Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget, Dokument
8:241 S (2020–2021), og statsrådens uttalelse i brev av 26. april
2021.
Komiteen viser til at det i
forbindelse med Stortingets behandling av ny langtidsplan for Forsvaret
ble kjent at Forsvaret skal avvikle sin virksomhet på Kjeller flyplass
i løpet av 2023. Det ble her vedtatt å be regjeringen legge frem
en plan for Stortinget for en permanent løsning for småflyaktiviteten
i Oslo-området, samt be regjeringen legge frem en plan for Stortinget
for hvordan staten kan bidra til at de nasjonale kulturhistoriske verdiene
på Kjeller blir ivaretatt.
Komiteen anser det som viktig
at staten legger til rette for småflyaktiviteten på østlandsområdet,
jf. småflystrategien fra 2017, før Kjeller flyplass avvikles i 2023. Komiteen forutsetter
samtidig at de kulturhistoriske verdiene på Kjeller blir ivaretatt
på en god måte.
Komiteen viser til svarbrev
til komiteen av 26. april 2021 fra statsråd Knut Arild Hareide:
«Samferdselsdepartementet
er i prosess med oppfølgingen av stortingsvedtaket fra 2017, som
forslagsstillerne viser til (Innst. 405 S (2016–2017)). Departementet har
bl.a. dialog med Forsvarsdepartementet som eier av Rygge flyplass,
og med Eggemoen utvikling som eier av Eggemoen flyplass, om mulighetene
for å avlaste Kjeller som småflyplass for Oslo-området. Etter planen
skal Kjeller som ordinær allmennflyplass stenge ved utgangen av
2023, og departementet tar sikte på å ha en løsning klar i rimelig
tid. Saken vil bli lagt frem for Stortinget».
Komiteen legger til grunn at
regjeringen følger opp saken i tråd med svaret til komiteen.
Komiteen viser videre til at
Kjeller flyplass er et svært verdifullt kulturmiljø, og at Riksantikvaren
har varslet oppstart av fredningssak og er i dialog med kommune,
grunneiere, fylkeskommune og andre interessenter.
Komiteen er kjent med at kommunestyret
i Lillestrøm kommune har vedtatt føringer som skal legges til grunn
for den fremtidige utviklingen av flyplassområdet. Flyhistorien
på Kjeller skal ifølge kommunen ivaretas som et levende kulturminne
hvor det søkes etablert et luftfartøyvernsenter med lokaler til
det flyhistoriske miljøet og en flystripe til bruk for veteranfly.
Samtidig som Lillestrøm kommune, som reguleringsmyndighet for området,
må ivareta samfunnssikkerheten og folkehelsen for den ønskede byutviklingen
i området.
Komiteen noterer at det i svarbrevet
fra statsråden til komiteen opplyses om at Riksantikvaren og kommunen
har etablert et tett og konstruktivt samarbeid inn mot pågående
planprosesser for Kjeller flyplass og at Riksantikvaren har informert
om at de har vært opptatt av å samkjøre fredningsprosessen på Kjeller
med kommunens pågående planprosess. Nytt politisk planvedtak i Lillestrøm
kommune forventes i oktober 2021, og komiteen anser planvedtaket
for å være av stor betydning for endelig utforming av fredningsforslaget
og fremtidig disponering av arealet på Kjeller flyplass, og komiteen ser
frem til endelig beslutning i denne saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, er fornøyd med at statsråd Knut Arild Hareide
i svarbrev til komiteen av 26. april 2021 informerer om at regjeringen
jobber aktivt med å følge opp stortingsvedtak om en permanent løsning
for småflyaktiveten i Oslo-området, og forventer at saken blir lagt
frem for Stortinget innen rimelig tid før flyplassen på Kjeller
blir nedlagt.
Flertallet viser til at de
kulturhistoriske verdiene på Kjeller er svært store, både hensyn
til at det var landets første flyplass, Forsvaret og krigshistorien,
og det faglige miljøet som er og har vært en viktig del av norsk luftfartshistorie. Flertallet er
positive til at Riksantikvaren har igangsatt arbeidet med verneprosess,
og at det er opprettet god dialog og samarbeid med Lillestrøm kommune
i reguleringsprosesser. Flertallet viser
også til lokalt initiativ og oppslutning om realisering av et luftfartøyvernsenter,
og understreker at det påhviler staten et særskilt ansvar for å
bidra til å ivareta denne viktige nasjonale kulturhistorien. Flertallet påpeker også
at det vil være naturlig at framtidige vernede områder og bygningsmasse/installasjoner
som nyttes til ivaretakelse av de kulturhistoriske verdiene på Kjeller,
bli gjort tilgjengelig uten større kostnader for lokale initiativtakere/lokale
myndigheter, samt at de museale forhold avklares med og mellom de
berørte departementer. Flertallet ser
frem til fremleggelsen av regjeringens plan for ivaretakelse av
de nasjonale kulturhistoriske verdiene på Kjeller, jf. Stortingets
vedtak om Forsvarets langtidsplan.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er kjent med at det lokalt i Lillestrøm kommune
er enighet om å bevare deler av dagens Kjeller flyplass som et luftfartøyvernsenter,
og støtter ønsket om at det tilrettelegges for avgang/ankomst av
fly tilpasset luftfartøysenteret. Ønsket om å ta vare på flyhistorien
på Kjeller er noe dette flertallet støtter,
og mener det er naturlig at staten bidrar i arbeidet med å sikre
nasjonale historiske verdier.
Dette flertallet vil understreke
at det er Lillestrøm kommune som er planmyndighet og må være førende
for utviklingen av området. Det kommunale selvstyret er viktig,
og dette flertallet understreker
at det statlige bidraget skal være til støtte for utviklingen og
planarbeidet som vedtas av Lillestrøm kommune.
Dette flertallet er opptatt
av at luftarten i Norge skal ha gode vilkår, det inkluderer naturligvis
også småflyvirksomhet. Hobby-rekreasjonsflygning engasjerer mange
og er en ønsket aktivitet. Dette flertallet er tilfreds
med at statsråd Knut Arild Hareide i sitt svarbrev til komiteen
opplyser om at departementet er i arbeid med å følge opp regjeringens
småflystrategi fra 2017. Dette flertallet forventer
at småflyvirksomheten sikres gjennom dette oppfølgingsarbeidet og
at nødvendig infrastruktur på Østlandet er på plass i god tid før
Kjeller stenges som allmennflyplass i 2023.
Dette flertallet viser til
at Kjeller i praksis har fungert som en hovedflyplass for småflyvirksomheten på
Østlandet siden Fornebu ble nedlagt. Moss lufthavn Rygge har i tillegg
til Kjeller vært en viktig flyplass for småfly. Når Kjeller stenges
som allmennflyplass, er det naturlig at Rygge vurderes i arbeidet
med å sikre vilkårene for småflyvirksomheten på Østlandet. Dette flertallet ønsker
kommersiell flyvning tilbake til Rygge, og mener det må legges til
rette for småflyvirksomhet slik at det kan bidra til bedre vilkår
og mer aktivitet på Rygge som en helhet. Men dette må innrettes
slik at det ikke legger hindringer for en gjenåpning av kommersiell flyvning
ved flyplassen.
Et tredje flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget i 2016
vedtok en ny langtidsplan for Forsvaret, der det fremgikk at Forsvaret
skal avvikle sin virksomhet på Kjeller flyplass i løpet av 2023.
I proposisjonen (Prop. 151 S (2015–2016)) skrev departementet:
«Da Fornebu ble stengt
for flyging i 1998, ble mye av småfly- og luftsportsaktiviteten
i Oslo-området overført til Kjeller. Ved en nedleggelse av Kjeller
som flyplass vil det bli behov for å finne alternativer for denne
aktiviteten».
I forbindelse med
behandlingen av representantforslag fra representanter fra Senterpartiet
i juni 2017, jf. Innst. 405 S (2016–2017) og Dokument 8:120 S (2016–2017),
sto en samlet komité bak følgende merknad:
«Komiteen vil på
denne bakgrunn be regjeringen legge fram en sak om en permanent
løsning for småflytrafikken i Oslo-området.»
I august samme år
la regjeringen frem en strategi for småflyvirksomheten i Norge,
der det blant annet ble slått fast at:
«tilgangen til landingsplasser
er under press, særlig i det sentrale østlandsområdet».
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet
leverte analysebyrået Oslo Economics en utredning for en permanent
løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området. Rapporten peker på
ulike løsninger, deriblant Rygge i Moss kommune og Eggemoen utenfor
Hønefoss. Med hensyn til avstand fra hovedstaden og logistikk fremstår disse
to flyplassene, sammen med Kjeller flyplass som senter for flygende
veteranfly, som komponentene i en permanent løsning for småflytrafikken
i Oslo-området. Samtidig må det også sees på hvordan andre småflyplasser
i området nyttes som del av det totale småflytilbudet. Inntoget
av elektrisk luftfart vil gjøre det enklere, mer miljøvennlig og
rimeligere å fly og vil føre til at behovet for små flyplasser øker
markant, slik som i Oslo-området.
Dette flertallet viser videre
til at da Rygge sivile lufthavn AS (RSL) besluttet å avvikle sin
aktivitet på Rygge fra november 2016, varslet de at selskapet ikke
lenger kunne levere nødvendige flyplasstjenester til Forsvaret. Forsvaret
måtte derfor ivareta egne operative minimumsbehov knyttet til fremtidig
luftmilitær aktivitet på Rygge. Frem til dette tidspunktet hadde
allmennflymiljøet relativt gode vilkår på flyplassen med hensyn
til antall bevegelser og tilgang til oppstillingsplasser gjennom
konsesjonsvilkårene gitt av Samferdselsdepartementet. I oktober
2016 fikk Forsvarsstaben i oppdrag fra Forsvarsdepartementet om
å gå i dialog med allmennflymiljøet på Rygge med sikte på å legge
til rette for fortsatt småflyvirksomhet på Rygge. Per mars 2021
er det imidlertid store begrensninger på dagens drift. For eksempel
er ikke bruk av flyplassen utenfor tårnets åpningstider lov, i motsetning
til hva gjelder de fleste lufthavnene i Avinors nettverk så vel
som Forsvarets flyplass på Kjeller. I tillegg er det strenge restriksjoner
for antall samtidige operasjoner på grunn av begrenset bemanning
av lufttrafikktjenesten, og det er utfordrende å bygge hangarer
pga. kortsiktige leiekontrakter med Forsvarsbygg. På Eggemoen ved
Hønefoss er det gjennom en årrekke investert og bygget infrastruktur
hvor alt ligger til rette for en kombinert satsing på industriell
utvikling og lett luftfart. Flyplassen fremstår som et godt alternativ
til å overta for den trafikken som ikke lenger kan videreføres fra
Kjeller, men det krever at staten kommer til en løsning med eier
av flyplassen på Eggemoen.
Dette flertallet påpeker at
Kjeller flyplass er Norges eldste flyplass, etablert i 1912, og
en av verdens eldste fortsatt operative flyplasser. Kjeller har
Nordens største samling av flygende veteranfly. Mye av Norges tidlige
flyhistorie er knyttet til eller har funnet sted på Kjeller. I de
første 20 årene av Norges flyhistorie var Kjeller landets eneste
flyplass. I oktober 2018 undersøkte Riksantikvaren de kulturhistoriske
verdiene ved flyplassen og foreslo å frede et utvalg bygninger,
deler av rullebanen og andre installasjoner. På bakgrunn av innspill fra
flere aktører, som tillegger rullebanen både en kulturhistorisk
verdi og en fremtidig bruksverdi, samt egne befaringer og faglige
vurderinger, besluttet Riksantikvaren i desember 2019 å justere
omfanget i fredningssaken på Kjeller flyplass, der det foreslås
at hele rullebanen vurderes for vern. For å bidra til å ivareta
Kjellers forsvarshistoriske betydning for fremtiden og sikre et minimumsareal
til ivaretakelsen av de flygende veteranflyene, mener dette flertallet et
alternativ vil være at et gitt areal vederlagsfritt eller på rimelige
vilkår ble overdratt til Lillestrøm kommune for dette formål. Et
annet alternativ kan være at arealet overføres til Kulturdepartementet
eller Forsvarsdepartementet selv, eventuelt til en stiftelse som
kan ivareta tilsvarende formål. Instruks om avhending av statlig
eiendom m.v. (avhendingsinstruksen) slår fast at
«Dersom eiendommen
er fredet eller verneverdig skal staten dra omsorg for eiendommen
gjennom passende klausulering.»
I rapporten «Gjennomgang,
avhending av overflødig forsvarseiendom 2002–2012» beskrives at
«Avhending av verneverdig
eiendom, bygg og anlegg har mange steder ført til at kulturminner
er gjort tilgjengelige for allmennheten, og ofte til kunnskapsoverføring
og et stort lokalt engasjement.»
Det vises i rapporten
blant annet til eksempler på at forsvarseiendom/arealer er overført
til kommuner. En unik samling av flygende veteranfly finnes i dag
på Kjeller flyplass, og det er et kompetent miljø der som jobber med
flyene. Den kulturhistoriske verdien til Kjeller inkluderer også
disse komponentene. Dette
flertallet bemerker at for å ivareta dette trengs det noe
mer enn kun fredning av bygninger og siktlinjer, som tradisjonelt
gjøres for slike områder. Det er nødvendig å også sørge for at disse
flyene kan holdes i flyvedyktig stand og at en del av flystripa
beholdes til dette formålet. Det er bredt politisk flertall i nye
Lillestrøm kommune for å kombinere utvikling av Kjeller-området
for framtida med å ta vare på flyhistorien på Kjeller.
Dette flertallet viser til
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti i Lillestrøm kommune høsten
2019 utarbeidet en politisk plattform som legger rammene for kommunestyreperioden
2019–2023. I den politiske plattformen fremgår det at ambisjonen
for etterbruk av Forsvarets område på Kjeller blant annet er å sikre
tilstrekkelig areal for et fremtidig luftfartøyvernsenter, en flystripe
for bruk til veteranfly og lokaler til det flyhistoriske miljøet.
På denne bakgrunn
fremmer dette flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget med en plan for
en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget med en plan for
hvordan staten kan bidra til at de nasjonale kulturhistoriske verdiene
på Kjeller blir ivaretatt.»