til en viktig samordning, overblikk og systematisering av
menneskerettighetsarbeidet nasjonalt.
Etableringen av FN
i 1945 førte også til utviklingen av internasjonale normer for å
beskytte menneskerettighetene og organer for å håndheve dem. Ideen
om å etablere nasjonale institusjoner for menneskerettigheter oppstod
i den samme tidsperioden, men ble først formalisert da de såkalte
Paris-prinsippene om retningslinjer for nasjonale institusjoner
ble utarbeidet i 1991. FNs generalforsamling ga sin tilslutning
til disse prinsippene i 1993.
I dag finnes det
120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner i verden. Av disse
har 78 såkalt A-status, som er den høyeste status en nasjonal institusjon
kan ha. A-status gis til institusjoner som er organisert og opererer
i fullt samsvar med Paris-prinsippene. NIM fikk A-status i mars
2017, noe som var et sentralt mål ved opprettelsen. Denne statusen
gir spesiell tilgang til FN-systemet og fullverdig medlemskap i
det europeiske og globale nettverket, og dermed større gjennomslagskraft
i arbeidet.
Institusjonen har
et særlig ansvar for nasjonale minoriteter og urfolk. Fra 1. januar
2017 har tidligere Gàldu blitt en integrert del av institusjonens
virksomhet.
Årsmeldingen for
2020 følger opp den endringen i årsmeldingen som ble gjort for 2019.
Årsmeldingen er nå blant annet kortere og har færre anbefalinger.
NIM har med dette ønsket å løfte frem det institusjonen mener er
de aller viktigste utfordringene.
Årsmeldingen peker
på sentrale utviklingstrekk og utfordringer innenfor et bredt spekter
av områder, som institusjonen mener kan gi grunnlag for en konstruktiv debatt
om menneskerettighetene. Årsmeldingen består av 8 kapitler som omhandler
NIMs virksomhet, ulike anbefalinger, oversikt over høringsuttalelser,
innspill og rapporter. Det gis også en oversikt over statistikk
fra Høyesterett, EMD og FN-organer.
I årsmeldingen for
2020 har NIM valgt å trekke frem seks anbefalinger; menneskerettigheter
i krisetider, barnevern, vergemål og beslutningsstøtte, innsattes
situasjon, konsultasjonsrett- og plikt og klima. Det vises til årsmeldingen
for en grundig gjennomgang av disse og andre tema.